ТЕМА УРОКУ: ДЖ.ОЛДРІДЖ «ОСТАННІЙ ДЮЙМ». ПРОБЛЕМА ВЗАЄМИН МІЖ БАТЬКАМИ І ДІТЬМИ

Про матеріал
Мета уроку: удосконалювати навички аналізу художнього твору, формувати читацьку активність, вчити висловлювати свою думку і вміти її аргументувати; розвивати навички роботи у групах, розвивати творчі здібності учнів, культуру мовлення, розвивати комунікативну, літературознавчу та громадянську компетентності, виховувати любов і повагу до батьків, прагнення до взаєморозуміння і взаємоповаги у родині, виховувати мужність, вміння самостійно приймати рішення.
Перегляд файлу

Тема уроку: Дж.Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками і дітьми

Мета уроку: удосконалювати навички аналізу художнього твору, формувати читацьку активність, вчити висловлювати свою думку і вміти її аргументувати; розвивати навички роботи у групах, розвивати творчі здібності учнів, культуру мовлення, розвивати комунікативну, літературознавчу та громадянську компетентності, виховувати любов і повагу до батьків, прагнення до взаєморозуміння і взаємоповаги у родині, виховувати мужність, вміння самостійно приймати рішення.

Компетенції учнів на уроці  

Соціальна, комунікативно-мовленнєва, інформаційна, полікультурна,  читацька, морально-етична, компетентність продуктивної творчої діяльності

Тип уроку : комбінований

Обладнання уроку: мультимедійна презентація , дидактичний матеріал, підручники.

 

                  «Останній дюйм, який розділяє всіх і вся,

 нелегко подолати…»

Дж.Олдрідж     

 

                                                               Хід уроку

І. Організаційний момент: створення психологічної обстановки для проведення уроку 

Добрий день! Я вас вітаю, дорогі мої діти, вітаю своїх шановних колег на уроці.

Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій». Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую до співпраці.

 

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.

Батьки і діти. Як часто ми не розуміємо один одного, говоримо майже різними мовами. Що розділяє батьків і дітей? Вік? Погляди на життя? А як треба жити? Що робити, щоб життя стало кращим?

Чи можливе подолання відстані між людьми?

На це проблемне та актуальне питання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці, тема якого «Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками і дітьми. (запис у зошити теми уроку, епіграфа)

  Сьогодні ми спробуємо з’ясувати причини напружених стосунків між рідними людьми - батьком і сином, обговоримо можливі способи їх зближення, удосконалюватимемо навички характеристики образів, простежимо, як може проявлятися сила людського характеру в екстремальній ситуації, з’ясуємо, формуватимемо  вміння переборювати складні ситуації,  будемо вчитися проявляти уважність і турботу про рідних та близьких людей.

 

ІІІ. Сприйняття і первинні усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивченого

 1.Повідомлення груп-дослідників.

Слово вчителя.

Напередодні нашого уроку декілька груп отримали завдання. Перша група – це група географів, друга група – це група біологів.

Вам відомо, що Бен, головний герой оповідання «Останній дюйм», ризикуючи власним життям, проводив підводні зйомки морських  хижаків Червоного моря. Тому група географів підготувала повідомлення про особливості цього водного середовища.

Група географів. (Слайд 2)Червоне море – найтепліше море на Землі( середня температура в лютому в північній частині + 23С, в серпні +27С). Воно заповнює собою вузьку, майже прямолінійну тріщину між Сереземним морем і Індійським океаном. (Слайд 3) Зліва – Африка, справа – Аравійський півострів.

Знаходячись між двома водними стихіями, Червоне море має свої  особливості. По-перше, це найсолоніше море у світі.  Це пояснюється вельми просто, адже поряд знаходиться найбільша пустеля світу – Сахара. Тому знаходження прісних вод дуже невелике. (Слайд 4)

По-друге, це водне поєднання солоності з чистотою і теплотою є оптимальним середовищем для розвитку коралів. Майже на 2 тисячі кілометрів тягнеться прибережна смуга коралових рифів. (Слайд 5)

Особливість Червоного моря полягає в тому, що в нього не впадає жодна річка, які зазвичай несуть з собою мул і пісок, істотно знижуючи прозорість морської води. Тому вода в Червоному морі кристально чиста. (Слайд 6)

Ще одне з чудес Червоного моря – його відливи і приливи. Під час відливу можна спостерігати вражаюче видовище. Там, де ще нещодавно до самого горизонту тягнулася підводна морська гладінь, раптом виявляєш піщані лисини, а вода ледь досягає колін.

Вчитель. Група біологів підготувала повідомлення про підводний світ Червоного моря. (Слайд 7)

Група біологів. Головна визначна пам’ятка Червоного моря – його неповторний підводний світ. В його надрах мешкає більше чотирьохсот видів риб. Понад 20 відсотків видів зустрічаються тільки тут. (Слайд 8,9) Чого коштують одні тільки назви: риби- ангели, риби- клоуни, султанки!

Є  тут і свій імператор: риба – наполеон. (Слайд 10)У просторіччі – губан. Правда, коронували його не через силу і потужність (хоча в довжину він досягає двох метрів), а за характерний виступ на голові.  Риба-наполеон віддає перевагу верхньому ярусу моря.

Біля рифів можна побачити рибу-мурену. (Слайд 11)Вона може викликати у нас страх, тому що паща в цієї рибини постійно  відкривається і закривається. Створюється таке враження, немов вона приміряється, щоб нас заковтнути. Насправді, це дуже сором’язлива істота, що надає перевагу самотньому життю. Турбувати її не рекомендується. Той, хто  нехтує  попередженням, може сильно пожалкувати, тому що зуби мурени дуже гострі і  заломлені всередину. Ще одне підтвердження тому, які незвичайні інколи бувають творіння матінки природи – моїсеєва камбала. (Слайд 12) Маленька рибка здатна сама протистояти акулі! У Ізраїлі в лабораторії «Еллат» цю рибку помістили в басейн з акулою. І коли грізний хижак, роззявивши пащу, був вже готовий проковтнути здобич, трапилось несподіване: паща не захотіла закриватися. Просто рибка виділила якусь молокоподібну речовину, яка паралізувала щелепи акули.

Треба згадати і про акул. (Слайд 13)З 500 видів акул 44 було помічено в Червоному морі. Близько десяти з них дуже поширені в північній частині моря.  Акули бачать світ у чорно – білому зображенні,погано чують, але мають дуже тонкий нюх та бокову лінію, яка дає змогу акулі на відстані 300 метрів почути велику рибину. Зуби акули мають форму трикутника і розташовані у 5 – 6 рядів, а інколи в 15 рядів. За 10 років акула може зносити 24 тисячі зубів, які ростуть зі шкіри. Сила тиснення щелеп акули досягає 18 тонн. Акула – хижак, який атакує все, що їй здається здобиччю: рибу, черепах, морських птахів, братів-акул. (Слайд 14)

Так, у шлунку великої китової акули було знайдено цілого коня, в іншій – голову та частину тулуба крокодила, трьох птахів та пачку тютюну. До речі, китова акула – справжній велет і мрія кожного дайвера. Це найбільша із сучасних риб. Ця акула живе у відкритому морі, але часто запливає в бухти й до рифів, повільно плаваючи на поверхні в пошуках планктону та рачків. (Слайд 15)

Вчитель. Ми отримали з вами змістовну інформацію про Червоне море та його неповторний підводний світ. А тепер повертаємося до змісту оповідання «Останній дюйм».

Англійська родина живе в Єгипті.  Бен – досвідчений американський пілот, від послуг якого відмовилась нафтоекспортна компанія Тексєгипто. Його дружина Джоанна покинула сім’ю і виїхала в Англію, залишивши Бену десятирічного хлопчика Деві.

2. Занурення в текст.

     Робота за змістом оповідання.

  • Згадайте, що таке екстремальна ситуація. (Екстремальна ситуація – надзвичайна ситуація, яка загрожує життю людини).
  • Пригадайте твори, в яких герої потрапляють в екстремальну ситуацію. («Робінзон Крузо», «Жага до життя», «15-річний капітан»).  

Наші герої з оповідання «Останній дюйм» теж опинились в екстремальній ситуації.  

 Завдання і запитання до учнів. Мозкова атака

  • Хто є головними героями оповідання? (батько Бен і син Деві)                                  
  • Скільки років Деві? (10)
  • А батькові?  (43)
  • У якій родині живе і росте хлопчик?  (знайдіть у тексті та зачитайте)

(Англійська родина живе в Єгипті. Батько в минулому льотчик високого класу, утративши роботу, заробляє на життя небезпечною справою – підводною зйомкою. Мати ненавиділа місце свого проживання, сумувала за рідною Англією. Зрештою покинула сім’ю й виїхала в Англію. )

  • Чи можна назвати сім’ю Бена Аміго справжньою?
  • Дружина Джоанна покинула сина і чоловіка
  • Джоанна думає лише про себе, важко назвати матір’ю
  • Деві – пізня дитина, чужий своїм батькам
  • Бен не вміє розмовляти зі своїм сином
  • Батько не приділяє уваги сину
  • Ніхто не зводив Деві навіть до стоматолога

Отже, сім’ю Бена Аміго важко назвати справжньою родиною, адже родину покинула мати, в сім’ї немає справжніх родинних стосунків, кожен із членів сім’ї існує сам по собі.

  • Пригадайте документ, в якому проголошено права дитини (Конвенція про права дитини)

 

  • Які ви знаєте статті про права дитини? (дитина  має право на піклування і турботу. Це означає, що батьки повинні піклуватись про тебе, дбати про твої інтереси; ти маєш право на достатнє харчування та дах над головою; ти маєш право на розваги…) 

 

  • Чи порушені права Деві як дитини?

     Отже, хлопчик ріс самотнім, розумів, що батьки ним не цікавляться

- У чому причина таких стосунків? (Вони не розуміють один одного.)

 

 Розв’язування проблемного питання

  • Чому виникає непорозуміння, відчуження між дорослими і дітьми? 
  • Чому з’явилася тріщина у стосунках між рідними людьми?
  • Самотність
  • Недовіра
  • Байдужість
  • Прискіпливість
  • Конфлікт
  • Непорозуміння
  • Відчуження

 

  • Що вирішив зробити батько, щоб покращити відносини з хлопчиком?
  • Доведіть, що подорож, у яку вони відправились була дуже небезпечною.
  •   Ніхто не знає, де вони.
  •   З літака їх не помітять.
  •   З моря  добратися неможливо через рифи.
  •   Суходолом ніхто туди  ніхто не добереться, до  найближчого

       населеного пункту було сто миль, а довкола – мертва пустеля.

  • Як поводять себе Бен і Деві під час перельоту до Акулячої бухти?
  •   Бен не один раз пожалкував, що взяв сина  з собою.
  •   Звертаючись до хлопця, використовує тільки наказові речення: “Не плач!”, “Підведи голову! Підведи зараз же!”
  • Деві  переляканий, але намагається не подавати виду, побороти свій страх , вiдчайдушно смокчучи цукерку, розглядає прилади, компас, рухливий авiагоризонт.
  • Що відчув Деві, коли опинився в пустелі?
  • Яке символічне значення має слово «пустеля»? Пустеля – самотність, непорозуміння, пустка у відносинах.
  • Якими ж були Бен і Деві до драматичної події?

https://learningapps.org/display?v=p635j7k6t19

Завдання: розподілити слова у два стовпчика, що характеризують персонажів до драматичної події(Слайд 16)

Бен і Деві до драматичної події

Бен

Деві

Працьовитий, заклопотаний, сміливий, різкий, нервовий, відчужений, роздратований, не піклується про дитину

Нерішучий, насторожений, мовчазний, слухняний, усього боїться, замкнутий, нещасний, несміливий, небажаний, кмітливий.

 

 

Перевірка (Слайд 17).  Хто впорався без жодної помилки?

Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо глуху стіну відчуження між ними, абсолютне нерозуміння. Таким чином Джеймс Олдрідж піднімає й загострює увагу читача на проблемі взаємин батьків і дітей.

  • Що трапилося з батьком під час  підводних зйомок? 
  • Чого найбільше злякався Бен? Як це його характеризує?
  • Опишіть стан Деві, коли батько повернувся скалічений акулами
  • Чи змінилось  ставлення батька  до хлопчика? Доведіть.

( Він намагається зрозуміти хлопчика, розгледіти вираз його обличчя, підбирає слова «хлопчику», «синку», «бідолахо», «малюк»).

  • Що зміг зробити Деві?  ( Ціною неймовірних, надлюдських зусиль хлопчик із честю вийшов із даного важкого випробування).
  • Що виражало обличчя Бена, звернене до сина, після приземлення літака, після подолання останнього дюйму відстані до землі? (Подив, здивування, захоплення, радість, гордість за сина).
  • Які почуття виражає обличчя Деві в цей момент? (На його очах знову сльози. Але це не сльози відчаю, розпачу, образи, як раніше, а сльози радості).
  • Який результат нових взаємин батька й сина? Якими ж вони стали після драматичної події?

https://learningapps.org/display?v=pchhucgtk19

Завдання: розподілити слова, що характеризують персонажів після драматичної події (Слайд 18)

Бен і Деві після драматичної події

Бен

Деві

Обережний, терплячий, турбується про сина, виявляє надлюдські зусилля в боротьбі за життя.

 

Хоробрий, цілеспрямований,

упевнений у собі, рішучий, тямущий, врятував батька

від смерті.

 

Перевірка (Слайд 19). Хто впорався без жодної помилки? (Слайд 20)

  • Про що думав батько, лежачи в ліжку після операції? Що поставив він собі за мету? 
  •        «Йому, Бену, тепер потрiбне буде цiле життя,  яке подарував йому хлопець».
  •        «Але, дивлячись у цi свiтлi очi, на трохи випнутi вперед зуби, на це обличчя, таке незвичайне для американця, Бен вирiшив, що заради нього вiддасть усе».
  •        «На це варто витратити час. Вiн уже добереться до самого серця хлопчини! Рано чи пiзно вiн до нього добереться».

Дискусія

Чи є майбутнє у стосунках батька й сина? (Так, адже батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син переконався, що батько любить його).

Робота з ілюстраціями

Розгляньте кадри з кінофільму «Останній дюйм» і встановіть, яким  епізодам оповідання  вони відповідають. Зачитайте ці епізоди.

ІV. Узагальнення і систематизація знань

  1. Робота з епіграфом

Звернемося до нашого  епіграфа  «Останній дюйм, який розділяє всіх і вся, нелегко подолати…» . Як ви його розумієте? 

  • Чому твір називається «Останній дюйм», якщо брати до уваги сюжетну лінію твору? (Останній дюйм надзвичайно важливий при посадці літака).
  • Чому твір так називається, якщо виходити з головної проблеми твору? (Останній дюйм – це відстань, яка розділяє батька і сина, відстань їхнього непорозуміння).
  • Який ще зміст вкладає письменник у ці слова?
  • межа безпеки при посадці;
  • межа людських можливостей;
  • межа між життям і смертю;
  • приховані можливості;
  • крок назустріч;
  • порятунок;

Дюйм - це крок назустріч один одному – це та відстань, яку необхідно подолати людям для того, щоб розуміти один одного. Іноді на це витрачаються роки..

   Автор своєрідно вирішує проблеми батьків і дітей. Він відправляє своїх героїв в екстремальну ситуацію. Лише так, перед обличчям смерті герої розуміють, що вони рідні, батько і син, не лише по крові, а і мають душевну близькість. Починають долати останній дюйм, який відділяв їх один від одного протягом років. Відчувши відповідальність один за одного, батько і син змогли розгледіти, зрозуміти і по-справжньому полюбити один одного.

 

  • Як ви думаєте, чи має місце проблема непорозуміння між батьками і дітьми сьогодні? (Це вічна проблема, яка існувала в кожному поколінні батьків і дітей. Ще древні греки стверджували: "Конфлікт між старшим і молодшим поколінням неминучий. Це закон життя. Але справа в тому, на якому ґрунті виникає конфлікт, як його вирішувати".)

 

  1. Творча робота

Завдання: спираючись на текст і  ваш особистий   досвід, спробуйте написати поради  для всіх дітей (і Деві), щоб   уникнути непорозумінь з батьками, та для всіх  батьків (і Бена), щоб між ними і дітьми ніколи не виростала прірва непорозуміння.

Поради батькам

Поради дітям

Приділяти більше уваги та часу

Відкрито проявляти свою любов

Поважати особистість

Приймати дітей такими, якими вони є

Стати другом і наставником

Підтримувати

Допомагати батькам

Намагатися зрозуміти батьків

Прислухатися до їхніх порад

Не звинувачувати батьків

Бути відвертими з батьками

Ділитися своїми проблемами

 

 

3. Заключне слово вчителя

Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.

На завершення, діти, я б хотіла сказати вам, що життя – це дуже складна річ. Ваші батьки - дорослі люди. А на дорослих в житті лежить дуже велика відповідальність. Часом у них дуже багато проблем. І іноді здається, що вони приділяють вам замало часу. Та ви повинні розуміти, що всі батьки дуже люблять своїх дітей, думають про них, піклуються про них. Інколи, можливо, вам потрібно першими зробити крок їм назустріч, виявити до них свою любов, терплячість, розуміння, щоб врешті - решт ви змогли здолати  той останній дюйм непорозуміння, який існує між вами. Прийшовши додому, обов’язково поцілуйте своїх батьків і подякуйте за те, що вони у вас є, що вони про вас піклуються та захищають.

Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

Одвічна тема — це батьки і діти,
Де всюди поруч радість і жура.
Тут завжди є причина порадіти
І місце є для щастя і добра.

V. Оголошення та інструктування домашнього завдання. Оцінювання учнів. (Слайд 21)

1. Середній рівень і достатній рівень  – характеризувати Деві;

2. Високий рівень – виконати творче завдання: написати твір-мініатюру на тему «Рецепт щасливої родини» 

 

Звучить пісня Матвійчука  “Присвята батькам”(відеоролик). https://www.youtube.com/watch?v=X4TEIxfiuUs

 

docx
Додано
23 лютого 2022
Переглядів
1189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку