Конспект уроку для дистанційного навчання
Тема уроку: Географічний простір Землі. Як навколишнє середовище впливає на людину?
Мета уроку: |
|
Тип уроку: |
урок вивчення нового матеріалу |
Види роботи: |
бесіда, робота в зошитах, картах, з підручником, у парі |
Основні поняття: |
карта, історичний простір, географічний простір
|
Хід уроку
І. Організаційні момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
1. Назвіть будь-які асоціації до слова «карта».
Поміркуйте!
2. Спробуйте обґрунтувати або спростувати наведений вислів.
«Кожна держава складається і стверджується непорушною цілістю кордонів» (Пилип Орлик).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Прочитайте текст. Дайте відповіді на запитання.
У сучасному просторі природні об’єкти, наприклад, гори, ліси, річки, острови, а також об’єкти, створені людьми, зокрема міста, залізниці, підприємства, співіснують. Такі об’єкти через їх відносно стійке розташування прийнято називати географічними. Прагнучи добре орієнтуватися на місцевості, люди навчилися позначати для себе взаємне розташування географічних об’єктів у просторі. Це сталося, як вважають вчені, ще задовго до нашої ери, у первісні часи. Припускають, що перші умовні зображення місцевості, де були позначені місця полювання і тимчасового проживання людей, пагорби, річки та озера, що оточували цю територію, люди робили на корі дерева, на слонячому бивні та на вичинених шкурах. Зменшене умовне зображення земної поверхні, її частини або окремих країн світу з позначеними об’єктами – це карта. Розрізняють карти географічні, політичні й історичні. Перші відображають географічний простір, тобто взаємне розташування і протяжність географічних об’єктів, що знаходяться на зображуваній території. На політичних картах позначають взаємне розміщення на поверхні Землі та протяжність (кордони) держав.
2. Історичні карти відображають географічний простір у часі. На таких картах позначені розташування і протяжність важливих для пояснення минулого географічних об’єктів, які існували в конкретний історичний період. Тому, наприклад, на картах України Русі площа лісів буде значно більшою, ніж сьогодні. На Дніпрі позначать пороги, але не буде Канівського та інших водосховищ. На цій карті ви знайдете тільки ті міста, що були засновані київськими князями, фортеці, яких сьогодні вже немає (наприклад, Тустань), торговельні шляхи, що не співпадають із сучасними автобанами. Особливості історичних карт також у тому, що на них можуть позначати: а) місця тимчасового поселення первісних людей – стоянки; б) площу проживання окремих племен чи народів, територію державних утворень, яких сьогодні не існує; в) територіальні зміни, що відбулися в межах історичного періоду, наприклад, включення частини території однієї держави до складу іншої; г) місця важливих битв; д) напрямки просування кочових народів або військ якихось правителів; е) дати історичних подій та інше.
Варто запам’ятати!
3. Прочитайте довідку. Вивчіть виділену інформацію.
Мапа (карта) – зменшене умовне зображення поверхні Землі або її частини та розміщених на цій території об’єктів.
Географічна карта (мапа) – зображення в певному масштабі території земної поверхні на площині, виконане за допомогою умовних знаків.
Історичний простір – територія, де відбуваються історичні події.
Історична карта (мапа) – образно-знакове зображення історичних подій, що в минулому відбувалися на певній території.
Контурна карта – окремий вид географічних карт, призначений для виконання учнями навчальних завдань з географії, історії або астрономії. На таких картах нанесені тільки контури країн, основні об’єкти, процеси або явища, та подані завдання, виконати які можна через нанесення потрібних умовних позначок. Нанесені позначки потрібно пояснити в легенді карти.
Легенда карти – умовні знаки, які використовуються для позначення певної інформації на карті.
Діємо: практична хвилинка
Розгляньте карти на с. 39-40. Поміркуйте, що між ними спільного, а що — відмінного. Висловте припущення щодо їх призначення.
4. Попрацюйте у парі
Перегляньте ілюстрації та, використовуючи свої попередні знання з природознавства, висловіть припущення: як природні умови можуть вплинути на життя і заняття людей.
1 Ліс
2 Пустеля
3 Український степ
4 Вилов риби в Чорному морі
5. Прочитайте текст. Дайте відповіді на запитання.
Чому важливо знати місце події серед інших подій минулого не тільки в часі, а й у просторі? На думки та дії людей значною мірою впливає спосіб життя, який вони ведуть, тобто їхні вірування, традиції, господарювання, побут (харчування, одяг, житло). Спосіб життя людей, у свою чергу, залежить від природних умов, у яких вони проживають. Зокрема, люди, які мешкали в степах і пустинях, – кочівники. Вони постійно пересувалися в пошуках води і корму для худоби. Натомість, на теренах України, багатих на чорнозем, люди вели осілий спосіб життя. Вони віддавали перевагу вирощуванню рослин, заняттям ремеслом і торгівлею. Побут людей значною мірою визначається кліматичними умовами. Наприклад, мешканці Африки, на відміну від українців, ніколи не потребували мати в помешканнях печі й одягатись у кожух чи шубу. Доступність і обсяги природних багатств: землі, води, деревини, металевих руд та інших ресурсів й сьогодні суттєво впливають на господарство і добробут населення. Отже, знати, як змінювалися рельєф, кліматичні умови та природні ресурси України, відколи тут оселилися люди, дуже важливо.
6. Позначте природні, які є сприятливими для розвитку хліборобства, скотарства, ремесла, рибальства.
Степи
Р Родючі ґрунти
Водойми (річка, море)
Корисні копалини
Теплий чи помірний клімат
Пустеля
Посушливий клімат
Гориста місцевість
Холодний (арктичний) клімат
Ліси
Варто запам’ятати!
7. Прочитайте пам’ятки. Вивчіть інформацію.
Пам’ятки для учнів
І. Умовні позначення на історичній карті
1. Території держав позначають різними кольорами та вказують їх назви.
2. Кордони держав та інші межі позначають лініями (суцільною, пунктирною тощо).
3. Зміни території позначають за допомогою штрихування.
4. Міста позначають кружечками, квадратиками або малюнками.
5. Рух, переміщення народів, війська, товарів позначають стрілками.
6. Місця битв позначають перехрещеною зброєю (зображення гармати, вояка тощо).
7. За допомогою умовних малюнків позначають пам’ятки культури (пам’ятник, собор), рослини, товари.
ІІ. Як працювати з історичною картою
1. Прочитайте назву карти.
2. Ознайомитеся з легендою карти.
3. За допомогою умовних позначень віднайдіть інформацію, необхідну для відповіді на запитання.
4. Порівняйте здобуту інформацію з матеріалами підручника, інших джерел.
8. Попрацюйте у парі
деревляни, поляни, сіверяни, тиверці, дуліби (волиняни, бужани), уличі, білі хорвати - предків українців.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Виконайте самостійно!
Утворіть логічні пари, поєднавши запропоновані поняття:
1) Зменшене зображення Землі;
2) Легенда карти;
3) Історичний простір;
4) Лінія;
5) Київ;
6) Сусіди України;
7) Наука про людину в часі і просторі;
8) Збірник карт.
А) історія;
Б) карта;
В) Білорусь, Молдова, Польща, Угорщина, Словаччина, Румунія;
Г) місто-столиця;
Д) кордон;
Ж) територія, де відбуваються історичні події;
З) умовні позначення;
Е) атлас.
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання.
Політико-адміністративна карта України
2. Скористайтесь пам’яткою «Як виконувати завдання на контурній карті». Виконайте завдання на контурній карті.
Пам’ятка для учнів
Як виконувати завдання на контурній карті
1. Прочитайте назву контурної карти.
2. За назвою знайдіть відповідну карту в атласі чи підручнику.
3. Уважно прочитайте завдання до контурної карти.
4. За допомогою легенди карти (умовних позначень) знайдіть інформацію, необхідну для виконання завдання.
5. Позначте на контурній карті лише ті об’єкти, які зазначені в завданні.
6. Використовуйте запропоновані умовні позначення або створіть власні.
7. Створіть легенду карти. У спеціально відведеному на контурній карті місці нарисуйте умовні позначення та напишіть, що кожне з них означає.
8. Будьте охайними. Працюйте олівцями, не використовуйте фарби, фломастери і маркери. 9. Підписи робіть друкованими літерами.
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Використана література: