Тема уроку: І.П.Котляревський. Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» - перший твір нової української драматургії.
Проблематика твору. Образи п’єси. 9 клас.
Мета уроку: навчальна: виявити основні особливості першого драматургічного твору нової української літератури, його ідейно-тематичну спрямованість, композицію, конфлікт, охарактеризувати образи твору, через виразне читання, бесіду розкрити учням красу твору;
розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення, образну уяву, вміння робити висновки;
виховна: виховувати учнів у дусі народної моралі, виховувати кращі моральні якості, уміння відстоювати людську гідність, прищеплювати доброзичливе ставлення до людей.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-телепередача
Щасливий, хто мав змогу знайти щасливе життя.
Але щасливіший той, хто вміє ним користуватися.
Г.С.Сковорода
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні».
2. Виходить учитель.
3. Вступне слово вчителя.
Віють вітри, вітри історії і відносять нас на два століття назад на зелені пагорби, що застигли над срібнохвилею Ворсклою. Саме на цих пагорбах вперше побачили п’єсу «Наталка Полтавка» І.Котляревського. З цього часу і почався шедевральний шлях твору у «творче безсмертя».
III. Оголошення теми, мети уроку.
1.Метод «Передбачення». Сформулювати свої думки за допомогою прийому «Незакінчені речення».
2.Питання вчителя:
- Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?
- Я вважаю, що на цьому уроці ми …
- Сьогодні мова йтиме про…
3. Учні висловлюють свої думки.
IV. Основний зміст уроку.
1. Паспортизація твору.
- Чому автор звернувся до написання цього твору?.
- В якому році було написано твір?
- Які проблеми порушує автор у драмі?
- У чому сила і краса п’єси?
- Який конфлікт у творові?
2. Слово вчителя.
З часу друку п’єси в 1838 році минуло більше півтора століття, а драма й опера (музика М.Лисенка) користуються незмінним успіхом, ваблять, чарують нас своєю первозданною силою і свіжістю. В чому таємниця її незмінного успіху?
Саме на це питання ми і спробуємо відповісти на цьому уроці.
У нас на уроці присутні наступні дійові особи: «глядачі», «гості», «експерти». «Гості» - це герої п’єси, «глядачі» ставлять запитання і висловлюють свою точку зору, і, звичайно, «експерти», які доповнюють, конкретизують та роблять підсумки роботи.
Отже, починаємо роботу.
3. Опрацювання навчального матеріалу.
Учитель. Звернімося до експертів, які з’ясують становище жінки в Україні XVIII століття, дійсні факти із життя І.Котляревського та джерела написання п’єси.
Експерт - 1. Жінка завжди перебувала під чиєюсь опікою: до заміжжя нею опікувалися батьки, а після заміжжя - чоловік. Через таке залежне становище дівчата були позбавлені права самостійного вибору, і це часто-густо призводило до нещасливого кохання. Сам письменник був свідком таких життєвих драм, коли дівчат силоміць видавали заміж за нелюбів. А ще шедеври фольклору розкривали перед ним трагічну історію одруження дівчини з нелюбом. Котляревського хвилювала любов дівчини, її вірність, а водночас природне покірне схиляння перед сльозами і вмовляннями матері. Усе це і стало приводом до написання драми «Наталка Полтавка».
Експерт - 2. І дійсно, віримо фактам. У театрі, де працював Котляревський, працював селянин Мефодій Семижон, який одного разу розповів письменнику, що приїхала його племінниця, до якої сватається писарчук, але вона за нього йти не хоче, бо чекає свого нареченого, який чомусь забарився і вже чотири роки не повертається із заробітків.
Учитель. Отже, що було основним джерелом для написання твору?
Орієнтовна відповідь. Основним джерелом написання «Наталки Полтавки» є реальне життя українського суспільства.
Учитель. Які ще джерела використав автор?
Орієнтовна відповідь. Іншими джерелами написання твору являються українські лірично-побутові, обрядові, баладні пісні. Мали вплив на письменника і літературні традиції.
Учитель. Які літературні напрями використовує автор у драмі?
Експерт -3. Він використовує три літературні напрями:
1) Класицизм - єдність місця і дії (події відбуваються протягом одного дня і в одному місці).
2) Сентименталізм - намагання розчулити читача та глядача, заставити його співпереживати.
3) Просвітительський реалізм - спрямований в основному на панство, щоб воно бачило в селянах не тільки робочу силу, а й людей із глибокою душею.
Учитель. Але драма Котляревського - серйозний твір про прекрасну душу народу і його щедре серце, світлий розум і гірке безталання, тяжку щоденну працю і тривалу боротьбу за своє щастя. Сьогодні ми познайомимося з героями п’єси, які розкажуть, що трапилося в сім’ї Терпелихи від свого імені.
1. Наталка. Я, Наталка,- проста дівчина, залишилася ще змолоду без батька. Люди говорять, що я щира та ввічлива молодиця, але небагата. Я залишаюся вірною своєму коханню, то ж «Гріх вам над бідною дівчиною глумитись! Чи я вам рівня? Ви пан, а я сирота; ви багатий, а я бідна; ви- возний, а я простого роду. Та і по всьому я вам не пара». «Петро не такий, серце моє за його ручається, і воно мені віщує, що він до нас повернеться».
2. Терпелиха. Я, Терпелиха, - бідна вдова, знедолена жінка-селянка, але дуже люблю свою доньку. Гіркої долі та нестатків зазнала я, тому мрію про кращу долю для своєї доньки. Я знаю, що Наталка щиро любить Петра та розумію, що це легковажність і життєва недосвідченість молодої дівчини. Швидше б вийшла заміж за багатого возного тільки, щоб моя єдина дитина не зазнала горя від бідності. «Прошу тебе, викинь Петра з голови - і ти будеш щасливою…», «…не дуже довіряй серцю».
3. Петро. Я, Петро, - коханий Наталки. « Нема у мене ні кола, ні двора, …сирота-бурлака, без роду, без племені, без талану, без приюту. Через бідність мені доводиться постійно мандрувати. Але я пам’ятаю про Наталку. Я готовий відмовитися від особистого щастя, аби вона була щасливою».
4. Виборний Макогоненко. Я, Макогоненко, - представник сільської влади. «Хитрий, як лис, і на всі сторони мотаюся, де не посій, там і уродюся…» - каже про мене Микола, друг Петра. А мій друг, возний, характеризує мене, як людину, яка вміє «…увернутись хитро, мудро, недорогим коштом». Я добре розуміюся в людях. Я виявляю симпатію до простих людей, про це свідчить моя прониклива характеристика Наталки. До того ж у побуті я товариська людина, весела і жартівлива.
5. Возний Тетерваковський. Я, Тетерваковський, - дворянин. Але займаю найнижчу посаду. Складаю людям скарги, позови. Я упевнений, що основний закон співжиття людей - панування сильного над слабким, багатого на бідним, що весь світ побудований на брехні і люди «один одного обманюють так, як того і треба. Намагаюся відмежуватися від простого люду своєю мовою. З одного боку - хапуга, здирник і бюрократ, а з іншого - людина, здатна на щирі почуття й великодушні вчинки. «Я одказуюсь од Наталки і уступаю її Петру во вічноє і потомственноє владініє з тим, щоб зробив її благополучною»
6. Запитання від глядачів до гостей кожному герою твору:
- Петре, чому ти відмовився від Наталки?
- Пане Макогоненку, чому ви допомагаєте возному?
- Пане Тетерваковський, чому саме вам сподобалася Наталка?
- Наталко, чи не боїшся ти осуду людей за те, що відмовляєшся від возного після заручин із ним?
- Терпелихо, чи вірите ви, що Наталка буде щасливою з возним?
7. Довідка вчителя. За твердженнями психологів, сім’я - це мала соціальна група, заснована на шлюбі та кровній спорідненості. Члени сім’ї об’єднуються емоційними зв’язками, спільністю побуту, моральною відповідальністю.
8. Проблемне питання:
- Які погляди на сім’ю існують у творі Котляревського “Наталка Полтавка»? Давайте розглянемо їх через призму поглядів Наталки, Горпини Терпелихи, пана возного.
9. Герої характеризують своє бачення на існування сім’ї.
10.Питання вчителя.
- З якою точкою зору ви згодні? Чому?
- Якби ви покохали, а на заваді стали ваші батьки? Які ваші дії?
11. Метод «Прес».
- Як ви вважаєте, чому Петро відмовляється від Наталки? Може покохав іншу?
- Як ви вважаєте, почуття возного до Наталки щире чи корисливе?
V. Робота в групах. Міні-диспут.
1. Скласти порівняльну характеристику образів сучасної жінки і Наталки. В чому буде схожість і чим відрізнятимуться?
Риси характеру сучасної жінки |
Риси характеру Наталки |
Працює у будь-якій сфері життя. Мобільна, встигає робити кар’єру. Виховує дітей. Будує стосунки з чоловіком. Допомагає батькам. Стильна, стежить за новинками моди. Охайна, доглянута.
|
Працьовита, мудра, кмітлива. Чесного роду, сильний характер. Має власне почуття гідності. Поважає матір. Уміє відстояти своє щастя. Тверді моральні принципи. Відповідальна. |
- Чи всі порівняльні ознаки сучасної жінки і Наталки збігатимуться? Чому?
- А чи можна простежити спільну закономірність? (Боротьба за своє щастя - актуальна в будь-який час).
Учитель. Щастя у кожного своє, і кожен розуміє його по-своєму, але бути щасливим- наша спільна мета.
VI. Інтерактивна гра “Мікрофон».
- Хто, на вашу думку, може бути щасливим?
- Чи може, на вашу думку, саможертовність зробити людину щасливою? Хто є втіленням цієї ознаки у творі? (Петро, возний).
- В чому моральна сила і перевага Наталки?
VII. Висновки уроку.
Сподіваюся, що сьогоднішній урок спонукав вас до того, щоб ви задумалися над своїми вчинками, характером, поведінкою,ставленням до батьків, людей старшого покоління, молодших себе. Творіть добро, і воно повернеться до вас сторицею. І не забувайте, що щасливими ви можете зробити тільки самі себе.
VIII. Оцінювання учнів (із коментарем).
IX. Домашнє завдання.
Характеристика героїв твору.