Тема. Іменник
Мета: ознайомити з словами, які означають назви людей і тварин, відповідають на питання хто?, і словами, які означають назви інших предметів і відповідають на питання що?; вчити їх розрізняти; розвивати мовлення учнів; виховувати сумлінне ставлення до навчальної праці, старанність і наполегливість, почуття патріотизму, любові до Батьківщини.
Обладнання: презентація, лис Микита, деформоване прислів’я, підручник, епіграф, електронна фізкультхвилинка, наочний матеріал.
Форма проведення: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
1. Привітання
Добрий день, вам любі діти,
Годі вже вам гомоніти
Продзвенів уже дзвінок,
Тож почнемо наш урок.
- Спочатку сідає краса класу - дівчата, а за ними сідає сила - хлопці.
2. Представлення
- Доброго дня, діти, мене звати Інна Сергіївна і сьогодні урок рідної мови проведу у вас я.
3. Введення елементу нестандартності
- Я по дорозі до вас зустріла одного лиса, він був дуже засмучений, я спитала, що ж в нього трапилось а він мені і пояснив, що йому треба йти до школи, але він не розуміє однієї теми і вирішила, що буде вдало, якщо він прийде до нас, а ми йому допоможемо. Отже, до нашого класу прийшов лис Микита з проханням допомогти йому розібратися зі словами, що означають назви людей і тварин, словами, які означають назви інших предметів, за це він обіцяє дати нагороду тим, хто допомагав.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Зустрічають по одягу, проводжають по розуму.
краса Не розум красить, а.
(Не краса красить, а розум)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
І предмети всі навколо якось називають.
Вирішив усі знання в нам відібрати:
,,Лише я один на світі буду усе знати”.
Люди вранці розплющили очі
І зрозуміли, що хтось їх наврочив.
Ніхто в своїх кімнатах не міг нічого упізнати,
Виглядають у вікно - незнайоме все воно.
Що це дзвеніло і нас розбудило?
Від нього лиш чути – тік-так і тік-так,
Ой, що це, а хто це – не знають ніяк.
Захотілось їсти - на що ж його сісти?
Хочеш повір мені, хочеш не вір –
Не може ніхто навіть вийти надвір.
Потрапили всі в якесь дивне кільце,
Ой, що це, ой, хто це? І це? І оце?
Що це росте під вікном на дворі?
Хто це літає високо вгорі?
Не можуть навколо нічого впізнати,
Хочеться людям плакать, кричати,
Хто це і що це - великий секрет,
Загубив свою назву кожен предмет.
Дружно давайте ти, він і я
Вернемо предмету назву й ім’я.
На виручку прийде до тебе й до мене
Наш давній знайомий, кмітливий Іменник,
Відкриє відразу тобі і мені
Нам дуже потрібні слова чарівні:
Книжка, дошка, кабінет,
Печиво, повидло, мед –
Кожен з них – це є предмет.
Іменник вірних друзів має,
На питання Хто і Що відповідає,
(вчитель загадує загадки і на відповіді дітей паралельно вивішує ілюстровані відповіді на дошку: перший ряд відповіді, що відповідають на питання «хто?», другий – на питання «що?»)
Хто вам пісні наспівує,
Хто вам казки розповідає
І ігpашки вам даpує?(Мама)
Любить його кожен,
І дня ми прожити
Без нього не можем.(Хліб)
В пошані у всіх,
До рота попав,
Там і пропав.(Цукор)
Мить — і він над головою.(Парасолька)
Ще й чотири роги,
В полотно мене вбирають,
Їсти й пити заставляють.(Стіл)
Пенал, зошити, вчитель, діти, мороз, земля, бабуся, клас, ворона, школа, лисиця, Андрійко, комп’ютер, кухар, дерево, вовк, тарілка, лікар, студент, робота, лист.
Море, зима, Галинка, портфель, олівець, тато, лінійка, дятел, вулиця, парта, перукар, земля, стіна, рука, водій, Володимир, пенал, зірка, ліжко, птріг.
Хто? : дідусь, сестра, вовк,…,…..
Що? : стіл, шафа, сонце,…,….
Кислий, малина, ходити, парта, веселий, білий, вікно, сорока, співати, собака, грати, гарний, хлопчик.
Мило, налила, малина, Іван, лила, мала, Ніна, мама, ловила, лимони, мила,віл, лавина.
Слова, які означають назви людей і тварин, відповідають на питання …(хто?)
А слова, які означають назви інших предметів, - на питання …(що?)
Сьогодні я дізнався…
Сьогодні я
Сьогодні мені цікавим було…
Сьогодні я не зрозумів…