Урок на тему "Память. Види памяті"

Про матеріал

Пам'ять - необхідна умова психічного розвитку людини. Пам'ять є наріжним каменем психічного життя людини. Завдяки пам'яті вона може набувати потрібні для діяльності знання, вміння та навички.Найбільш розвинений рівень пам'яті характерний для людини.

Перегляд файлу

 

 

 

Тема уроку:

« Пам’ять.

Види пам’яті».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала урок: Гвоздик Інна Олександрівна

 Посада:  вчитель Жашківського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2;

Назва предмету: біологія;

Клас: 8;

Тема: Пам’ять. Види пам’яті ;

 Мета: Освітня. Ознайомити учнів з основними типами та видами пам’яті; розкрити фізіологічний механізм пам’яті; поглибити знання учнів про шкідливий вплив нікотину, алкоголю, наркотичних речовин на пам’ять. Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати різні види пам’яті та визначати їхнє значення, уміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до свого організму.

Домашнє завдання:

Дати відповіді на запитання.

1. В якій послідовності могла розвиватися пам’ять людини в процесі еволюції? (моторна-емоційна-образна-змістова)

2. Які чинники впливають на розвиток різних видів пам’яті?

3. Доопрацювати ст.. 88 у зошиті.

4. Опрацювати  параграф 70-71.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:  Пам’ять. Види пам’яті.

Мета.  Освітня. Ознайомити учнів з основними типами та видами пам’яті; розкрити фізіологічний механізм пам’яті; визначити роль пам’яті у формуванні особистості; поглибити знання учнів про шкідливий вплив нікотину, алкоголю, наркотичних речовин на пам’ять. Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати різні види пам’яті та визначати їхнє значення, уміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до свого організму.

Тип уроку: засвоєння нових знань учнів.

Форма уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми:  1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

Прийоми навчання: 1.  виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний.  Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

Міжпредметні звязки: література, математика, фізкультура.

Обладнання: таблиці, малюнки, тексти.

Терміни та поняття: сенсорна пам’ять, короткочасна, довготривала, логічно-змістова, чуттєво-образна, словесна пам’ять, логічна, зорова, нюхова, слухова, смакова, рухова.

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань.   Дати відповіді на запитання:

1. Індивідуальне опитування:

  1. Що таке відчуття і сприйняття? Приклади.
  2. Які ви знаєте властивості сприйняття? Приклади.
  3. Які ви знаєте закономірності ілюзії сприйняття?

2. Робота з роздатковим матеріалом (карточки).

  Картка 1

Як довести , що зорові і тактильні образи формуються внаслідок активного обстеження предметів?

Картка 2

Яке пристосувальне значення мають константність і вибірковість сприйняття?

Картка 3

Який принцип сприйняття застосовує художник , створюючи портрет?

Картка 4

Що може спричинити ілюзії сприйняття?

Картка 5

Використовуючи закономірності сприйняття, розробіть ескіз плаката , присвяченого початку весни.

 

3. Спробувати пояснити наступне?

  • Знайдіть у тексті приклади , що ілюструють властивості сприйняття.
  • У частині параграфа «Закономірності і ілюзії сприйняття» виокремте інформацію, що виявилася для вас найбільш цікавою.

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Для того, щоб зрозуміти мету нашого уроку прослухайте розповідь:

- “ Англійський вчений Ч.Шеррінгтон порівнював мозок з “чудовим ткацьким верстатом, на якому мільйони блискучих веретен тчуть швидкоплинний візерунок, мінливий, але завжди вагомий” Як шукати сліди вражень – побаченого, почутого, прочитаного? Чи є вони, ці сліди? А якщо є, то що це?

Це – пам’ять, одна з найважливіших психічних особливостей людини. Ще давні греки вважали богиню пам’яті Мнемозину матір’ю 9 муз, а походження пам’яті пов’язували з ім’ям Прометея.

 Світ без пам’яті... Навіть у палкій уяві це важко намалювати достовірно. Спробував це зробити колумбійський письменник Г.Маркес. “Коли хворий звикає не спати, з його пам’яті починають зникати спочатку спогади дитинства, потім назви та призначення предметів, потім він не впізнає людей і навіть втрачає усвідомлення своєї особистості. Людина поринає у стан ідіотизму”.

Так, саме пам’ять дозволяє людині бути тим, чим вона є, діяти в навколишньому середовищі, усвідомлювати своє власне “я”, навчатися, кохати...

- Що таке пам’ять? Якою вона буває? Що є її фізіологічною основою? Все це ми з’ясуємо на цьому уроці.

Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІІ. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу.     Розповідь вчителя

Пам'ять- це психофізіологічний процес, за якого людина здатна фіксувати в мозку (запам'ятовувати), зберігати і відтворювати у потрібний момент раніше закладену інформацію, минулий досвід (дії, переживання тощо).

КЛАСИФІКАЦІЯ ВИДІВ ПАМ'ЯТІ

- Моторна пам'ять (рухова) - запам'ятовування, збереження і при необхідності відтворення різних рухів, їх координації та послідовності з достатньою точністю. Моторна пам'ять значною мірою є автоматизованою. Ця пам'ять особливо необхідна танцюристам, спортсменам, хірургам, а також усім людям в процесі навчання рухам.

- Емоційна пам'ять на переживання, емоції і почуття.

- Образна пам'ять на різні сенсорно-перцептивні образи (зорові, слухові, тактильні, смакові, нюхові).

- Словесно-логічна- запам'ятовування і відтворення думок. Воно побудоване на причинно-наслідкового зв'язку між запам'ятовуються елементами.

Фази пам’яті

- Миттєва утримання точної та повної картини тільки що сприйнятого органами почуттів, без якої б то не було переробки отриманої інформації. Її тривалість від 0,1 до 0,5 секунди. За цей час мозок вирішує, чи потрібна ця інформація і чи передавати її в короткочасну пам'ять. Цю пам'ять ще називають сенсорної, слідової.

- Короткочасна, пам'ять, розрахована на зберігання інформації протягом невеликого проміжку часу, від кількох до десятків секунд (приблизно 20 сек.), До тих пір поки що міститься в ній інформація не буде використана або переведена в довгострокову пам'ять.

- Довготривала. пам'ять, яка утримує інформацію тривалий час.

Процеси пам'яті

Запам'ятовування - це процес зйомки сприйнятої інформації з метою подальшого її збереження. Якість запам'ятовування залежить від багатьох факторів: від особливостей матеріалу, що запам'ятовується (його обсягу, логічності, цікавинки і ін), характеру діяльності з цим матеріалом (від смислової обробки, навичок і вмінь діяльності тощо) і особливостей особистості запам'ятовуючого (мотивів, установок, характеру та ін.)

Збереження-процес утримання і переробки інформації, консервація.

Забування-процес, що полягає у неможливості відтворення раніше відображеної інформації. Цей процес виконує захисну функцію, дає пам'яті відпочинок.

Відтворення-процес вилучення інформації, що зберігається в пам'яті. У процесі відтворення відбувається відновлення первинної інформації, заснований лише на частковому пригадування основного матеріалу, шляхом реконструкції минулого досвіду. Для вилучення інформації з короткочасної пам'яті мозок перебирає всю короткочасну пам'ять, доки не знайдеться потрібна. Це відбувається частки секунди.

ПОРУШЕННЯ

Пам’ять має велике практично значення в житті людини, її необхідно не тільки зберігати, а і розвивати. Не отруювати мозок алкоголем, нікотином, наркотиками. Ці речовини порушують кровообіг в судинах мозку, порушують зв’язки між нейронами і самі нервові клітини, які в процесі життя майже не відновлюються. Тому виникають багато супутніх хвороб, які потребують високотехнологічного лікування.

Амнезія - порушення пам'яті, що виникає при різних локальних ураженнях мозку; охоплює періоди від декількох хвилин до декількох років.

 

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Дослідження різних видів памяті

1. Дослідження обсягу образної пам’яті.

2. Дослідження обсягу рухової пам’яті.

3. Дослідження обсягу словесно-логічної (змістової)  пам’яті.

4. Дослідження обсягу словесно-механічної(змістової) пам’яті.

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Зачитати учням два вірші: знайомий із шкільної програми і незнайомий. Потім вони повинні пояснити: чому ж зміст знайомого вірша вони відтворили, а незнайомого дуже погано? Вони повинні відповісти, що пам’ять є короткочасна і довготривала.


Як умру, то поховайте

Мене на могилі 

Серед степу широкого

На Вкраїні милій,

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий.

Як понесе з України

У синєє море

Кров ворожу... отойді я

І лани і гори —

Все покину, і полину

До самого Бога

Молитися... а до того

Я не знаю Бога.

Поховайте та вставайте,

Кайдани порвіте

І вражою злою кров’ю

Волю окропіте.

І мене в сем’ї великій,

В сем’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

 

ОЙ ТИ, НЕНЬКА-УКРАЇНА

 Ой ти, ненька-Україна,

 Я тебе кохаю,

 В свiтi кращої країни

 Я не знаю.

 Чорне море, степ широкий,

 Зеленi Карпати,

 I пiд небом синьооким

 Стежина до хати.

 

 Ой ти, сонечко ласкаве,

 Свiти Українi,

 Бiльше щастя, бiльше слави

 Для дочок i синiв.

 Вони вчора, позавчора

 На Днiпрi i в полi

 Через працю, через горе

 Добувались волi.

 


 

2. Дати визначення виду пам’яті з наступних прикладів:

- гімнаст дуже добре пам’ятає рухи тіла;  ( Моторна)

- юний Моцарт, прослухавши вперше складний музичний твір, записав його без помилок; (Образна)

- О.Македонський знав у обличчя та за прізвищем тисячі своїх воїнів; (Образна)

- актриса викликає в себе сльози, згадуючи сумний випадок свого життя; (Емоційна)

- академік Іоффе по пам’яті користувався таблицею логарифмів; (Словесно-логічна)

 

ЗАСТОСУЙТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ     Виберіть правильну відповідь (одну або кілька)

1. Виберіть вид пам'яті, яка забезпечує запам'ятовування, зберігання та відтворення рухів:        а) моторна;        б) емоційна;        в) образна;        г) змістова.

2. Виберіть вид пам'яті, яка забезпечує запам'ятовування, зберігання та відтворення почуттів:        а) моторна;        б) емоційна;        в) образна;        г) змістова.

3. Виберіть вид пам'яті, яка була властива австрійському композиторові Вольфгангу Амадею Моцарту та яка давала змогу йому легко запам'ятовувати, зберігати та відтворювати музику:        а) моторна;        б) емоційна;        в) образна;       г) змістова.

4. Виберіть вид пам'яті, яка забезпечує запам'ятовування, зберігання та відтворення прочитаного:       а) моторна;       б) емоційна;        в) образна;        г) змістова.

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

- прослухати висновки;

- оцінити знання.

 

VІІ. Визначення і пояснення домашнього завдання.

Дати відповіді на запитання.

1. В якій послідовності могла розвиватися пам’ять людини в процесі еволюції? (моторна-емоційна-образна-змістова)

2. Які чинники впливають на розвиток різних видів пам’яті?

3. Доопрацювати ст.. 88 у зошиті.

4. Опрацювати  параграф 70-71.

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
5568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку