Тема уроку «Іноземна інтервенція і громадянська війна в Росії та її особливості в Україні.»

Про матеріал
Тема уроку: «Іноземна інтервенція і громадянська війна в Росії та її особливості в Україні.» Урок розроблено за проблемно - пошуковим методом. За типом може використовуватись узагальнюючий. В даній розробзі акцентується увага на трагізмі громадянської війни, яка відбувалася в ході Української та Російської революцій. Проведенні "білого" та "червоного" терорів де постраждали українці. Досліджуються факти коли під час боротьби різних політичних сил багато сімей було розділено за ідеологічними та політичними переконаннями. Брати та рідні ставали по різні боки барикад.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Іноземна інтервенція і громадянська війна в Росії та її особливості в Україні.»

Мета уроку:

узагальнити знання учнів за темою;

змусити замислитись над позицією різних класів, груп, і партій в період громадянської війни, її причинами;

підвести до розуміння громадянської війни як трагедії, показати вплив на історичну долю народів країни;

підійти до розгляду поставлених проблем з позицій сучасності;

розвивати навички роботи над різними історичними джерелами, вміння аналізувати, співставляти різні точки зору, робити висновки, досліджувати;

Виховувати учнів в дусі толерантності та загальнолюдських цінностей.

Метод уроку: Проблемно-пошуковий

Тип: урок узагальнення знань.

Обладнання: карта «Громадянська війна в Росії.», мультимедійна установка, презентація до уроку, атласи, роздатковий матеріал.

Хід уроку.

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальних знань. 

Проблеми для обговорення

1. Відповідальність за розпалювання громадянської війни. Класи і партії у війні.

2. Особливості громадянської війни в Україні.

3. Вплив громадянської війни на історичну долю народів нашої країни.

4. Уроки війни.

Епіграф: «Історія - це не лише концепції і дати. Історія - це люди, це характери, незвичайні випадки і подробиці. Це дивний ланцюг подій - трагічних, героїчних, анекдотичних. Щоб по-справжньому полюбити історію, її треба вивчати як живу людину, а не як музейний скелет»

К. Симонов

ІІІ. Основна частина уроку.

1. Вступне слово вчителя.

На цьому тижні ми завершуємо вивчення теми «Українська революція».Теми непростої, неоднозначної, тісно пов’язаної з сьогоденням Недаремно ж історики, політики, публіцисти шукають причини серйозних проблем і труднощів нашого суспільства в подіях 100 -річної давності.

«У нас немає історичної пам'яті, - стверджують вони. - і кожен день ми починаємо знову, як чистий аркуш паперу. В цьому причина сьогоднішніх наших бід.»

Ви з ними згодні чи ні?

Дійсно, в нашій історичній пам'яті стався перекос. Ми звикли до чорного і білого кольорів в змалюванні історичних подій, оцінці ролі тої чи іншої особи в житті країни. А історія, життя - це цілий спектр кольорів. Її не можна писати лише чорно-білим фломастером (звертаємо увагу на епіграф до теми уроку.)

Тому запрошую вас до роздуму над проблемами, записаними на дошці. Хочу, щоб особливу увагу звернули на 1,2,4 проблеми, 3-я- прозвучала схематично, 5-а- в ході обговорення попередніх.

Зважте на неоднозначність думок, що висловлюються істориками, публіцистами в прочитаних вами статтях. Постарайтеся не судити, а зрозуміти людей, які волею долі опинилися в різних політичних таборах, замислитись над причинами їх дій. І, звичайно, не бійтеся помилитись, сміливо висловлюйте свою думку, але обґрунтовуйте її, будьте доброзичливими і тактовими. Пам’ятайте, ми всі разом шукаємо істину.

 

1 проблема: Відповідальність за розпалювання громадянської війни.

- які причини громадянської війни? та інтервенції, її характер? Що захищали, за що боролись люди, що опинилися в 2-х ворожих таборах? Чи всі в таборі противників революції переслідували єдину мету: повернути втрачені владу і багатства? Доведіть, (доцільне використання учнями матеріалів щодо історичних портретів, наприклад адмірала Колчака).

Максиміліан Волошин - поет і сучасник тих подій писав:

«А я стою один меж них

в ревущем пламени и дыме,

И всеми силами своими

молюсь за тех и за других.»

О.І. Герцен:«Так, ми були суперниками, але дуже дивними. У нас була одна любов, та не однакова...

І ми, як Янус чи двуглавий орел, дивилися в різні боки, в той час, як серце билося одне.»

Як ви розумієте ці слова? Що за суперники? Про яку любов йде мова?

а) Розпуск Установчих зборів - розглядався, як антидемократичний крок більшовиків.

б) Брестський мир - як зневажений патріотизм.

Це був той фундамент, на якому розгортався могутній антибільшовицький рух.

- Чому так. довго тривала громадянська війна, була такою кровопролитною «іноземна інтервенція».

- Чи можна було відвернути громадянську війну?

- А якби не було Жовтневої революції, може, не було б громадянської війни? Була б генеральська диктатура. Дехто стверджує, що це принесло б менше жертв; розстріляли б кілька тисяч більшовиків, кілька тисяч робітників, та не було б громадянської війни з мільйонами жертв.

Інші твердять: люба спроба перевороту при тодішній розстановці сил визвала б неминуче вибух громадянської війни. Якими будуть ваші аргументи?

2. Особливості громадянської війни на Україні.

Чим були зумовлені?

а) особлива гострота боротьби, зумовлена необхідністю вирішення не лише соціального, а й національного питань.

б) боротьба різних політичних сил: більшовики , прихильники Тимчасового уряду (білогвардійці, інтервенти).

Центральна Рада---► П. Скоропадський-----► Директорія,

антирадянські виступи селянства.

в) трагізм громадянської війни - розкидала рідних людей по різних таборах.

- В. Винниченко - «волею долі розіп’ятий на хресті політики», як митець - «одна з найбільш трагічних постатей в історії України»/штрихи до історичного портрету./

- Ю. Яновський «Вершники» - новела, «Подвійне коло»:

Складна обстановка громадянської війни, в якій рідні брати виявилися виразниками інтересів різних класово непримиренних груп. «В степу під Компаніївкою одного дня серпня 1919р. Іван Половець загубив 3-х братів /«одного роду та не одного з тобою класу»/.

Фото (2 брати в ворожих таборах).

 


Картинки по запросу "Микола семенович махров"

Петро Семенович Махров

 

 

Микола Семенович Махров

 

 


 

Парадокси і трагедія історії: штаб Фрунзе очолював г-л Микола Семенович Махров, а начальник штабу у Врангеля був його брат г-л Петро Семенович Махров; в штабі М. Тухачевського працював г-л Микола Володимирович Сологуб, а в штабі Пілсудського - його двоюрідний брат Володимир Олександрович Сологуб.

- Як розширюють чи поглиблюють розуміння цієї проблеми відомі нам матеріали про Нестора Махна? /штрихи до історичного портрету./

3. Вплив громадянської війни на історичну долю народів країни.

Французький соціаліст-утопіст Сен-Симон якось написав: «... Якби Франція раптом втратила по 50 кращих представників кожної професії, то в цьому випадку нація стане тілом без душі, а країні потрібно буде у всякому разі ціле покоління, щоб виправити це нещастя.»

Україна втратила її 1917 - І921 рр, набагато більше того, що допускав Сен-Симон.

Доведіть або відкиньте цю думку, використовуючи матеріали прочитаних вами статей.

а) події Української та Російської революцій відбулися під впливом виснажливої І світової війни.

в) міграції населення в ході української революції;

На фоні загальної розрухи це було подібним до стихійного лиха, біженці; робітники ідуть в село через розвал промисловості і голод в містах; селяни покидають рідні місцячерез голод в 1921 -1922рр.

г) еміграція: переважно інтелігенція. Якісні втрати.

д) інтенсивне переміщення людей сприяло поглибленню господарської кризи, росту соціальної напруженості, зниженню рівня життя, вплинула на процеси народжуваності і смертності, соціальну структуру населення; посилилась агресивність, невпевненість в собі.

є) вибух смертності в 1918-1922 рр., особливо серед мирного населення - через голод, холод, інфекційні захворювання холера, віспа, тиф, дизентерія.

ж) загинули в рядах Білої і Червоної армій.

з) а мільйони тих, хто не народився, жертви «білого « і «червонного» терору, єврейських погромів, петлюрівського терору на Україні, але жодна сторона яка представляла течії революційного руху не проголошували та не застосовували терор та насильство в такій великій мірі як Ленін.

Хто відповідальний за цей терор? Які, на ваш погляд причини жорстоко кривавих ексцесів?

4. Уроки війни.

Невже історія нічому нас не вчить? Якщо навчає, то чого?

Терпимості до політичних противників і один до одного, вирішення спірних питань шляхом компромісу, а не з позиції сили, шляхом громадянського примирення. А. такий досвід є в історії і США - 1865р., Іспанія -1945р. Греція - 1989р. Нікарагуа - 1990р. Не насильство, а загальнолюдські цінності повинні стати нашими помічниками сьогодні.

«Ні на класовій, ні на расовій ненависті країну нам не відродити і не побудувати. Ми повинні очистити себе від цих руйнівних сил і погасити, викорінити в собі цей дух загрожуючих нам громадянських воєн.»

5. Підсумок уроку.

6. Домашнє завдання: продовжити роботу над проблемами при вивченні наступних тем; підготувати історичні портрети «Герої та антигерої.»

doc
Додано
12 лютого 2021
Переглядів
526
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку