Тема уроку КОВАЛЕНТНИЙ ЗВ’ЯЗОК. ПОЛЯРНИЙ І НЕПОЛЯРНИЙ КОВАЛЕНТНИЙ ЗВ’ЯЗОК. ЕЛЕКТРОННІ ФОРМУЛИ МОЛЕКУЛ

Про матеріал
Цілі:  Формування ключових компетентностей: o саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій; o інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.  Формування предметних компетентностей: дати поняття ковалентного зв’язку, з’ясувати механізм утворення ковалентного зв’язку, його види, дати поняття «диполь», розвивати поняття «електронегативність»; набути навичок складання електронних і структурних формул будови молекул; виховувати вміння виділяти головне, актуалізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти. Обладнання: Періодична система, таблиці «Види хімічного зв’язку», «Електронегативність атомів хімічних елементів». Тип уроку: ВНМ (О). Форми роботи: лекція, евристична бесіда, прийом «Гронування». ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда за запитаннями На одній стороні дошки записані основні поняття теми, а на другій — запитання бесіди (можна спроектувати на екран).  Чому виникає хімічний зв’язок?  Що таке електронегативність?  Як змінюється електронегативність у періодах і групах?  Що спільного в будові атомів елементів головних підгруп?  Що спільного в будові атомів інертних елементів?  Чому молекули благородних газів одноатомні?  Які ви знаєте ще гази — прості речовини? Назвіть їх формули. У чому відмінність від молекул благородних газів?
Перегляд файлу

 

Тема уроку

КОВАЛЕНТНИЙ ЗВ’ЯЗОК.

ПОЛЯРНИЙ І НЕПОЛЯРНИЙ КОВАЛЕНТНИЙ ЗВ’ЯЗОК.

ЕЛЕКТРОННІ ФОРМУЛИ МОЛЕКУЛ

Цілі:

  •  Формування ключових компетентностей:
  •  саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій;
  •  інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.
  •  Формування предметних компетентностей: дати поняття ковалентного зв’язку, з’ясувати механізм утворення ковалентного зв’язку, його види, дати поняття «диполь», розвивати поняття «електронегативність»; набути навичок складання електронних і структурних формул будови молекул; виховувати вміння виділяти головне, актуалізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти.

Обладнання: Періодична система, таблиці «Види хімічного зв’язку», «Електронегативність атомів хімічних елементів».

Тип уроку: ВНМ (О).

Форми роботи: лекція, евристична бесіда, прийом «Гронування».

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда за запитаннями

На одній стороні дошки записані основні поняття теми, а на другій — запитання бесіди (можна спроектувати на екран).

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Чому молекули благородних газів одноатомні, а молекули інших газів — простих речовин — двохатомні? Як утворюються хімічні зв’язки? На ці питання ми повинні знайти відповіді на уроці.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Лекція з елементами евристичної бесіди

План лекції

1) Визначення хімічного зв’язку. Його види.

Складаємо схему:

2) Поняття про ковалентний зв’язок.

3) Утворення молекули водню як приклад ковалентного неполярного зв’язку.

Електрони зовнішнього шару будемо позначати крапками й малювати навколо кожного атома хімічного елемента.

Молекула водню складається з двох атомів Гідрогену. Скільки електронів на зовнішньому рівні в атомів Гідрогену? А скільки не вистачає до завершення зовнішнього електронного шару? Під час наближення двох атомів позитивно заряджені ядра кожного з цих атомів притягують до себе електронні хмари від іншого атома. За достатнього наближення електрони утворюють спільну електронну пару, яка належить обом атомам. Звертаємо увагу учнів на таблицю й наголошуємо, що найбільша електронна густина розміщена симетрично до обох атомних ядер.

H+H→H⋅⋅H

Електронна формула

H−H

Структурна формула

Пояснюємо, що таке електронна та структурна формули.

4) Утворення молекули гідроген хлориду (хлороводню) як приклад ковалентного полярного зв’язку.

Скільки електронів на зовнішньому електронному рівні в атома Хлору? Скільки не вистачає до його завершення? Вчимо учнів складати електронні та структурні формули сполук з ковалентним полярним зв’язком. Звертаємо увагу на те, що найбільша електронна густина буде зміщена в бік більш електронегативного елемента.

Знову звертаємо увагу учнів на таблицю й наголошуємо, що спільна електронна пара зміщена до атома Хлору як більш електронегативного.

5) Пояснюємо, що таке частковий заряд — дельта (δ), що таке диполь. Застосовуємо таке поняття, як електронегативність.

Робимо висновок про відмінність ковалентного неполярного й полярного зв’язків. Складаємо схему, наводимо приклади сполук з ковалентним неполярним і ковалентним полярним зв’язками.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

O2, NH3, H2S, Br2, N2, CH4.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Отже, сьогодні на уроці ми вивчили суть ковалентного зв’язку. Ознайомилися з його видами. Навчилися складати електронні та структурні формули будови сполук з ковалентним неполярним і ковалентним полярним зв’язком. Ознайомилися з поняттям «диполь». Поглибили поняття «електронегативність».

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»

© ТОВ «Видавнича група “Основа”», 2016

 

Джерела:

Стеценко І. В., Овчаренко І. Ю. Усі уроки хімії. 8 клас. — Х. : Вид. група «Основа», 2016. — 287, [1] с.: іл., табл., CD — (Серія «Усі уроки»).

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
21 червня 2021
Переглядів
1541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку