Тема уроку: Леся Українка. Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці. Чарівні перетворення, їх роль у казці «Лелія».

Про матеріал
Мета: Навчальна:розширити та закріпити знання учнів про життя Лесі Українки, познайомити із цікавими фактами її життєпису, опрацювати зміст казки «Лелія», з’ясувати та проаналізувати соціальні мотиви в казці; удосконалювати вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки; розрізняти добро і зло як у казці, так і в реальному житті; з’ясувати роль чарівних перетворень у казці; допомогти зрозуміти мораль казки; вчити учнів зв’язно висловлювати власні міркування.
Перегляд файлу

Українська література 5 клас.

Тема уроку: Леся Українка. Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці. Чарівні перетворення, їх роль у казці  «Лелія». 

Мета: 

Навчальна:розширити та закріпити знання учнів про життя Лесі Українки, познайомити із цікавими фактами її життєпису, опрацювати зміст казки «Лелія», з’ясувати та проаналізувати соціальні мотиви в казці; удосконалювати  вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки; розрізняти добро і зло як у казці, так і в реальному житті;  з’ясувати роль чарівних перетворень у казці; допомогти зрозуміти мораль казки; вчити учнів зв’язно висловлювати власні міркування.

Виховна: виховувати в учнів доброзичливе ставлення до людей, милосердя,любов і повагу до природи, наполегливість у досягненні поставленої мети.

Розвивальна: розвивати культуру зв’язного мовлення, творчу уяву, логічне мислення, спостережливість, вміння узагальнювати, порівнювати, зіставляти, ви­словлювати свої думки; розвивати навички самостійної та групової роботи; формувати кругозір, світогляд, вміння працювати з текстом.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок.

Обладнання: інтерактивна платформа learningapps, ілюстрації до казки Лесі Українки «Лелія» художниці-ілюстраторки – Лариси Іванової.

 

Перебіг уроку

І. Хвилинка доброзичливих усмішок.

1. Вправа «Очікування»

 - Я очікую, що на цьому уроці ви будете активними,  уважними, творчими. А чого від уроку очікуєте ви?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

  Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з літературною казкою. Але спочатку перевіримо, як ви зрозуміли та засвоїли зміст казки І.Франка «Фарбований Лис».

1.Для початку пригадаймо:

Що таке казка?

Які казки називають народними?

Які казки називають літературними?

 

2.Тестування

1.    Хто є автором казки «Фарбований Лис»?

 

а)  Тарас Шевченко;

б)  Іван Липа;

в)  Іван Франко

2.    Куди Лис вирішив іти на полювання?

А) в ліс;

б) до курятника;

в) до міста.

3.    Лис стрибнув у діжу, яка стояла у дворі, де жив

а) бондар;

б) стельмах;

в) маляр.

    4. Кого першого зустрів Лис Микита, повернувшись до лісу?

А) Вовчика-Братика;

б) Ведмедя;

в) Кабана.

     5.Хто , зі слів Лиса Микити, виліпив його з небесної глини?

А) Цар звірів;

б) Святий Миколай;

в) Дід Мороз.

6.    Лис Микита спочатку був добрим царем, бо …

а) не треба було самому ходити на лови ;

б) не хотів ображати звірів;

 

в) не хотів, щоб його впізнали.

7.     Як Лис Микита назвав себе ?

а) Цар звірів;

б) Наймудріший Лис;

в) Звір Остромисл.

8.     Чому Лис Микита не виходив в дощ на вулицю і не чухався в присутності інших звірів?

А) Боявся вогкості і мав гарні манери;

б) щоб не  видати себе;

в) був забобонним.

9.     Скільки царював Лис Микита?

А) один місяць;

б) один рік;

в) покине випала вся шерсть.

10.     Хор звірів заспівав йому…

а) соло;

б) ораторію;

в) кантату.

11. Як звірі зрозуміли, що Лис їх ошукав?

А) пішов дощ і фарба змилась;

б) його пізнав хтось із друзів;

в) він не витримав і «задзявкотів по лисячому».

1.2 Яка головна думка казки?

А) Засудження нечесності , користолюбства, хитрування.

Б) Розповідь про пригоди Лиса.

В) Страждання Лиса, який упав до діжки з фарбою.

ІІІ .Вивчення нового матеріалу

Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми поговоримо про життєвий і творчий шлях Лесі Українки  та прочитаємо її твір «Лелія».

Народилася Леся Українка (Лариса Петрівна Косач-Квітка) в інтелігентній шляхетній родині. Батьки Лесі Українки були освіченими та культурними людьми. Усіх дітей (а було їх аж шестеро) у родині Косачів змалку привчали до праці. Кожен мав свій маленький город, квітничок. Із квітів Леся плела віночки подругам. Тож не дивно, що у творчому доробку Лесі Українки є поезії «Конвалія», «Барвіночку мій хрещатий» чи казка «Лелія». А ще Леся зі своїми братами та сестрами вирощували садочок. Також дівчинка любила вишивати та грала на фортепіано. Інтелектуальна робота не поступалася фізичній. Мати Лесі, Ольга Петрівна Косач (відома письменниця Олена Пчілка), була вимогливою та наполегливою. Тож усі Косачі в ранньому віці вміли читати, а згодом організовували свята та ставили вистави.

 

Часто до Косачів приєднувалися діти Старицьких і Лисенків, яких Леся жартома називала «лисинчатами». Леся була обдарованою дитиною: у чотири роки вже читала, у шість — вишивала, у дев’ять — написала перший вірш. Таких називають вундеркіндами, дітьми-індиго. 1881 року на Водохреща десятилітня Леся застудилася. Подальше життя майбутньої письменниці було таким: за гімназійною програмою вона навчалася вдома з мамою та приватними вчителями. Крім того, опановувала іноземні мови, займалася самоосвітою. Згодом навіть уклала підручник зі стародавньої історії східних народів для молодших братів і сестер. Лікуючись та подорожуючи, Леся відвідала багато країн Європи.

 

Самоосвіта, великий інтерес до науки допомогли Лесі стати однією з найосвіченіших жінок Європи. Лариса Петрівна знала з десяток мов, стала перекладачкою, літературним критиком.

До речі, у листі до свого друга, літературного критика Агатангела Кримського Леся Українка писала:» Дуже люблю казки. Можу складати їх міліони».

Сьогодні на уроці ми познайомимося з казкою «Лелія». Казка - це улюбленіший жанр усної народної творчості письменниці. Знаючи про виховний та навчальний потенціал казки, славетна українка створила низку казок для дітей. Самобутньою рисою її казок є те, що письменниця вдало  переплітає  дійсність і вимисел, реальність і  фантазію. Так у казці «Лелія» живуть цілком реа­льні діти – Павлусь, Мар’яна, і водночас ми бачимо казковий світ квітів і його мешканців – чарівних ельфів.

 

Казку в ілюстраціях за цим посиланням.

https://vseosvita.ua/library/embed/0100gtmb-510c.pptx.html

V. Руханка «У лісі»

Ми лісочком йшли (ходьба на місці),

Грибочок знайшли, нагнулись, підняли

(нахиляння тулуба вперед),

У кошик поклали і далі пішли

(ходьба на місці).

Ми лісочком йшли, малинку знайшли.

Дотягнулись, зірвали (потягування),

У кошик поклали і далі пішли

(ходьба на місці).

Ми лісочком йшли, горішок знайшли,

Потягнулись, дістали (потягування),

У кошик поклали і далі пішли

(ходьба на місці).

ІV. Формування нових знань, умінь та навичок

Всім відомі приказки:

Ранній сон миліший за все.

Сон — миліший батька й матери.

Сон — смерті брат.

Сон — що багатство: більше спи, більше хочеться.

Адже людина проводить уві сні приблизно третину свого життя.

     З чим у вас асоціюється сон?

Вправа «Асоціативний кущ» (ніч, тиша, ліжко, темрява, загадковість, відпочинок).

 

 

 

 

 

 

 

 

     А в казці «Лелія» з чим асоціюється сон? ( подорож, одужання, політ, квітка, місто, дівчата- трудівниці, панночка, сад)

 


  1. Гра «Ми-спостережливі!»

Завдання: розставте ілюстрації до казки  художниці Лариси Іванової у хронологічному порядку; прокоментуй епізод.


     Яка ж тема казки «Лелія»? (Розповідь про хворого хлопчика та царицю ельфів – Лелію, яка знайомить його із чарівним світом квітів та деталями панського і селянського побуту.)

 

  Слово вчителя

Лелії належали до улюблених квітів Лесі Українки. Вони процвітали під вікнами її будинку в Колодяжному. Ці квітки Леся оспівала й у вірші “На давній мотив”.

Мені снились білі лелії,

Що хитались в місячному світлі,

Мов гадали чарівнії мрії,

І пишались гордії, розквітлі.

І сіяли дивною красою,

Мов неповні, чарівничі квіти,

І блищали ясною росою,

Що горіла, наче самоцвіти.

     А хто такі ельфи?  (Випереджувальне завдання.)

Е́льфи  — вигадані істоти з міфології германців, а пізніше герої цілого ряду фентезійних книжок. У германців ці істоти Так з’явився  казковий світ ельфів, русалок, лісовиків, велетнів, тролів. Улюблене місце ельфів (малих духів) — луки й дібро¬ви, галяви та місця біля джерел. Це гарні, світлі, добрі творіння. Вони живуть спільнотою, якою керує власти¬тель, захоплюються азартними іграми й танцями, вночі танцюють на лісових галявах до світанку. Простий смертний, зачарований їх красою, приєднується до хороводу і зникає назавжди. Тому германці побоювалися їх, хоча ельфи й належали до добрих духів.

Германці (лат. Germani) — група племен, яка належить до індоєвропейської мовної сім'ї, що заселяли Південну Скандинавію, Данію 5-6 тисяч років тому; пізніше, в І ст., проживали на досить обширній території — між Рейном і Віслою, з заходу на схід, між Дунаєм на півдні і Північним та Балтійськими морями на півночі.      

     Де ви ще зустрічалися з цими загадковими істотами?

( Література: Роман  британської письменниці Дж. К. Роулінг. «Га́ррі По́ттер»;  «Зачарований ельф»  Анатолія  Валевського;  Казка Софії Мельник "Свято Першого Листочка, або неймовірні пригоди сестричок-ельфів"; Фантастичний роман « Життя ельфів»  французької письменниці Мюріель Барбері .

Кіно: «Хоббіт: Несподівана подорож» — перша частина кінотрилогії режисера Пітера Джексона, в основі якої лежить книга Дж. Р. Р. Толкіна «Гобіт, або Туди і Звідти».

Мультфільми: «Клуб Вінкс: Школа чарівниць», «Лего. Ельфи»,

«Таємниці країни ельфів».

 

Слово вчителя

  Леся Українка у своїй казці заселяє квіти ельфами - героями творів західноєвропейської літератури. А перетворення людини в рослину, уявлення про те, що квіти говорять, - авторка взяла з рідного фольклору.

  1. Бесіда за змістом казки

  Назвіть головних героїв казки Лесі Українки.

     Якими ж постають головні герої твору?

Варіанти відповідей дітей

(Павлусь – добрий хлопчик, який познайомився із царицею ельфів.

Лелія – найстарша ельфа. Вона гарна та добра. (“…вона така гарнесенька: очиці ясні, кучері довгі, сріблясті, сама в білих, прозорих шатах, на голівці малесенька золота корона, ще й крильцята має хороші та барвисті, як у метелика, котрі так і міняться різними барвами, немов та веселка. В рученятах у дівчинки довге стебло, квітка білої лелії, і пахне вона на всю хату”. “Лелія усміхнулась, та так любо, аж в хаті ясніше стало і місячна смужка порожевіла”).

Панночка – примхлива, вередлива.В її образі показано людей, які не цінують того, що в них є,  і не помічають свого щастя. ( «Коли се одчинилися в палаці великі скляні двері, і вийшла молода панна, убрана в хорошу білу сукню.

Вона сіла на ґанку і якось неохоче дивилася на той садок, залитий місячним сяйвом.

— Ах, як голова болить,— мовила вона сама до себе,— навіть по ночах спати не можу! А се все з нудів, я знаю. Де ж таки! Гину тут на безлюдді, в селі. Сиди цілий день, як заклята, нема з ким і слова мовити. Правда, увечері гості приїздять, але то такі гості!.. Вони вже мені обридли. Та мені тут все обридло: і садок, і сей дім, і квітки. Все у нас таке нецікаве, от хоч би й сі квітки. Хто ж видав, насадити таку силу сих лелій, та ще й білих! Якби хоч лелії які цікавіші — рожеві чи пасаті, а то... Вже білі лелії можна знайти у кожному міщанському, та навіть у хлопському садку. А пахнуть як, аж в голові морочиться, жодної делікатності нема в тих квітках. Піду звідси, а то ще гірше голова розболиться! — І панна пішла знов у палац, причинивши з досадою двері.»)

Мар’яна – сусідка Павлуся. В її образі показано тих, хто важко працює і не має багатства, але при цьому не втрачає почуття краси і вміє бути щасливими за будь-яких обставин, цінуючи кожен момент життя і найдрібніші, на перший погляд, речі.  («Видко, що господиня за лелію дбає, — обполола чистенько, ще й прутиками обтикала для захисту. А лелія ж то розцвілася,— напрочуд!», «Моя люба Мар’яночка краща мені, як сестричка,– як на неї подивлюся, мов до сонечка всміхнуся. А дівчинонька Мар’яна щовечора і щорана мене підливає, поле, доглядає. Ще сонце не сходить, а вже моя господиня з хати виходить. Вийде, моє серце, ухопить відерце, біжить до криниці, набере водиці, щоби було чим поливати квіточки в квітниці»; «Мар’яні вдень не до гуляння,– на роботі з ранку до смеркання».)

 

Робота зі словником літературознавчих термінів

Портрет- це словесний опис зовнішності персонажа. Сюди входять і опис обличчя ( у тварин – морди), і фігури ( тулуба), і одягу, і предметів, що тримає герой, і настрою та  емоцій, і роду занять, і всіх деталей, які дають уявлення про цей персонаж.

Ка́зка — це народно-поетичний або писемно-літературний твір про передбачувано вигадані події чи осіб, іноді за участю фантастичних сил, який має повчальну мету.

 

Робота з таблицею

Складіть  таблиці «Реальне і фантастичне в казці Лесі Українки «Лелія»», «Добро і зло»

 

Реальне

Фантастичне

Бідна селянська хата:«У невеличкій кімнаті лежить на ліжку слабий хлопчик»

Чарівні істоти ельфики

Панський великий сад :»В саду стояв пишний палац, у деяких вікнах в палаці було світло..»

Перетворення героя на квітку:«…торкнула Павлуся квіткою своєю і раптом Павлусь почув, як він сам зробився квіткою, тільки не лелією, а рожевим маком»

 

 Місто: «Велике місто, широкі вулиці, блискуче світло, розкішні крамниці, а на вулицях,— що того люду!»

Головний герой літав: «От Лелія взяла його в ручку. Притулила до себе і швиденько вилетіла з хати в садок»

Умови праці: «Якась кімната з голими стінами, брудними, серед хати довгий стіл, нічим не накритий, а на столі купа різних шматок, дротів, бавовни, ниток, стоять слоїки з клеєм, в них повстромлювані квачики, в мисочках…»

 Рослини могли розмовляти: «Павлусь, хоч і зробився квіткою, однак міг розмовляти.»

 

Важка праця дівчат- майстринь:«Вони не уважають, що важко

потомились, поблідли від сидні в душній хаті за марудною роботою, що в хаті тхне фарбою та клеєм, аж дихати важко, — їм нема часу на це уважати. Аби робота йшла хутко, аби їм більше зробити, бо яка робота, така й плата! Та якби ж так, а то плата ще й менша від роботи. А он біля дівчат походжає найстарша робітниця, вона наставлена, щоб глядіти, аби хто чого не зіпсував чи не вкрав, аби робота йшла сквапно та справно,— треба статкувати.

 

 

 

Добро

Зло

Піклування матері

Хвороба Павлуся

робота Мар’яни у своєму садочку

Життя в панському садку білих лелій і маленьких ельфиків

Турбота дівчинки  за лелією

Тяжка праця дівчат

Зустріч Лелії з найменшою сестричкою

 

Здійснення мрії Павлуся

 

Одужання героя

 

 

     Кому, на вашу думку, співчуває авторка казки? (молодим дівчатам)

     З ким Леся Українка порівнює  бідних дівчат? (Як бачимо, життя лелій у панському садку таке ж нещасливе, як життя бідних дівчат, що гірко заробляють на шматок хліба, виготовляючи штучні квіти. Бліді, заплакані лелії, краси яких не розуміє панночка, так нагадують втомлені, бліді обличчя робітниць, що схилились за столом у кімнаті над роботою.)

     Як ви думаєте, добро чи зло перемагає у казці? Свою думку обгрунтуйте?

  Казка «Лелія» повчальна? Чому? (навчає нас цінувати красу,  жити в злагоді з природою, не боятися труднощів, сумлінно працювати, вміти почувати себе щасливим)

Слово вчителя

VІ. Закріплення набутих знань, умінь та навичок.

 1.     Незакінчене речення

  1. Павлусь перетворився на квітку…( рожевий мак)
  2. Словесний опис зовнішності персонажа – це…(портрет)
  3. Спочатку Ельфа полетіла з Павлусем до…(панського саду)
  4.  Мар’яна випросила у панні за свою роботу…( квітку лелію)
  5. Панночка не спить ночами…( «з нудів»)
  6. Дівчата, тяжко працюючи, виготовляють…(штучні квіти)
  7. Мар’яні допомагає поливати квіти…( маленький братик)
  8. Мар’яниного помічника звати…( Івасик)
  9. Лелія стояла перед ним рожева, мов … ( хмарка на сході сонця)
  10. Казка закінчується…(одуженням хлопчика)

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів. 
  2. Самооцінювання

         https://fs03.vseosvita.ua/0301igb4-3623-493x393.jpg

    VІІІ . Домашнє завдання.

Підготуватися до виразного читання казки

docx
Додано
2 жовтня 2023
Переглядів
1532
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку