Урок української літератури натему : "Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Про матеріал
урок роздоблено з такою метою: навчальна: продовжити знайомити учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, визначати морально-етичні проблеми твору; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні; розвивальна: розвивати вміння робити висновки; виховна: виховувати прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця; сприяти вихованню позитивних рис характеру, прагнення робити добро.
Перегляд файлу

Конспект уроку 5 клаc "Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Мета:

  • навчальна: продовжити знайомити учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки; поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, визначати морально-етичні проблеми твору; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні;
  • розвивальна: розвивати вміння робити висновки;
  • виховна: виховувати прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця; сприяти вихованню позитивних рис характеру, прагнення робити добро.


Тип уроку: комбінований

Форми та методи роботи: гра «Лови помилку», виконання тестових завдань (індивідуальна робота), складання «Асоціативного куща», характеристика героїв, бесіда, слово вчителя, робота з текстом, заповнення таблиці «Герої з добрими та злими рисами характеру», «Незакінчене речення»

Перебіг уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка д/з.

Розподілити ілюстрації по групах , пояснити відмінності між літературною казкою і народною.

 

Літературні казки

 Народні казки

 

 

 

 

 

Якомога краще виконуйте те, що маєте робити.
Сьогодні роби все так, щоби завтра не мав ти червоніти зі стида.
Боско.

   Поясніть епіграф. Чи доречно підібраний він до нашої повісті-казки?
(учні пояснюють епіграф)

   Проблемне запитання:

                      Скажіть, діти, яким   би   було  життя  на  Землі, якби  всі  люди  ніколи  не  завершували  свої  справи  і  не  виконували  обіцянки?

 

Перегляд бук-трейлера

                      ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Що потрібно, щоб потрапити у казку? І чи зрадієш ти такій казковій подорожі? Чи майже одразу захочеш повернутися додому до улюблених батьків і друзів?

                     
Сьогодні до нас на урок завітав той, хто знає про країну Недоладію все, адже саме він її створив. Здогадалися хто це? Так, це Недочеревик. Незабаром він всіх нас перенесе до своєї казкової країни, але щоб туди потрапити, ми повинні виконати його завдання.

Гра «Лови помилку». Прочитайте цитати з повісті-казки, знайдіть та виправте помилки. (Слайд №1, 2)

«…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» (не доведені).

«…А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук» (голови).

«…- Цікаво, чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани» (морозива)
 

 

   V. Мотивація навчальної діяльності (Слайд №5 )


- Хто така Аля?

- Як ми вперше з нею знайомимося?

- Про яку рису Алі читач дізнається з перших сторінок повісті?


- Молодці! Ось і відкрилися перед нами двері країни Недоладії, але щоб туди потрапити всім, треба проказати із Недочеревиком чарівні слова:

Недо-роби!
Недо-пиши!
Недо-почни!
Недо-лиши!
І недо-їж!
І недо-пий!
І в Недоладію
Мерщій!

VІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Робота над змістом повісті-казки. Бесіда.

- Знайдіть і зачитайте портрет Алі. (Слайд №6)

- Яка ж це країна – Недоладія? Опишіть її. (Слайд №7)

- Опишіть місто Недоград. (Слайд №8)

- Хто є мешканцями країни Недоладії? (Слайд №9)

 

 

 



3. Характеристика персонажів твору

3.1. Характеристика образу Алі

Аля до того, як потрапила в країну Недоладію

Аля після повернення додому з країни Недоладії

груба

ввічлива

ніколи не закінчує розпочату справу до кінця

товариська

запальна по відношенню до рідних

не залишає справи на потім

нечепура

врівноважена

 

здатна на співчуття

 

турботлива

3.2. Характеристика образу Недоладька

(Учні самостійно підбирають цитатний матеріал за планом характеристики на слайді) (Слайд №10)

-Характер;
- опис зовнішності;

- ставлення до Алі;

 МІСТО  НЕДОГРАД
Чим вразило Алю місто?Підтвердіть свої слова текстом

  Складання асоціативного куща «Морально-етичні проблеми в повісті-казці» (учні називають, записують біля дошки по черзі та коментують проблеми)

 Отже, які проблеми порушуються в повісті-казці?

2.

 


VІІ. Закріплення знань, умінь і навичок

1  Гра – загадка «Загублені речі»

 

2  Робота з прислів’ями, приказками

    Знайдіть прислів’я, що розкривають характер Алі.

Відстанеш годиною – не здоженеш родиною.

Будь господарем своєму слову.

Без охоти нема роботи.

Вік живи – вік учись.
Косо, криво, аби живо. Стук-грюк, аби з рук.

VІІІ. Підсумок уроку.

Прийшов час прощатися з героями казки й повертатися з цікавої подорожі додому.

– Що б ви взяли на згадку про цю мандрівку?

– Чи було цікаво читати повість і чому?

– У який момент за долю героїні ви переживали особливо?

– Які сторінки повісті хотіли б перечитати ще раз?

– Чи запропонували б ви прочитати цю казку своїм батькам?

Ми з вами крок за кроком переходимо до завершення нашого уроку. Але не варто забувати про прохання Алі. Як же повернутися дівчинці додому?» (відповіді учнів)

ІХ. Рефлексія

«Незакінчене речення».

– На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .

– Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .

– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .

– На уроці мені було… .

– Удома я розповім батькам (сестрі, брату) про... .

*******Інтеравна гра «Дружня порада»

Від імені літературного героя дайте товаришам дружні поради, які були б важливими в їхньому житті

*****. Тестове опитування

1.  Що відрізняло Алю від інших дітей?

А Вона нічого не могла доробити до кінця;

Б вона була дуже розумна;

В вона була зовсім непосидюча;

Г  вона була звичайною дівчинкою.

2.  Як вона вишила подарункового рушничка для бабусі?

А Повністю, з гарним квітковим візерунком;

Б вишила лише половину рушника;

В поставила лише один хрестик;

Г  вишила кілька квіточок.

3.  Кого побачила Аля у своїй кімнаті?

А Домовика у старій одежі;

Б маленького чоловіка в величезних черевиках;

В невідому істоту в чудернацькому костюмі;

Г  кролика в маленькому капелюсі.

4.  Хто першим зустрівся дівчинці в дивній країні?

А Песики з рюкзаками;

Б котики в чоботях;

В кролики в окулярах;

Г рибки під парасольками.

5.  Як називалась країна, до якої потрапила Аля?

А Недоладія;                               

Б Недоділанія;

В Недоробія;                                

Г  Недопрація.

6.  Хто був правителем диво-країни?

А Недороб Десятий;                    

Б Недоділь Десятий;

В Недороль Десятий;                  

Г Недоноль Десятий.

Х. Оцінювання

Наша мандрівка в казкову країну скінчилась, всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились, тож роздаю вам очікувану нагороду – гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу. 

ХІ. Домашнє завдання

 

 1.Написати листа одному з героїв казкової повісті Г.Малик з порадами, як стати кращим.

2. Заповнити третю частину таблиці.

 

 

docx
Додав(-ла)
Люда Гаєвська
Додано
2 жовтня 2023
Переглядів
97
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку