Тема уроку "Лісостепова природна зона України"

Про матеріал
Розробка уроку на тему:"Лісостепова природна зона України" може бути використана на уроці при вивченні природних зон України.
Перегляд файлу

Розробка уроку на тему «Лісостепова зона України»

 

 

                                         Хід уроку

 

І. Організаційний момент

  Девіз уроку:

 

Те, що я чую - я не забуваю,

Те, що я бачу – пам’ятаю,

Те, що я роблю – я розумію.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Завдання «Кросворд»

На дошці зображено кросворд. Кожній цифрі відповідає початкова буква закодованого поняття. Учні називають цифру, дають визначення термінам, які з’являються у кросворді.

 

1 – перша в слові коді літера – Л –лиман-це...?

2 – літера – І – ізотерма – це...?

3  - літера – С- солончаки?

4 – літера – О – озеро?

5 – літера – С – суховій?

6 – літера – Т – тектоніка?

7 – літера – Е – ерозія?

8 – літера – П – паводок?

9 – літера – О – ожеледь?

10 – літера – В – верховодка?

11 – літера – А – акліматизація?

 

На дошці з’являється тема уроку, що сформувалася під час виконання завдання – «Лісостепова зона».

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

 

     Характерною рисою цієї зони є поєднання особливостей двох сусідніх зон – мішаних лісів і степу. Про те, як це поєднання відбувається ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці, і ознайомитесь з особливостями цієї зони.

     Щасливий той, хто народився на межі двох царств – лісу і степу, де шавлія і горицвіт зустрічаються з медункою та розрив-травою, де кожна квіточка дивиться на тебе з радістю – веселість, то із зажурою – печаллю. Де дерева обступлять тебе в лісі й мовчать, як найкращі друзі. Чи то співати, чи то плакати будеш перед ними – вони не засміють... А поле примусить тебе вдихнути повітря на повні груди і розкрити свою душу перед самим собою і всім світом.

(з монологу поета)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

     Наш урок ми проведем у формі усного журналу «Лісостеп України».

     Природна зона вивчається за планом:

  1. Географічне положення лісостепової зони
  2. Геологічна будова та рельєф
  3. Грунти та корисні копалини зони
  4. Клімат та внутрішні води
  5. Рослинний і тваринний світ
  6. Природоохоронні території та господарська діяльність людини

 

     Клас отримав попередні завдання і поділяється на 6 груп – геоморфологи, кліматологи, грунтознавці, гідрологи, біологи, екологи.

 

Учитель: Лісостепова зона є основою життєдіяльності Української держави. Її територія – основа для виробництва основних сільськогосподарських продуктів, надра активно розробляються, створюється безліч антропогенних ландшафтів. Все це призводить до значних змін природи. Треба розуміти природно-територіальні комплекси, щоб використовуваи їх грамотно і намагатися відновити природу.

 

Відкриваємо першу сторінку нашого журналу.

«Географічне положення Лісостепової зони»

 

Завдання.  Визначте географічне положення зони.

На столах лежать аркуші – контурні карти України: необхідно нанести північну і південну межу лісостепової зони (учні користуються атласами та підручниками), а потім показати межі біля дошки на шкільній карті.

Учні...

Північна межа – із заходу на схід – поблизу міст: Рави-Руської, Володимира-Волинського, Луцька, Житомира, Києва, Ніжина, Кролівця, Глухова.

Південна межа: Велика Михайлівка, Ширяєве, Первомайськ, Новоукраїнка, Кіровоград, Олександрія, уздовж річки Ворскла до міста Кобеляки, через Красноград, Балаклію, уздовж р.Оскол до кордону з Росією.

!   (учні визначають, що зона розташована в центрі України).

 

Учитель...Зона займає 34% загальної площі території України, простягається з північного заходу на південний схід. Яка ж площа зони? (Обчислення на дошці)

Учні...603,700км – 100%

Х – 34%

S=603,700км х 34 :100  =205,258км.

Учитель...Визначте області території яких повністю або частково розташовані в межах лісостепу.

Учні...Черкаська, Кіровоградська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька, Полтавська, Сумська.

Учитель...Визначте довжину зони із заходу на схід.

Учні... 1100км.

 

Учитель... Лісові ландшафти в цій зоні переважають на півночі, вони займають 11% площі, а степи 89% . Для того, щоб з’ясувати, які чинники впливають на формування ландшафтів лісостепу переходимо до другої сторінки журналу «Рельєф та корисні копалини», яку підготували група геоморфологів. Надаємо їм слово.

Учень геоморфолог №1.

Зона лісостепу розташована в межах таких тектонічних структур: Галицько-Волинська западина, Український щит, Дніпровсько-Донецька западина. Тому рельєф зони представлений чергуванням низовин і височин, при переважанні останніх. Це височини: Придніпровська, Подільська, Волинська, Канівські гори, кряж Товтри, а лівобережну частину займає Придніпровська низовина і в її складі Полтавська рівнина.

 

Учень геоморфолог №2.

У зв’язку з такою тектонічною будовою на території зони є магматичні і осадові корисні копалини: кам’яне вугілля(Львівсько-Волинський та Дніпровський басейни); залізна руда (Кременчуцький район); нафта і газ (Дніпровсько-Донецька область). Є також горючі сланці, мергель, кухонна сіль, каолін, вогнетривкі глини, мармур, граніт, гіпси, мінеральні води -Миргородська.

 

Учень геоморфолог №3.

Можна додати, що це ділянки від 150 до 420м. Найвищою точкою будуть окремі пагорби в межах Придніпровської височини. В цій же зоні знаходяться поблизу Дністра печери, серед них одна з найбільших печер світу – Оптимістична 214км (с.Коралівка, Тернопільська область). У межах зони поширені карстові форми рельєфу – печери, суфозійні – степові блюдця – це осідання рельєфу внаслідок застою води, яка розчинила сіль.

 

Учитель... На формування зони великий вплив має клімат та внутрішні води, тому перегортаємо третю сторінку нашого журналу – «Клімат і внутрішні води». Цю сторінку нам підготувала група кліматологів і гідрологів, надаємо їм слово.

 

Учень кліматолог...

Зона розташована в помірно континентальному кліматі. У межах лісостепової зони деякі кліматичні риси проявляються з північного заходу на південний схід. Так середня річна температура у Львові, розташованому на заході зони, становить +7,4 градуса, у Полтаві +6,7 градуса. Як бачимо, середня річна температура повітря у східному напрямку поступово знижується. Можна помітити, що є також зміни цього показника між північними і південними частинами зони. У східних районах випадає значно меншн опадів (приблизно 450 мм), ніж у західних (до 750 мм). Річний радіаційний баланс лісостепу становить 1850 мДж/м. Коефіцієнт зволоження – від 2,8 (Львів), 2(Хмельницький), до 1,4 – 1,2 на півдні.

 

Учитель... Якщо коефіцієнт зволоження значний, то мабуть, тут густа річкова мережа. Чи підтвердять це гідрологи?

 

Учень гідролог №1...

Лісостепову зону перетинають річки басейну Дніпра, Сіверського Дінця, Південного та Західного Бугу. Пересічна густота річкової мережі 0,15 – 0,24 км/км, заболоченість 1,6 , розташовані найбільші артезіанські басейни: Дніпровсько – Донецький, Волинсько – Подільський. Весняний стік річок досягає 40-60  річного. Переважає дощове і снігове живлення. Річки гірсько-рівнинні і рівнинні, відносяться до басейну Атлантичного океану (Чорного та Азовського морів), частка підземних вод – до 10 .

 

Учитель... Дійсно, поверхневі води зони мішаних лісів це окраса нашої України, про них існує багато легенд, оповідей, народних повір’їв.  Гідрологи розкажуть нам легенду про Дніпро і Ворсклу.

 

Учень гідролог №2...

Дніпро і Ворскла були колись людьми – братом і сестрою. Як виросли вони батько і мати благословили їх у дорогу. Змовились вони вийти ранком і полягали спати. Ворскла любила поспати і не прокинулась з рання. Дніпро встав рано на зорі, порозвертав гори, порозчищав гирла і зарив степами. А Ворскла прокинулась, аж брата нема. Довго доганяла вона брата, але так і не вдалося наздогнати. Вона залишилась лівою притокою Дніпра, а Дніпро побіг до моря.

 

Учитель... На формування грунту впливає клімат і особливості рельєфу, тому ми повинні з’ясувати які типи грунтів утворюються в лісостепу, як людина на них впливає? Про це повідомлять нам наші грунтознавці, що досліджували це питання, отже переходимо до четвертої сторінки «Грунти, тваринний і рослинний світ».

 

Учень грунтознавець...

Грунтовий покрив різноманітний, представлений різновидами сірих лісових грунтів, на вододільних рівнинах – лучні грунти та чорноземи типові, у річкових долинах – болотні, дернові грунти, на горбистих долинах – леси й лесоподібні суглинки. Взагалі грунти лісостепу вирізняються значною родючістю, тому майже вся зона розорена і представлена сільськогосподарськими угіддями, розораність тут складає до 90  .

 

Учитель...

Поєднання у лісостепу ознак двох сусідніх природних зон – мішаних лісів і степу – не є простим механічним явищем. Лісостеп не просто є перехідною зоною, він – унікальний комплекс зі своїми особливостями, що не є просто сумішшю ознак сусідніх зон. Як саме відбувається це поєднання, які властивості притаманні саме таким ландшафтам ми розглянемо далі і нам допоможуть біологи.

 

Учень біолог №1...

Природна рослинність лісостепу збереглась мало, представлена залишками остепнених луків, степами, дубовими, дубово-грабовими масивами, на Лівобережжі – дубово-кленовими лісами. Лісистість становить 12  .Первинних лісів і степів майже немає. Найпоширенішим деревом є дуб. Крім того поширені: граб, клен, бук, сосна, вільха, клен. Великі площі лісостепу зайняті дібровами з багатоярусною структурою: деревний ярус – дуб звичайний, граб звичайний, в’яз, груша звичайна, клен європейський.

 

Учень біолог №2...

Легенда про сосну.

Часто сосну називають перлиною лісу. Звідки ж вона взялася ця висока струнка красуня? Стародавні греки склали про неї чудову легенду... У чарівну вродливу німфу Пітіс закохався бог північних вітрів Борей, що надумав перенести її до своїх снігових володінь. Злякалася німфа і звернулась до лісового бога Пона з благанням сховати її, і той вкрив Пітіс зеленим гіллям. Коли ж Бурей почав шукати німфу серед лісу, від його холодного подиху померзла вся трава, опало листя з дерев, лише зачарована красуня міцно тримала свої зелені шати. Але задеревеніла від холоду навіки. Сльози її стали прозорою живицею. Так розповідає міф, та сосна дійсно чарівне дерево. В народі кажуть: «Що сосна, то дім та хата». І дійсно зроблені з цього дерева хати можуть стояти і не руйнуватися понад 150 років.

 

Учень біолог №3...

Конвалії ростуть у наших лісах. Розповідають, що ця квітка виникла з пекучих сліз пресвятої Богородиці, котрі вона пролила, стоячи біля хреста розп’ятого сина. Пекучі її сльози падали великими краплями на  землю, й на тому місці виросли такі чисті, білі квіти, котрі осипаючись перетворюються на червоні, що нагадують краплини крові, плоди...

 

Учень біолог №4...

Тваринний світ зони має перехідний змішаний характер оскільки в ній трапляються представники лісу, степів, водно-болотного середовища. З поміж земноводних і плазунів водяться: ропуха, деревна жаба, болотна черепаха, вуж, гадюка звичайна, ящірка. Серед лісових птахів – дятел, голуб, зозуля, сова, шуліка чорний і рудий, сокіл, баклан, синиця та інші. Степові: куріпка, жайворонок, дрофа. Із ссавців у лісостепу поширені: дика свиня, борсук, заєць, козуля, лисиця.

 

Учень ландшафтознавець...

Значні коливання висот зумовлюють вертикальну відмінністьландшафтів на фоні зональних змін лісових степовими. Тут найкраще серед інших зон виражений поділ на фізико-географічні країни, а саме: Західноукраїнський край, Дніпрово-Донецький та Середньоросійський лісостеповий край.

 

Учитель... Загалом природно-географічні умови лісостепу найсприятливіші для життя і діяльності людей, що нам на це скажуть екологи?

 

Учень еколог №1...

В межах зони знаходиться багато різноманітних природоохоронних територій, це і заповідники, заказники і національні парки, природні парки: Подільські Товтри, Канівський природний заповідник, заповідник «Михайлівська Цилина».

Недарма людина оселилася тут давно і почала вести свою господарську роботу, застосовуючи при цьому підсічно-вогневу систему землеробства. Тому знищувалися ліси, грунти швидко виснажувалися і вони заростали трав’яною рослинністю. Так невдовзі ліси тут залишилися лише на крутосхилах.

 

Учень еколог №2...

Сьогодні за сприяння людини активізувалися природні процеси: яроутворення, площинне змивання грунтів, їх розвіювання, зсуви, просадкові процеси, посухи, соленакопичення, а в районах штучних водойм – просідання, заболоченість. Зараз необхідно захищати і охороняти неповторну природу цієї зони, щоб зберегти її для наших нащадків.

 

Учитель... Природа лісостепу надзвичайно красива. Тому її описують багато поетів, ліриків, художників. І цю останню сторінку нам розкриють юні поети. Називається вона «Український лісостеп у поезії» (звучить тиха музика, виступають діти, що підготували поетичне слово про лісостеп).

 

Учень №1... Природа лісостепу просто зачаровує, як ось описує її Тарас Шевченко:

По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

Стан високий, лист широкий -

Нащо зеленіє?

Кругом поле, як те море

Широке синіє...

 

Учень№2... Природу лісостепу описував Іван Франко:

Розвивайся, лозо борза,

Зелена діброва!

Оживає помертвіла

Природа наново.

Оживає, розвиває

Пукти зимові ж.

Обновлює в світі сили

Й свіжії надії.

Зеленій рідне поле,

Українська нива!

 

Учитель... Існує багато приказок,  загадок пов’язаних з рослинністю краю.

Так в народі кажуть:

Що не дуб – то кожух, що не сосна – то хатина.

Ліс без догляду глухне.

Багато лісу – не рубай, мало лісу – бережи, немає лісу – посади.

Ліс навесні веселить, улітку холодить, восени годує, узимку зігріває.

 

Загадки:

  1. Взимку шубу одягає, восени її скидає, всім він затишок дарує, захистить і погодує. (ліс)
  2. Із-під снігу свій листок

    До сонця простягну

    І синіми дзвониками

    Вітаю я весну. (пролісок)

  1. Не вогонь, а обпікає.

Цю рослину кожен знає. (кропива)

 

V. Закріплення набутих знань

Учитель... Дійсно народна творчість чудова і безмежна.  Перевіримо, що ви запам’ятали з сьогоднішнього уроку...

    

Завдання 1.  Тестові завдання:

  1. Область України, яка повністю розташована в лісостеповій зоні:

а)Волинська; б)Черкаська; в)Донецька; г)Львівська.

2. Вид грунтів, що поширений у лісостеповій зоні України:

а)дерново-підзолисті; б)чорноземи; в)сірі лісові; г)каштанові.

3. Яка кількість опадів характерна для лісостепової зони:

а)до 1100мм; б)750-450мм; в)600-680мм; г)450-300мм.

4. Назвіть річки, які характерні лісостеповій зоні:

а)Прип’ять; б)Дніпро; в)Десна; г)Південний Буг.

5. Які природоохоронні території належать лісостеповій зоні:

а)заповідник Медобори; б) заповідник Канівський;

в)національний парк Св’яті гори; г)національний парк Шацький.

 

Завдання №2. «Відшукай помилку»

(в характеристиці природної зони потрібно виправити помилки)

 

Природа зони лісостепу складається з рослинності степової і переважно трав’яної, північна межа проходить з зоною степу, а південна з зоною мішаних лісів, займає площу 100 км .

 

 Завдання 3. Скласти цифрове співвідношення колонок.

І група(природні області Лісостепу), ІІ група(області),

ІІІ група(річки). (на швидкість)

1. Волинське                     1. Житомирська           1.Дніпро

 2.Житомирське                2. Київська                    2. Свига

3.Новгород-Сіверське      3. Чернігівська             3. Стохід

4. Київське                        4. Волинська                 4. Десна

5. Чернігівське                  5. Сумська                     5. Ірша

 

Завдання №4. «Сенкан»

Вам необхідно скласти Сенкан – французький вірш, неримований, що складається з 5-ти рядків до сьогоднішньої теми. (можливий варіант

Лісостеп

Центральний, красивий.

Поєднує, збільшується, охороняється.

Лісостеп поєднує зони лісу і степу.

Чотири країни...)

 

VІ. Пісумок уроку

Сьогодні на уроці, в дуже творчій формі, ми з вами познайомились з зоною лісостепу, знайшли її межу, площу. Ми зможемо відрізнити особливості лісостепової зони від інших, не сплутати чудову природу цих територій, і подбати про охорону та збереження унікальних куточків лісостепової зони.

Рефлексія

Сьогодні я дізнався……

Було цікаво……

Було складно……

Тепер я можу……

У мене вийшло……

Мені захотілося……

Урок дав мені для життя……

VІІ. Домашнє завдання

      1.Опрацювати текст підручника та відповісти на питання в кінці   параграфа 34.

2.Скласти кросворди чи ребуси на тему: «Тварини і рослини лісостепової зони».

3.Підготувати повідомлення про природоохоронні території  зони степу.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
23 жовтня 2023
Переглядів
310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку