Урок № 2
Тема уроку: Механічний рух і статево-вікова структура населення.
Мета уроку: навчити визначити суттєві ознаки понять «механічний рух», «еміграція», «імміграція», «сальдо міграцій»; розрізняти різні види міграцій; вказувати причини міграції в Україні;сформувати уявлення про статево-вікову структуру населення і чинники, що на неї впливають;
-розвивати уміння і навички працювати зі статистичними даними, атласами, картами; уміння характеризувати статево-вікову структуру населення, робити правильні висновки;
- виховувати повагу та толерантне відношення до людей похилого віку ; почуття єдності з українцями діаспори; цікавість до розширення зв'язків з українцями зарубіжжя.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Політична карта світу, карта адміністративно-територіального поділу, кольорові фото людей похилого віку, роздатковий матеріал, діаграми, комп'ютерне обладнання з відповідним програмним забезпеченням.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Бесіда
– з'ясуйте, як екологічна ситуація в Україні впливає на приріст чи, навпаки, спад населення.
-чи можна подолати процес депопуляції у країні?
2. Прийом «Географічний футбол.»
- чисельність населеня України складає…
-природний приріст населення – це…
-густота населення – це…
-середня густота населення становить…
3.Тест-картки (для сильніших учнів)
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Кількість жителів не залишається постійною. На неї впливає як природний рух так і механічний рух або міграції. Сьогодні на уроці ми р навчимося розрізняти різні види міграції, аналізувати статевовікову структуру населення нашої країни, робити висновки.
IY. Вивчення нового матеріалу
1. Кількість населення країни залежить не тільки від природного руху, а й від механічного. Адже люди з різних причин можуть виїхати тимчасово або назавжди за межі власної країни, тобто мігрувати.
2. Робота з підручником. Виписати поняття «механічний рух» у зошити.
Механічний рух (міграції) –це територіальні переміщення населення, пов'язані зі зміною місця проживання.
Робота в групах.
1група- дає визначення і розповідає про зовнішню міграцію
2група – про внутрішню міграцію
Еміграція – переселення в іншу країну на постійне проживання.
Імміграція – в'їзд іноземців у державу на тривалий період чи на постійне проживання.
3.Колективне складання схеми «Види міграції»
| ||||
За причинами | За терміном | |||
За характером |
Навести приклади батьків, які їздять на роботу в інше місто, село. Обговорення.
4.Сальдо міграції (Додаток 3 стор.255 в підручнику).
Сальдо міграції –це різниця між еміграцією та імміграцією.
Визначення по рокам сальдо міграції , використовуючи дані таблиці. Воно від'ємне. Обговорення причин.
Розглянувши явище депопуляції населення України, ми встановили, що воно відбувається швидкими темпами. . Як же позначається це негативне явище на кількості населення молодшого (до 14 років) і старшого віку?.
Відбувається «старіння нації» , тобто частка людей старшого віку стає у суспільстві більшою, зростає так звана «консервативність» нації.
5.Робота з підручником. мал. 13 – аналіз графіку розподілу населення України з 1990 по 2008 р. Зміни, які відбулися.
На дошці вивішується три діаграми вікової структури країн «А», «Б» і» В»., в яких склалися різні демографічні ситуації.(Обговорення їх).
Побудова стовпчикової діаграми в зошиті
5.Самостійна робота: Побудуйте стовпчикову діаграму в зошиті, використовуючи такі дані:
- 1-а група (0-14р.) складає 20,5%
-2-а група (15-59р.) – 61,6%
-3-а група (60р. і більше) – 17,8% населення .
Статева структура населення - це співвідношення чоловіків і жінок.
Середня тривалість життя жінок в середньому на 12 років вища, ніж чоловіків. Чому? Проблемне питання. «Мікрофон» «Я вважаю, тому що…» (Обговорення).
Y. Закріплення нових знань і вмінь
1.Прийом «Це цікаво знати»
У своїй книзі «Процес старіння нації» , польський демограф Едвард Россет застосовує таку шкалу для класифікації суспільств залежно від ступеня розвитку процесу «старіння» нації:
Демографічна молодість, коли частка людей похилого віку складає менше 8%;
Переддень старіння – частка складає 8-10%
Власне старіння- частка складає 10-12%
Демографічна старість – частка складає понад 12%.
Істотно різниться також вікова структура міського і сільського населення. В сільській місцевості частка працездатного віку майже на 10% менша, ніж у містах.
2.Прийом «Відгадай!»
Визначте, до яких типів міграції належать такі випадки. Наприклад:
1. Шестикласника Андрія відвезли на літні канікули у Луганську область.
2.Молоде подружжя Юрій та Наталка вересень провели на одному з курортів Іспанії.
3.Родина Левіних у повному складі переселяється на постійне проживання до Ізраїлю.
YI. Підсумок уроку.
Висновок: З вищесказаного можна зробити висновок, що найповніше відбиває демографічну ситуацію в країні статево-вікова структура населення, тобто співвідношення чоловіків і жінок в різних вікових групах.
YII. Домашнє завдання.
-Прочитати параграф 6 до кінця;
- запропонуйте заходи, які б вплинули на припинення «витоку умів» з країни.
Урок № 2
Тема уроку: Механічний рух і статево-вікова структура населення.
Мета уроку: навчити визначити суттєві ознаки понять «механічний рух», «еміграція», «імміграція», «сальдо міграцій»; розрізняти різні види міграцій; вказувати причини міграції в Україні;сформувати уявлення про статево-вікову структуру населення і чинники, що на неї впливають;
-розвивати уміння і навички працювати зі статистичними даними, атласами, картами; уміння характеризувати статево-вікову структуру населення, робити правильні висновки;
- виховувати повагу та толерантне відношення до людей похилого віку ; почуття єдності з українцями діаспори; цікавість до розширення зв’язків з українцями зарубіжжя.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Політична карта світу, карта адміністративно-територіального поділу, кольорові фото людей похилого віку, роздатковий матеріал, діаграми, комп’ютерне обладнання з відповідним програмним забезпеченням.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Бесіда
– з’ясуйте, як екологічна ситуація в Україні впливає на приріст чи, навпаки, спад населення.
-чи можна подолати процес депопуляції у країні?
2. Прийом «Географічний футбол.»
- чисельність населеня України складає…
-природний приріст населення – це…
-густота населення – це…
-середня густота населення становить…
3.Тест-картки (для сильніших учнів)
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Кількість жителів не залишається постійною. На неї впливає як природний рух так і механічний рух або міграції. Сьогодні на уроці ми р навчимося розрізняти різні види міграції, аналізувати статевовікову структуру населення нашої країни, робити висновки.
IY. Вивчення нового матеріалу
1. Кількість населення країни залежить не тільки від природного руху, а й від механічного. Адже люди з різних причин можуть виїхати тимчасово або назавжди за межі власної країни, тобто мігрувати.
2. Робота з підручником. Виписати поняття «механічний рух» у зошити.
Механічний рух (міграції) –це територіальні переміщення населення, пов’язані зі зміною місця проживання.
Робота в групах.
1група- дає визначення і розповідає про зовнішню міграцію
2група – про внутрішню міграцію
Еміграція – переселення в іншу країну на постійне проживання.
Імміграція – в’їзд іноземців у державу на тривалий період чи на постійне проживання.
3.Колективне складання схеми «Види міграції»
Види міграції |
||||
|
||||
За причинами |
|
За терміном |
||
За характером |
Навести приклади батьків, які їздять на роботу в інше місто, село. Обговорення.
4.Сальдо міграції (Додаток 3 стор.255 в підручнику).
Сальдо міграції –це різниця між еміграцією та імміграцією.
Визначення по рокам сальдо міграції , використовуючи дані таблиці. Воно від’ємне. Обговорення причин.
Розглянувши явище депопуляції населення України, ми встановили, що воно відбувається швидкими темпами. . Як же позначається це негативне явище на кількості населення молодшого (до 14 років) і старшого віку?.
Відбувається «старіння нації» , тобто частка людей старшого віку стає у суспільстві більшою, зростає так звана «консервативність» нації.
5.Робота з підручником. мал. 13 – аналіз графіку розподілу населення України з 1990 по 2008 р. Зміни, які відбулися.
На дошці вивішується три діаграми вікової структури країн «А», «Б» і» В»., в яких склалися різні демографічні ситуації.(Обговорення їх).
Побудова стовпчикової діаграми в зошиті
5.Самостійна робота: Побудуйте стовпчикову діаграму в зошиті, використовуючи такі дані:
- 1-а група (0-14р.) складає 20,5%
-2-а група (15-59р.) – 61,6%
-3-а група (60р. і більше) – 17,8% населення .
Статева структура населення - це співвідношення чоловіків і жінок.
Середня тривалість життя жінок в середньому на 12 років вища, ніж чоловіків. Чому? Проблемне питання. «Мікрофон» «Я вважаю, тому що…» (Обговорення).
Y. Закріплення нових знань і вмінь
1.Прийом «Це цікаво знати»
У своїй книзі «Процес старіння нації» , польський демограф Едвард Россет застосовує таку шкалу для класифікації суспільств залежно від ступеня розвитку процесу «старіння» нації:
Демографічна молодість, коли частка людей похилого віку складає менше 8%;
Переддень старіння – частка складає 8-10%
Власне старіння- частка складає 10-12%
Демографічна старість – частка складає понад 12%.
Істотно різниться також вікова структура міського і сільського населення. В сільській місцевості частка працездатного віку майже на 10% менша, ніж у містах.
2.Прийом «Відгадай!»
Визначте, до яких типів міграції належать такі випадки. Наприклад:
1. Шестикласника Андрія відвезли на літні канікули у Луганську область.
2.Молоде подружжя Юрій та Наталка вересень провели на одному з курортів Іспанії.
3.Родина Левіних у повному складі переселяється на постійне проживання до Ізраїлю.
YI. Підсумок уроку.
Висновок: З вищесказаного можна зробити висновок, що найповніше відбиває демографічну ситуацію в країні статево-вікова структура населення, тобто співвідношення чоловіків і жінок в різних вікових групах.
YII. Домашнє завдання.
-Прочитати параграф 6 до кінця;
- запропонуйте заходи, які б вплинули на припинення «витоку умів» з країни.