Урок № 3
Тема уроку : Національний та етнічний склад населення України. Формування української діаспори та її географія. Практична робота №4.»Побудова секторної та стовпчикової діаграм національного складу населення України.»
Мета уроку: ознайомити учнів з історією формування українського народу; дати характеристику особливостей національного складу України; пояснити причини його строкатості; навчити розрізняти національні меншини та етнографічні групи українців; основні напрямки національної політики держави; сформувати уявлення про історію становлення української нації, діаспори; виявити особливості формування східної і західної діаспор; продовжувати формувати практичні навички та уміння;
-розвивати логічне мислення, вміння працювати зі статистичними матеріалами та літературою;уміння працювати з текстом підручника та вибирати необхідну інформацію;продовжити формувати навички роботи з картами та атласами;
-виховувати повагу до всіх націй і народів, що населяють Україну, повагу до українських традицій,почуття толерантності до етнічних меншин, зміцнювати внутрішню самосвідомість, гордість за незалежність до української нації, почуття національної гідності.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, комбінований урок.
Обладнання:карта адміністративно-територіального устрою України; кольоровий плакат , Конституція України, діаграми, проектор,комп'ютер, відеофільм Квітки Цісик про Україну. Епіграф : Нації вмирають не від інфаркту.
Спочатку їм відбирає мову.
Л.Костенко
Х І Д У Р О К У
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1.Прийом «Термінологічний марафон»
Записати якомога більше термінів (за 5 хв.), пов'язаних з темою попереднього уроку.
-Яка кількість населення України?
-Які фактори впливають на коливання кількості населення ?
-Що таке міграції?
-Які види міграції ви знаєте?
-Що таке сальдо міграції?
-Яким воно є в Україні?
III Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Прийом «Приваблива мета»
Україна – держава, де живе багато національностей. У сучасному світі через непорозуміння у стосунках представників різних національностей виникає багато сутичок і конфліктів. Мир і спокій у державі залежить від національної політики, яка спрямована на розвиток культури і традицій усіх національностей. Як же в нашій державі відносяться до людей інших національностей? Тому сьогодні на уроці ми вивчимо національний та етнічний склад населення держави та напрями національної політики. А також будемо вивчати Українську діаспору. Наш урок можна назвати ще так: «Мій друже, шануй Батьківщину! Вона, як життя, є одна».
IY. Вивчення нового матеріалу
1.Формування етнічної території, етнічний склад населення.
Поняття про етнос. Нація як вища форма етносу.
Етнічна територія – це територія, на якій історично проживає певний народ.
Робота з атласом .Карта формування етнічної території.
Яку частину сучасної України займали українські землі в середині XYI століття?
Вивченням культури, побуту, походження та розселення народів займається наука етнографія.( етнос – народ)
2. Історична довідка.
Етнос – група людей, яка історично склалася на певній території і характеризується спільністю мови, культури, побуту, звичаїв, традицій, способу життя. Першою формою етносу було плем'я. З часом між племенами виникали господарські та культурні зв'язки, що призвело до їх змішування. Так виникла народність. З часом спільні риси – мова, культура, єдність території – ставали все стійкішими і народність перетворювалася в націю.
3.Робота з підручником. Виписати у словник поняття «нація» і етнографічні групи українців.(стор.36-37)
Прийом «Порівняй!»
Показ кругової діаграми національного складу України у 1930 році та сучасний , (порівняння, обговорення).
4.Динаміка національного с кладу населення.
Пояснення вчителя з елементами бесіди.
– як ви можете пояснити збільшення кількості українців?
Національний склад населення за регіонами.
-Найбільш різноманітний національний склад населення спостерігається вздовж західного кордону України та АК Криму. Чому?
-По всій території України, окрім АРК ( 67% росіян), переважають українці. Значна кількість росіян ( 30-40%) – у Донецькій, Луганській, Харківській, Запорізькій областях. (Посніть чому).
Прийом «Порівняй!»
Показ кругової діаграми національного складу населення України 1930 і 2008 років. Порівняння , обговорення.
Прийом «Картографічний практикум».
6.Практична робота № 4 «Побудова секторної та стовпчикової діаграм національного складу населення України».
Діаграма – графічна фігура, що ілюструє кількісне співвідношення різних показників явища чи процесів.
7.Українська діаспора.
Вчитель:«Зрадники», «відщепенці», « безрідні», «втікачі» - такі прізвиська отримували українці, які проживали за кордоном. «Діаспора» - так називають їх сьогодні .Ще зовсім недавно слово «діаспора» було мало не лайливим. Так це чи ні, спробуємо з'ясувати ми з вами за допомогою підручника.
8.Словникова робота.
Діаспора – це розселення значної частини народу за межами своєї етнічної Батьківщини.
«Нашого цвіту по всьому світу…» Хвилюючу глибину цього вислову можна відчути лише тоді, коли ознайомишся з дивовижними долями українців за кордоном. На уроці ми повинні з'ясувати причини, що викликали еміграцію українців; ознайомитися з географією їх розселення по країнах світу та життям наших співвітчизників за кордоном.
Але виявилося, що живуть там такі самі українці. В умовах української державності стало можливим вивчати реалії життя українців за кордоном. Яка ж історія та причини міграції? Спробуємо розібратися на уроці.
9.Робота з картою, підручником. Робота в групах:
Створення опорної схеми «Розміщення діаспори»
Діаспора (11-15 млн.осіб) | ||||
Східна | Західна | |||
1група – читає про східну українську міграцію (стор.46);
2 група – про західну.(стор. 49).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
10. Робота з політичною картою. Характеристика міграційних потоків в різні регіони світу.
- де знаходиться найбільша українська діаспора?
-назвати основні райони розселення українців у Росії
- назвати країни з численною українською діаспорою на Заході
- які існують відмінності між західною і східною міграціям
11. Ділова гра. Проблемне питання:Які заходи слід вжити , щоб українці перестали виходжати за кордон?( Пропозиції, дискусія щодо доцільності введення саме таких заходів.)
Висновок: Широкими стали зв'язки України з українцями світових діаспор. Це економічне й наукове співробітництво, гуманітарна допомога, культурні зв'язки. У 1992 році у Києві відбувся перший Всеукраїнський форум українців, а у 2000 році світове українство зібралося на другий форум. Тільки спільними зусиллями ми можемо відродити нашу націю, одну з найдавніших на Землі.
YI. Підсумок уроку.
Прийом «Роблю висновок».
На сучасному етапі розвитку українська нація і мова переживають не кращі часи. Ви, як майбутнє України, не повинні забувати, якого ви роду і племені. У ваших руках доля нації, рідної мови. Можна вивчати мови різних націй, спілкуватися ними, але пам'ятайте слова Т.Г. Шевченка «… і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь» бо доки існує мова, доти існує народ.
Перегляд відеофільму Квітки Цесік- українського емігранта.
YII. Домашнє завдання.
Урок № 3
Тема уроку : Національний та етнічний склад населення України. Формування української діаспори та її географія. Практична робота №4.»Побудова секторної та стовпчикової діаграм національного складу населення України.»
Мета уроку: ознайомити учнів з історією формування українського народу; дати характеристику особливостей національного складу України; пояснити причини його строкатості; навчити розрізняти національні меншини та етнографічні групи українців; основні напрямки національної політики держави; сформувати уявлення про історію становлення української нації, діаспори; виявити особливості формування східної і західної діаспор; продовжувати формувати практичні навички та уміння;
-розвивати логічне мислення, вміння працювати зі статистичними матеріалами та літературою;уміння працювати з текстом підручника та вибирати необхідну інформацію;продовжити формувати навички роботи з картами та атласами;
-виховувати повагу до всіх націй і народів, що населяють Україну, повагу до українських традицій,почуття толерантності до етнічних меншин, зміцнювати внутрішню самосвідомість, гордість за незалежність до української нації, почуття національної гідності.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, комбінований урок.
Обладнання:карта адміністративно-територіального устрою України; кольоровий плакат , Конституція України, діаграми, проектор,комп’ютер, відеофільм Квітки Цісик про Україну. Епіграф : Нації вмирають не від інфаркту.
Спочатку їм відбирає мову.
Л.Костенко
Х І Д У Р О К У
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1.Прийом «Термінологічний марафон»
Записати якомога більше термінів (за 5 хв.), пов’язаних з темою попереднього уроку.
-Яка кількість населення України?
-Які фактори впливають на коливання кількості населення ?
-Що таке міграції?
-Які види міграції ви знаєте?
-Що таке сальдо міграції?
-Яким воно є в Україні?
III Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Прийом «Приваблива мета»
Україна – держава, де живе багато національностей. У сучасному світі через непорозуміння у стосунках представників різних національностей виникає багато сутичок і конфліктів. Мир і спокій у державі залежить від національної політики, яка спрямована на розвиток культури і традицій усіх національностей. Як же в нашій державі відносяться до людей інших національностей? Тому сьогодні на уроці ми вивчимо національний та етнічний склад населення держави та напрями національної політики. А також будемо вивчати Українську діаспору. Наш урок можна назвати ще так: «Мій друже, шануй Батьківщину! Вона, як життя, є одна».
IY. Вивчення нового матеріалу
1.Формування етнічної території, етнічний склад населення.
Поняття про етнос. Нація як вища форма етносу.
Етнічна територія – це територія, на якій історично проживає певний народ.
Робота з атласом .Карта формування етнічної території.
Яку частину сучасної України займали українські землі в середині XYI століття?
Вивченням культури, побуту, походження та розселення народів займається наука етнографія.( етнос – народ)
2. Історична довідка.
Етнос – група людей, яка історично склалася на певній території і характеризується спільністю мови, культури, побуту, звичаїв, традицій, способу життя. Першою формою етносу було плем’я. З часом між племенами виникали господарські та культурні зв’язки, що призвело до їх змішування. Так виникла народність. З часом спільні риси – мова, культура, єдність території – ставали все стійкішими і народність перетворювалася в націю.
3.Робота з підручником. Виписати у словник поняття «нація» і етнографічні групи українців.(стор.36-37)
Прийом «Порівняй!»
Показ кругової діаграми національного складу України у 1930 році та сучасний , (порівняння, обговорення).
4.Динаміка національного с кладу населення.
Пояснення вчителя з елементами бесіди.
– як ви можете пояснити збільшення кількості українців?
5.Конституція України про державну мову та розвиток нації в Україні.
Національний склад населення за регіонами.
-Найбільш різноманітний національний склад населення спостерігається вздовж західного кордону України та АК Криму. Чому?
-По всій території України, окрім АРК ( 67% росіян), переважають українці. Значна кількість росіян ( 30-40%) – у Донецькій, Луганській, Харківській, Запорізькій областях. (Посніть чому).
Прийом «Порівняй!»
Показ кругової діаграми національного складу населення України 1930 і 2008 років. Порівняння , обговорення.
Прийом «Картографічний практикум».
6.Практична робота № 4 «Побудова секторної та стовпчикової діаграм національного складу населення України».
Діаграма – графічна фігура, що ілюструє кількісне співвідношення різних показників явища чи процесів.
7.Українська діаспора.
Вчитель:«Зрадники», «відщепенці», « безрідні», «втікачі» - такі прізвиська отримували українці, які проживали за кордоном. «Діаспора» - так називають їх сьогодні .Ще зовсім недавно слово «діаспора» було мало не лайливим. Так це чи ні, спробуємо з’ясувати ми з вами за допомогою підручника.
8.Словникова робота.
Діаспора – це розселення значної частини народу за межами своєї етнічної Батьківщини.
«Нашого цвіту по всьому світу…» Хвилюючу глибину цього вислову можна відчути лише тоді, коли ознайомишся з дивовижними долями українців за кордоном. На уроці ми повинні з’ясувати причини, що викликали еміграцію українців; ознайомитися з географією їх розселення по країнах світу та життям наших співвітчизників за кордоном.
Але виявилося, що живуть там такі самі українці. В умовах української державності стало можливим вивчати реалії життя українців за кордоном. Яка ж історія та причини міграції? Спробуємо розібратися на уроці.
9.Робота з картою, підручником. Робота в групах:
Створення опорної схеми «Розміщення діаспори»
Діаспора (11-15 млн.осіб) |
||||
Східна |
|
Західна |
||
1група – читає про східну українську міграцію (стор.46);
2 група – про західну.(стор. 49).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
10. Робота з політичною картою. Характеристика міграційних потоків в різні регіони світу.
- де знаходиться найбільша українська діаспора?
-назвати основні райони розселення українців у Росії
- назвати країни з численною українською діаспорою на Заході
- які існують відмінності між західною і східною міграціям
11. Ділова гра. Проблемне питання:Які заходи слід вжити , щоб українці перестали виходжати за кордон?( Пропозиції, дискусія щодо доцільності введення саме таких заходів.)
Висновок: Широкими стали зв’язки України з українцями світових діаспор. Це економічне й наукове співробітництво, гуманітарна допомога, культурні зв’язки. У 1992 році у Києві відбувся перший Всеукраїнський форум українців, а у 2000 році світове українство зібралося на другий форум. Тільки спільними зусиллями ми можемо відродити нашу націю, одну з найдавніших на Землі.
YI. Підсумок уроку.
Прийом «Роблю висновок».
На сучасному етапі розвитку українська нація і мова переживають не кращі часи. Ви, як майбутнє України, не повинні забувати, якого ви роду і племені. У ваших руках доля нації, рідної мови. Можна вивчати мови різних націй, спілкуватися ними, але пам’ятайте слова Т.Г. Шевченка «… і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь» бо доки існує мова, доти існує народ.
Перегляд відеофільму Квітки Цесік- українського емігранта.
YII. Домашнє завдання.