Дата ___/___/___ Урок № 1
Тема. СКЛАД, ВЛАСТИВОСТІ, ЗАСТОСУВАННЯ ОКРЕМИХ
ПРЕДСТАВНИКІВ ВУГЛЕВОДНІВ (МЕТАН, ЕТАН, ЕТЕН, ЕТИН).
Мета:
Узагальнити й систематизувати знання учнів про склад, властивості, застосування окремих представників вуглеводнів на прикладі метану, етану, етену, етину;
Обладнання та реактиви: комп’ютер,підручник, картки-схеми.
Базові поняття та терміни: вуглеводні, алкани, алкени, насичені та ненасичені вуглеводні, загальна формула.
Тип уроку: комбінований, вступне повторення.
Форми роботи: Хімічний тренінг: «Пригадай»; Прийом «Тест – есе»; Прийом «Хімічний практикум» (робота в парах); написання опорного конспекту, робота з таблицями.
Наскрізні змістовні лінії:
Громадянська відповідальність.
Навчатися працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи. У позаурочний час дбати про чистоту навколишнього середовища свого регіону, брати посильну участь у реалізації соціально значущих навчальних проектів.
Здоров’я і безпека.
Повторити правила техніки безпеки та правила поводження в хімічному кабінеті; Дотримання правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами у лабораторії, побуті й довкіллі; усвідомлення залежності здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів; дотримання здорового способу життя.
Екологічна безпека і сталий розвиток
Значення засобів захисту рослин і їхній вплив на здоров’я людей та довкілля за їх неправильного використання.
Забезпечення збереження довкілля під час одержання, зберігання, транспортування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних
Підприємливість і фінансова грамотність
Одержання алканів, етену, етину, їх застосування.
Компетентності: предметна компетентність, ключова компетентність: інформаційно-цифрова, спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя, обізнаність та самовираження у сфері культури, математична компетентність.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, побажання хорошого настрою.
Проведення інструктажу з БЖД
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хімічний тренінг: «Пригадай»
- Від чого залежать властивості органічних сполук?
- Яка валентність Карбону в органічних сполуках?
- Який тип хімічного зв’язку характерний для органічних сполук?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Сьогодні ми повторимо фізичні та хімічні властивості, способи добування та застосування вуглеводнів; пригадаємо як використовувати отриманні знання на практиці. (учні записують тему уроку у зошити).
ІV. Вивчення нового матеріалу Вуглеводні — це органічні речовини, що складаються з атомів Карбону й атомів Гідрогену. Їхня загальна формула — CхHy.
Напишіть структурну формулу метану:
Н
|
Н―С ―Н
|
Н
Демонструю кулестержневу модель метану. (слайд на екрані)
2S1 2P3
+6С*1S22S12P3
На зовнішньому енергетичному рівні знаходяться 4 електрони: 1S – електрон та 3 Р – електрона. S електрони рухаються по кулеподібній орбіталі, а Р – електрони – по гантелеподібній орбіталі.
S – орбіталь та 3 Р- орбіталі
Отже, валентність Карбону - ІV. Дійсно атом Карбону в молекулі метану утворює 4 ковалентні полярні зв’язки з атомами Гідрогену. На моделі видно, що всі 4 зв’язки рівноцінні. Виникає питання: яким чином 1 s-електрон і 3 p-електрони утворюють рівноцінні зв’язки з атомами Гідрогену?
Гомологічний ряд насичених вуглеводнів (алканів або парафінів)
Алкани – це насичені вуглеводні з відкритими карбоновими ланцюгами загальної формули СnH2n+2
Алкани мають лише прості одинарні зв’язки.
Назви С1 – С4 склалися історично. Назви з С5 утворюються від грецьких чи латинських числівників з додаванням суфікса –ан.
Завдання 1
Напишіть структурні формули метану, етану, пропану
Алкени (або етиленові вуглеводні) – вуглеводні із загальною формулою СnН2n, в молекулах яких між атомами Карбону є один подвійний зв’язок.
Щоб дати назву алкенам, у назві відповідного алкану суфікс -ан замінюють на –ен.
Алкіни (або ацетиленові вуглеводні) – вуглеводні із загальною формулою СnН2n-2, в молекулах яких між атомами Карбону є один потрійний зв’язок.
Щоб дати назву алкінам, у назві відповідного алкану суфікс -ан замінюють на –ин або –ін.
Заповнити таблицю «Гомологічні ряди вуглеводнів»
(учні заповнюють таблицю та дають назву вуглеводням.
Чому немає алкенів і алкінів з одним атомом Карбону?
Алкани СnН2n +2 |
Алкени СnН2n |
Алкіни СnН2n ─2 |
СН4 метан С2Н6 етан С3 С4 С5 і т.д. |
─ С2Н4 етен (етилен) |
─ С2Н2 етин (ацетилен) |
Завдання 2
Пригадати фізичні властивості та застосування етену та етину та підготувати доповідь у вигляді таблиці.
Заповнення таблиці
|
метан |
етан |
етен |
етин |
Склад |
|
|
|
|
Відносна |
|
|
|
|
Масові частки |
|
|
|
|
Фізичні |
|
|
|
|
Хімічні |
|
|
|
|
Застосування |
|
|
|
|
V. Узагальнення та систематизація знань
Прийом Тест – есе
Диктую питання, а учні пишуть відповіді.
Прийом «Хімічний практикум» (робота в парах)
І. Які з реакцій можливі? Закінчіть їх, назвіть тип реакції та її
продукти:
C2H6 + H2 |
C2H2 + HBr |
CH4+ HBr |
|
VІ. Домашнє завдання: Вивчити опорний конспект, повторити матеріал 9класу.
VІІ. Підсумок уроку Оцінювання роботи учнів на уроці.