Тема уроку: Українська народна казка «Золота пшениця». Прислів’я: "Праця чоловіка годує, а лінь марнує".

Про матеріал
Сучасне освітнє середовище постійно еволюціонує, ставлячи перед педагогами дедалі більше завдань, одне з яких — виховання всебічно розвиненої особистості. Початкова школа стає тією першою ланкою, де закладаються основи моральних та етичних цінностей дитини. Швидкий технологічний прогрес, інформаційна насиченість та зміна соціальних орієнтирів змінюють не тільки наші методи викладання, а й саму суть виховання. Однак, незважаючи на ці зміни, існують незмінні цінності, які залишаються в основі людського існування протягом століть. До таких цінностей належить працьовитість, чесність, взаємодопомога, що є основними темами українських народних казок.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з літературного читання (4 клас)

 

Тема уроку: Українська народна казка «Золота пшениця». Прислів’я: "Праця чоловіка годує, а лінь марнує".

Цілі уроку:

  •      Навчальна мета:
  • Ознайомити учнів із українською народною казкою «Золота пшениця».
  • Розкрити основну ідею казки та її моральний урок.
  • Поглибити знання учнів про значення праці та ліні в житті людини, використовуючи народні прислів’я.
  •      Розвивальна мета:
  • Розвивати навички виразного читання, аналізу тексту, вміння працювати з інформацією.
  • Формувати навички критичного мислення, інтерпретації прочитаного та співвідношення його із власним життєвим досвідом.
  •      Виховна мета:
  • Виховувати повагу до праці, бажання бути працьовитим та допомагати іншим.
  • Формувати почуття відповідальності за власні вчинки, а також виховувати повагу до народної мудрості.

Обладнання:

  • Підручник «Українська мова та читання. Частина 2», автор М.І. Чумарна.
  • Картки із завданнями для групової роботи.
  • Картки з прислів’ями.
  • Ілюстрації до казки «Золота пшениця» (можливо, використання інтерактивної дошки).
  • Аркуші паперу для творчих завдань (створення коміксів).

Тип уроку: комбінований (урок з елементами інтерактивної діяльності, бесіди та творчих завдань).

Хід уроку:

І. Організаційний момент (3 хвилини):

Вчитель (усміхаючись): Добрий день, дорогі діти! Рада бачити ваші щасливі обличчя. Сподіваюсь, у всіх гарний настрій і ви готові до нашого сьогоднішнього уроку. Адже ми будемо не лише дізнаватися щось нове, а й разом весело працювати! Але для того, щоб почати наш урок, потрібно зарядитися позитивом. Як ви думаєте, що найкраще допоможе нам у цьому?

(Учні відповідають).

Правильно! Посмішка! Вона робить світ яскравішим, і завдяки ній навіть найскладніші завдання стають легшими. Давайте подаруємо один одному свої найщиріші посмішки! Всі готові?

Чудово! Я вже відчуваю, як настрій у класі покращився, а робочий настрій починає панувати серед нас. А зараз, поки ми заряджаємося добрими емоціями, давайте ще раз переконаємося, що всі готові до роботи. Підніміть руки ті, у кого є все необхідне для уроку! Якщо комусь чогось не вистачає, не бійтеся про це сказати, ми зможемо допомогти. Отже, перевіряємо: підручники — є? Зошити — на місці? Ручки та олівці — готові? Чудово! Всі готові? Якщо хтось забув підручник або ручку, не хвилюйтеся, допоможемо одне одному, тому що ми завжди підтримуємо товаришів у класі.

(Учні перевіряють свою готовність).

Дуже добре! Я бачу, що всі ви налаштовані на плідну роботу, і ми можемо розпочинати наш захоплюючий урок. Сподіваюсь, що сьогодні ви дізнаєтесь багато цікавого і самі покажете, на що здатні!

 

ІІ. Мотивація до навчальної діяльності (5 хвилин):

Бесіда на тему важливості праці:

Вчитель: Діти, сьогодні ми з вами почнемо урок із дуже важливої теми, яка супроводжує нас усе життя. Подумайте: чи задумувались ви коли-небудь, чому праця є такою важливою для кожної людини? Що ми отримуємо завдяки праці? Давайте обговоримо це разом.

(Учитель дає учням кілька секунд на роздуми і потім звертається до кількох з них для відповіді).

Вчитель: Наприклад, хто хоче поділитися, як праця допомогла вам або вашим рідним досягти чогось важливого? Як ви думаєте, що ми отримуємо завдяки праці?

(Учні піднімають руки та діляться своїми думками. Учитель активно залучає до обговорення, ставить уточнюючі питання, допомагає учням формулювати відповіді).

Очікувані відповіді учнів:

  • "Моя мама багато працює на роботі, і завдяки цьому ми можемо подорожувати на канікулах."
  • "Коли я багато тренуюся, я виграю змагання з футболу."
  • "Мій тато завжди каже, що важливо добре вчитися, тому що це допоможе мені в майбутньому."

Вчитель: Так, діти, ви дуже правильно говорите! Праця допомагає нам досягати успіхів, здійснювати мрії та робити світ навколо нас кращим. Давайте ще раз подумаємо, що ми отримуємо завдяки праці. Як би виглядало наше життя без старанної праці? Що б трапилося, якби люди не працювали?

(Учитель дає можливість іншим учням висловитися, а також може додати свої приклади, щоб розширити дискусію).

Вчитель: Чи можемо ми сказати, що праця робить людину сильнішою та мудрішою? Як ви думаєте?

(Учні відповідають, формулюючи власні думки. Вчитель підсумовує їхні слова).

Вчитель: Чудово! Я бачу, що ви розумієте, як важлива праця не тільки для нас, але й для наших рідних, для суспільства загалом. Без праці неможливо досягти успіху та щастя. Але сьогодні ми дізнаємося ще більше про те, що казки розповідають нам про працю та лінь.

Оголошення теми уроку

Вчитель: Отже, сьогоднішня наша тема безпосередньо пов’язана з тим, про що ми щойно говорили. Ми будемо працювати з українською народною казкою, яка називається «Золота пшениця». Вона розповість нам дуже важливу історію про те, чому праця є ключем до успіху, а лінь, навпаки, веде до невдач. Як ви думаєте, що це за історія? Які уроки ми можемо з неї винести?

(Учні висловлюють свої здогади про зміст казки).

Вчитель: Дуже добре! Тема нашого уроку — «Праця чоловіка годує, а лінь марнує». І ми дізнаємося, як саме ця народна мудрість відображена в казці, яку ми будемо сьогодні читати та обговорювати. Приготуйтесь уважно слухати та брати активну участь у роботі!

Пояснення значення прислів’я

Вчитель: А зараз давайте звернемо увагу на дошку. Тут написано прислів’я: «Праця чоловіка годує, а лінь марнує». Подумайте, як ви розумієте ці слова? Що означає, що праця годує, а лінь марнує? Давайте спробуємо разом це пояснити.

(Учні піднімають руки та висловлюють свої думки. Учитель залучає кожного до обговорення, підбадьорює їх аналізувати зміст прислів'я).

Очікувані відповіді учнів:

  • "Мабуть, це означає, що якщо працювати, то можна досягти своїх цілей."
  • "Якщо не працювати, то нічого не отримаєш."
  • "Праця допомагає нам отримувати їжу та речі, які потрібні для життя."

Вчитель: Правильно, діти! Це прислів’я вчить нас, що тільки завдяки наполегливій праці можна отримати те, що нам необхідно в житті. А якщо ми будемо лінуватися, то нічого доброго з цього не вийде. Праця — це основа нашого добробуту, і вона винагороджується. А лінь, навпаки, не приносить результатів і часто призводить до неприємностей.

 

Інтерактивне завдання: "Чому праця важлива?"

Вчитель: А тепер я пропоную вам цікаве завдання. Давайте разом створимо «Дерево праці». На дошці у нас є великий малюнок дерева, але його гілки порожні. Ваше завдання — подумати, які плоди приносить праця. Кожен з вас отримає аркуш у формі яблука, на якому ви напишете один приклад того, що можна досягти завдяки праці. Це може бути щось із вашого власного досвіду або з того, що ми обговорювали. Наприклад, «гарні оцінки», «щасливі батьки» чи навіть «здоров'я». Після того, як ви заповните ваші яблука, ми прикріпимо їх на наше дерево.

(Учні отримують аркуші, записують свої приклади та по черзі підходять до дошки, щоб прикріпити їх на малюнок дерева).

Вчитель: Погляньте, яке красиве наше дерево! Воно показує нам, скільки всього хорошого може принести праця. Це дерево символізує, як праця прикрашає наше життя та робить його багатим на добрі плоди.

Як бачите, діти, праця не просто необхідна — вона робить наше життя кращим, допомагає нам рости і досягати своїх мрій. Завдяки вашим відповідям ми бачимо, що ви добре розумієте цінність праці. Сьогодні на уроці ми дізнаємось ще більше про важливість праці через казку «Золота пшениця» та продовжимо наше дослідження того, як праця допомагає нам досягати своїх цілей.

(Учні готові до наступного етапу уроку — читання казки).

 

ІІІ. Актуалізація знань (5 хвилин):

Вступна бесіда про народні казки:

Вчитель: Діти, сьогодні ми будемо говорити про одні з найцікавіших і найдавніших форм усної народної творчості — народні казки. Отже, перше запитання: що таке народна казка? Як ви гадаєте?

(Учитель дає учням кілька секунд, щоб подумати. Далі запрошує кількох учнів висловитися).

 

Інтерактивна гра «Мікрофон»:

Очікувані відповіді учнів:

  • "Народна казка — це історія, яку розповідають з покоління в покоління."
  • "Це казки, які створювали люди, а не письменники."
  • "Вони можуть бути про тварин або про людей."

Вчитель: Правильно! Народна казка — це усна творчість, яка передавалася від покоління до покоління. Вони відображають життя, побут і традиції народу. Казки, як правило, мають повчальний характер, передають мудрість і досвід. А чому ж їх називають 'народними'? Чи знаєте ви?

Очікувані відповіді учнів:

  • "Бо їх придумували звичайні люди, а не відомі автори."
  • "Вони розповідають про життя простих людей."

Вчитель: Так, саме так! Народні казки створювалися простими людьми і відображають їхні думки, уявлення про світ і цінності. Тепер давайте згадаємо, які казки ви знаєте. Які ваші улюблені народні казки?

(Учитель активно залучає учнів до обговорення, запитуючи про улюблені казки, їх сюжети та персонажів).

Вчитель: Чудово! Давайте розглянемо кілька особливостей народних казок. Вони зазвичай мають яскравих персонажів, простий і зрозумілий сюжет, а також завжди мають повчальний зміст. Наприклад, у них може бути добро, яке перемагає зло, або мудрість, яка допомагає герою здолати труднощі.

 

Інтерактивна вправа: "Казкові герої"

Вчитель: Зараз я пропоную вам цікаву гру. Давайте розділимося на групи по 3-4 учні. У кожній групі ви виберете одну народну казку, яку знаєте, і обговорите її героїв. Вам потрібно буде обрати одного героя, підготувати короткий опис цієї персонажі та його особливостей. Потім ви презентуєте свого героя всьому класу. Наприклад, якщо ви вибрали 'Червону Шапочку', можете розповісти про те, яка вона смілива і чому вирушила в ліс.

(Учитель роздає дітям аркуші паперу, на яких вони можуть записати свої думки про обраного героя. Він стежить за роботою груп, заохочує їх до творчості і взаємодії).

Вчитель: Чудово! Я вже чую, як багато з вас підготували цікаві ідеї. Перш ніж перейти до презентацій, я хочу, щоб ви подивилися невеличке відео про народні казки. Це анімаційний ролик, у якому будуть зображені кілька відомих казок, і ви зможете побачити, як їх ілюструють художники. Відео триватиме всього 2-3 хвилини. Будьте уважні, можливо, ви впізнаєте деяких персонажів!"

Перегляд відео за допомогою мультимедійних засобів:

"10 КРАЩИХ КАЗОК НА НІЧ ПРО СОН ТА СНОВИДІННЯ ":

https://www.youtube.com/watch?v=na5ap2SUYao

(Вчитель запускає відео, після чого діти уважно дивляться, а потім обговорюють побачене).

 

Вчитель: Ну що, сподобалося? Які казки ви впізнали? Хто з персонажів вам запам'ятався найбільше?

(Учні активно діляться враженнями, після чого вчитель підводить підсумки розмови, акцентуючи увагу на значенні народних казок у нашому житті).

Вчитель: Отже, ми згадали, що таке народні казки, чому їх називають народними, а також розглянули деякі з ваших улюблених історій. Ця інформація підготує нас до подальшого занурення в казку «Золота пшениця», з якою ми сьогодні працюватимемо. Тепер ми готові перейти до читання та обговорення цієї казки!

Музична руханка

Вчитель: Діти, перш ніж перейти до наступного етапу уроку, я хочу запропонувати вам невеличку паузу, щоб розім'ятися. Музична руханка — це чудовий спосіб не лише розслабити наші тіла, а й підняти настрій! Це допоможе нам підготуватися до подальшої роботи.

Отже, давайте встанемо з місць. Я запрошую всіх вас приєднатися до мене! Музика, під яку ми будемо рухатися, дуже весела. Я покажу вам кілька простих рухів, а ви повторюйте за мною. Не бійтеся проявити свою творчість і фантазію!

Пам’ятайте, що руханка — це не тільки про танець, це також про те, щоб спільно відчути ритм і радість. Будемо стрибати, танцювати, а також виконувати різні рухи руками і ногами. Нехай наші серця б'ються в унісон з музикою, а усмішки на обличчях стануть ще яскравішими!

Отже, готові? Давайте почнемо!

«Я і Ти» TARABAROVA & UNICEF | Руханка для дітей. Українські Дитячі Пісні.:
https://www.youtube.com/watch?v=vZ1X1RtcDpM

 

ІV. Вивчення нового матеріалу (15 хвилин):

Вчитель: Зараз ми з вами зануримося у світ української народної казки «Золота пшениця». Я буду читати цю казку, а ви слідкуйте за текстом у ваших підручниках. Спробуйте уявити собі всі події, про які я буду розповідати. Якщо під час читання у вас виникнуть якісь питання або думки, не соромтеся їх висловлювати!

(Вчитель починає виразно читати казку, періодично зупиняючись, щоб показати ілюстрації до казки на інтерактивній дошці. Коли він дійде до важливих моментів, він може запитувати учнів про їхні враження.)

Обговорення сюжету казки

Вчитель: Отже, ми прочитали казку «Золота пшениця». Тепер давайте поговоримо про її зміст. Я хочу почати з питання: Чому головний герой зрадів, коли почув про золото?

(Вчитель заохочує учнів висловити свої думки, слухає їхні відповіді, доповнюючи їх своїми коментарями.)

Вчитель: Вірно! Головний герой сподівався на багатство та легке життя, але що далі сталося? Давайте розглянемо інше питання: Що зрозумів герой наприкінці казки?

(Учні обговорюють, висловлюючи свої думки, вчитель стежить за дискусією, допомагаючи дітям зробити висновки.)

Вчитель: Чудово! Головний герой зрозумів, що легке життя без праці не принесе справжнього щастя. А тепер давайте з'ясуємо, як казка пов'язана з нашим прислів'ям «Праця чоловіка годує, а лінь марнує»?"

(Вчитель заохочує учнів знову висловити свої думки, фіксуючи важливі моменти на дошці.)

Обговорення морального уроку казки

Вчитель: Ви всі дуже добре справилися! Отже, ми можемо зробити висновок, що праця є основою нашого добробуту і щастя. Ця казка показує, що важливо не лише мати мрії, але й готовність працювати для їх досягнення.

(Вчитель робить паузу, щоб учні могли обдумати почуте.)

Вчитель: Тепер давайте спробуємо обговорити, які ще уроки про цінність праці і відповідальності ми можемо винести з цієї казки. Як ви гадаєте, чому важливо працювати на своє благо?

(Учні діляться своїми думками, а вчитель підводить підсумки, акцентуючи на важливості старанності та відповідальності.)

 

Інтерактивні вправи

Вчитель: Щоб закріпити наші знання, я пропоную провести невеличку гру. Я буду називати ситуації, а ви повинні будете відповісти, що б ви обрали: працювати чи обирати лінь? Наприклад, якщо я скажу: 'Треба підготуватися до контрольної роботи', що ви оберете?

(Учні активно обговорюють та відповідають, демонструючи свої вибори. Вчитель підбадьорює їх, наголошуючи на важливості вибору праці у житті.)

Вчитель: Чудово! Я бачу, що ви зрозуміли важливість праці. Давайте ще раз підкреслимо, чому праця приносить користь. І на завершення нашої обговорення, я пропоную вам записати в зошитах три речі, які ви дізналися з казки про працю.

(Учні записують свої думки, вчитель ходить по класу, допомагаючи та підтримуючи їх у цьому процесі.)

 

V. Закріплення матеріалу (10 хвилин):

Групова робота:

Вчитель: Отже, щоб закріпити наші знання про казку «Золота пшениця», ми проведемо цікаву групову роботу. Я хочу, щоб ви поділилися на групи по 4-5 учнів. Кожна група отримає одне завдання: створити ілюстрацію до одного з моментів казки або скласти короткий комікс за її сюжетом. Ваша мета — показати, як саме ви розумієте головну ідею казки через вашу роботу.

(Вчитель ділить учнів на групи, пояснює правила роботи та пропонує матеріали: кольорові олівці, фломастери, аркуші паперу, ножиці, клей.)

Вчитель: Перед початком роботи подумайте, який момент з казки вам найбільше сподобався. Чи це буде сцена, де герой дізнається про золото, чи, можливо, момент, коли він розуміє важливість праці? Виберіть ту частину, яка, на вашу думку, найкраще відображає ідею казки. Пам’ятайте, ви можете використовувати різні матеріали та свої творчі здібності для створення коміксу або ілюстрації!

(Вчитель обходитиме класи, стежачи за групами, ставлячи запитання та надаючи допомогу. Наприклад, він може запитати: "Які кольори ви плануєте використати для вашої ілюстрації?" або "Які слова ви хочете додати до коміксу, щоб пояснити, що відбувається в сцені?".)

Презентація результатів

Вчитель: Час, який ми відвели на групову роботу, добіг кінця. Тепер кожна група має можливість представити свою роботу класу! Почнемо з першої групи.

(Вчитель надає можливість кожній групі по черзі виступити, представляючи свою ілюстрацію або комікс. Кожна група повинна пояснити свій вибір сцени та як вона відображає головну ідею казки.)

Вчитель: Коли ви будете представляти, розкажіть, чому ви обрали саме цю сцену, і що вона для вас означає. Які емоції ви хотіли передати через вашу роботу?

(Учні по черзі представляють свої роботи. Вчитель заохочує їх ставити запитання один одному та висловлювати свої думки про роботи однокласників.)

Вчитель: Дякую всім за чудові презентації! Я бачу, що ви не тільки зрозуміли зміст казки, а й змогли виразити свої думки і почуття через мистецтво. Це дуже важливо! Тепер давайте підсумуємо, як ми можемо застосувати уроки цієї казки у нашому житті. Які цінності, пов’язані з працею, ви хотіли б взяти з собою на майбутнє?

(Вчитель заохочує учнів висловити свої думки про цінність праці та її роль у досягненні успіху, підводячи до розуміння важливості роботи в житті кожної людини.)

 

VI. Підсумки уроку (7 хвилин):

Рефлексія:

Вчитель: Отже, ми підходимо до завершення нашого уроку. Давайте трохи зупинимося і поміркуємо про те, що ми дізналися сьогодні. Що нового ви сьогодні дізналися? Які ідеї з казки «Золота пшениця» вам запам’яталися? Як ви тепер ставитеся до праці та ліні?"

(Вчитель спостерігає за реакцією учнів і створює доброзичливу атмосферу, щоб кожен зміг висловити свою думку. Він заохочує учнів ставити запитання один одному та ділитися своїми міркуваннями.)

Учні по черзі діляться своїми думками. Наприклад:

  • Один учень може сказати: "Я зрозумів, що якщо я більше працюю над своїми домашніми завданнями, то отримую кращі оцінки."
  • Інший може додати: "Я згадав, як допоміг бабусі в саду, і вона дуже пораділа результату. Це мене дуже потішило.")
  • Хтось може відзначити: "Казка показала, що праця завжди приносить плоди, а лінь може призвести до негативних наслідків."

(Вчитель уважно слухає кожного, підбадьорює учнів: "Дуже добре! Ваші приклади і думки справді цінні!")

Вчитель: Дякую всім за ваші думки! Це дуже важливо — вміти оцінити свої зусилля та їх результати. Ваша рефлексія допоможе не лише вам, а й іншим краще зрозуміти, як працювати над собою.

(Вчитель може ставити додаткові питання для поглиблення розуміння: "Чи є у когось ситуації, коли лінь заважала досягти чогось важливого?" або "Чи знаєте ви людей, які досягли успіху завдяки своїй праці?")

Заключне слово вчителя

Вчитель: Отже, підсумовуючи наш урок, хочу сказати: пам’ятайте, що праця — це шлях до успіху, а лінь нічого доброго не приносить. У нашій казці ми побачили, як важливо не тільки мати бажання досягти чогось, а й докладати зусиль для цього. Якщо ви будете старанно працювати, ваші зусилля завжди будуть винагороджені, як у казці «Золота пшениця».

Кожен з вас має потенціал досягти великих речей. Тому не бійтеся трудитися, вчитися і ставити перед собою цілі. Я сподіваюся, що ви будете пам’ятати наші уроки про працю і відповідальність не тільки на уроках, а й у житті.

(Вчитель підводить підсумки, дякує учням за активну участь, а також за творчість і старання під час роботи над проектами. У кінці уроку можна провести короткий бліц-опитування, щоб учні ще раз закріпили отримані знання: "Яке слово чи фразу ви запам’ятали з сьогоднішнього уроку?" або "Яка мораль казки вам найбільше сподобалася?")

Вчитель: Завершуємо урок позитивною ноткою! Давайте всі разом скажемо по одному слову, яке для вас означає працю. Наприклад, я скажу 'успіх', а ви по черзі підключайтеся. Я сподіваюся, що ви будете працювати старанно і отримувати від цього задоволення. Дякую всім за урок, до нових зустрічей!

(Вчитель закінчує урок на піднесеній ноті, заохочуючи учнів поділитися своїми позитивними емоціями. Він намагається, щоб учні пішли з уроку з відчуттям гордості за свою роботу та бажанням продовжувати вчитися.)

 

VII. Домашнє завдання:

  • Прочитати ще одну українську народну казку на вибір (варіанти запропоновані в підручнику) і знайти у ній прислів’я, пов’язані з працею або лінню.
  • Намалювати ілюстрацію до казки «Золота пшениця».

 

 

 

docx
Додано
10 жовтня
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку