Тема уроку: Які прикмети у зими?

Про матеріал

Сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі. Вчити спостерігати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові звязки та робити висновки.

Перегляд файлу

                                               Природознавство

                                                       2 клас

Тема. Які прикмети у зими?

Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі;.вчити спостерігати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та робити висновки; виховувати вміння бачити прекрасне в усьому, що нас оточує; прищеплювати любов до природи.

Обладнання: текст та ілюстрації в підручнику, картини із зображенням зими, таблиця « Ознаки зими в неживій природі», вірші, загадки.

І.Робота з «Календарем природи». Фенологічні спостереження.

1.День тижня.

2.Число, місяць.

3.Стан неба.

4.Температура повітря.

5.Опади.

6.Вітер.

ІІ.Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання.

-Про яку пору року ми говорили на минулому уроці?

-Назвіть осінні місяці

. -Яка найголовніша прикмета осені? (Ідуть дощі, опадає листя).

-Який місяць був найхолоднішим?

 -Яка пора року настає після осені?

ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.

   Відгадайте загадку і дізнаєтесь, про яку пору року будемо говорити сьогодні на уроці.

Біла, гарна, чарівна,

Мов Снігуронька, вона.

Землю прикрашає,

Сріблом засипає.

Все навколо, наче рай.

Нумо! Хто це? Відгадай!   (Зима)

Сьогодні ви дізнаєтесь про прикмети зими і як зміни в природі відбиваються на назвах зимових місяців.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. «Мозковий штурм»

-Коли, на вашу думку, закінчується осінь?

-Які ознаки зими з’являються першими?

-Прочитати визначення, с. 72 у підручнику. ( Зима- це шлях, який проходить природа від осені до весни).

-Чим обумовлена зміна пір року на Землі? (Рухом Землі навколо Сонця та нахилом її осі . Без нахилу осі тривалість дня і ночі в будь-якому місці Землі була б однакова і вдень Сонце  піднімалося б над горизонтом на одну і ту ж висоту протягом усього року).

-Що є основним джерелом тепла на Землі?

-Встановити зв’язки між висотою Сонця над горизонтом  та змінами в неживій природі.

2.Визначення основних ознак зими.

А)Розглянути картини зимової природи:

С. Світославський.  Зимовий пейзаж.

С. Шишко. Парк узимку.

-Які пейзажі зобразили художники?

-Докажіть, що художник зобразив зиму.

Б) Відгадати загадки ( загадують діти)

Я падаю на ваші хати.

Я білий- білий, волохатий.

Я прилипаю вам до ніг

І називаюсь просто … ( сніг).

Узори вишиває                                                                                                                                    без голки і без нитки.                                                                                                               Улітку оживає,                                                                                                                        а взимку дуже рідко. (Мороз)

-То які ж основні ознаки зими? (Сніг, мороз)

3.Встановлення взаємозв’язку між  змінами в природі та назвами зимових місяців.

А) Назвати зимові місяці.

Б)Робота з підручником.

Учень: (читає вірш)                           Грудень.

                                       Дорожній майстер грудень

                                       Мости будує всюди,

                                       Вкриває ріки кригою,

                                       Воює із відлигою.

                                                         Т. Коломієць

Учитель.   Низько піднімається холодне сонце над обрієм.  Важкі снігові хмари затягнули небо. Вдарили морози і повалив сніг. Прийшов грудень- най похмуріший і найтемніший місяць року.   Як ще називали цей місяць і чому?

-Прочитати самостійно, с. 73 у підручнику.

-Відповіді дітей. (На дошці під час відповіді дітей з’являються   таблички з написами: грудень . мостовик)

Учитель. Чому місяць січень має таку назву?

Учень (читає вірш) 

                                  Сніжинки, сніжинки, сніжинки

                                  Розсипала всюди зима.

                                  І жодної в літо сніжинки

                                  Від нашої хати нема.

                                                      В. Діденко                                                                                  -Про місяць січень прочитаємо у підручнику, с. 73 ( читає учень).

-Відповідь на запитання.

Доповнення вчителя.   Січень -року початок, зими середина, найсуворіший місяць. Січень називають  (на дошці таблиця) просинцем, сніговиком, льодовиком, лютовієм.  Таке розманіття- через характер першого місяця року.  Адже на цей місяць припадає найбільше морозних днів та снігопадів. У народі казали «Хвали січень сніговий». Чим більше опадів, тим більше зволожується весною земля, тим краще врожай.

Учень (читає вірш) 

                            Хоче лютий, щоб на світі

                           Панувала вік зима.

                           Та поволі сонце гріти

                           Починає крадькома.

                                                 Н. Забіла 

Учитель. Поміркуйте, чому на вашу думку, останній місяць зими назвали лютий? 

                            (Міркування дітей)  

-Прочитайте про це, с. 74.

-Чи підтвердились ваші здогадки? 

Доповнення вчителя.   На зміну січню поспішає лютий- останній місяць зими. Називали його  сніжень, лютень, крутень, межень ( межа між зимою та весною), бокогрій. Зима силкується втримати свої права, нагадує про себе завірюхами, снігопадами, морозами. Але сонце піднімається все вище, світить яскравіше, пригріває сильніше. Усе частіше з’являються погідні дні. Наближається весна.

В)Робота в групах.

Пояснити мудрі народні вислови про зимові місяці.

4.Складання розповіді « Чому ми любимо зиму?»

А)Складання асоціативного куща.

Новорічна            біла          морозна

                                Зима

Холодна         сніжна      святкова       весела

Б)Пояснити, чому зима весела (діти розважаються, розглянути мал., с.75), святкова( взимку багато свят. Про зимові свята говоритимемо на іншому уроці), новорічна( бо взимку зустрічаємо Новий рік).

В) Робота в парах. Складання розповіді « За що ми любимо зиму?»( можна використати ілюстрації, с. 75 та асоціативний кущ)

v.Узагальнення й систематизація знань. Вікторина «Зима».

-Твердий білий шар, що утворюється з водяної пари. (Іній)

-Льодяні кристали, що наростають на гілках дерев, на проводах. (Паморозь)

-Чому під ногами рипить сніг?  (Ламаються сніжинки)

-Снігопад при  сильному вітрі називається  … (заметіль)

-На дорогах утворюється кірка з льоду. Це явище називається … (ожеледиця)

VІ.Підбиття підсумків. Рефлексія.

-Що сталося з сонцем? (Сонце піднімається невисоко)

-Як це вплинуло на температуру повітря? (Мороз)

-Як змінилися опади? (Снігопад)

-Як змінилося небо? (Сірі ,темні  хмари)

-Що спостерігаємо на деревах і дротах? (Іній, паморозь)

-А на вікнах? ( Візерунки на склі)

-Що сталося на річках, озерах? ( Вода замерзла, утворився лід)

VІ.Домашнє завдання.

С. 72-74 у підручнику.

Придумати символи до зимових місяців. 

 

 

 

docx
Додано
5 січня
Переглядів
187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку