Тема уроку. «Йому вклоняється у шані Україна». Короткі відомості про В. Короленка. В.Г.Короленко і Україна. Сюжет повісті «Сліпий музикант»
Мета уроку: ознайомити учнів із окремими фактами життєвої і творчої біографії письменника, з його сприйняттям України; розвивати вміння виразно читати, висловлювати свої думки; вдосконалювати навички роботи над художнім текстом; виховувати почуття любові до рідної землі, гордості за неї.
Обладнання: політичні карти України і світу, виставка найвідоміших творів письменника, текст повісті В.Короленка «Сліпий музикант».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
Я слів його не можу повторити,
Але й забути їх не можу, ні!
Вони в душі немов засохлі квіти.
То ж він сказав у найчорніші дні,
Доріг сибірських порохом укритий:
«А все-таки поперед нас огні!»
М. Рильський
Хід уроку
І. Організація учнів для роботи.
Учитель.
- Для чого створена людина?
Читання вчителем вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина…»
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Літературна вікторина «Упізнай героя за цитатою»:
- Іду я, ваше благородіє, нікого не займаю… і раптом це стерво з доброго дива за палець… Ви мені пробачте, я людина, котра робоча… Робота в мене дрібна. Нехай мені заплатять, бо я цим пальцем, може, з тиждень не поворухну… Цього, ваше благородіє і в законі нема, щоб від тварюки терпіти… Якщо кожен кусатиметься, то краще і не жити на світі… (Хрюкін із оповідання А.Чехова «Хамелеон»)
- Він не заблудив, дарма що зостався один. Він знав що незабаром дістанеться до берега озерця, порослого усохлими ялинами й соснами, низенькими й миршавими… Там під перевернутим каное, що привалене каміняччям, їхня схованка. Він знайде там набої для своєї рушниці, гачки й ліску, невеличку рибальську сітку – одне слово. Все начиння, щоб добувати собі харчі… (незнайомець з оповідання Дж. Лондона «Любов до життя»).
- Дружина уроки музики дає, я портсигари приватно з дерева роблю. Чудові портсигари! По карбованцю за штуку продаю. Якщо ж хто бере десять штук і більше, тому , розумієш, знижка… (Тонкий з оповідання А.Чехова «Тонкий і Товстий»)
Учитель.
- Що об’єднує ці персонажі? (Тема «Людські стосунки», яку ми зараз вивчаємо на уроках світової літератури).
- Які проблеми порушують у цих творах письменники?
Учитель . Дійсно, у кожної людини в певний період життя настає такий момент, коли потрібно зробити вибір: як дальше жити, як ставитися до людей, до світу. Життєвих доріг дуже багато , і майбутнє людини залежить від цього правильного вибору.
«Людина створена для щастя, як птах – для польоту» ,- ці слова належать видатному російському письменнику-гуманісту, публіцисту , громадському діячу і добрій, мужній, з твердою громадянською позицією людині – Володимиру Галактіоновичу Короленку.
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку.
Учитель.
- Як ви гадаєте , якою буде тема сьогоднішнього уроку?
Тема уроку та епіграф заздалегідь написані вчителем на дошці. Учні записують у своїх зошитах.
- Які завдання ми будемо вирішувати?
- Як ви розумієте епіграф до уроку?
ІV. Засвоєння нових знань:
1. Короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника
Учитель. У Полтаві на тихій вуличці стоїть маленький будиночок, що потопає у буйній зелені старого саду. Усі полтавці добре знають цей будинок і називають «домом Короленка». Саме тут 1920 року оселився із сім’єю відомий російський письменник В.Короленко. Полтавська земля стала його останнім притулком. Він похований тут-таки, у садку. На могилі завжди живі квіти.
2.Повідомлення учня
Народився В.Г.Короленко 15 липня 1853 року в Житомирі, у сім’ї повітового судді. Його батько Галактіон Панасович Короленко і мати Евеліна Йосипівна Скуревич відзначалися чесністю, добротою, шанобливим ставленням до людей. Їхні діти завжди відчували любов,турботу,»захист та оборону таких рідних і сильних людей». Саме батьки виховували в дітях милосердя,співчуття до знедолених і вбогих, негативне ставлення до жорстоких людей.
Хлопчик ріс допитливим і кмітливим. Його дитяча пам’ять увібрала численні казки,бувальщини,розповіді про минуле…У дитячій свідомості Короленка фіксувалися і суворі враження довколишньої дійсності.
Вступивши до Житомирської гімназії ,він уперше зустрівся з «жорстоким і безправним режимом»,який панував тоді у навчальних закладах. Ще більшу несправедливість побачив юнак,коли після смерті батька сім’ї довелося боротися з нестатками
У серці Володі росли прагнення справедливості,бажання допомогти бідним і знедоленим. Про них він і розповів пізніше у своїх творах.
Короленко був не просто письменником. Він був людиною надзвичайно сміливою,мужньою.
3.Повідомлення учня «Короленко й Україна»
Майже 30 років Короленко прожив далеко від України,та завжди пам’ятав про цю землю. Письменника вабила «виразна,сильна,багата» українська мова, він любив,знав,цінував народну творчість. Любив Шевченкові поезії.
Переїзд до Полтави зблизив Короленка з видатними діячами української культури - Панасом Мирним,Михайлом Коцюбинським,Іваном Тобілевичем. Поміж творів,у яких звучить українська тематика - «Історія мого сучасника», «Діти підземелля», «Ліс шумить», «Без язика», «Сліпий музикант», «Епізоди з життя шукача».
1-й учень розповідає про походження, дитинство, навчання, заслання в Якутію В.Короленка
2-й учень – про літературну спадщину та увічнення пам’яті письменника.
2. Робота в парах. Створення сенканів про письменника:
Короленко
інтелігентний, співчутливий;
працює, розуміє, поважає.
Вчить боротися за своє щастя.
Гуманіст
3. Короткий переказ змісту повісті «Сліпий музикант» (випереджувальне домашнє завдання)
4. Створення асоціативного куща
Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «сліпий»:
сліпий – нещасний, безпомічний,бідний, самотній, вразливий, беззахисний …
5. Бесіда з учнями:
- Яке враження справила на вас повість?
- Від чийого імені ведеться розповідь?
- Як звати головного героя ?
- В якій сім’ї народився Петрусь?
- Яким способом сприймав оточуючий світ сліпий хлопчик?
- Хто зіграв велику роль у його вихованні ?
- Як закінчується твір?
- Які проблеми порушує автор у повісті?
7.Зачитування вчителем уривка із передмови до збірочки поезій «Сік дикої груші» сліпої львівської поетеси Тетяни Фролової:
«Бачити світ… це не для мене. Власне не зовсім для мене. Бо я сліпа. Очима я не можу побачити сонце, небо, квіти і дику грушу. Очима – ні. Я світ бачу серцем, всім своїм єством, вбираю його, причащаюся від його краси і за все дякую Богу: і за квітку, і за травину, за пташиний спів і за те, що я здатна все це відчути, немов і справді побачила».
Який висновок ви можете зробити після прочитаного і почутого ?
6.Теорія літератури:
Пригадайте, що таке повість.
Назвіть головні ознаки повісті. на прикладі твору «Сліпий музикант»
6. Вибіркове читання:
Прочитайте виразно уривок з твору, який справив на вас найяскравіше враження.
Знайдіть і зачитайте картини української природи.
-Які народні образи зображені у творі? Підтвердіть свої думки текстом .
- Як ставився до України В.Г.Короленко
V. Домашнє завдання:
- написати відповідь на запитання: «Що таке щастя?»;
- виписати цитати для характеристики Петра Попельського;
- намалювати їлюстрації до твору (учень самостійно вибирає та виконує одне із завдань).
VІ. Підсумок уроку.
- Поясніть, чи відповідає епіграф темі нашого уроку.
Використовую метод «капелюшки»: кожен учень отримує три капелюшки різного кольору: синій – важливість уроку; жовтий – знання та вміння; червоний – настрій, емоції.
Кожен висловлює сою думку про урок