А чи не для щастя народжується людина?
Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства в повісті В. Бикова «Альпійська балада».
Мета: формувати навички аналітичної роботи з текстом; розвивати вміння висловлювати власні думки; виховувати почуття вдячності, патріотизму, любов до життя.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
Обладнання: портрет В. Бикова, книжкова полиця, ілюстрації до повісті, аудіозаписи з балету
Є. Глєбова «Альпійська балада»
І. Організаційний момент
Учитель. Листопад завершує осінь. Дивний місяць, скупий на сонце, щедрий на прохолоду. Казали в давнину : «В листопаді світанок з сутінками швидко зустрічається»
Летить час, як осінній листок. Та листок може зачепитися й залишитися на місці, а час – ні. І віддаляє, і віддаляє від нас те, що було вчора, рік тому, 75 років 10 років…
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
Про 75 років невипадково згадала. Майже стільки минуло часу після Другої світової війни – найжахливішої в історії людства.
Що ви знаєте про Другу світову війну?
(Відповіді учнів)
Звідки дізналися?
***
А ось ми вчили вірші про війну, прочитали повість В.Бикова «Альпійська балада». Чи можна вважати художню літературу джерелом інформації?
***
І про що ж ви дізналися з повісті?
***
Отже, «Альпійська балада» - повість про найстрашніші сторінки Другої світової війни. Концтабір. Втеча. Загибель. Порятунок. Чотири слова. А між ними – життя, коротке життя Івана Терешки.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Учитель. А що за людина – Іван Терешка? Який він?
Скажіть, з чого складається враження про людину?
Приблизні відповіді дітей:
Мене дуже вразила скромність Івана Терешки. Зараз чомусь ця риса не вважається позитивною. Але в повісті Івана Терешку скромність якраз прикрашає.
Знайдіть рядки – підтвердження
***
(Далі діти називають: «Сміливість і рішучість», «Благородність», «Правдивість», «Почуття прекрасного і любов до Батьківщини», «Відповідальність», «Воля до життя», «Ненависть до війни»)
Читання уривків з повісті
Музична пауза
Багато питань виникає після читання: як же можна знищувати людей? Як можна бути таким жорстоким? Чому можна вважати себе вищим за інших і тому вирішувати: хто буде жити, а хто – ні? Та в тему уроку винесено, на перший погляд, дивне питання:
А чи не для щастя народжується людина?
Спробуйте відповісти, враховуючи історію Івана Терешки і Джулії
(Відповіді учнів)
Щоб показати весь драматизм, напруженість історії кохання Івана і Джулії, В.Биков використовує символи.
Які? Поясніть.
4;3;небо;маки;імена героїв
(Учні пояснюють)
ІV. Підсумки
Учитель. І начебто ж усім зрозуміло: найжахливіше у світі зло – війна. Після Другої світової війни люди сподівалися, що більше ніколи… Але ні… То тут, то там спалахує вогонь війни. Не будемо шукати причини. Хай цим займаються дорослі, фахівці. А ось на прикладі героїв «Альпійської балади» що протиставляється війні?
А значить, це та сила, що перемагає жахіття війни і вселяє надію, що голуб миру принесе в кожний куток світу злагоду, спокій, добро.
V. Домашнє завдання.
Переглянути фільм «Альпійська балада» Написати коментар
Або…
Написати вірш у прозі «Заради кохання»
VІ. Наостанок.
Не буває хорошої війни і поганого миру.(Б.Франклін)
Бережіть мир.