Урок. А чи не для щастя народжується людина? (Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства в повісті В. Бикова "Альпійська балада"

Про матеріал
формує навички аналітичної роботи з текстом; розвиває уміння висловлювати власні думки; виховує почуття вдячності, патріотизму, любов до життя, бажання творити добро.
Перегляд файлу

А чи не для щастя народжується людина?

Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства в повісті В. Бикова «Альпійська балада».

 

Мета: формувати навички аналітичної роботи з текстом; розвивати вміння висловлювати власні думки; виховувати почуття вдячності, патріотизму, любов до життя.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору.

Обладнання: портрет В. Бикова, книжкова полиця, ілюстрації до повісті, аудіозаписи з балету

 Є. Глєбова «Альпійська балада»

І. Організаційний момент

Учитель. Листопад завершує осінь. Дивний місяць, скупий на сонце, щедрий на прохолоду. Казали в давнину : «В листопаді світанок з сутінками швидко зустрічається»

Летить час, як осінній листок. Та листок може зачепитися й залишитися на місці, а час – ні. І віддаляє, і віддаляє від нас те, що було вчора, рік тому, 75 років 10 років…

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Про 75 років невипадково згадала. Майже стільки минуло часу після Другої світової війни – найжахливішої в історії людства.

Що ви знаєте про Другу світову війну?

(Відповіді учнів)

Звідки дізналися?

***

А ось ми вчили вірші про війну, прочитали повість В.Бикова «Альпійська балада». Чи можна вважати художню літературу джерелом інформації?

***

І про що ж ви дізналися з повісті?

***

Отже, «Альпійська балада» - повість про найстрашніші сторінки Другої світової війни. Концтабір. Втеча. Загибель. Порятунок. Чотири слова. А між ними – життя, коротке життя Івана Терешки.

ІІІ. Робота над темою уроку.

Учитель. А що за людина – Іван Терешка? Який він?

Скажіть, з чого складається враження про людину?

Приблизні відповіді дітей:

  • із зовнішнього вигляду;
  • із того, як говорить людина, як поводиться з іншими;
  • особливо про людину говорять її вчинки.

Мене дуже вразила скромність Івана Терешки. Зараз чомусь ця риса не вважається позитивною. Але в повісті Івана Терешку скромність якраз прикрашає.

Знайдіть рядки – підтвердження

***

(Далі діти називають: «Сміливість і рішучість», «Благородність», «Правдивість», «Почуття прекрасного і любов до Батьківщини», «Відповідальність», «Воля до життя», «Ненависть до війни»)

Читання уривків з повісті

Музична пауза

Багато питань виникає після читання: як же можна знищувати людей? Як можна бути таким жорстоким? Чому можна вважати себе вищим за інших і тому вирішувати: хто буде жити, а хто – ні? Та в тему уроку винесено, на перший погляд, дивне питання:

А чи не для щастя народжується людина?

Спробуйте відповісти, враховуючи історію Івана Терешки і Джулії

(Відповіді учнів)

Щоб показати весь драматизм, напруженість історії кохання Івана і Джулії, В.Биков використовує символи.

Які? Поясніть.

4;3;небо;маки;імена героїв

(Учні пояснюють)

ІV. Підсумки

Учитель. І начебто ж усім зрозуміло: найжахливіше у світі зло – війна. Після Другої світової війни люди сподівалися, що більше ніколи… Але ні… То тут, то там спалахує вогонь війни. Не будемо шукати причини. Хай цим займаються дорослі, фахівці. А ось на прикладі героїв «Альпійської балади» що протиставляється війні?

  • Любов

А значить, це та сила, що перемагає жахіття війни і вселяє надію, що голуб миру принесе в кожний куток світу злагоду, спокій, добро.

V. Домашнє завдання.

Переглянути фільм «Альпійська балада» Написати коментар

Або…

Написати вірш у прозі «Заради кохання»

VІ. Наостанок.

 Не буває хорошої війни і поганого миру.(Б.Франклін)

Бережіть мир.

docx
Додано
20 листопада 2019
Переглядів
2300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку