Методична розробка має мету: розкрити поняття і види відповідальності, висвітлити обставини, що виключають юридичну відповідальність; ознайомити з видами юридичної відповідальності; розвивати вміння учнів коментувати й аналізувати та розв`язувати правові ситуації, вирішувати проблемні ситуації, які пов'язані з адміністративним і кримінальним законодавством, пояснювати юридичні терміни, аналізувати різні джерела інформації, формувати в учнів інтерес до знань; виховувати активну життєву позицію,повагу до Законів України та любов до Батьківщини; виховувати вміння захищати свої права цивілізованим шляхом, виховувати учнів розуміння юридичної відповідальності в разі скоєння правопорушення.
Пирогова Юлія Валеріївна,
викладач історії та правознавства,
спеціаліст вищої категорії,
старший викладач,
ВПУ № 17 м. Генічеська
Тема уроку: «Юридична відповідальність»
Мета уроку: розкрити поняття і види відповідальності, висвітлити обставини, що виключають юридичну відповідальність; ознайомити з видами юридичної відповідальності; розвивати вміння учнів коментувати й аналізувати та розв`язувати правові ситуації, вирішувати проблемні ситуації, які пов’язані з адміністративним і кримінальним законодавством, пояснювати юридичні терміни, аналізувати різні джерела інформації, формувати в учнів інтерес до знань; виховувати активну життєву позицію, повагу до Законів України та любов до Батьківщини; виховувати вміння захищати свої права цивілізованим шляхом, виховувати учнів розуміння юридичної відповідальності в разі скоєння правопорушення,
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання, прийоми: розповідь з елементами діалог, гра «Знайди помилку товариша», прийом «Ігровий тренінг», робота з юридичними термінами, випереджальні індивідуальні завдання, робота з джерелом, робота з таблицею, з підручником, гра «Чорна скринька», аналіз правової ситуації, перегляд відеоряду, прийом «Незакінчене речення», карта «Формула успіху».
Форма організації навчальної діяльності учнів: урок – гра.
Основні терміни і поняття: юридична відповідальність, правопорушення, правомірна поведінка, протиправна поведінка, злочин, провина, необхідність та необхідна оборона, уявна оборона, казус, форс-мажор, правова ситуація.
Межпредметні зв’язки: історія України, всесвітня історія, філософія, теорія держави та права, цивільне право.
Наочність: Конституція України; Кримінальний кодекс України; підручник Гавриш С.Б., Сутковий В.Л., Філіпенко Т.М., Правознавство: підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту, академічний рівень. – Генеза, 2010; набір карток з правовими ситуаціями, слайдова презентація, відео- ряд.
Технічні засоби навчання: ноутбук, мультимедіатека, мульмедійний проектор.
Структура уроку
І . Організаційний момент.
ІІ . Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття і види відповідальності.
2.Поняття, ознаки, принципи і підстави юридичної відповідальності.
3.Обставини, що викликають юридичну відповідальність.
4. Види юридичної відповідальності.
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
VІІ. Інструктаж домашнього завдання.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Позитивна установка на роботу.
Правила роботи для учнів на уроці написані на дошці.
Мій розумний учню, великий правознавець, співавторе уроку:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання у формі гри «Знайди помилку товариша».
Учні обмінюються зошитами і звіряють виконане домашнє завдання свого товариша з виконаними завданнями на екрані і оцінюють роботу товариша.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Давайте схематично зобразимо, що таке правомірна і неправомірна поведінка (схему на дошці зображує учень, який із запропонованих слів складає схему).
Перш ніж ми перейдемо до вивчення нової теми, я хотіла б з вами разом відшукати відповідь на таке проблемне питання «Чи можливо усунути всі причини правопорушень»?
А щоб дати відповідь на ці питання, давайте пригадаємо, які ж є причини правопорушень?
Викладач об’єднує учнів у малі групи і пропонує їм розіграти ситуацію.
Учні отримують пам’ятки роботи у малих групах.
Під час обговорення у групах викладач допомагає та коригує відповіді учнів, за необхідності змінює хід міркувань учнів у групах. Потім викладач пропонує виступити одній з груп. Решта учасників тренінгу доповнює відповідь виступаючого.
Причини правопорушень записуються на дошці.
Учні складають поради для місцевого органу самоврядування, які будуть запропоновані на розгляд міському голові м. Генічеська.
ІV. Вивчення нового матеріалу
У цих ситуаціях держава має вжити адекватні заходи для того, щоб припинити протиправні дії, відновити порушені права і змусити правопорушника діяти в межах закону. Дієвим засобом впливу держави на правопорушника є юридична відповідальність. І тому реальна задача держави, полягає у тому, щоб звести і самі причини і зухвалі правопорушення до гранично низького рівня.
І тому темою сьогоднішнього нашого уроку є «Юридична відповідальність» (учні записують у зошити тему і план роботи.) Сьогодні ви познайомитеся з поняттям і видами відповідальності, за допомогою юридичних джерел з’ясуємо обставини, що виключають юридичну відповідальність. Щоб досягти мети уроку будемо працювати за поданим маршрутним листом.
Щоб знати в яких же випадках настає юридична відповідальність, нам потрібно познайомитися з її основними ознаками, принципами та метою. І допоможуть нам це зробити ваші одногрупники – які підготували на сьогодні випереджальні завдання.
Виступ 1 учня.
Ознаки юридичної відповідальності:
Заслухавши відповіді учнів, викладач робить висновок. Тобто, метою юридичної відповідальності – охорона існуючого суспільного порядку.
Виступ 2 учня.
Основні принципи притягнення громадян до відповідальності закріплені в Конституції України. Опираючись на статті 58,61,62 КУ.
Далі викладач пропонує учням самостійну роботу з підручником (с.139), де учні повинні опрацювати два питання «Підстави звільнення від кримінальної відповідальності»; «Підстави звільнення від адміністративної відповідальності».
Кримінальний кодекс України (ККУ) визначає, які діяння є злочинами. Але існують діяння, які за своїми зовнішніми ознаками схожі на злочини, хоча ними не є. Статті 36-43 ККУ визначають конкретний перелік обставин, що виключають злочинність діянь і ознаки, за якими ці діяння слід відокремлювати від злочинів.
Правила гри. Учні об’єднуються в дві групи. Кожна група отримує скриньку, в якій міститься завдання. Застосовується метод кейсів.
Кейс для групи І |
Кейс для групи ІІ |
Безбілетний пасажир відмовився сплатити штраф контролерам. Коли контролер запропонував йому на зупинці залишити салон маршрутки. Виходячи з маршрутки, чоловік побив контролера. Але міліціонер. Який опинився поруч, втрутився і затримав безбілетника. |
Злодій зламав замок дверей і проник з метою пограбування. Несподівано з’явився господар житла. Злодій кинувся на господаря з ножем, але останні вибив ніж з руки злодія. Зібрав коштовності і завдав нападнику тілесні ушкодження, вдаривши вазою по голові. Злочинець впав і втратив свідомість. |
Завдання: з’ясуйте, чи визначено правопорушення; який вид правопорушення вчинено; який вид відповідальності повинен понести правопорушник? |
Завдання: визначте, що є злочином; чи вчинив злочин господар квартири; як можна трактувати дії господаря квартири? |
Представники груп по черзі представляють свої напрацювання.
Робота з таблицею. Матеріал подається у вигляді таблиці за такими критеріями:
Вид юридичної відповідальності |
У яких випадках настає |
Вік, з якого можливе притягнення до відповідальності |
Приклад правопорушення, за скоєння якого настає цей вид юридичної відповідальності |
Кримінальна |
За скоєння злочинів |
За всі злочини з – 16 років За найтяжчі злочини – з14 років |
|
Адміністративна |
За адміністративне правопорушення |
з- 16 років |
|
Цивільно-правова |
За порушення норм цивільного права |
з 14 до 18 років – несе самостійно, у разі нестачі коштів – відповідають батьки, з 18 років – несе самостійно |
|
Дисциплінарна
Матеріальна |
За порушення трудової, навчальної, службової дисципліни За матеріальну шкоду |
З часу вступу на роботу |
|
- Наведіть із життя або із матеріалів засобів масової інформації приклади різних видів правопорушень та зазначте, які будуть до них застосовані види юридичної відповідальності
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Вправа «Незакінчене речення»:
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Поміркуйте:
Викладач пропонує заповнити карту «Формула успіху».
Я хочу (мої інтереси, нахили, бажання, мрії) |
Я можу (здібності, можливості) |
Я зроблю (кроки для досягнення мети) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
У вас є 1-2 хвилини для обговорення результатів сьогоднішньої роботи.
Учні висловлюють свою думку, підводять загальний підсумок:
Викладач коментує оцінки учнів, дає рекомендації по корекції знань і умінь відповідно до отриманих на занятті результатів.
Я вам дякую за урок та співпрацю
Я переконалася, що ви група однодумців, які вміють застосовувати набуті знання, а це означає, що кожний із вас, як і сьогодні, так і в майбутньому буде компетентний у певній галузі. Думаю, уміння аналізувати юридичну задачу ще раз стане вам у нагоді. Усе людське життя – це не що інше, як постійне визначення мети та бажання досягти успіху під час розв’язування все нових завдань і проблем. Успіх не буває без досвіду. Тож учіть свій розум та душу бачити добро, і тоді дорогу до успіху буде вам відкрито!
Хочеш людиною справжньою стати?
Наші закони навчись поважати.
Виконуй закони завжди і всюди,-
Тоді і тебе поважатимуть люди!
VІІ. Інструктаж домашнього завдання.
1.Опрацювати матеріал підручника
2.Скласти юридичну задачу на тему «Юридична відполвідальність».
Список використаної літератури:
Нормативна література:
1. Конституція України;
2. Кримінальний кодекс України;
3. Цивільний кодекс України;
4. Кодекс законів про працю;
Навчальна література:
1. Братусь, С. Юридична відповідальність і "законність: (Нарис теорії)/ С. Братусь. М.: Юрид. Лит., 1976 - 215 з.
2. Ведєрніков Ю.А., Грекул В.С., Папірна А.В. Теорія держави і права: Навчальний посібник для підготовки до державного іспиту. - Дніпропетровськ: Юридична академія МВС України, 2005.
3. Цвік М.В Загальна Теорія Держави і права.–Харьків 2002.
4. Загальна теорія держави і права. Навчальний посібник за ред. В.В.Копєйчикова – К.:Юрінком, 2002.
5. Кельман М.С. Теорія держави. –Тернополь,1997
6. Основи держави й права: навчальних посібників/ під. ред. О.Е. Кутафина.- М. : Юристъ, 2002.- 458 з.
7. Скакун О.Ф. Теорія держави та права. – Харків: Консум, 2001.