Тема уроку: Загальна характеристика підприємства.
Мета уроку:
Навчальна: сформулювати в учнів знання про підприємство; зв’ясувати, який зміст укладається поняття і суб’єкт господарювання;
Розвивальна: розвивати економічне мислення; розуміння про виробниче підприємство як основу економіки;
Виховна: виховувати професійну етику, любов до обраної професії, культуру спілкування, стимулювати розвиток учнів аргументувати свою відповідь.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Дидактичне забезпечення: роздатковий матеріал
Основні терміни і поняття: підприємство, суб’єкти господарювання, юридичні і фізичні особи.
Очікувані результати від учнів:
Структура уроку:
Епіграф уроку:
Ми стільки можемо,
Стільки знаємо
Ф. Бекон (1561 – 1626)
Хід уроку:
Вступне слово вчителя
Привітання. Рапорт чергового про відсутність на уроці. Перевірка готовності учнів до уроку.
Викладач.
Повідомлення мети та теми уроку.
Тема уроку: «Загальна характеристика підприємства»
Вправа « Асоціації»
Учні по черзі називають поняття із якими у них асоціюється термін «економіка»
Розповідь вчителем
Термін економіка прийняття характеризувати як «мистецтво ведення домашнього господарства».
Протягом більше як двох тисячоліть зміст понять «економіка» значно збагатився і змінився. У це слово тепер вкладається набагато більше, ніж спочатку заклав грецький філософ-мислитель Ксенофон, якого вважають автором попереднього терміну.
Економіка - це вчення про те як вироблять і розподілять усі не обхідні нам товари та послуги, або як наші обмежені виробничі ресурси використовуються для задоволення людських потреб і бажань.
В умовах ринкової економіки центр економічної діяльності переміщується до ланки всієї економіки –підприємства. Саме на ньому створюється потрібна суспільству продукція та надаються необхідні послуги.
Економіка підприємства – це сукупність економічних процесів, які здійснюються на підприємстві при використанні ресурсів для задоволення матеріальних потреб у відповідності до матеріальних можливостей учасників господарської діяльності.
Викладач
Метод «Мозговий штурм»
Спробуємо з’ясувати це за допомогою методу «мозкового штурму». З якими словами асоціюється у вас поняття «Підприємство»? (Учні називають слова «виробництво», «продукція», «установа», «організація»).
Що ж таке підприємство?
Перш ніж сформувати це поняття, визначимо сутність об’єкта господарювання.
Суб’єктами господарювання визначаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав і обов’язків, мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми забов ‘язаннями в межах цього майна крім випадків передбачених законодавством.
Евристична бесіда
- На вашу думку, хто виступав суб’єктами господарювання в процесі виробництва.
(виробничі структури, робітники, підприємці)
(учні формулюють свої варіанти відповідей)
(учні відповідають)
Викладач
Суб’єктами господарювання є:
Основою виробничо-господарської ланки економіки України є підприємством.
Підприємство – це самостійний суб’єкт господарювання створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування для задоволення суспільних і особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково – дохідної, торгівельної та іншої господарської діяльності.
Підприємство являє собою виробничу одиницю, що має виробничо-технічну цінність, свою організаційно-адміністративну структуру і господарську самостійність. Кожне підприємство має історично сформовану конкретну назву – завод, фабрика, шахта, майстерня, ательє, кооператив, агрофірма, товариство, асоціація, фермерське господарство і т. ін. Вони є юридичною особою, мають замкнуту систему обліку і звітності, самостійний баланс, розрахунковий рахунок в банку, печатку з власною назвою,товарний знак і володіють певним майном.
Вправа «Обґрунтуйте думку»
Викладач:
Учні (юридичною особою).
Викладач:
Учні ( Підприємство моє відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки установах банків, печатки із власним найменуванням та індифікаційним кодом.
Викладач:
Підприємство, якщо законом не встановлено інше діє на основі статуту
Статут суб’єкта господарювання повинен містити відомості про його найменування і місце знаходження, мета і напрями, діяльності, розмір і порядок утворених статутного та інших фондів, порядок розподілу прибутків і збитків а також інші відомості, пов’язані особливостями організаційної форми суб’єкта господарювання, передбачені законодавством.
В основі діяльності будь якого підприємства лежить Статут, що відображає обов’язкові правила взаємовідносини в самому підприємстві і відносинах з іншими суб’єктами господарювання. Статут повинен відповідати умовам і положенням Закону України «Про підприємство в Україні».
Завдання підприємства: одержання доходу власника підприємства; забезпечення споживачів продукцією підприємства у відповідності до договорів; матеріальне стимулювання персоналу підприємства, створення нормальних умов праці і можливостей професійного росту працівників; постійне створення нових робочих місць для населення даної місцевості; охорона навколишнього середовища; безперебійна робота підприємства і виробництво продукції високої якості.
Основні функцій діяльності підприємства: виробництво продукції визначеної кількості і високої якості; реалізація продукції споживачу; матеріально-технічне забезпечення підприємства; управління персоналом і організація праці; сплата податків і інших платежів.
Робота із роздатковим матеріалом. Учні працюють над таблицею 1. ( опрацьовують галузево-функціональний вид діяльності підприємств)
Класифікації ознаки |
Види підприємств (фірм) |
Мета й характер діяльності |
|
Форма власності майна |
|
Національна належність капіталу
|
|
Правовий статус і форма господарювання |
|
Галузево-функціональний вид діяльності |
|
Технологічна (територіальна) цілісність і ступінь підпорядкування |
|
Розмір за кількістю працівників |
|
IV. Узагальнення і систематизація і контроль знань, вмінь учнів.
Побудова грона
Спираючись на здобуті знання, побудуйте гроно «Підприємства»
Підприємство?
Вправа « Обговорюємо разом»
V. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя
Підприємство – це економічна одиниця у якій поєднуються фактори виробництва.
По – перше, підприємство є колективом людей пов’язаних у певному виробничому процесі корпорації праці та спільними економічними інтересами .
По – друге, воно є комплексом комерційних благ які технологічно пристосовані до виготовлення певного продукту.
В класичній економічній літературі,і зокрема, в працях Адама Смітта, існує термін « невидима рука». Суть зводиться до того, що підприємства – виробники і постачальники ресурсів, добиваючись своєї вигоди в умовах гостро конкурентної ринкової системи одночасно спрямовуються невидимою рукою, сприяють забезпеченню державних, суспільних інтересів.
Вправа «Уявний мікрофон»
Учні передаючи один одному уявний мікрофон, визначають, що на їхню думку вивчає економіка підприємства.
Вправа «Ланцюжок»
Учні по черзі продовжують речення: «Сьогодні на уроці я дізнався –(лась)…»
VI.Домашнє завдання
1.Складіть сенкен до теми «Підприємство».
2. Визначити переваги та недоліки великих і малих підприємств.