Усне ділення круглих багатоцифрових чисел на одноцифрові .
Розв’язування задач та рівнянь.
Підготувала Байдалюк Т.В.,
учитель початкових класів
вищої категорії,
Тарасівського НВК
Тема. Усне ділення круглих багатоцифрових чисел на одноцифрові числа.Розв’язування задач.
Мета: ознайомити учнів з прийомом усного ділення багатоцифрових чисе на одноцифрове; повторити прийоми обчислення виразів та рівнянь на знаходження невідомогодільника; удосконалювати вміння учнів розв’язувати прості і складні задачі; розвивати логічне мислення та пізнавальну активність, пам'ять, увагу. виховувати самостійність, працелюбність, здоров’язберігаючу компетентність; посилювати пізнавальний інтерес школярів.
Тип уроку: урок-подорож з використанням інтерактивних технологій
Обладнання: комп’ютер, презентація до уроку, виставка книг та ілюстрації про Олімпійські ігри, символіка ХХIХ зимової універсіадиігор (2019р), ковзани, лижі, сани, м’ячі, скакалки, картки «Літак», , макет літака, медалі, підручник 4 класу (авт.М.В.Богданович)
Клас-4 Предмет-математика
Хід уроку
I.Мотиваційний етап
1.Створення емоційного фону уроку
І урок наш розпочати.
Будемо навчатись гарно
Швидко, весело і вправно!
- Вам, мабуть, дуже цікаво, чим же ми будемо займатися на уроці? Спробуйте дізнатись про це, розшифрувавши закодоване слово.
( Сніг – ніг) + (поні – ні) + (сир – си) + (тінь – інь) = Спорт
- Що ж спільного між математикою і спортом? (Міркування дітей)
- Як і спорт, математика розвиває в людях наполегливість, самостійність, прагнення досягти поставленої мети.
II.Етап цілепокладання
(Біля дошки – ковзани, сани, лижі, м’ячі, скакалки)
1.Бесіда
- Яких звершень ви очікуєте від себе на уроці?
Діти відповідають: Від себе я очікую…
На уроці я буду…
Я постараюсь…
Моя мета досягти…
III.Проектування уроку
- Я також очікую, що на сьогоднішньому уроці ви будете добре працювати, засвоїте навички усного ділення круглих багатоцифрових чисел на одноцирфове, ми з вами удосконалимо навички роботи над задачами, уміння розв’язувати рівняння. Щоб добре впоратися з цими завданнями, треба бути дуже уважними та дружними.
- Скоро церемонія відкриття ХХІХ зимової універсіади. В ній обов’язково прийматиме участь збірна України. Чи не хочете ви поїхати на уневерсіаду і підтримати наших спортсменів?
- Чим завжди нагороджують переможців змагань?(Медалями).У кожного з вас на партах є медалі, які ви також можете отримати, якщо протягом уроку будете добре працювати, робити вірні обчислення. В кінці уроку підсумуємо кількість отриманих медалей.
- Подорож буде математичною.
IV.Організація виконання плану діяльності
(Зображення літака, автобуса, поїзда)
385 868 437
- Щоб вибрати вид транспорту, на якому ми поїдемо на універсіаду, потрібно обчислити вираз:
12087: (3 30:5 ) (літак)
- Вирушаємо в дорогу!
1.Індивідуальна робота за картками «Літак»
(Учитель роздає картки учням)
(Перевірка на слайді)
(24 – 8) : 2 = 8
7 х (3 + 2) = 35
8 х (4 + 3)= 56
- Хто «долетів» благополучно, без вимушених посадок літака? Молодці!
2.Усна лічба (проблемно-пошуковий метод):
гра«Числовий безлад»
Зелений Жовтий Синій Червоний
6 8 9 5
40:8 36: 6
42:6 56:7
20:5 81:9
24:3 36:9
(Перший 40:8 вираз я «поміщаю» в автомобіль червоного кольору, тому що його результат 5, а номер зеленого автомобіля – інше число і т.д. Інші учні використовують сигнальні картки)
(Показую фото Олімпійського містечка)
- Завдяки таким розумним дітям, як ви, ми дісталися Олімпійського містечка. Де з нетерпінням на нас чекають талісмани зимової універсіади – 2019 – Лайка, Зайчисько і Білий ведмідь. Вони просять допомогти їм розв’язати «математичні вузлики».
3.«Математичні вузлики»
- В кожному рядочку потрібно знайти «зайве» число і пояснити, чому ви так вважаєте.
(«зайве» число 324, тому що воно трицифрове, а решта – чотирицифрові числа)
(«зайве» число 311, бо воно непарне, а решта – парні числа)
(«зайве» число 812, бо воно не кругле, а решта – круглі числа)
- Дуже приємно, що ви добре знаєте багатоцифрові числа.
4.Каліграфічна хвилинка
Прислів’я
Сім разів відміряй, один відріж.
За двома зайцями поженешся – жодного не впіймаєш.
5.Вправа «Проблемна ситуація»
(Учениця виходить до дошки)
6.Рольова гра «Ми навчаємося»
(Учениця в ролі вчителя пояснює іншим алгоритм розв’язування виразу № 728 біля дошки)
Висновок :При діленні круглих багатоцифрових чисел на одноцифрове число використовуємо знання табличного ділення на одноцифрове число або використовуємо при діленні спосіб розкладу на розрядні доданки
VКонтроль та оцінювання
(Виставка книг про олімпійський рух, на дошці символ олімпіад «П’ять кілець”)
1.Вправа ,,Наш гід повідомляє”
(П’ять кілець, скріплених між собою, символізують об’єднання п’яти частин світу в олімпійському русі. Кольори кілець символічні: у верхньому ряду – блакитний – це Європа, чорний – Африка, червоний – Америка; в нижньому ряду – жовтий – Азія, зелений – Австралія)
2.Фізхвилинка( музична )
1 кільце -Гра«Хокей»
Перший вираз біля дошки з докладним поясненням:
Решта виразів – самостійно в зошитах:
Самоперевірка за слайдом
2. кільце - «Санний спорт»
- Ну на санчатах, напевне, люблять кататися всі малюки. А є такий вид змагань, як санний спорт. Коли спортсмен розганяє сани, стрибає у них і якнайшвидше повинен пройти потрібну дистанцію.
- Для того, щоб спортсмени не втрачали свої сили, організатори олімпійських ігор потурбувалися, щоб спортсмени на період олімпіади харчувалися збалансовано.
а) Диференційована робота над задачами
(Самоперевірка виконаної роботи за слайдом)- Хто обчислив не так?
3..Хвилинка релаксації
- А що, крім молочних виробів, крупів та м’яса, потрібно ще їсти спортсменам і нам з вами для зміцнення організму? (Овочі, фрукти)
- Уявіть, що ви їсте лимон. Покажіть це мімікою.
- Будьте здорові!
4. кільце – «Фігурне катання»
4.(Колективна робота над задачею )
Задача
З 1800м тканини пошили 9 однакових жіночих костюмів. На чоловічий костюм потрібно на 1м тканини більше, ніж на жіночий. Скільки метрів тканини потрібно для пошиття 6 однакових чоловічих костюмів?
|
Кількість тканини на 1 костюм |
Кількість костюмів |
Усього тканини |
Жіночі костюми |
? |
9 |
1800 cм |
Чоловічі костюми |
?, на 100 cм > |
4 |
? |
1800 : 9 = 200 (cм)- на 1 жіночий костюм
- Чи знаємо ми скільки метрів тканини потрібно на 1 чоловічий костюм? (Ні) А що нам про це відомо? (На 1м тканини більше, ніж на жіночий костюм)
- Як дізнаємось, скільки метрів тканини піде на 1 чоловічий костюм? (2 дія)
200 + 100 = 300 (cм) – на 1 чоловічий костюм
- А тепер можемо відповісти на запитання задачі? (Так) (3 дія)
300 х 4 = 1200(cм)
- Запишіть розв’язок задачі в зошити самостійно.
1) 1800 : 9 = 200 (cм) – потрібно для пошиття 1 жіночого костюма
2) 200 + 100 = 300 (cм) – потрібно для пошиття 1 чоловічого костюма
3) 300 х 4 = 1200 (cм)
Відповідь: 18м тканини потрібно для пошиття чоловічих костюмів.
5. Кільце – «Біатлон»
6.Розв’язування рівнянь. «Мозковий штурм»
б) Робота в парі, (в зошитах
( 2 учні – по 1 рівнянню)
х . 4=2800 1800: х=3 х-40=270
х=2800: 4 х=1800: 3 х=270+40
х=700 х=600 х=310
700. 4=2800 1800: 160=3 310-40=270
Перевірка: Чому дорівнює невідоме число?
- Ми вірно влучили у всі мішені, чим допомогли нашим біатлоністам.
8.V кільце – “Стрибки з трампліна»
- Доторкнемось до 5 кільця – «Стрибки з трампліна»
(Задача з логічним навантаженням)
У спортивних змаганнях Іван, Григорій та Дмитро зайняли три перші місця. Яке місце зайняв кожен із спортсменів, якщо Григорій зайняв не друге і не третє місце, а Дмитро – не друге?
Григорій не ІІ і не ІІІ, значить – І місце.
Дмитро не ІІ (за умовою) і не І (Григорій – І), значить – ІІІ місце
Тоді Іван зайняв ІІ місце
Молодці!
VI.Домашнє завдання
VII.Підсумок уроку. Рефлексія
(Прикріплюю на дошці ілюстрації зі спортсменами, учні називають вид спорту).
VIII.Самооцінка учнів
(Учні прикріплюють свої медалі на плакат з українськими олімпійцями)
IХ.Оцінювання
1