Матеріал уроку допоможе учням узагальнити, систематизувати і закріпити вивчене з теми «Іменник», розвиватиме навички правильного вживання іменників у всіх відмінкових формах як в усному, так і в писемному мовленні; виховуватиме самостійність, організованість у навчальній роботі.
Конспект уроку
з української мови
6 клас
на тему:
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Іменник»
Тема: узагальнення та систематизація вивченого з теми «Іменник».
Мета: допомогти учням узагальнити, систематизувати і закріпити вивчене з теми «Іменник», розвивати навички правильного вживання іменників у всіх відмінкових формах як в усному, так і в писемному мовленні; виховувати самостійність, організованість у навчальній роботі.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Ми вивчили велику і дуже важливу тему. Перш ніж проводити контроль знань, пригадаймо все, що вивчили і знаємо про іменник, спробуймо свої знання вибудувати у струнку систему – тільки за такої умови зможемо ефективно застосувати їх на практиці.
ІІ. Повторення, узагальнення і систематизація знань.
Мовознавчий турнір
Конкурс ерудитів. Складіть у групах повідомлення з теми «Іменник». Подайте цю частину мови нетрадиційно: у вигляді подорожі країною Іменника, казки, репортажу, реклами тощо. Підготуйте ілюстративний матеріал (карту, малюнки, схеми тощо), наведіть приклади.
«Скринька розуму». Підготуйте для кожної групи-суперниці проблемне запитання з теми «Іменник».
Зразок. 1. Яку форму іменник сонце (або дно) у родовому відмінку множини?
2. На основі яких ознак іменник покійник належить до істот, а іменник армія – до неістот?
Аукціон знань. Уточніть формулювання поданих визначень.
«На змагання викликає відмінок!». За визначений учителем час поставте:
«Я знаю, як…». Поясніть, як визначити, які закінчення - -а (-я) чи -у (-ю) – писати в іменниках ІІ відміни в родовому відмінку однини:
будинк… палац…
Семен… ранк…
гектар… радіус…
Донецьк… Донбас…
мост… апарат…
камен… атлас…
гопак… вальс…
машиніст… край…
морози… мороз…
Дніпр… Дон…
хліб… мед…
Діалог за ситуацією. Ви почули, як двоє однокласників сперечаються про те, якого роду іменники тюль і толь. Побудуйте можливий діалог.
Лінгвістична задача. Проаналізуйте правопис іменників на основі граматичного доведення.
Незнайко, невіра, небога, невиконання, негода.
«Жива криниця». Використовуючи відомі вам способи словотвору іменників, утворіть нові – «наймолодші» слова.
Зразок. Комп’ютероманія.
«Розумне перо». Виправте орфографічні помилки.
«Я вмію це!». За визначений час розберіть усі іменники в одному з речень як частину мови.
1. Синє море хвилювалось і кипіло на березі піною, ревіло звіром, віщуючи негоду. 2. Баркас підскакував на місці, хлюпав, як риба, і не міг пристати до берега. 3. Море дедалі втрачало спокій. Чайки знімались із одиноких берегових скель, припадали грудьми до хвилі і плакали над морем. 4. Море потемніло, змінилось. Дрібні хвилі звивались до купи і, мов брили зеленкуватого скла, непомітно підкрадались до берега, падали на пісок і розбивались на білу піну (З тв. М. Коцюбинського).
Творча робота. Напишіть невеликий твір на основі власних спостережень за природою. Орієнтовні теми: «Зимонько-снігуронько, завітай до нас», «Красуні-ялинки», «А сніг іде, а сніг іде…». Вживайте іменники всіх відмін.
Конкурс юних мовознавців. Розгадайте кросворд. Прочитайте вислів по горизонталі. Поясніть правопис іменників.
|
|
3 |
|
|
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
10 |
||||||
|
|
|
8 |
|
|||||
2 |
|
4 |
|
|
|
9 |
|
||
1 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|
|
Відповіді. 1. Модрина. 2. Чорне. 3. Світязь. 4. Зубр. 5. Карпати. 6. Говерла. 7. Одеса. 8. Київ. 9. Дніпро. 10. Журавель.
ІІІ. Підсумки уроку. Чи сподобався урок? Чим саме? Чи з’ясували ви для себе, що треба повторити про іменник?
ІV. Домашнє завдання. Підготуватися до тематичної атестації з теми «Іменник».
1