Урок "Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу по темі "Іменник"

Про матеріал

Матеріал уроку допоможе учням узагальнити, систематизувати і закріпити вивчене з теми «Іменник», розвиватиме навички правильного вживання іменників у всіх відмінкових формах як в усному, так і в писемному мовленні; виховуватиме самостійність, організованість у навчальній роботі.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з української мови

6 клас

на тему:

Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Іменник»

D:\Школа 2016-2017\185cf6099e5192302c713492adc81779.png


Тема: узагальнення та систематизація вивченого з теми «Іменник».

Мета: допомогти учням узагальнити, систематизувати і закріпити вивчене з теми «Іменник», розвивати навички правильного вживання іменників у всіх відмінкових формах як в усному, так і в писемному мовленні; виховувати самостійність, організованість у навчальній роботі.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Ми вивчили велику і дуже важливу тему. Перш ніж проводити контроль знань, пригадаймо все, що вивчили і знаємо про іменник, спробуймо свої знання вибудувати у струнку систему – тільки за такої умови зможемо ефективно застосувати їх на практиці.

ІІ. Повторення, узагальнення і систематизація знань.

Мовознавчий турнір

Конкурс ерудитів. Складіть у групах повідомлення з теми «Іменник». Подайте цю частину мови нетрадиційно: у вигляді подорожі країною Іменника, казки, репортажу, реклами тощо. Підготуйте ілюстративний матеріал (карту, малюнки, схеми тощо), наведіть приклади.

«Скринька розуму». Підготуйте для кожної групи-суперниці проблемне запитання з теми «Іменник».

Зразок. 1. Яку форму іменник сонце (або дно) у родовому відмінку множини?

2. На основі яких ознак іменник покійник належить до істот, а іменник армія – до неістот?

Аукціон знань. Уточніть формулювання поданих визначень.

  1.          До І відміни належать іменники чоловічого і жіночого роду із закінченнями -а, -я.
  2.          До ІІ відміни належать іменники чоловічого і середнього роду із закінченнями -о, -е, -а (-я).
  3.          До ІV відміни належать іменники середнього роду на -а, -я.
  4.          Іменник мати належить до ІІІ відміни, бо він жіночого роду.

«На змагання викликає відмінок!». За визначений учителем час поставте:

  1.          У родовому відмінку однини іменники: батько, ключ, джміль, готель, снігур, пісняр;
  2.          У місцевому відмінку однини: книга, верх, ліс, пух, сага, щебетуха, луг, бук, музика;
  3.          В орудному відмінку однини: сіль, ніч, радість, любов, повінь, мати;
  4.          У давальному відмінку однини: орля, маля, теля, тигреня, ягня.

«Я знаю, як…». Поясніть, як визначити, які закінчення - -а (-я) чи -у (-ю) – писати в іменниках ІІ відміни в родовому відмінку однини:

будинк…                 палац…

Семен…                  ранк…

гектар…                 радіус…

Донецьк…             Донбас…

мост…                   апарат…

камен…                 атлас…

гопак…                 вальс…

машиніст…           край…

морози…              мороз…

Дніпр…                Дон…

хліб…                   мед…

Діалог за ситуацією. Ви почули, як двоє однокласників сперечаються про те, якого роду іменники тюль і толь. Побудуйте можливий діалог.

Лінгвістична задача. Проаналізуйте правопис іменників на основі граматичного доведення.

Незнайко, невіра, небога, невиконання, негода.

«Жива криниця». Використовуючи відомі вам способи словотвору іменників, утворіть нові – «наймолодші» слова.

Зразок. Компютероманія.

«Розумне перо». Виправте орфографічні помилки.

  1.          Гарна шапка колись була гордістю козаку. 2. За вечерею підбивали підсумки дня. 3. Ми з мамою, Володькою і Таньою були у цирку. 4. Мишко стояв за дверями і, підпираючи їх плечима, не пускав дітей у клас. 5. Новий комбайн привезли з Херсону.

«Я вмію це!». За визначений час розберіть усі іменники в одному з речень як частину мови.

1. Синє море хвилювалось і кипіло на березі піною, ревіло звіром, віщуючи негоду. 2. Баркас підскакував на місці, хлюпав, як риба, і не міг пристати до берега. 3. Море дедалі втрачало спокій. Чайки знімались із одиноких берегових скель, припадали грудьми до хвилі і плакали над морем. 4. Море потемніло, змінилось. Дрібні хвилі звивались до купи і, мов брили зеленкуватого скла, непомітно підкрадались до берега, падали на пісок і розбивались на білу піну (З тв. М. Коцюбинського).

Творча робота. Напишіть невеликий твір на основі власних спостережень за природою. Орієнтовні теми: «Зимонько-снігуронько, завітай до нас», «Красуні-ялинки», «А сніг іде, а сніг іде…». Вживайте іменники всіх відмін.

Конкурс юних мовознавців. Розгадайте кросворд. Прочитайте вислів по горизонталі. Поясніть правопис іменників.

  1. Найвище дерево, що росте в Україні.
  2. Назва найбільшого моря, що омиває Україну.
  3. Найглибше озеро на Волині.
  4. Найбільший звір.
  5. Назва гір на заході України.
  6. Найвища гора в українських Карпатах.
  7. Місто-порт на узбережжі Чорного моря.
  8. Столиця України.
  9. Найбільша річка України.

 

 

3

 

 

6

7

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

8

 

2

 

4

 

 

 

9

 

1

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді. 1. Модрина. 2. Чорне. 3. Світязь. 4. Зубр. 5. Карпати. 6. Говерла. 7. Одеса. 8. Київ. 9. Дніпро. 10. Журавель.

ІІІ. Підсумки уроку. Чи сподобався урок? Чим саме? Чи з’ясували ви для себе, що треба повторити про іменник?

ІV. Домашнє завдання. Підготуватися до тематичної атестації з теми «Іменник».

1

 

docx
Додано
15 січня 2018
Переглядів
1162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку