Тема: В.Скотт «Айвенго» Втілення в образі Айвенго лицарських чеснот
Мета: охарактеризувати образ головного героя роману «Айвенго»; показати зв'язок між історичними подіями і долею людини на прикладі образу Айвенго; вчити учнів сприймати великий за обсягом твір цілісно;розвивати естетичні смаки, вміння висловлювати власну думку; сприяти вихованню шляхетності, чесності, толерантності
Обладнання:ілюстрація із зображенням лицаря; картки для дослідницької роботи;плакат із зображенням дуба, листки з дуба; сигнальні картки; «Балада про доблесного лицаря Айвенго» (1982, СРСР).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Тема: В.Скотт «Айвенго» Втілення в образі Айвенго лицарських чеснот
Мета: охарактеризувати образ головного героя роману «Айвенго»; показати зв'язок між історичними подіями і долею людини на прикладі образу Айвенго; вчити учнів сприймати великий за обсягом твір цілісно;розвивати естетичні смаки, вміння висловлювати власну думку; сприяти вихованню шляхетності, чесності, толерантності
Обладнання:ілюстрація із зображенням лицаря; картки для дослідницької роботи;плакат із зображенням дуба, листки з дуба; сигнальні картки; «Балада про доблесного лицаря Айвенго» (1982, СРСР).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Ще ніколи вінець лицарства
не опинявся на гіднішому чолі.
Вальтер Скотт
Хід уроку
І.Організаційний момент
Психологічна вправа
Виявлення емоційної готовності учнів до роботи. У кожного учня три кольорові картки. Пропонується скласти їх так, щоб зверху була картка, колір якої відповідає їхньому внутрішньому емоційному стану.
ІІ.Актуалізація опорних знань
Гра «Лови помилку»
-Французький письменник В.Скотт написав повість «Айвенго» (Англійський письменник, роман)
-Час, зображений у творі 15 століття. (12 століття)
-Твір «Айвенго» належить до пригодницьких романів, засновником яких вважають В.Скотта. (Історичного роману)
-Історичний роман – це твір, у якому розповідається багато цікавих історій, що трапилися з героями. (Це твір, який побудований на історичних подіях, відтворює у художній формі певну епоху)
-Епоху, відтворену в романі, називають епохою Відродження. (Доба Середньовіччя)
-У ті далекі часи в Англії норманські та саксонські феодали підтримували дружні стосунки. (Воювали)
-Королем Англії на той час був Вільгельм Левове Серце – саксонець за походженням. (Річард Левове Серце – нормандець)
-Головним героєм роману є лицар Адельстан. (Айвенго)
III.Мотивація навчальної діяльності
-У романі В.Скотт розповідає про часи Річарда Левове Серце. Але роман називає «Айвенго». Як ви гадаєте, чому? Чи можна Айвенго назвати історичною особою? Чому?
IV.Повідомлення теми і мети уроку
-Сьогодні в центрі нашої уваги буде образ Айвенго. Ми спробуємо дослідити, які риси вдачі дають йому можливість бути неповторним образом у літературі.
-Про що ви хотіли б поговорити на уроці? Які питання вас хвилюють?
V. Вивчення нового матеріалу
-Ми з’ясували, що головним героєм роману є Айвенго. Назвіть ключове слово, яке визначає головні риси характеру, поведінки і вчинків героя? (Лицар)
«Асоціативне гроно» до слова «лицар-(доблесний,хоробрий,безстрашний,мужній,чесний,добропорядний)
Ці чоловічі якості в усі часи цінувалися. Наскільки складна доля лицаря?
-Чи завжди воїн залишається лицарем?
Визначення ключових епізодів, в яких розкривається сутність образу Айвенго:
- «У батьківському домі»
- «На лицарському турнірі»
- «У полоні»
- «Під час визволення Ребекки»
Дослідницька робота
Розподіл учнів на 4 групи. Завдання: дати відповіді на запитання. Кінцевий продукт - визначити риси характеру Айвенго, що виявляються у даному епізоді, записати на «листках дуба»
1-а група «У батьківському домі»
-Як ви думаєте, чому Айвенго під виглядом паломника прийшов у дім батька? Як це його характеризує? Назвіть його справжнє ім’я.
-Що стало причиною гніва батька? Чому Айвенго разом з королем Річардом вирушив до Палестини?
-Чому Айвенго не стримався і вступив у суперечку з Бріаном?
-Чому Айвенго вирішив взяти участь у лицарському турнірі? Як це його характеризує?
-Чому Айвенго не відкрився Ровені, коли та розпитувала про нього у паломника?
-Чому Айвенго допомагає єврею Ісааку? Про що це свідчить?
2-а група - На лицарському турнірі
-Чому Айвенго на турнірі виступає інкогніто?
-Чому глядачі турніру так зраділи появі нового лицаря?
-Прочитайте уривки, в яких показано Айвенго під час поєдинку. Які риси характеру він проявив?
-Як Айвенго розпорядився зброєю і кіньми, що, за правилами поєдинку, належали йому? Як це його характеризує?
-Поясніть, чому автор подає опис зовнішності Айвенго після бою, коли він був поранений? На що він звертає увагу читача?
-Хто і чому допоміг пораненому Айвенго після турніру?
3-а група – «У полоні»
-Як і чому Айвенго і Ребекка опинилися у полоні?
-Опишіть стан Айвенго.
-Прочитайте висловлювання Айвенго про лицарський дух. В чому він бачить своє призначення?
-Як ставиться Айвенго до Ребекки?
-Проаналізуйте діалог між Айвенго і Ребеккою під час штурму замку. Як він характеризує героя?
4-а група – «Визволення Ребекки»
-Чому Айвенго, не зважаючи на поранення, кинувся на допомогу Ребеці? У нього ж залишилася кохана, за яку він так переживав?
-Як поводив себе Айвенго перед поєдинком з Бріаном де Буагільбером? Чому відмовився заліковувати рани?
-Як закінчився поєдинок?
-Як характеризує Айвенго те, що він попросив поховати Бріана де Буагільбера як людину, яка билася за віру християнську, але загинула за неправедну справу?
-Чому сам Річард кинувся на порятунок Айвенго?
Учні визначають риси характеру Айвенго і прикріплюють листки до плакату із зображенням дуба
Визначення складових кодексу лицарської честі
Кодекс лицарської честі
Вірне служіння сюзеренові
Високий рівень володіння зброєю
Шанобливе ставлення до жінки
Шляхетне ставлення до тих, хто потребує допомоги
Захист інтересів країни
Хоробрість, почуття гідності
Заборона чинити насильство над безпомічним лицарем
Збереження лицарської честі
Бесіда
-Чи відповідає Айвенго кодексу лицарської честі? Доведіть.
Не зраджує поняттям честі
Бере участь у хрестовому поході
Вірний королю Річарду Левове Серце і Англії
Перемагає в поєдинках лицарів-тамплієрів
Заступається за честь сина Седріка Сакса
Єдиний, хто пожалів слабкого старого лихваря
Рятує красуню Ребекку
Має Даму серця – Ровену
Складання сенкану
Айвенго
Благородний, хоробрий
Воює, перемагає, кохає
Втілює найкращі лицарські чесноти
Лицар
Перегляд епізоду з кінофільму «Балада про доблесного лицаря Айвенго»
-Чи вдалося режисеру відтворити образ Айвенго відповідно до твору?
-Чи співпадає з вашим уявленням про героя?
Робота з епіграфом до уроку
-Кому з героїв роману належать ці слова і про кого йде мова?
-Чи погоджуєтеся ви з цим висловлюванням?
VI.Застосування знань, умінь і навичок
Вправа «Вільне письмо»
Тема «Втілення лицарських чеснот у Айвенго»
Міні-дискусія :
-Чи можуть бути лицарі в наші дні?
-Яким має бути сьогоднішній лицар?
-Для чого потрібне і чи потрібне взагалі лицарство сьогодні?
VII.Підсумок уроку
Прийом «Мікрофон»
Продовжте думку:
-На уроці я дізнався….
-Особливо цікавим для мене було…
-Мені сподобалось виконувати…
-На наступний урок я…
Психологічна вправа
-Змініть колір вашої картки, якщо ваш емоційний стан змінився
VIII.Домашнє завдання: цитатний план-характеристика образів Ровени і Ребекки;
Повторити визначення понять «художній образ», «антитеза».
|
|
|
|