Тема: Вправляння органів артикуляційного апарату в якісному виконанні елементів артикуляційного укладу (пози) звука [ш]

Про матеріал
Мета: формувати правильні, точні рухи органів артикуляційного апарату; розвивати увагу, пам´ять, самоконтроль, зоровий контроль, відчуття положення й руху власних органів артикуляції; виховувати задоволення від пози тивного результату.
Перегляд файлу

Тема: Вправляння органів артикуляційного апарату в якісному виконанні елементів артикуляційного укладу (пози) звука [ш]

Мета: формувати правильні, точні рухи органів артикуляційного апарату; розвивати увагу, пам´ять, самоконтроль, зоровий контроль, відчуття положення й руху власних органів артикуляції; виховувати задоволення від пози тивного результату.

Обладнання: набір наочності для дихальних вправ, предметні картинки.

Методична порада: Оскільки навички формуються не від разу й необхідне тривале закріплення, то вправи замінюються чи ускладнюються поступово, а з їхнім повним засвоєнням вводяться нові.

Хід заняття

І Організаційний момент (1-2 хв.).

II. Основна частина (15-20 хв.).

1. Повідомлення мети заняття,бесіда логопеда з дітьми (1-2 хв).

2. Логопедична зарядка. (1-2 хв.).

Дихальні вправи

Вправа "Здування легких предметів" Мета: укріплювати м´язи дихального апарату й виробляти нижньодіафрагмальний видих: дути на підвішені предмети (листочки, квіти), приводити в рух паперові ліхтарики, кульки тощо.

Вправа "Хто далі зажене м´яч" Мета: виробляти плавний, тривалий, неперервний повітряний струмінь, що йде посередині язика. Витягнути губи вперед трубочкою і плавно дути на ватну куль ку (діаметр 1-2 см), щоб загнати її у "футбольні ворота".

Методична порада: Виробляючи основні рухи й положення органів артику-ляційного апарату, звернути увагу на якість виконання вправ перед дзеркалом і без дзеркала, спираючись на власні кінестетичні відчуття. Логопед може питати: “Що робить язик? Який язик? Де він знаходиться?”.

Під час формування верхнього положення язика застосовувати прийоми механічної допомоги - підтримувати його шпателем чи зондом.

Статичні підготовчі вправи

Вправа "Лопаточка" Відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу.

Вправа "Чашечка" Відкрити рот і покласти широкий розслаблений язик на нижню губу і підняти краї язика, не торкаючись верхніх зубів.

Динамічні підготовчі вправи

Вп рава "Оближемо губки" Відкрити рот і повільно, не відриваючи язика, облизати зпочату верхню, а потім нижню губу по колу.

Впра ва "Гойдалка" Відкрити рот, як під час вимови звука [а]. Язиком тягнутися до носа "раз!" і до підборіддя - "два!".

Впра ва"Маляр" Відкрити рот. Широким кінчиком язика, як пензликом, водити по підднибінню вперед-назад, не відриваючись. Щелепи нерухомі.

В права "Фокус" Помістити на самий кінчик носа маленький шматочок вати. Язик формі чашечки щільно прилягає до верхньої губи. Потрібно здути вату з кінчика носа.

Голосові вправи

Вправа "Відгук" Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукнутися на звернення логопеда коротким звуком [м, м, м...].

Вправа "Микання" Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком [м-м-м-м...].

Вправа "Мугикання" Мета: укріплювати голосові зв´язки. Зуби, губи зімкнені. Виконання: відгукнутися на звернення логопеда протяжним звуком [мг-мг-мг…].

Вправа "Голосні звуки" Мета: укріплювати голосові зв´язки.

Виконання: повторити протяжно на видиху за логопедом: [а-а-а; е-е-е; о-о-о].

Вправа "Хор голосних звуків" Мета, укріплювати голосові зв´язки.

Виконання: повторити протяжно на видиху за логопедом:; [а-е-о; а-е-о; а-е-о] та інші голосні звуки.

З. Вивчення нового матеріалу.

3.1. Підготовка до усунення фонематичних порушень парасигматизму шиплячих.

3.1.1. Формування мовленнєвого слуху.

Методична порада: Метод відображення складів формуя навички сприймання звуків, сприяє розвитку вміння слухати, чути звуки мовлення.

Логопед називає склади, а діти їх відтворюють, помилки виправляються при наступному повторенні.

Розпізнавання й розрізнення звуків мовлення у складах

Вправа 1 Розпізнавання й розрізнення складів типу "приголосний -голосний" (ПГ).

шо

со

ша

са

ше

ба

ши

СИ

СИ

ше

шу

ка

ше

са

за

се

се

ха

Вправа 2 Розпізнавання й розрізнення складів типу "голосний - приголосний" (ГП).

ус

аз

ас

еш

аб

уш

ис

ош

уш

ак

ос

аш

из

ек

ох

Вправа З Розпізнавання й розрізнення складів типу: ПГП, ППГ, ПГПП, ППГП, ГПП.

сшо

шоке

здач

аск

сош

шва

шост

стик

ишк

шек

шма

танк

смак

атш

шус

Виділення звука на фоні слова

Вправа "Виділення першого звука в слові" Шум, шапка, шило, шина, шишка, шабля, шанс, шелест, шепіт.

Вправа "Виділення останнього звука в слові" Душ, ківш, лаваш, товариш, вірш, гуляш, марш.

Вправа "Виділення звука всередині слова" Ноша, ноша, мошка, дошка, шашлик, кашкет, кошмар, Мишко.

3.2. Підготовка до усунення фонетичних порушень: сигматизму шиплячих.

Розвиток дрібної моторики й моторики артикуляційного апарату.

Розвиток ручної моторики: пальчикова гімнастика

Вправа "Пальчики вітаються" Виконання: однією рукою: кінчиком великого пальця правої руки почергово торкатися кожного пальця цієї ж руки (і так саме - лівою рукою) або тримаючи долоні вертикаль но одну навпроти другої, почергово, починаючи з мізинців

і закінчуючи великими пальцями, з´єднувати й розводити пальці, промовляючи слова: "Привіт" або інше слово.

Вправа "Стиснемо - розтиснемо" Виконання: ритмічно стискати пальці в кулак і роз тискати.

Вправа "Молоточок" Виконання: вказівним пальцем однієї руки стукати по долоні іншої.

Вправа "Молоточки" Виконання: одним стиснутим кулачком стукати по другому кулачкові.

Вправа "Бігунець" Виконання: "бігти" по столу, пересуваючи вказівний та середній пальці.

Вправа "Млинок" Виконання: поставивши один кулачок над другим, робити ними оберти.

Вправа "Потрусимо долонями" Виконання: потрусити обома долонями - спершу сильніше, потім слабше.

Вправа "Хвилі" Виконання: робити хвилеподібні рухи руками перед грудьми.

Розвиток моторики артикуляційного апарату

Методична порада: Вправи та їхні елементи для правильної вимови звука [ш], виконувати перед дзеркалом і без дзер кала, спираючись на власні кінестетичні відчуття. Звернути увагу на положення, рухливість язика, уточнюючи: "Який язик? Де він знаходиться?".

Вправа "Клацання кінчиком язика" Мета: укріплювати м´язи язика й виробляти підйом язи ка вгору.

Вправа "Смачне варення" Мета: виробляти рух широкого переднього краю язика вгору.

Вправа "Індик" Мета: виробляти підйом язика вгору й рухливість його передньої частини.

Вправа "Маляр" Мета: учити дитину піднімати язик угору;

4. Фізкультхвилинка.

Слова промовляє логопед

Рухи виконують діти

Сорока-ворона

На припічку сиділа,

Діткам кашку варила.

- Цьому дам, цьому дам,

Цьому дам і цьому дам;

А цьому не дам,

Бо цей буцман

Дров не носив,

Діжі не місив,

Хати не топив,

Діток гулять не водив.

Діти встають, руки на поясі, віді йшли від столу.

Присіли.

Вказівним пальцем правої руки роб лять кругові рухи по долоні лівої.

Загинають пальці лівої руки.

Витягнувши руку вперед, показу ють відігнутий великий палець.

Крутять головою.

Хитають головою.

Крутять головою.

Хитають головою.

Закріплення нового матеріалу із застосуванням різноманітних ігор.

Гра "Піймай звук" Логопед називає слова, склади. Якщо дитина чує зада ний звук - піднімає руку. Впізнавати звуки на слух із за критими очима.

Гра "Виділення позиції звука [ш] у слові" Для виділення позицій звука в слові, тобто визначен ня його місцезнаходження: на початку, всередині чи в кінці слова, - ми пропонуємо дітям "торкнутися зву ків руками" з метою розвитку координованої роботи між рукою, артикуляцією, зором та слухом. Логопед вимов ляє мовленнєві звуки тихо - голосно, високо - низько, далеко - близько. Як тільки діти почують позначений

звук - набувають "образ" звука. При цьому важливо вчити дітей виділяти цей звук із потоку голосних, при голосних звуків, складів, простих та складних слів, д« заданий звук спочатку обов´язково знаходиться під на| голосом, а потім у слабкій позиції.

III. Підсумок заняття.

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Конспекти занять для ЗДО
Інкл
Додано
29 жовтня 2019
Переглядів
1754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку