Познайомити учнів із життям та творчістю Л.Костенко, їх неповторністю й оригінальністю, усвідомити джерела та мотиви лірики; формувати особистість, яка має почуття гідності, багатий духовний світ; розвивати естетичні смаки та акторські навички учнів;виховувати любов до поезії.
Тема: «Я вибрала долю собі сама…»
Літературна композиція за творами Ліни Костенко.
Мета: познайомити учнів із життям та творчістю Л.Костенко, їх неповторністю й оригінальністю, усвідомити джерела та мотиви лірики; формувати особистість, яка має почуття гідності, багатий духовний світ; розвивати естетичні смаки та акторські навички учнів;виховувати любов до поезії.
Обладнання:портрет поетеси,її твори; записи українських народних мелодій.
Настане день, обтяжений плодами,
Не страшно їм ні слави, ні хули.
Мої суцвіття, биті холодами,
Ви добру зав’язь все-таки дали.
Л.Костенко
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності.
Звучить українська мелодія.
Вступне слово вчителя. Особливе місце в могутньому поступі нашого народу належить жінкам, імена яких вам потрібно пригадати (княгиня Ольга, Роксолана, Маруся Чурай, Марко Вовчок, Леся Українка, Софія Русова, Ольга Кобилянська,Олена Теліга ).
Двадцяте століття подарувало Україні ще одну величну жіночу постать, яка успадкувала найкращі риси своїх попередниць: патріотизм, щедрість, доброту, розум, любов до оточуючого світу і його представників. Мова йде, як ви здогадалися, про Ліну Василівну Костенко.
Саме творчості цієї мудрої жінки ми присвятимо наш урок.
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Літературна композиція «Я вибрала долю собі сама…»
Учні самостійно працювали над добором матеріалу до уроку і створили презентації щодо обраних мікротем.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Але, перш за все, хотілося б вашу увагу звернути на значення деяких слів, що зустрінуться протягом уроку.
1.Словникова робота.
Пастораль –(від лат. pastoralis – пастушачий) – невеличкий мистецький чи літературний твір (опера, пантоміма, балет, повість, вірш)або ж частина твору на ідилічний сюжет, у якому прикрашено малюється безтурботне сільське життя на лоні природи, а дійовими особами виступають пастухи й пастушки, «по-благородному» одягнені й бездіяльні.
Роман у віршах – складна епічна або (частіше) ліро-епічна форма:великий віршований твір, що змальовує життя в усій його складності й широчині.
Медитація – (лат. - роздумую)- ліричний вірш-роздум над важливими філософськими та іншими проблемами людського буття (життя і смерть, дружба і кохання, природа тощо).
2.Слово вчителя. Ліна Василівна Костенко не любить розповідати про себе. На запитання, що стосуються її біографічних моментів , говорить: «Із моїх творів можете дізнатися про мене все, що вас цікавить».
Напровесні, коли на Київщині ще лежать сніги, але в чистому небі вже миготять вогники зірок, народилася поетеса…
3.Презентація групи «Біографи».
4.Слово вчителя. Феномен таланту поетеси робить спробу розкрити її дочка Оксана Пахльовська: «Мамина поезія з самого початку, від перших віршів, була бунтом. Бунтом особистості. Повстанням духу. І слава, що до неї приходила, була не популярністю, не модою. Вона була вистражданою надією людей на своє відродження, на можливість повернутися до себе, на можливість відродження вже нібито виродженої і остаточно приборканої нації». Отже,
5.Презентації тематики поетичної творчості Ліни Костенко :
1група - громадянська лірика
2 група – філософська лірика
3 група – пейзажна лірика
4група – інтимна лірика
5.Заключне слово вчителя. Ліна Костенко – поетеса виняткового характеру, яка в найтяжчих умовах брежнєвщини не пішла на компроміс із совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишилася стійкою у своїх переконаннях. Ми маємо велике щастя: талановита поетеса живе в наш час, творить, звертається до нашого розуму й серця. І хочу вам прочитати вірш З.Кохан, вчителя української мови та літератури нашої гімназії, «Такі, як ти, народжуються рідко…», присвячений поетесі.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Проведення самостійної роботи (тести).
2. Вправа «Мікрофон»:
-
-
V. Домашнє завдання:
- вивчити напам’ять вірш «Життя іде, і все без коректур»;
- прочитати сторінки 483-486 (хр.);
- написати твір- мініатюру на тему «Мої роздуми над долею Ліни Костенко».