Урок-гра з української літератури в 11 класі "Що? Де? Коли?"

Про матеріал

Урок проводиться у вигляді гри" Що? Де? Коли?" На столі дзига, яка буде показувати номер питання. Стіл розфарбований на 4 сектори:

1- питання про письменника

2- питання про героїв твору

3- питання з теорії літератури

4- звучить аудіозапис з піснями поетів, які вивчають в 11 класі

Перегляд файлу

Урок - гра з української літератури в 11 класі "Що? Де? Коли?"  

Мета: узагальнити і закріпити вивчений матеріал за І семестр, удосконалю- вати навички правильно оформлювати усні висловлювання, розвивати логіч- не й творче мислення учнів, удосконалювати навички учнів аналізувати про- зові твори, усвідомити ідею творів, виховувати в учнів доброту, уміння спів- чувати та співпереживати, вдячність письменникам за його чудові твори.

Тип уроку: урок-гра.

Оформлення класу:

1. Посередині стіл із дзиґою.

2.  Конверти із завданнями.

3. Плакат: "Геній - це 1% натхнення і 99% потіння" Едісон.

                     Хід уроку

Ведучий - учитель:

-Юні друзі, сьогодні у нас незвичайний урок, урок - гра "Що? Де? Коли?". Цей урок виявить найрозумніших, ерудованих учнів, тих, хто дружить з літерату- рою.

Звучить заставка до гри  Що?  Де?  Коли?

Команда знавців грає проти команди вчителів української мови та літератури нашої школи.

Представлення команд.

Команда знавців займає місця навколо столу.

Починаємо І раунд ( обертається дзиґа - стрілка вказує на сектор № ……..)

-Запитання від учителя української мови та літератури  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

Сектор № 1 (зелений; про письменника)

  1. Хто так говорив про себе?

Я… романтик! Саме звідси йде розхристаність і зворушливе шукання самого себе… Я до безумства люблю небо, траву, зорі, задумливі вечори, ніжні осінні ранки….я – мрійник і з висоти свого незрівнянного нахабства плюю на  слиня- лий скепсис нашого віку… Словом, хай живе життя!Хай живе безсмертне слово!  Я вірю в загірну комуну і вірю так божевільно, що можна  вмерти.

                                                                                                       ( М. Хвильовий)

  1. Чорний  ящик.  За короткими даним як  ВКонтакті  встановіть особистість                                 ( Богдан-Ігор Антонич)

Дата народження: 5 жовтня 1909

Місце народження:  Новиця, Австро-Угорщина

Дата смерті: 6 липня 1937 (27 років)

Місце смерті:  Львів, Польща

Громадянство:  Австро-Угорщина → ЗУНР → Польща

Рід діяльності: поет, прозаїк, перекладач, літературознавець

Роки активності: 1931-1937

Напрямок: література

Жанр: поезія, проза, переклад, стаття

  1. Впізнайте письменника

Умів розповідати анекдоти, як ніхто , сам при цьому  сміявся до сліз. А ми всі разом з ним.

                                                                                                   ( О.Вишня)

  1. Продовжте речення  і встановіть , кому вони належать.

Треба -  любити людину. Більше, ніж ………………( самого себе).  Тоді тільки маєш право сміятися. І тоді  людина разом з тобою  буде сміятися…. Із себе, із своїх якихось хиб, недоліків…

                       ( самого себе; О.Вишня)

5) Чорний ящик.     За короткими даним як  ВКонтакті  встановіть особистість     ( Рильський) 

Дата народження: 7 (19) березня 1895

Місце народження: Київ

Дата смерті: 24 липня 1964 (69 років)

Місце смерті: Київ

Національність: українець

Громадянство:  СРСР

Мова творів: українська

Рід діяльності: поет, перекладач, публіцист

Роки активності: 1907–1964

Напрямок: неокласицизм, соцреалізм

Magnum opus: «Троянди й виноград»

6) Вгадайте письменника

     Склав українську абетку для шкіл, назвавши її Первінка”. Йому хотілося будувати вільну і незалежну Україну, хоч і на комуністичних засадах.  Безна- станно працював над мовою.  Знав її досконало, як небагато його сучасників

                                                                                                ( М.Куліш)

7) Про кого так сказав Ю. Шевельов?

Серед свого покоління вирізнявся особливою нещадністю й тверезістю бачен ня. Менше  за всіх інших він упадав у лірику. Він був одним, може, єдиним справді великим українським прозаїком, -   не в тому сенсі, що не писав вір- шів, а в тому сенсі, що його проза була справді прозою.

                                                             ( В.Підмогильний)

8)   Ще в ранній юності письменник романтично закохався одночасно у двох чарівних сестер – доньок чернігівського поета Івана Вороньківського.  У його домі часто відбувалися літературні вечори, куди приходив і двадцятилітній семінарис. Та , котра запала в око поету, не відповіла взаємністю. Ця нероз- ділена любов стала одним з найболючіших потрясінь молодої митцевої  душі.   Під враженням цього поет присвячує вірш іншій сестрі.

Назвіть прізвище поета і назву вірша.                   ( П.Тичина О , панно Інно…)

9) Чорний ящик.     За короткими даним як  ВКонтакті  встановіть особистість      ( Хвильовий)

Криптоніми:  Уманець Юлія, Кароль Стефан

Дата народження: 1 (13) грудня 1893

Місце народження: Тростянець

Дата смерті: 13 травня 1933 (39 років)

Місце смерті: Харків

Поховання: Перше міське кладовище (нині Молодіжний парк) в Харкові

Громадянство:   СРСР

Мова творів: українська

Рід діяльності: письменник, поет, публіцист

Роки активності: 1921 - 1933

Жанр: оповідання, новела, роман, повість, вірш, памфлет, полемічний трактат

Magnum opus: "Я (Романтика)"

10) Іван Тобілевич створив класичну драму народного театру, Леся Українка — класичну європеїзовану українську драму.  Хто  був творцем модерної драми українського революційного відродження.

                                                                                 (   Микола Куліш)

11)  Чорний ящик.     За короткими даним як  ВКонтакті  встановіть особистість     ( О.Вишня)

Дата народження: 1 (13) листопада 1889

Місце народження: хутір Чечва, неподалік містечка Грунь на Полтавщині

Дата смерті: 28 вересня 1956 (66 років)

Місце смерті: Київ

Національність: українець

Громадянство: УНР, після 1921 - УСРР

Мова творів: українська

Рід діяльності: прозаїк

Жанр: оповідання, гумореска, усмішка

Magnum opus: «Моя автобіографія»

 

12)  Неперевершений майстер малої прозової форми ,  витворив у нашому письменстві власний стиль, своєрідний різновид лірико-романтичної, імпре- сіоністичної новели. На середину двадцятих років він став визнаним лідером цілого літературного покоління і був незмінним детонатором гострої критич- ної полеміки про шляхи розвитку пореволюційної української культури, зокре ма започаткував знамениту літературну дискусію 1925 — 1928 pp.

                                                                      ( Хвильовий)

13) О. Білецький у відомій статті “Про прозу взагалі та про нашу прозу 1925 року” назвав М. Хвильового ………………………………

( “основоположником справжньої нової української прози”.)

14) "(Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється, і нас усіх хвилює,)……… п'янить і непокоїть, дратує, знесилює і полонить. Аскет і фанатик, жорстокий до себе і до інших, хворобливо вразливий і гордий, недоторканий, і суворий, а часом ніжний і сором'язливий, химерник і характерник, залюблений у слово, у форму, мрійник".

Так сказав В. Коряк   про    ……

                                   ( Хвильового)

15)  Захоплювався музикою, непогано грав на скрипці, котру потім згадував у віршах як «музичне дерево». Виступав на шкільних концертах і навіть компонував мелодії. Також малював і серйозно цікавився образотворчим мистецтвом.  Він видав збірку «Три перстені», за яку отримав літературну премію Товариства українських письменників і журналістів ім. Івана Франка. За неповних чотири роки письменник готує до друку чотири книги поезій, працює над малою прозою, пише роман і лібрето до опери, пробує себе у ролі мистецтвознавця.  Після перенесеного апендициту та наступного запалення легенів перевтомлене довгою і високою гарячкою серце не витримало. Похований у Львові на Янівському цвинтарі.

                                                             ( Богдан-Ігор Антонич)

16)   У кого  головну роль у формуванні майбутнього письменника відіграє взагалі природа, а в українського письменника – картопля, коноплі, бур’ян.

                                                                   (О.Вишня)

17) Чорний ящик.     За короткими даним як  ВКонтакті  встановіть особистість      ( Тичина)

Дата народження: 11 (23) січня 1891

Місце народження: Піски Чернігівської губернії

Дата смерті: 16 вересня 1967 (76 років)

Місце смерті: Київ

Національність: українець

Громадянство:  ,  УРСР,  СРСР

Мова творів: українська

Рід діяльності: поет, перекладач, публіцист,  літературознавець

Роки активності: з 1906

Жанр: вірш, поема, нарис, оповідання

Magnum opus: «Сонячні кларнети», «Сковорода»

Премії: 

 

Нагороди: 

   

  

 

18) Хто любив книжки з м’якими палітурками, бо їх рвати легше і не так боля- че вони б’ються.

                                                                       ( О.Вишня)

19) Чорний ящик.     За короткими даним як  ВКонтакті  встановіть особистість      ( Зеров)

Дата народження: 26 квітня 1890

Місце народження: м. Зіньків

Дата смерті: 3 листопада 1937 (47 років)

Місце смерті: ур. Сандармох, Республіка Карелія

Громадянство:   СРСР

Рід діяльності: поет, літературознавець, перекладач, літературний критик, поліглот (знав 20 мов), редактор,учений, професор

Жанр: сонет

Magnum opus: "Камена" (1924)

20) Про чиїх батьків згадує письменників?

А взагалі батьки були нічого собі люди. Підходящі. За 24 роки спільного життя,  як тоді казали, послав їм Господь усього тільки 17-ро дітей, бо вміли вони молитись Милосердному.

                                              ( Про своїх; Остап Вишня)

21) Кого Юрій Яновський  описав  у своїх “Вершниках” під іменем “олеш- ківського батальйону Шведа”, а кого  під іменем Данила Чабана, що його названо “майбутнім письменником”.

                                  ( М.Куліша і батальйон, який він організував у Олешках)

Сектор № 2 ( червоний; про героїв твору)

  1. З якого твору ці рядки?

 Само собою розуміється , що ви берете з собою рушницю (  це така штука, що  стріляє), набої, і всілякий інший мисливський реманент, без якого не мож на правильно націлятись. Щоб бити без промаху, а саме: рюкзак, буханку, консерви, огірки, помідори, десяток укруту яєць і стопку… Стопка береться для того, щоб було чим вихлюпувати воду з човна, коли човен тоне.

                                                        ( О.Вишня  Як варити і їсти суп із дикої качки  )

  1. Назвіть героя і назву твору.

І я, зовсім чужа людина, бандит – за одною термінологією, інсургент – за другою, я просто і ясно дивлюсь на  ці портрети, і в моїй душі нема й не буде гніву. І це зрозуміло:

  • Я – чекіст, але я і людина.

                                                                         ( Образ головного героя)

  1. Назвіть героя і назву твору

Цей….. із широким лобом і білою лисиною, з холодним розумом і з каменем замість серця. Це ж він  і мій безвихідний хазяїн, мій звірячий  інстинкт.

                                                                          ( Доктор Тагабат)

  1. Хто це?

Цей невеселий комунар, коли треба енергійно розписатись під темною поста- новою – “розстрілять”, завше мнеться, завше розписується так: не ім’я і прі- звище  на суворому життєвому документі  ставить, а зовсім незрозумілий, зовсім химерний, як хетейський ієрогліф,  хвостик.

                                                                             ( Андрюша)

  1. Чий це портрет?

Мені видно  лише його трохи безумні очі… низенький лоб, чорна копа роз- куйовдженого волосся й приплюснутий ніс.  Він завше  був солдатом револю ції і тільки тоді йшов з поля, коли танули димки й закопували розстріляних.

                                                              ( Дегенерат)

  1. Читаючи цей опис,    ми  переносимось у місто….

Трамонтан дмухав з берега,  був місяць  січень чи лютий, море замерзло на сотню метрів, на морі  розходилися хвилі, на обрії вони  були чорні з білими гривами, добігали до берега напроти вітру, вітер збивав з них білі шапки.

                                                                        ( Одесу)

  1. Хто був головою артілі?

Наша артіль бідна,  і кидати шаланду в морі не годиться. Я  - голова артілі, то мусив і рятувати.

                                                      ( Мусій )

 

  1. Хто дотримувався такої  позиції щодо держави й родини?

Рід наш рибальський, на морі бувальський, рід у державу вростає, в закон та обмеження, а ми анархію несемо  на плечах, нащо нам рід, коли не треба держави, не треба родини на вільне співжиття.

                                                                                         (Панас)

  1. Хто  дотримується такої позиції щодо держави й родини?

Рід наш роботящий, та не всі в роді путящі . Є горем горьовані, свідомістю підкуті, а є злодюги  й  несвідомі, вороги й наймити ворогів. От бачиш сам, що рід розпадається, а клас стоїть, і увесь світ за нас.

                                                                           ( Іван)

  1.                      З яким твором асоціюється у вас даний фрагмент?

Ой, подми, вітре-трамонтане, оджени в море  негоду та оджени тумани, а я стоятиму тут самотня до краю, і хоч би з мене дерево стало, то я б усіма вітами над морем махала й листям би шуміла.

                                          ( плач Ярославни)

  1.                      З’ясуйте,  з  якого твору цей епіграф?

Шість прикмет має людина: трьома подібна вона  на тварину, а  трьома на янгола: як тварина – людина їсть і п’є , як тварина – вона множиться і як тварина – викидає; як  янгол – вона має розум, як  янгол – ходить просто і як янгол – священною мовою розмовляє.

                                   (І епіграф до роману Місто”)

  1.     Назвіть членів родини, у якій батько промовляє такі слова: “Тому роду не буде переводу, у якому браття милують згоду”

      ( Мусій Половець, Дружина Половчиха,  денікінець Андрій, петлюрівець Оверко, махновець Панас і 14-річний Сашко, червоноармієць Іван)

  1.                      Чорний ящик

      Відтворіть , як проходив бій у степу під Компаніївкою.

На листках  слова:  Андрій,  Панас,  Оверко,  Сашко, Іван

( Андрій------Оверко------Панас------       Іван          Сашко)

  1.                      Чорний ящик

Вставити пропущені слова і розгадати кросворд. Слова записати в називному відмінку.

За славним містом Енськом на Харківщині тече річка Оскіл, що впадає  у Північний……  ЇЇ заплава розбивається на кілька рукавів, зарослих густим очеретом, верболозом, соковитою травою.

Чарівна річка Оскіл! А скільки там диких……!  Дід розповідав, що там така…..- і дна не дістанеш. Живуть там величезні….. Якось дід сидів на березі з  …..

 

п

а

н

к

а

ч

к

И

г

Л

и

б

О

Ч

І

н

Ь

д

о

Н

Е

ц

ь

О

с

к

і

л

с

о

М

 

 

  1.                     
    Хто був здивований написом на вокзалі ? І що там було написано?

                        (     Тьотя Мотя; Харків)

  1. Коли хлопець звертається до дівчини “словами, віршами, ідеологією”, то  ти на нього “базою”. Так говорить до подруги хто?

                                                         ( Рина до Улі)

  1.                    У якому творі Альоша про українізацію сказав так: “Все це туман, чорний туман, і все це минеться”.

                                                ( Дні Турбіних)

  1.                      Впізнайте героя твору.

На  зріст він був високий, тілом міцно збудований і смуглий на обличчі.  Молоді м’які волосинки, не голені вже тиждень,  надавали йому неохайного вигляду.  Але брови мав густі, очі великі, сірі, чоло широке, губи чутливі. Темне волосся він одкидав назад, як багато хто із селюків і дехто  тепер з поетів.

                                   ( опис Степана  на початку твору)

  1.                      Упізнайте героя твору.

Довгі рукава її сірої блузки були миліші йому за голі руки інших; комірець  лишав їй тільки вузеньку стьожку  тіла на видноті. Черевики її були округлі й на помірних каблуках…. В ній вабила його нештучність, рідна його душі.

                                        ( опис Надійки)

  1.                      Впізнайте сон це чи  правда?..  Кому він належить?

    Мов крізь імлу ввижається мені: лід... якісь зимні руки... вода... я в воді...

    Це сон... Якийсь голос кличе..

      Чую рідне слово:

    — Друже... химерний козарлюга... поважився... купіль... голий... зимно... пізнаєш мене?

                 (  Головний герой твору  Поза межами болю)

 

    Сектор №3 ( синій; теорія літератури)

1)    Один із художніх напрямів кінця XVI — другої полов. XVIII ст., що відзначався пишною декоративністю й особливою урочистістю та багатою метафоричністю, високою емоційністю й посиленим інтересом до зображення контрастних явищ. Найчіткіше проявився в архітектурі та малярстві.                                                            ( бароко)

 

    

2)  Одна з авангардистських течій в літературі та мистецтві першої чверті XX ст., представники якої проголошували єдинодійним духовний світ людини, що часто поданий у фантастичному чи гротескному ракурсі.                                                 ( експресіонізм)

  1.                    Течія в мистецтві (живописі, скульптурі, літературі, музиці) другої поло- вини XIX — початку XXст.  "Пейзажне бачення" навколишньої дійсності, зображення життя соціальних низів, викорис -тання художньої деталі для передачі найменших відтінків навколишньої дійсності. ( імпресіонізм)

 

    

  1.              Літературно-мистецький напрям кінця XIX — поч. XX ст., що головним художнім засобом творчості обрав символи як засіб вираження незбагненної суті явищ життя і таємничих індивідуальних уявлень митця.                                                     ( символізм)

5)  Напрям у літературі (переважно поезії) і мистецтві початку XX ст., який пропагував "мистецтво майбутнього", відповідним новій добі з її технічним прогресом, новими ритмами тощо.

 Лідером був  в українській літературі був М. Семенко  ( футуризм)

 

   6) Як називається  світоглядно-естетична концепція П.Тичини, унікально виражена за допомогою багатьох поетичних засобів: звукових,   зорових, формальних ( розміщення строф і рядків)

                                   ( кларнетизм)

7) Стиль виник як опозиція  до романтизму й неоромантизму.  В українській літературі цей стиль започаткувала Л.Українка. Від часів Т.Шевченка в нас переважала поезія звукового, музичного, мелодійного типу; доти була панів- на фольклорна традиція, представники цього стилю відродили традицію книжну ( ренесансово-барокову). Як згадував пізніше один із представників цього стилю, естетичною платформою цього кола митців  була любов до слова, до строгої форми, до великої спадщини світової літератури.

                               ( неокласицизм)

8) Як називається невеликий художній твір,  у якому події та люди зображені в  жартівливому тоні.  Навести прклад.

                          ( гумореска “Моя автобіографія”)

9) Продовжте висловлювання.

Усмішка – різновид фейлетону й гуморески, уведений в українську літературу О.Вишнею. Своєрідність жанру  усмішки полягає в ………………………..

( поєднанні побутових замальовок і жанрових сценок із частими авторськими відступами, їй властиві дотепність і лаконізм)

10) Посперечались двоє учнів. Один каже, що у поданих рядках наявна алітерація, а інший – асонанс. Розсудіть учнів.

Хмари хмарять хвилі-

Сумно сам я, світлий сон… ( П.Тичина)

                                            ( алітерація)

11) Встановіть, який розмір і  римування має вірш “Різдво”.

Народився  бог  на  санях 

в  лемківськім  містечку  Дуклі. 

Прийшли  лемки  у  крисанях 

і  принесли  місяць  круглий. 

              ( тристопний хорей, перехресне римування)

12) Як відрізнити звичайний вірш від сонета?

  ( сонет має 14 рядків   2  по  4 рядки, 2 по 3 рядки)

13)  Вид сатири, поширений в літературі та ораторському мистецтві в епоху античності, різке викривальне висміювання певної особи чи групи осіб.

                                                                               ( інвектива)

14) Допоможіть встановити справедливість. Андрій каже, що це визначення сатири, а Ігор –  іронії.  Хто ж правий із хлопців?

 Спосіб художнього відображення явищ дійсності, який знаходить вияв у різкому висміюванні негативного в суспільному житті й людських характерах.

                                                                       ( Сатира, Андрій)

 

Сектор № 4  ( синій; музичний)

  1. Арфами, арфами  ( сестри Тельнюк)

Хто автор і як називається?

  1. Чорний ящик.

Прослухайте аудіо запис. Встановіть, який музичний інструмент має відношення  до літератури.

Запис звучання кларнета

  1.  М. Рильський.  Молюсь і вірю

Хто автор і як називається  вірш?

  1. П. Тичина Ви знаєте, як липа шелестить

Хто автор і як називається вірш?

  1. П. Тичина. О панно, Інно…

Хто автор  і назва вірша?

  1. Вам пощастило. Ви почуєте голос поета. Впізнайте , хто це?

П.Тичина

7)  Подивіться відео сюжет і здогадайтесь, до якого вірша його можна використати.

П.Тичина.  Гаї шумлять   (Балабуха)

8) Прослухайте запис,  впізнайте, чий це голос

Рильський читає свій вірш

9)   Чорний ящик.

Прослухайте запис. Встановіть, який музичний інструмент звучав. Яке відношення він має до поезії?

Запис арфи

 

Підсумок уроку

Визначення переможців

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Розмариця Світлана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Соловій Ярослава Іванівна
    Гарна розробка :) Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 квітня 2018
Переглядів
2707
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку