УРОК № 3
Тема: Явище ізомерії. Структурна ізомерія. Номенклатура алканів.
Мета: з’ясувати причину багатоманітності органічних сполук; сформулювати поняття «ізомерія»; ознайомити зі структурною ізомерією насичених вуглеводів, міжнародною номенклатурою назв органічних сполук на прикладі представників гомологічного ряду метану; сформувати вміння давати назви речовинам відповідно до їхніх структурних формул і складати структурні формули за назвами речовин.
Обладнання: куле-стрижневі моделі, роздавальний матеріал, комп’ютер.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Базові поняття й терміни: структурні формул, ізомерія, ізомери, номенклатура.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогодні на уроці ви ознайомитесь із поняттям ізомери; навчитесь складати структурні формули за назвами речовин і давати назви речовинам відповідно до їх формул.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
(презентація)
Кросворд «Ізомерія»
1
2
3
4
5
6
7
8
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Явище ізомерії пояснює суперечності: дуже велику кількість органічних речовин. Чому речовини, які мають однаковий склад мають різні властивості.
Отже, ізомери – це речовини, які мають однакову молекулярну формулу, але різну будову і тому різні властивості.
Міжнародна номенклатура органічних сполук (IUPAC)
Алгоритм для складання назв алканів:
СН3 – СН – СН – СН2 – СН3 3-етил-2-метилпентан
| |
СН3 С2Н5
СН3
|
СН3 – С – СН – СН3 2,2,3 – триметилбутан
| |
СН3 СН3
СН3 – СН – СН – СН2 – СН3
| | 2,3 – диметилпентан
СН3 СН3
Для алканів характерна структурна ізомерія, пов'язана з розгалуженням їх карбонового ланцюга. Структурні ізомери відрізняються між собою тільки порядком розміщення атомів Карбону в молекулі.
Структурна ізомерія насичених вуглеводнів починається з бутану. Бутан існує у вигляді двох, пентан у вигляді трьох ізомерів:
Гексан має п'ять структурних ізомерів, гептан 9, октан 18, нонан 35, декан 75. Чим більше в молекулі насиченого вуглеводню атомів Карбону, тим більше ізомерів він має.
Для вуглеводню С13Н28 можливі 802 ізомери, для С14Н30 уже 1858 ізомерів, дляС15Н32 4347, для С20Н42 можливі 366 319 ізомерів.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання. Тренувальні вправи.
а) 3-етилгептан;
б) 2,4-диметилгексан;
в) 2-метил-4-етилгептан;
г) 3,3-диметил-5-етилоктан;
д) 3-етилгексан;
ж) 3-етил-2-метилгептан;
з) 2,4-диметилпентан.
а) СН3 – СН2 – СН3;
б) СН3 – (СН2)2 СН3;
в) (СН3)3С – СН3;
г) СН3 – СН(СН3) – СН2 – СН3;
д) СН3 – С(СН3)2 – СН3.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати матеріал підручника, здійснити перетворення
СН4 → СН3Cl → C2H6 → C2H5Cl → C4H10
Творче завдання: використовуючи Інтернет-джерела підготувати презентацію «Застосування алкенів та алкінів».