Закріплення знань про голосні звуки. Звуко-буквений аналіз слів. Добір слів, близьких за значенням і протилежних за значенням (2 клас. Українська мова)
Тема: Закріплення знань про голосні звуки. Звуко-буквений аналіз слів. Добір слів, близьких за значенням і протилежних за значенням
Мета: закріпити вміння учнів перелічувати голосні звуки і називати букви та їх позначення; розвивати логічне мислення; збагачувати мовлення; формувати вміння висловлювати власні думки; виховувати мовленнєву культуру.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хвилинка каліграфії
Нн на ну ні ен Но Не ин ун он
Неділя новий насіння
Народитися в сорочці — бути щасливим.
— Вимовте голосні звуки у складах.
— Вимовте голосні звуки у словах.
— Який голосний звук найчастіше вживається у сталому звороті?
Вправи на повторення
1) Прочитати вірш уголос.
Один осел в гніздо осине
оберемок сіна кинув.
От оказія була —
оси жалили осла!
— Який звук найчастіше зустрічався?
— Який він: голосний чи приголосний?
— Якою буквою він позначається?
— Випишіть з вірша слова, у яких є буква о. Підкресліть у цих словах букви, що позначають голосні звуки.
2) Поділити слова для переносу. Назвати голосні звуки.
Пенал, жолудь, журавель, олень.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Тема нашого уроку «Букви, що позначають голосні звуки».
Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя
— Скільки голосних звуків в українській мові?
— В українській мові шість голосних звуків. Вони позначаються на письмі десятьма буквами.
Звуки: [а] [о] [у] [е] [и] [і] — 6
Букви: а я о у ю е є и і ї — 10
Робота за підручником (с. 11–13)
Вправа 1, стор 11.
Прочитайте вірш.
Мати доні молодій
Огородик наділила.
Розкошує доня мила,
Каже неньці — тісно їй:
В земляній сиджу коморі,
А коса моя надворі.
Леонід Глібов
— Прочитайте акровірш Леоніда Глібова.
— «Зберіть» слово з підкреслених букв. Поділіть його на склади. Вимовте наголошений склад.
— Спишіть перше речення акровірша. Доберіть до слова молодій слово, протилежне за значенням.
— У якому значенні використано виділене слово? Доберіть до нього слова, близькі за значенням. Запишіть.
— Зробіть звуко-буквений аналіз цього слова за зразком.
Зразок
неньці — [– ● =|= ●] [нен’ц’і]
пр. [н, н’, ц’]
гол. [е, і]
МАЙЖЕ КАЗКА
А чи знаєте ви, що картопелька, яку ми всі любимо, прийшла до нас з Америки? Вона полюбила українські землі, а ми її. Помідори в Італії називають «золотими яблуками». Спочатку цей овоч потрапив у Росію, а потім прижився й в Україні.
А як багато сестричок має капуста! Найвідоміші — брюссельська, цвітна й броколі. А сама вона родом з Іспанії. Я подумав: «Яка щедра українська земля».
За Віталієм Тумановим
Вправа 3, стор,13.
— Поясніть, як ви розумієте подані словосполучення.
— Складіть речення з цими словосполученнями. Запишіть.
На нашій землі; наша земля; наші землі.
Вимовте звуки в підкресленому слові.
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань
Гра «За абеткою»
— Запишіть слова в алфавітному порядку. Підкресліть букви, що позначають голосні звуки. Олень, дідусь, театр, льон, вуж, метро, диван.
Робота в парах
1) Гра «Розгубилися склади».
— Запишіть утворені слова. Підкресліть букви, що позначають голосні звуки.
Вед лиця ве мідь ву сло
2) Гра «Шифрувальник».
— Розшифруйте слова і запишіть їх. Назвіть одним словом. Підкресліть букви, що позначають голосні звуки.
ПАВМА КАБІЛ СУКБОР КАЛАСТІВ ЛЕКАЛЕ РОКАСО
VII. Домашнє завдання
С. 12, вправа 4