Конспект інтегрованого уроку
української літератури,
основ християнської етики та мистецтва
у 9 класі
на тему:
«Тема жіночої долі.
Еволюція жіночого образу у творчості Тараса
Шевченка.
Поема «Катерина» крізь призму Божих Заповідей»
Розробила:
Вчитель основ християнської етики,
української мови і літератури, мистецтва
КЗ Великоберезовицька ЗОШ І-ІІІ ст.
Тернопільської районної ради
Тернопільської області
Венета Любов Степанівна
Тернопіль
2019
9 клас
Інтегрований урок української літератури, основ християнської етики та мистецтва
Тема: Тема жіночої долі. Еволюція жіночого образу у творчості Тараса Шевченка. Поема «Катерина» крізь призму Божих Заповідей.
Мета (формувати компетентності): предметні: читацька: навички дослідницької роботи з текстами Святого Письма та поемами «Катерина», «Наймичка», «Марія» Т.Г. Шевченка, культуру зв’язного мовлення, навички виразного читання; пошуково-дослідницька: уміння порівнювати різні типи втілення теми жіночої долі у творчості поета з сьогоденням і з Божими Заповідями; емоційно-ціннісна: виявлення особистого ставлення до прочитаних, побачених, почутих творів, вміння передавати настрій та враження; соціальна: здатність зрозуміти і підтримати людей, котрі потребують допомоги; життєва: розуміння особистої відповідальності перед Богом за своє життя і життя ближніх; вміння аналізувати ситуацію, керувати своїми бажаннями; ключові: пізнавальна: уміння вчитися, уміння описувати картини, навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативні: уміння висловлювати власну думку, навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до почуттів та думок оточення, писати листи; загальнолюдські: усвідомлення того, що дошлюбна чистота, вірність у коханні, пошана батьків - загальнолюдські цінності; моральна: дотримання Божих Заповідей – дарує людині відчуття справжнього щастя.
Обладнання: Святе Письмо, «Кобзар» Т. Шевченка, портрет Т. Шевченка, ілюстрація картини «Катерина» Т. Шевченка; відеоролик "...казка про КАТЕРИНУ" https://www.youtube.com/watch.
Хід уроку
«Хіба не знаєте, що ваше тіло – храм Святого Духа, який живе у вас?
Його ви маєте від Бога,
тож уже не належите до самих себе»
(ІКор. 6, 9-10)
І. Організаційний момент.
Спільна молитва.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Вчитель. Кохання – почуття, яке за красою і ніжністю можна порівняти з яблуневим цвітом…Але цвіт з часом осипається, даючи плоди. Часами солодкі, часами гіркі… А кохання? Осипеться чи дасть плід? Якщо дасть, то який? Від кого це залежить? (відповіді дітей).
Ви, діти, тільки починаєте квітнути. Прошу Бога, щоб не обпалило вас це почуття, а дарувало крила. Та й не тільки я переживаю – переживають ваші батьки, переживає сам Тарас Шевченко. В цьому ви переконаєтеся сьогодні в ході уроку, бо ми розпочинаємо дослідження теми жіночої долі та еволюції (вдосконалення), жіночого образу у творчості поета, а саме у поемах «Катерина», «Наймичка», «Марія», крізь призму Божих Заповідей.
Рано залишившись сиротою, бачачи важке життя сестри-кріпачки Катерини, будучи самотнім, поет у своїх творах із неймовірною ніжністю змальовує портрет ЖІНКИ – тієї, що дарує світові життя, в якій втілена краса, тепло і любов, переплетені з душевним болем.
Першим на шляху нашого дослідження еволюції жіночого образу у творчості Тараса Шевченка буде твір – поема «Катерина». (Учні записують тему в зошити).
Сьогодні до вас звертається Господь із застереженням не зруйнувати своє життя і життя своїх рідних, Як не стати на шлях страждань попереджає Тарас Шевченко.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
2. Робота з текстом
(Учні зачитують рядки тексту)
Вчитель. Господь чітко наказує. Він не просить, а наказує. Чому? (Бо Він знає, що буде далі. Він знає все про людину.) Тарас Шевченко, наслідуючи Бога, попереджає про біду і хоче вберегти.
Людське серце – глибока криниця. Яка в ній вода – не взнаєш, допоки не спробуєш. Ми не можемо знати точно, що на думці в людини, які бажання. Але дотримуючись Божих наказів, слухаючи батьків, маємо шанс – не наробити лиха.
Нам жаль Катерини, правда? (відповіді дітей). Так. А чому ні? Ми ж милосердні… Тільки от питання: «А кого пожаліла Катерина? Яка ціна її кохання? Яка ціна порушення дошлюбної чистоти тоді і сьогодні? Яка ціна порушення Божих Заповідей?» Давайте дослідимо це.
3. Робота з таблицею і текстом (з коментуванням вчителя)
ЦІНА ПОРУШЕННЯ БОЖИХ ЗАПОВІДЕЙ
В поемі «Катерина»(аргументи текстом) В сучасному світі
Катерина Сучасні дівчата
БОГ
Чи дотримуються Божих Заповідей?
Чи порушується заповідь «Не чини перелюбу»?(Вих.20:14) І яка, близька до неї?
«Не пожадай жінки ближнього твого…» (Вих.20:17)
Ні. Мало хто.
Так В більшості – так. Стало нормою.
БАТЬКИ
Чи подумала про них героїня? Яка заповідь порушена? Що відчувають батьки? Як вони це переживають?
«Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тобі було і довго ти прожив на землі»(Вих.20:12)
Зневага односельчан. Сором. Смерть. Спокій 80 % Сором18% Зневага2%
ДИТИНА
Чи любить Катерина свою дитину? Чи подумала про її майбутнє? Яка доля такої дитини? Як відносяться люди до дитини?
Яка заповідь порушена? Який наслідок?
«Не вбивай»(Вих.20:13)
Сирота. Байстрюк. Жебрак. Аборт. Викинуте на смітник і т.д.
Дитбудинок. Усиновлення чужими людьми
ДІВЧИНА, ЯКА ЗАВАГІТНІЛА ДО ШЛЮБУ
Які заповіді порушені? Який наслідок?
«Не чини перелюбу»?(Вих.20:14) «Не вбивай»(Вих.20:13)
Покритка. Ганьба. Осуд. Виходить заміж. Виховує сама.
Самовбивство. Рідко самовбивство.
Вчитель. Вдруге ми стикаємося з егоїзмом дитини, в яку батьки вклали всю душу, а їй байдуже.
Вчитель. Зверніть увагу на слова «… щоб добре тобі було і довго ти прожив на землі" Чи добре було героям? Так. Але чи надовго і чи довго прожили? Ні. Є над чим подумати…
Кохання – прекрасне почуття. Воно дає людині крила і наснагу жити. Гарно про це написав ваш однокласник Сергій Юзьків у своєму листі-роздумі: «Кохання – це неймовірна сила, яка може завоювати будь кого». Так, може. Перед ним безсилі сильні. Але радість людина отримає лише тоді, коли збереже його, не порушивши Заповідей Божих. А коли воно грішне – людина платить болем, а то й життям…Як це ми бачимо в поемі.
Вчитель. А тепер погляньте на ілюстрацію картини Тараса Шевченка «Катерина», яку він створив олійними фарбами на полотні влітку 1842 року в Петербурзі. Використання пастельних кольорів підкреслює ніжний образ красуні-українки, про яку поет-художник в одному з листів напише: «…Я намалював Катерину в той час, як вона попрощалася зі своїм москаликом і вертається в село, у царині під куренем дідусь сидить, ложечки собі струже і сумно дивиться на Катерину, а вона, сердешна, тіль не плаче…а москаль дере собі, тільки курява ляга; собачка ще поганенькая доганя його та нібито гавкає. По однім боці могила, на могилі вітряк, а там тільки степ мріє. Отака моя картина.»
Білосніжна сорочка, картата плахта…Здавалось б традиційний одяг…От лише цей яскраво-червоний фартух чомусь насторожує. Чи випадково Шевченко-художник використовує цей колір? (відповіді дітей) Так, це як попередження про небезпеку.
Похилена голова, опущені очі говорять про почуття. Які? (провини, сорому). Так, але нічого вже не зміниш. Невеселий опис, та й чому ж радіти? Чого дочекалась? «Дуры…безумной».
Вчитель. Сьогодні наше суспільство потерпає від бажання більшості людей пожити в своє задоволення, забуваючи слова Писання «Хіба не знаєте, що ваше тіло – храм Святого Духа, який живе у вас? Його ви маєте від Бога, тож уже не належите до самих себе» (І Кор. 6: 9-10), не зважаючи на Закони Божі. Які ж наслідки? (відповіді дітей)
ІV. Перегляд та обговорення уривка відеоролика "...казка про КАТЕРИНУ"
Чи задумувалася Катерина, що її малюк захоче, щоб тато підкинув його високо до неба? Що з її сина насміхатимуться і не буде його кому пожаліти?
Чи задумувалася Катерина, хто подасть склянку води стареньким батькам?
Чи задумувався офіцер, що в нього може не бути дітей? А якщо і будуть чи не спокутуватимуть його гріх?
V. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
А як ви ставитеся до цих подій і актуальності теми?
Вчитель. Згідно досліджень, пари, які мали дошлюбні стосунки, завжди мають тріщини – це сварки, це ревнощі (підозри – сьогодні зі мною, а завтра з кимось іншим), це розлучення.
Медики б’ють на сполох – утримування від дітей веде до бездітності. А жінці Господь дарував найбільшу ласку – дар народити дитя. Його не оцінила Катерина. Справжнє кохання – це взаємодарунок. Ми – одне ціле. Ми не можемо завдавати болю одне одному. Ми прагнемо продовжити себе у своїх дітях і внуках. Ми хочемо з’єднати храми наших душ у храмі сім’ї. Такими нас хоче бачити Господь. Цей храм не збудували головні персонажі тому, що не заклали у фундамент життя основного – справжньої любові до Бога і до ближнього. Тому, що слухали лише себе, керувались лише своїми бажаннями, забувши «Я – Господь Бог твій…»(Вих.20:2), яке треба розуміти як: « Я - Батько твій, дитино, прагну захистити тебе від зла. Ти тільки послухай мене.» Якби ж то послухали! Які б щасливі були!
Маю надію, що, з поміччю Тараса Шевченка, сьогоднішній урок вам допоможе уникнути гірких помилок в майбутньому і бути по-справжньому щасливими, довіривши своє життя в надійні руки Господа, дотримуючись Його Заповідей.
VІ. Домашнє завдання