Тема: Знайомство зі світом музики. Як виникла музика?

Про матеріал
Тема: Знайомство зі світом музики. Як виникла музика? Мета: Навчальна: поглиблювати знання учнів про виникнення музичного мистецтва та народних музичних інструментів; - навчати висловлювати судження щодо специфіки інтонаційно-образної мови музики; - повторити визначення музичного поняття «ритм»; Розвиваюча:розвивати вміння логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати музичні твори; Виховна: прищеплювати зацікавленість історією музичного мистецтва. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

 

Тема: Знайомство зі світом музики. Як виникла музика?

Мета:

Навчальна: поглиблювати знання учнів про виникнення музичного мистецтва та народних музичних інструментів;

-  навчати висловлювати судження щодо специфіки інтонаційно-образної мови музики;

-  повторити визначення музичного поняття «ритм»;

Розвиваюча:розвивати вміння логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати музичні твори;

Виховна: прищеплювати зацікавленість історією музичного мистецтва.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку.

Музичне вітання «Ритмічна хвилинка»

 https://www.youtube.com/watch?v=BNqvFFqxGvg

2.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

         Які асоціації виникають у вас до слова МУЗИКА  (додаток 1)

Спробуємо скласти асоціативний кущь

Що таке музика? Як вона виникла? Для чого вона існує? Над цими питаннями люди замислювалися з давніх-давен. А як ви вважаєте, навіщо людині МУЗИКА?

Заглибимося в далеке минуле і поміркуємо, як виник цей вид мистецтва. Можливо, музика народилася від співу пташок або дзюрчання струмка, а може, – від ритмічної праці людини, магічних обрядів, або від слова, мелодійної мови людини? Бачите, як багато питань для розмірковування! Сьогодні ми спробуємо їх розв’язати.

3.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

  • На які групи можна поділити звуки, що нас оточують?
  • Чим різняться звуки шумові та музичні?
  • Які ви знаєте музичні інструменти?
  • Чи можна звучання голосу людини вважати подібним до звучання музичних інструментів?

4.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Бесіда

-                Слово «музика» у перекладі з грецької означає «мистецтво муз».

Неможливо визначити напевно час, коли з’явилася музика, але дослідники та філософи вважають, що це відбулося водночас з появою людини, як такої. Деякі йдуть далі та стверджують, що людина також є й першим музичним інструментом, бо має «ударні» у вигляді рук та ніг і та «духові» у якості яких виступає голос. Але, якщо називати приблизні дати, то вчені пропонують цифру у п’ятдесят тисяч років – це час, коли людство ще жило у Африці та не встигло розселитися по інших континентах.

 Ще за давніх часів було складено чимало легенд про походження музики.

http://qrcodes.com.ua/c/ep046v7gf.png Перегляньте одну з таких легенд. Звісно легенду неможна назвати достовірним джерелом,це більше фантазія людини, тому

пропоную і вам порацювати творчо та скласти власну історію виникнення музики.(додаток 1)

-                     Який музичний інструмент з’явився на світі першим?

Перший музичний інструмент з’явився водночас із людиною. І цим інструментом була… сама людина, адже в людини є голос, яким вона може видавати різні за висотою звуки. Отже, першу в світі мелодію відтворив людський голос. Голосом первісна людина передавала інформацію одноплемінникам і повідомляла про свої емоції: страх, радість, любов. Для того щоб це повідомлення було цікавішим, давня людина тупотіла ногами й плескала в долоні, стукотіла каменем по каменю або вдаряла по натягнутій шкірі мамонта. Так предмети, що оточували людину, почали перетворюватися на музичні інструменти.

А які музичні інструменти запам’ятали ви з уроків музики у початковій школі? Зараз перевіримо

C:\Users\user\Desktop\qrcode.png Виконай завдання від сканувавши qr- код

 

    Перші музичні інструменти належали до категорії духових й виготовлялися з трубчастих кісток тварин, в яких видовбували отвори для вдування повітря. Також у давнину набули поширення ударні й шумові варіанти – барабани, тріскачки, брязкальця з висушених плодів з кісточками або дрібними камінчиками всередині

Придивившись до перших музичних інструментів, можна помітити, що вони мало чим відрізнялися від звичайних знарядь праці. Звичайна ступа, в якій товкли зерно, глиняний горщик чи гарбузова сулія обтягувалися шкірою, утворюю­чи примітивні ударні інструменти. Струнні музичні інструменти з'явилися за зразком лука. Духові інструменти також не були винятком: щоб передати сигнал на дальшу відстань, первісний музикант кричав у мушлю або в очеретяну трубку, посилюючи таким чином звук свого голосу. Так людина відкривала музику в навколиш­ній природі і праці.

Підпишіть назву інструменту на картці (додаток 1)

  

Головним елементом первісної музики був ритм.

Пригадайте, що таке ритм.

https://www.youtube.com/watch?v=C_0V-L8tEBc

Отже, ритм – упорядковане чергування музичних звуків.

Запишемо визначення на своїй картці (додаток 1)

 

Ритм допомагав людям чітко виконувати рухи під час роботи. Співаки підкреслювали ритм плесканням у долоні або притоптуванням. Під час виконання танцю людині потрібний акомпанемент. Пізніше люди помітили: якщо вдарити по плоских каменях, шматках дерева, мушлі, то вони видають гучні ритмічні звуки. Вони  і стали першими музичними інструментами.

         Поміж багатьох ударних інструментів можна виокремити дві групи: народні та класичні ударні інструменти.

    Де можна почути ударні народні інструменти, а де - класичні?

«Гра визнач який інструмент»

(під звуки кожного інструменту діти виконують рухи)

https://www.youtube.com/watch?v=eXhXy5godF0

    Які ударні інструменти ви почули? Назвіть їх.

Ударних інструментів існує дуже багато. Розглянемо деякі давні та сучасні. Порівняйте їх: чим вони схожі, а чим різняться?

Уявіть, що у кожного з вас зараз в руках ударний інструмент. Уявили?

Поміркуйте! Що вийде, якщо одночасно зіграти на них?

Вірно! Шум.

Датський композитор Пер Нергард написав музичний твір, який назвав «Образ шуму».

Послухайте його та дайте відповідь на запитання.

Слухання твору «Образ шуму» П.Нергарда

https://www.youtube.com/watch?v=mZiVpuPh0ZA

 

  • Чи відповідає ця музика нашим уявленням про музикування первісної людини?
  • Які ударні інструменти виконують цю композицію?

5.   ПІДСУМОК УРОКУ

Бесіда

Учитель. Музика, її ритм, мелодія, рівномірне чергування й повторення награвань, по співок в усі часи емоційно впливають на людину, можуть змусити  її плакати або сміятися, наполегливо працювати або хоробро долати ворога

 

Відскакуйте код у вашому чек – листі на виконайте підсумковий тест.

 

Питання виникнення музики хвилювало людство у всі часи. Сьогодні ми з вами зробили певні припущення з цього питання. На наступних уроках ми продовжимо вивчення цієї теми.Пропоную кожному з вас оцінити свою роботу на уроці за допомогою листа самооцінювання (додаток)

6.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника ,довиконувати завдання в зошиті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\урок 1 музика 5 клас нуш\самоцінювання.JPG

 

C:\Users\user\Desktop\урок 1 музика 5 клас нуш\pernorgard.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сердюк Руслана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
19 липня 2022
Переглядів
6999
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку