КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МИСТЕЦТВА
5 КЛАС (ЗА ПІДРУЧНИКОМ Л. МАСОЛ)
Вальчишин О. О.
Умовні скорочення: СММ- сприймання музичного мистецтва; СОМ- сприймання образотворчого мистецтва; СКМ- сприймання кіномистецтва; .ХТД - художньо-творча діяльність; ПМ- портрет митця; П -поняття (словник).
№ тижня |
Дата |
Зміст навчального матеріалу (тема уроку) |
Зміст роботи , творче завдання
|
Рекомендована техніка та матеріали |
|
РОЗДІЛ 1. НАРОДНЕ І ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО (32 ГОД.) |
|||||
ВСТУП. ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА. МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ. |
|||||
1. |
|
ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА. |
Як виникла музика. Виникнення музики, танців, музичних інструментів. Виникнення графіки, живопису, скульптури. ХТД: О. Янушкевич.«Веселкова пісня». П: гармонія СММ: О. Мессіан «Екзотичні птахи», Джеймс Ласт «Самотній пастух», ONUKA «Vatra» П: художній образ
|
Як виникло образотворче мистецтво. Виникнення графіки, живопису, скульптури. Трипільська культура. СОМ: наскельні малюнки ХТД: Варіант 1. Малювання тварини, що спинилась на мить, тривожно вслухаючись у шерхіт листя. Варіант 2. Створення ескізу тканини за трипільськими мотивами для сучасного одягу. П: художній образ |
Акварель |
2. |
|
МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ. |
Музика і театр стародавніх цивілізацій. Музичне мистецтво стародавнього Єгипту (арфа), Греції (ліра, кіфара, сирина – флейта Пана), слов’ян (пастуший ріг, гудок). СММ: Альфонс Хассельманс. П’єса для арфи. Пісня з супроводом єгипетської арфи (музична реставрація). Звучання античної ліри і кіфари (музична реставрація). ХТД: М. Леонтович. Канон П: канон Мистецький проект «Міфи Еллади про музику»
|
Образотворче мистецтво стародавніх культур цивілізацій. Архітектура, скульптура стародавніх Єгипту і Греції (оглядово). СОМ: архітектура і скульптура Давнього Єгипту, Давньої Греції. ХТД: Варіант 1. Малювання грецької вази - амфори, декорування; Варіант 2. Використати фрагмент одного зі зразків розпису грецьких ваз для відновлення цілісної сюжетної композиції. П: символіка, кераміка, стилізація, теракота
|
Кольорові олівці |
ТЕМА1. ОДВІЧНІ РИТМИ МИСТЕЦТВА. |
|||||
3. |
|
ОДВІЧНІ РИТМИ МИСТЕЦТВА |
Календарно – обрядові пісні. Ритм. куплетна форма Орнаментальні мотиви. Види орнаментів (рослинний, геометричний, змішаний) СММ: Ігор ІІІамо. Фолькопера «Ятранські ігри». «Купальська II» (з інсценізацією);«Троїсті музики» № 27 (дитячий хор). Кирило Стеценко. Вечірня пісня. Кпод Дебюссі. Колискова слоника (із сюїти «Дитячий куточок»). ПМ: К. Стеценко. П: ритм. Мотив ХТД: мотиви українських народних пісень «Вийшли в поле косарі», «Женчичок – бренчичок», «Подоляночка» |
Орнаментальні мотиви. Види орнаментів (рослинний, геометричний, змішаний) СОМ: І. Гончар «Веснянка». О. Ларіонова «Масляна», І. Сардак «Той, що веснянки співає», І. Сколоздра «Подоляночка». О. Андрущенко «Дідух» СОМ: рослинний, геометричний, змішаний орнаменти ХТД: : Варіант 1. Виконання орнаменту у стрічці; Варіант 2. Створення ескізу орнаменту для металевих воріт школи, хвіртки дачної садиби, огорожі, клумби в парку тощо. П: орнамент, рапорт, мотив |
Кольорові олівці, фломастери. |
4. |
|
ОДВІЧНІ РИТМИ МИСТЕЦТВА |
Магічна стихія народних танців Гопак, козачок, коломийка тощо (українські), полонез, краков’як, мазурка (польські), полька (чеський). СММ: Ф. Шопен «Мазурка № 50», «Полонез. Ля мажор», «Краков’як», «Велике концертне рондо» для фортепіано з оркестром. СОМ: світлини виконавців танців народів світу. І. Рєпін «Гопак», М. Романишин «Свято» ПМ: Ф. Шопен Мистецький проект «Танці народів світу» |
Барвиста магія народного малярства Народний розпис. Петриківський розпис. Самчиківський розпис. Симетрична і асиметрична композиція. Віртуальна екскурсія до Національного музею українського народного декоративного мистецтва. ХТД: створення квіткової композиції за традиціями українського народного малярства з використанням мотивів петриківського або самчиківського розпису, прийомів стилізації. СОМ: О. Дзень «Свято врожаю», твори Г. Собачко-Шостак, К. Білокур, М. Приймаченко, М. Тимченко. П: симетрія. асиметрія.
|
Акварель, гуаш. |
5. |
|
ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ |
Народні музичні інструменти. Українські народні інструменти, інструменти поширені у світі: кобза, волинка, скрипка, гітара. Оркестр народних інструментів. СММ: Імпровізація на цимбалах ( Влад Ониськів). «Ой у лузі червона калина» (капела бандуристів). Леонард Коен. Алілуя (кавер Марини Круть). Музика з к/ф «Амелі» (бандура, калімба). ХТД: В Лепешко «Кобзарська слава» Створення лепбука «Музичні інструменти народів світу» |
Декоративнс-ужиткове мистецтво. СОМ: Ткацтво, килимарство, вишивка, різьблення по дереву, кераміка, плетіння, витинання. Опішнянська кераміка. Віртуальна екскурсія www.opishne-museum.gov.ua ХТД: Варіант 1. Виготовлення витинанки «Чарівні птахи». Варіант 2. Виготовлення витинанки «Зайчики-побігайчики». Мистецький проект «Декоративно-ужиткове мистецтво нашого краю» |
|
6. |
|
ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ |
Народна музика у творчості композиторів Оркестри українських народних інструментів СММ: Микола Лисенко. Друга рапсодія (переклад для оркестру народних інструментів). ONUKA feat. NAONI Orchestra (сопілка, трембіта, бугай). ПМ: Микола Віталійович Лисенко П: Форма в музиці Оркестр К. Орфа СММ: Sing, Sing, Sing (ксилофони й металофони з оркестру К. Орфа). В.-А. Моцарт. Турецький марш («Орф-оркестр» вихованців Тернопільського обласного центру комплексної реабілітації).
|
Народна іграшка. Матеріали виготовлення іграшок. Іграшки-обереги. Лялька-берегиня. СОМ: зразки народних іграшок різних народів із різних матеріалів. Віртуальна екскурсія: Державний музей іграшки в Києві: www.muzey-igrashki.com.ua ХТД: Варіант 1. Ліплення декоративної тарілки (техніка пластилінові джгутики та кульки). Варіант 2. Ліплення коника-стрибунця за мотивами української народної іграшки
|
Пластилін. |
7. |
|
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
Мереживо східних мелодій. Арабський, індійський танці. Форма рондо. СММ: Р. Шуман «Арабески», Л. Дичко «Українські писанки». СОМ: східний (арабеска) і український орнаменти. Китайські, корейські, індійські танці СММ: Індійська пісня-танець «Джімі, Джімі, Джімі, ача, ача, ача» з к/ф «Танцюрист-диско» (кавер-версії). Людвіг Мінкус. Індуський танець з балету «Баядерка», японська народна пісня «Сакура». П: пластика, пластична інтонація, імпровізація, пентатоніка. |
Чарівні арабески. Східні орнаменти (арабески) і старослов’янська в’язь (бігунок) СОМ: зразки арабесок. П: арабеска Мистецький проект «Міні – конкурс «Арабеска» ХТД: Варіант 1. Створення ескізу арабески для оздоблення одягу східної красуні. Варіант 2. Створення арабески для східного килима Алладіна.
Мистецький проект «У світі чарівних арабесок». |
Графічні матеріали. |
8. |
|
ПІДСУМОК ЗНАНЬ |
Виконання блоку завдань «Перевір себе». |
Виконання блоку завдань «Перевір себе».
|
|
ТЕМА 2. ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО |
|||||
9. |
|
МУЗИЧНІ ТА ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ |
Голос — музичний інструмент, дарований природою Музична інтонація. Мелодія. Вокаліз. СОМ: Г. ван Хонтхорст «Концерт», Ж. А. Ватто «Пісня кохання», К. Віньйон «Юний співак». СММ: Станіслав Людкевич. Сумна пісня (вокаліз у виконанні — Ольги Басистюк). Едуардоді Капуа. О sole mio (у виконанніЛучано Паваротті). Класифікація співочих голосів. ПМ: Соломія Крушельницька. Музична грамота: друга октава. СММ: Вітас. «Опера № 2» (у виконанні Дімаша Кудайбергена). Ендрю Ллойд Веббер. Арія Грізабели «Memory» («Пам’ять») із мюзиклу «Кішки». П: інтонація, мелодія, вокаліз. ХТД: І. Кириліна «Співають діти».
|
Графіка — мелодії виразних ліній. Графіка: засоби виразності (лінія, штрих, крапка, пляма). СОМ: Георгій Нарбут. Автопортрет із родиною (силует); Леонардо да Вінчі. Автопортрет (сангіна); Анрі Матісс. Дівчина з розпущеним волоссям; Наталя Алтипіна. Мелодія; Пітер Пауль Рубенс. Портрет сина (сангіна, вуголь). ПМ: Яків Гніздовський. ХТД: Малюнок «Котика-вусатика» різними графічними засобами: лінійний портрет ( кулькова ручка) або кольоровий портрет (кольорові олівці). П: Сангіна, графіка, гравюра. |
Чорна кулькова ручка, кольорові олівці. |
10. |
|
МУЗИЧНІ ТА ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ |
Битва хорів. Духовна (церковна) і світська хорова музика. Хормейстер. СММ: Д. Бортнянський «Херувимська». ПМ: Д. Бортнянський. П: хор, типи хорів, а капела, унісон. Телепроєкт «Битва хорів». СММ: Пісня «Край, мій рідний край» (кавер — Микола Мозговий). Пісня «Квітка-душа» (кавер — Костянтин Меладзе, Ніна Матвієнко). «Богемська рапсодія» (кавер гурту Queen). Музична грамота: штрихи. |
Види графіки. СОМ: Альбрехт Дюрер. Носоріг; Василь Лопата. Ілюстрація до «Слова про Ігорів похід» (книжкова графіка); Георгій Нарбут. Сторінка з «Української абетки» (книжкова графіка); Святослав Гординський. Великодня листівка; Конверт із марками (промислова графіка); Марина Нагнибіда. Більше часу книжці! (плакат); Жан Ефель. Карикатура. ХТД: Робота у групах. Виконайте серію графічних ілюстрацій до твору Астрід Ліндгренд «Пеппі Довгапанчоха».
|
Кольорові олівці. |
11. |
|
ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ |
Тембри інструментів. Групи інструментів за способом видобування звуків струнні, духові, ударні. Клавішні інструменти (піаніно, рояль). СММ: М. Мусоргський «Богатирські ворота. У стольному граді Києві» з циклу «Картинки з виставки» (для фортепіано та в оркестровці для симфонічного оркестру М. Равеля). Віртуальна екскурсія у музей музичних інструментів у Брюсселі https://mfm.uni-leipzig.de/ru/dasmuseum/diesammlung.php? ХТД: Б. Савельєв «Різнокольорова гра»; створення ілюстрацій до пісні. Створення звукових композицій «Гроза» «Діалог», «Похід» (колективна робота). П: тембр, філармонія. |
Живопис: кольорова гармонія. Види живопису (станковий, монументальний декораційний, мініатюра). Колір. Ахроматичні й хроматичні, основні й похідні кольори. СОМ: Рафаель Санті. Мадонна Конестабіле; Розпис стелі Паризької опери; Декорація до балету «Лускунчик» (Cincinnati Ballet, США) СОМ: В. Гарман «Богатирські ворота» (ескіз). ХТД: створення композиції «Старий замок» за музикою М. Мусоргського (в оригіналі для фортепіано і в оркестровці М. Равеля): Варіант 1. - в ахроматичній гамі; Варіант 2. - у хроматичній гамі П: живопис, гама. |
Гуаш. |
12. |
|
ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ |
Путівник по симфонічному оркестру. Групи інструментів симфонічного оркестру. Диригент. Форма варіацій. СММ: Б. Брітен «Путівник по оркестру для молоді». ПМ: Бенджамін Бріттен. Розміщення інструментів у симфонічному оркестрі. СОМ: П. Пікассо «Варіації на тему «Голуб миру» П: партитура, варіації. ХТД: гра «Знавець оркестру». |
Колорит. Холодний і теплий колорит. Наближений і контрастний колорит. СОМ: Й. Бокшай «Осінній парк», М. Глущенко «Зимовий натюрморт». ХТД: Варіант 1. Намалювати рибку — Морську Царівну; Варіант2. Скласти на столі композицію із двох-трьох фруктів або овочів. Намалювати «Смачний» натюрморт з натури. П: колорит, тон, нюанс. |
Гуаш, акварель. |
13. |
|
СЕКРЕТИ ФАКТУРИ |
Срібні тембри духового оркестру. Музика для духового оркестру. СММ: Український військовий марш «Козацька слава». Старовинний марш (дитячий духовий оркестр). Жіночий духовний оркестр із м. Кіото. Джузеппе Верді. Тріумфальний марш (із опери «Аїда»). «Мехтер». Військово-історичний духовий оркестр з Туреччини. Віртуальна екскурсія на сайт Національного академічного духового оркестру України ХТД: виконання партитури маршу, гра «Диригент оркестру» П: духовий оркестр, марш, туш, фактура. ХТД: Муз. В. Ільїна, вірші В. Сапгіра «Пісенька про веселий час».
|
Скульптура - мистецтво пластичних форм. Художня мова скульптури (об’ємна форма, фактура). Види скульптури за формою (кругла, рельєф), за змістом і призначенням ( монументальна, станкова, декоративна, дрібна пластика). СОМ: Арфіст (критська скульптура) (мармур); Антон Гіільграм. Хори собору Св. Стефана у Відні (дерево); Наталія Комаринець. Молитва (бронза); Бюст Антіноя-Діоніса; Тріумфальна арка (Париж, Франція); Статуетки. ПМ: Й. Пінзель. П: скульптура, рельєф, пластилін ХТД: створення шахових фігур на новорічному карнавалі. |
Пластилін |
14. |
|
СЕКРЕТИ ФАКТУРИ |
Естрадний оркестр.
СММ: Композиції «Весела сім ’я», «Діти рушають на екскурсію» (естрадний оркестр Чеського радіо і телебачення). Л. Бонфа. Ранок карнавалу. К. Джонс «Боса нова» (дитячий оркестр «Юність»). Естрадно-симфонічний оркестр. СММ: Соло на ударній установці (виконавець — Данило Варфоломеев, полуфіналіст конкурсу «Україна має талант. Діти», переможець Міжнародного фестивалю «Drummers United»). Флешмоб.
|
Архітектура - музика, що застигла у камені. Архітектура. Види архітектури. СОМ: зразки сакральної архітектури України, архітектурні образи Захи Хадід. ПМ: Заха Хадід. П: архітектура, барельєф, горельєф. ХТД: Робота у групах. Створення проєкту «Екомісто — зелений острів в океані» з незвичними будинками-скафандрами й підводними хмарочосами. |
Техніка на вибір учнів. |
15. |
|
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
Музичні інтонації Сходу. Музика й музичні інструменти Індії, Китаю тощо. СММ: К. Дебюссі. Симфонічна поема «Пагоди». СММ: Індійська музика (ситар, бансурі, табла). СММ: Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича (японською мовою, аніме) та у виконанні хоровою капелою «Дударик» із симфонічним оркестром під диригуванням О. Линів. ПМ: Оксана Линів. ХТД: китайська народна пісня-танець «Дощові краплі».
|
Архітектура й образотворче мистецтво Сходу. Екскурс до східних країн: Індії, Китаю, Японії, Кореї. Монументальна декоративна скульптура. Види рельєфу. СОМ: Храм Мінакші в Мадураї (Індія) (фрагменти) ПМ: Кацусіка Хокусай. ХТД: Варіант 1. Малюнок зимового пейзажу «Пагода в горах» у вертикальному форматі (акварель); Варіант 2. Створення ескізу монети з твариною, яка є символом року за східним календарем (техніка на вибір). |
Акварель. Техніка на вибір. |
16. |
|
ПАНОРАМА МИСТЕЦТВ
|
Виконання блоку завдань «Перевір себе».
|
Виконання блоку завдань «Перевір себе».
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ВЗАЄМОДІЯ І СИНТЕЗ МИСТЕЦТВ (38 ГОД.) |
|||||
ТЕМА 3. СЦЕНІЧНІ МИСТЕЦТВА |
|||||
17. |
|
КОЛИ ВСІ МИСТЕЦТВА РАЗОМ |
Музика і література. Інтонація (музична і поетична). Програмна музика. СММ: Й. Штраус. Вальс «Казки Віденського лісу»; Валерій Кікта. Концертна симфонія для арфи з оркестром «Фрески Софії Київської» (Ч. 1. Орнамент. Ч. 8. Скоморохи.) ПМ: Йоганн Штраус-син П: динамічні відтінки. ХТД: муз. О. Антоняка, вірші А. Орел «Ода пісні». |
Література і візуальні образи. Книжкова ілюстрація. Шрифти. Буквиці. СОМ: Обкладинки до книжок, художники-ілюстратори: Георгій Якугович, Владислав Єрко,ДжимКей Книжкова мініатюра з Остромирова Євангелія Віталій Мітченко. Шрифтова композиція Арабська в’язь на сторінці з рукописної книги
ХТД: Варіант 1. Намалювати буквицю з інструментів художника або природних форм. Варіант 2. Намалювати ініціал свого імені з рослинними або геометричними мотивами П: заставка, кінцівка, ініціал, мініатюра.
|
Фломастери, маркери. |
18. |
|
КОЛИ ВСІ МИСТЕЦТВА РАЗОМ |
Цирк — мистецтво, сповнене радості. Естрадно – духовий оркестр, біг-бенд. СОМ: Ю. Горбачов «Клоун на коні», М. Шагал «Великий цирк». СММ: Юліус Фучик. Марш «Вхід гладіаторів». Густав Петер. Спомини про цирк Ренца (ксилофон з оркестром). Марк-Андре Амлен. Цирковий галоп (Circus Galop) для механічного піаніно (квінтет «Quintessence» для 10 рук). Цирк дю Солей П: бенд, трюк, еквілібристика, цирк Муз. грамота. Розмір, види розмірів. ХТД: австрійська нар. пісня «Цирк приїхав». |
Цирк в архітектурі та живописі. Особливості споруди цирку. Циркове мистецтво в живописі. СОМ: Архітектурні споруди цирків. Шапіто. ПМ: Пабло Пікассо. СОМ: Пабло Пікассо Автопортрет; Родина комедіантів; Акробат і молодий Арлекін; Дівчинка на кулі; Акробати (мати й син). СММ: Гаррі Сомерс. «Пікассо-сюїта» (з документального фільму про художника), Ч. 3. «Цирк. Музика для циркових артистів, які ніби зійшли з полотен Пікассо». ХТД: створення веселого клоуна (змішана техніка: аплікація, графічні матеріали). П: амфітеатр, балкон, арена, шапіто. Мистецький проект «Цирк» |
Змішана техніка: аплікація, графічні матеріали |
19. |
|
У ЦАРСТВІ МЕЛЬПОМЕНИ |
Театр відчиняє двері. Види театру. Персонажі італйської комедії дель арте. Гра-пантоміма «Відгадай персонажа». СОМ: Поль Сезанн. П’єро і Арлекін. Коломбіна (порцеляна). Арлекін і Коломбіна (бронза) ПМ: Р. Шуман СММ: Р. Шуман «П’єро і Арлекін», «Пантолоне і Коломбіна» з циклу «Карнавал». П: атрибут, пантоміма, сторітелінг, партер, театр. |
Театральна афіша повідомляє. Художні особливості афіші. Грим. ХТД: Варіант 1. Робота в парах. Перетворити два смайлики на театральних персонажів — веселого Арлекіна і сумного П’єро. Варіант 2. Створи афішу до вистави «Пригоди барона Мюнхгаузена». СОМ: зразки театральних афіш. П: афіша, грим.
|
Фломастери |
20. |
|
У ЦАРСТВІ МЕЛЬПОМЕНИ |
Ляльковий театр. Популярні герої лялькових театрів світу (Пульчинела, Панч і Джуді, Полішинель тощо). Вертеп – український ляльковий театр. Віртуальна екскурсія у Київський театр ляльок. СОМ: споруди лялькових театрів. СММ: Ейтор Вілла-Лобос. Полішинель. Ігор Стравінський. Балет «Петрушка» (2 картина).
П: вертеп, інтермедія, театр ляльок.
|
Мистецтво створення ляльки. Види театральних ляльок; пальчикові рукавички, тростинні, планшетні, маріонетки, «живі» ляльки – велетні. СОМ: зразки театральних ляльок, А. Моїсеєнко «Ляльковод», Б. Берлі «Театр». П: маріонетка, реквізит Віртуальна екскурсія www. puppet kharkov. иа/ ХТД: Варіант 1. Розробити ескізи театральних ляльок Арлекіна і П’єро. Варіант 2. Групова робота. Виготовлення театральних ляльок із різних матеріалів (тканина, картон, хутро, нитки, стрічки, гудзики тощо). Підготувати виставку або провести конкурс на кращу ляльку. |
Фломастери. Тканина, хутро, стрічки, ґудзики, нитки та ін.. |
21. |
|
У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ |
На оперній сцені. Синтез мистецтв в опері. СММ: С. Гулак – Артемовський Опера «Запорожець за Дунаєм» (фрагменти). ПМ: С. Гулак – Артемовський Віртуальна екскурсія https://operahouse. od. uа/ П: арія, лібрето, опера, увертюра, речитатив. |
Споруди й інтер’єри театрів. СОМ: світлини екстер’єрів та інтер’єрів музичних театрів світу. Віртуальна екскурсія у віденську оперу. СОМ: Джеймс Хейлар. У театрі; Хосе Пує. В опері П: екстер’єр, інтер’єр, ложа, бельєтаж, фойє. Мистецький проект «Архітектура театру». ХТД: Намалювати театральний бінокль або зробити його з побутових матеріалів як бутафорію для шкільного театру. Придумати оригінальний декор. |
Графічні матеріали. |
22. |
|
У МУЗИЧНОМУ ТЕАТРІ |
Там де панує рух. Балет. Менует. Вальс. Балет. СММ: В. Моцарт «Менует» з маленької нічної серенади»; П. Чайковський Балет «Лебедине озеро» (фрагменти). СОМ: Е. Дега «Блакитні танцівниці», «Маленька танцівниця». П: адажіо, балет, кордебалет, па-де-де, хореографія. ХТД: А. Житкевич «Під звуки вальсу». |
Майстерність сценографії. Сценографія. Театрально – декораційне мистецтво. Декорації, художнє освітлення, театральний костюм. СОМ: ескізи театральних костюмів Л. Бакста. О. Екстер, А. Петрицького, К. Лакруа. Мультимедійні декорації в театральному мистецтві. П: декорація, сценографія, доповнена реальність. ХТД: Створити театральну завісу (колаж). |
Техніка на вибір учнів. |
23. |
|
АНСАМБЛЬ: У ЄДНОСТІ КРАСА |
Музичні та хореографічні ансамблі. Вокальні, інструментальні, вокально-інструментальні ансамблі. Хореографічні ансамблі, ансамблі пісні і танцю. Архітектурний ансамбль. Синтез мистецтв в архітектурному ансамблі. СММ: О. Шевченко «Старенький трамвай» («Пікардійська терція»); А. Пьяццола «Лібертанго» (тріо з бандеоном, ансамбль «Київські солісти», інструментальний ансамбль з хором дівчат); Дмитро Монатик. В цей день (дует Ніна Матвієнко і МОМАТІК). СОМ: А. Менцель «Концерт у Сан – Сусі» П: віртуоз, естрадний танець. ХТД: Р. Паулс «Золоте весілля». |
Архітектурний ансамбль. Синтез мистецтв в архітектурному ансамблі СОМ: зразки архітекгурних ансамблів (Почаївської Лаври, Кам'янець-Подільської фортеці), Дж. А. Каналетто Площа Святого Марка. Фреска Кноського палацу; Вітраж Страсбурзького собору (Франція); Мозаїка Софійського собору в Києві (Україна); Мурал «Берегиня з ноутбуком» в Івано-Франківську; Мурали птахів у Києві, Харкові ХТД: створення ескізу одного з видів монументального мистецтва: вітража, мозаїки або муралу. П: ансамбль, вітраж.
|
Техніка на вибір учнів. |
24. |
|
АНСАМБЛЬ: У ЄДНОСТІ КРАСА |
Музика свят і розваг. «Легка» музика. Музичні шоу. СОМ: Невідомий автор. Феєрверк на Темзі. Музичний фонтан у Дубаї (ОАЕ) Фонтан у Запоріжжі (Україна); Дж. Берніні Фонтани «Тритон», «Треві». СММ: Г. Гендель «Музика на воді» - сюїта № 2 Ре-мажор; О. Ресігі «Фонтани Риму. ПМ: Г. Ф. Гендель. П: шоу. |
Садово - паркове мистецтво. Парк як синтез архітектури, скульптури, ландшафту. Різновиди парків (регулярний, пейзажний). Віртуальна екскурсія до «Софіївки» — Національного дендрологічного парку України. СОМ: світлини парків (Версаль, Петергоф, Софіївка). П: садово-паркове мистецтво. ХТД: Створити фонтан «Дельфін» для парку відпочинку з різних матеріалів (пластилін, кольоровий картон). Мистецький проєкт -«Збережемо зелені легені Землі».
|
Пластилін, кольоровий картон. |
25. |
|
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
Східний театр. Амплуа, костюми, маски, грим акторів східного театру. СОМ: актори китайського театру, Великий національний оперний театр (Пекін, Китай); актори індійського театру. СММ: фрагменти із вистави Пекінської опери ХТД: Ю-Шевченко «Зелене слоненя» Гра-пантоміма «Амплуа» П: амплуа |
Цирк Сходу. Китайський акробатичний цирк «Райське шоу з Піднебесної». Шанхайський цирк. ХТД: Варіант 1. Намалювати стилізованого слоника для екологічної реклами. Варіант2. Створити декоративного індійського слоника для голографічної композиції. П: комікс |
Техніка на вибір учнів. |
26. |
|
ПІДСУМОК ТЕМИ «СЦЕНІЧНІ МИСТЕЦТВА» |
Перевірка знань учнів. Виконання тестових завдань з теми. Презентація мистецьких проєктів. |
Перевірка знань учнів. Виконання тестових завдань з теми. Презентація мистецьких проєктів. Експозиція дитячих робіт.
|
|
ТЕМА 4. ВІЗУАЛЬНІ МИСТЕЦТВА |
|||||
27. |
|
НАЙМОЛОДША МУЗА |
Музика в кіно. Мистецтво кінематографу. СММ: Г. Гладков «Сінема» з к/ф «Людина з бульвару Капуцинів». ПМ: Джон Вільямс. СММ: Джон Вільямс. Саундтреки з кінофільмів «Зоряні війни», «Імперський марш» «Список Шиндлера», «Гаррі Поттер» (з фрагментом), «Зоряні війни» (з титрами), «Супермен» (із кінофрагментами) СКМ: «Звуки музики» (фрагменти). ХТД: Р. Роджерс «До, ре, мі» к/ф «Звуки музики». П: кіномистецтво, мюзикл, тапер, саундтрек. |
Художник у кіно. Види кіно: ігрове, документальне, анімаційне кіно. Художник у кіно. Головні герої кінофільму «Паддінгтон» (Велика Британія, Франція, 2014, режисер Пол Кінг) ХТД: (колективна робота) створення образів героїв к/ф СКМ: Варіант 1. Виліпити кіногероя Паддінгтона у вигляді сувеніру. Варіант 2. Намалювати комікс про Паддінгтона за сюжетом літературного твору та з урахуванням кінообразу. П: екранізація, комікс, титри. |
Пластилін; фломастери, гелеві ручки. |
28. |
|
НАЙМОЛОДША МУЗА |
Образи анімації. Мистецтво мультиплікації. Український козацький серіал. Музика в мультфільмах. СКМ: фрагменти м/ф «Про козаків», «Острів скарбів», «Микита Кожум’яка», «Клара та чарівний дракон». ХТД: Муз. О. Вратарьова, вірші О. Осадчого «Пісня про мультики». П: квест, мультиплікація, дублювання, фентезі. |
Як створюється мультик. Види мультиплікації. Художник мультиплікатор. Дісней-студія (1923). Пітчинг. ХТД: Варіант 1. Придумати і намалювати власний образ робота Мед- Арта. Варіант 2. Організувати і провести пітчинг. Об’єднатися в команди, визначити ролі: сценариста, режисера, художника-мультиплікатора і продюсера. Розробити сценарій майбутнього мультфільму «Планета роботів», образи головних героїв і бюджет фільму. Підготувати візуальну презентацію (колаж) або комп’ютерну презентацію. П: кадр, пітчинг. |
Гуаш, графічні матеріали |
29. |
|
ЧАС НОВІТНІЙ СТВОРЮЄ КРАСУ |
Телебачення: погляд у світ. Телебачення: синтез мистецтва і технічних досягнень. Особливості художньої мови телебачення. Естрадна музика. Естрадно – симфонічний оркестр. СММ: «Жайворонок» (оркестр П. Моріа). ХТД: Муз. Б. Степаненка, вірші А. М’ястківського «Веселка». П: відеокліп, естрада, телебачення.
|
Дизайн і його види. Дизайнер Види дизайну. Дизайн телестудій. Комп'ютерна графіка. Логотип, піктограма. СОМ: зразки різних видів дизайну, логотипів, піктограм ХТД: Варіант 1. Створення заставки до телепередачі «У світі тварин»; Варіант 2. Створення веселої карти зоопарку з піктограмами і логотипамн (групова робота). П: дизайн, логотип, піктограма Мистецький проект. «Телебачення» |
Техніка на вибір учнів. |
30. |
|
ЧАС НОВІТНІЙ СТВОРЮЄ КРАСУ |
Мистецтво в рекламі. Зв’язок між мистецтвом та рекламою. ПМ: Енді Ворхол. Реклама Volkswagen у стилі Рене Магрітт та Сальвадора Далі, Orbit у стилі Енді Ворхола, Mazda – Пабло Пікассо, Pizza Hut – Леонардо да Вінчі, Adidas Original, США, 2019, MCDONALD’S, ШВЕЦІЯ, 2020, Dolce&Gabbana, Італія, 2020 (Рубенс).Всесвітньо визнані рекламі кампанії: Apple – Think Different (1997), Nike – Just do it, Absolut Vodka: The Absolut Bottle.https://bazilik.media/mystetstvo-v-reklami-11-brendiv/ |
Дизайн і комп’ютерні технології. Розвиток цифрових комп’ютерних технологій, їх вплив на мистецтво і дизайн. Гейм-дизайн, відеоарт, віртуальна реальність тощо Історія мистецтв та дизайну. Комп'ютерна анімація. |
|
31. |
|
МИСТЕЦТВО І ТЕХНІКА |
Сплетіння муз в єдиному акорді: кольоромузика. Кольоровий слух. СММ: Олександр Скрябін. Прометей («Поема вогню») для фортепіано, органу, оркестру і хору, який співає без слів (фрагмент). Музична клавіатура і апарат для світломузики О. Скрябіна. ПМ: Мікалоюс Чюрльоніс. СОМ: М. Чюрльоніс. Соната сонця: Алегро. Соната моря. Соната зірок, Іван Марчук. Картина з циклу «Кольорові прелюдії», Борис Індриков «Ноктюрн», Василь Кандінський «Контрастні звуки». СММ: Мікалоюс Чюрльоніс. Сонати (фрагменти за вибором). ХТД: Музика і слова Анни Олєйнікової «ФОТОГРАФ, ДРУЗІ, Я». П: кольоромузика. |
Фотомистецтво: мандрівка без кордонів і меж.
Дагеротипія. Камера Л.Ж.М. Дагера, роботи Альфонса Жиру. Фотоілюстрація А. Аткінс. Прилад для селфі на смартфоні. MеmоВоок. Фотокомпозиція, ракурс. Фуд- скейп. Віртуальна фуд-скейп екскурсія по творам Карла Уорнера. ХТД: Варіант 1. Створити світлини рідного краю для загальношкільної виставки «З Україною в серці». Варіант2. Створити фудскейп з корисних для здоров’я продуктів. П: анфас, доповнена реальність, ракурс, фуд-скейп |
|
32. |
|
МИСТЕЦТВО І ТЕХНІКА |
Електронна музика. Електронні музичні інструменти. Синтезатор. Драм-машина. СММ: Дмитро Шостакович. Вальс із сюїти № 2 (Amadeus). Джон Уільямс. Саундрек з к/ф «Пірати Карибського моря» (Launchpad Cover), Карлхайнц Штокгаузен. Композиція на вибір. ПМ: Карлхайнц Штокгаузен. П: електронна музика, подкастинг, драм-машина, синтезатор.
|
Сучасні артпрактики. Інсталяція, стріт-арт, реді-мейд.Зворотня 3-D візуалізація, асамбляж, перформанс, гепенінг.Розпис брудних автомобілів.Боді-арт ілюзії.ХТД: Створити фантастичну тваринку, використовуючи незвичні матеріали. |
Техніка на вибір учнів. |
33. |
|
МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ |
Карнавал крокує континентами. Венеціанський, Бразильський та інші карнавали. Синтез мистецтв на карнавалі. Музика на карнавалі. СММ: Ніколо Паганіні. «Венеціанський карнавал» для скрипки (дуетм. Київ). Жан-Батист Арбан. Варіації «Карнавал у Венеції» для труби. Карнавал СержіуАбреу. Бразильский карнавал (ксилофон з оркестром). Костянтин Костін. Пісня «Бразильський карнавал» (дитяча студія «Дельфін»). Пісня «Бразильський карнавал» (дитячий ансамбль) «Дельфін» П: карнавал, самба, ведута, експромт. |
Карнавальні костюми, маски, образи. Карнавальний грим, історія гриму. СОМ: карнавальні маски, костюми, грим. ХТД: Створення маски «Чарівна незнайомка» (для дівчат), «Відважний лицар» (для хлопців) П: маска, грим.
|
Техніка на вибір учнів. |
34. |
|
ПЕРЕВІРЯЮ СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ |
Виконання блоку завдань «Перевір себе». Презентації мистецьких проєктів. |
Виконання блоку завдань «Перевір себе». Презентації мистецьких проєктів.
|
|
35. |
|
ПЕРЕВІРЯЮ СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ |
Презентації мистецьких проєктів. Виконання вивчених пісень, повторне слухання музичних творів на вибір учнів та вчителя.
|
Експозиція дитячих робіт. Презентації мистецьких проєктів.
|
|