вчити учнів правильно будувати висловлювання, розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів, зв'язно й послідовно викладати думки; формувати вміння писати твори-описи за картиною; розвивати увагу, уявлення, спостережливість, логічне мислення; закріпити вміння та навички роботи з акварелями та осіннім листям; виховувати любов до живопису, рідного краю, вміння бачити та розуміти прекрасне.
Тема «Знову до нас завітала осінь золота»
Інтегрований урок: Розвиток зв’язного мовлення. Складання твору-опису за картиною І. Левітана «Золота осінь».
Образотворче мистецтво: Малювання осіннім листям пейзажу «Осінь в нашому краю»
Мета: вчити учнів правильно будувати висловлювання, розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів, зв’язно й послідовно викладати думки; формувати вміння писати твори-описи за картиною; розвивати увагу, уявлення, спостережливість, логічне мислення; закріпити вміння та навички роботи з акварелями та осіннім листям; виховувати любов до живопису, рідного краю, вміння бачити та розуміти прекрасне.
Обладнання: репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», грамзапис «Жовтень» з «Пір року» П. І. Чайковського, осінні листочки, акварельні фарби.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Повторення правил
- Повторимо правила, які ми з вами виробили на попередніх уроках розвитку зв’язного мовлення.
2.Вступне слово вчителя
Тихо гостя ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясне листя осипає,
Дуб нахилений стоїть.
І берізка над потоком
Стала наче золота.
Вітер, мов би ненароком,
Їм косиці розпліта.
3.Зустріч з Осінню
(Стукіт в двері, заходить дівчинка з кошиком, наповненим фруктами, жовтим листям. Вона одягнена у віночок, замість стрічок висять жовті листочки. Вона –осінь. Пройшла по класу. Розсипала листя).
ОСІНЬ. Про мене Т. Г. Шевченко сказав так:
Минає літо, шелестить
Зав’яле листя по діброві,
Гуляють хмари, сонце спить…
ДІТИ (звертаються до осені). У нас до тебе, осене, є запитання.
Лісе, лісе, ясени,
Чом сумні ви стали восени?
ОСІНЬ. Та як же нам, діти, сумними не бути,
Коли ж і зозуленьки в лісі не чути?
ДІТИ. Лісе, лісе, ясени,
Чом затихли восени?
ОСІНЬ. А чим же нам, чим же шуміти,
Коли стали безлистими віти?
ДІТИ. Осене, а ми знаємо багато віршів про тебе. Ось послухай.
(Дівчинка осінь з цікавістю слухає)
4.Вірші про осінь
* * *
Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі,
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.
Від краю і до краю,
Від двора і до двора
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора.
О. Бродський
* * *
Осінь, осінь, лист жовтіє,
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з клена листя.
І. Блажкевич
ОСІННІ КЛЕНИ
Стоять осінні клени
У барвах золотих
І дивляться на мене
А я дивлюсь на них.
Ось листячко упало…
Нагнувсь я до листка:
Він жовтий і трипалий,
Мов лапка гусака.
Г. Бойко
ОСІНЬ
Тихий сум по полю ходить,
Сині смуги диму водить,
Сів під корчиком тернини,
Задивився в сумерк днини…
Задивився на діброву,
Що вела з дощем розмову.
І зітхає сумовито:
- Де те літо? Де те літо?
С. Чернецький
ОСІНЬ. Гарні вірші про мене ви розповіли. Дякую.
УЧИТЕЛЬ. Та не тільки вірші прославляють осінь. Загляньте в світ загадок і прислів’їв.
5. Загадки про осінь
- Невидимка ходить гаєм, всі дерева роздягає. (Осінь)
- Голі поля, мокне земля, дощ поливає. Коли це буває? (Восени)
- Без крил по небу літає, ніхто її не б’є, а вона плаче. (Хмара)
- Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває? Осінь)
- Рукавом махнув, дерева нагнув. (Вітер)
- Без пензлика, без олівця розфарбувала деревця. (Осінь)
Молодці, правильно відгадали всі загадки про осінь.
6. Бесіда про осінь
- Коли до нас приходить осінь?
- Як же ж починається осінь?
Осінь – це дочка Сонця, старша дочка, бо вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі останньою порою року. В неї коси заквітчані пишними колосками й червоними ягідками калини. Ходить лісами, луками, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається осінь.
Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.
І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і щороку дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.
7. Прослуховування грамзапису «Жовтень» з «Пір року» П. І. Чайковського
Красиво змалювали осінь поети і письменники. Та і композитори – люди, що пишуть музику, теж звертали увагу на цю чудову пору року. П. І. Чайковський написав чудовий твір , присвячений всім порам року, в тому числі і осені. А називається цей твір «Пори року».(Звучить музика)
8. Бесіда за прослуханим
- Які картини викликала музика у вашій уяві?
- Що ви хотіли б зараз зробити? (Слухати, як шурхотить листя під ногами; як шепоче листя на деревах; дивитися, як листя кружляє і падає…)
- Які почуття викликала у вас почута мелодія? Спочатку спокій, радість, бо ще тепло, потім смуток)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
- Золота осінь – це незвичайна пора. По – різному її сприймають люди. Багато віршів, пісень, музики складено про неї.
- А як ще можна описати осінь? (Фарбами)
Краса осінньої природи надихає і художників.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з репродукцією картини І. Левітана «Золота осінь» і напишемо твір - опис за цією картиною.
ІV.Обговорення картини І. Левітана «Золота осінь»
1. Вступне слово вчителя
Художник Ісаак Ілліч Левітан за все своє життя створив дуже багато красивих і цікавих творів живопису, в тому числі картин, в яких відтворена краса осінньої природи. Одним із кращих полотен є «Золота осінь». Ось репродукція цієї картини.
2.Обговорення репродукції картини
- Яка різниця між репродукцією і справжньою картиною - оригіналом? (Репродукція – відбиток, копія; фотографічне або поліграфічне відтворення зображень, творів – живопису).
- Який період осені зобразив художник?
- Чому ви так вважаєте?
- Який місяць? Чому?
- Який стан осінньої природи передав художник на картині? (Спокій)
- Які кольори використовував художник?
- Яких кольорів більше – теплих чи холодних?
- Які барви головні?
- Яке небо? Вода в річці? Погода?
- Який настрій викликає у вас картина?
ІІІ. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Танок «ЛИСТОЧОК ЗОЛОТИЙ»
Вітерець ураз примчав
І зробив чимало справ;
Хмарки в небі розігнав
І листочки позривав,
Їх підкинув в вишину
Й полетів у далину.
(Хлопчик – вітерець вбігає, кружляючи, розкидає барвисті листочки і «відлітає». Діти збирають листочки і танцюють)
Ось і осінь завітала,
Нам листки подарувала.
Потанцюємо із ними,
Із листками золотими.
ІV.Написання твору «Золота осінь»
1.Повторення про текст
- Ви послухали і подивились, як поети, художники, композитори змальовують осінь. А тепер прийшла і ваша черга. То ж в ролі кого ви виступите? (В ролі письменників)
- Який буде у нас вид твору? (Твір – опис)
- З яких частин він повинен складатися? (Зачин, основна частина, кінцівка)
- Що треба перш за все зробити, щоб написати гарний твір – опис? (Скласти план, дібрати заголовок, красиві слова, вирази, які будуть вживатися в творі.)
2.Добір заголовків
3.Складання плану
1).Яка осінь зображена на картині?
2).Яка стоїть погода?
3).Яке небо?
4).У які шати одяглися дерева, кущі?
5).Яка вода в річці?
6).Який настрій викликає картина?
4.Словникова робота
ОЗНАКИ.
ОСІНЬ: золотокоса, яскраво – золота, казкова, чарівна, барвиста, сумна, темнобарвна, чепурна, урочиста, святкова, щедра, багата, красива, добра, багряня.
ПОГОДА. Тиха, суха, тепла, привітна, прохолодна, спокійна.
НЕБО. Синє, блакитне, чисте, кришталево – прозоре, сіре, безхмарне, хмарне.
СОНЦЕ. Привітне, тепле, сумне.
ДЕРЕВА. Золотисті, різнобарвні, святкові, задумані, позолочені, святково вбрані.
ЛИСТОЧКИ. Золоті, пурпурні, коричневі, ясно - червоні, жовті, багряні, зелені.
ВОДА В РІЧЦІ. Холодна, чиста, прозора, кришталева, синя, глибока, голуба.
ДІЇ.
Намалював, описав, розфарбував, зобразив, змалював, передав пензлем.
ПОРІВНЯННЯ.
Хмарки, як білі вітрила;
сонечко, наче веселе маля, привітно всміхається;
берізки вбралися, мов дівчатка;
золоте листячко, наче монетки;
листочки в осики розрум’янились;
листя, немов барвиста карусель;
листочки, схожі на яскравих метеликів;
листопад, немов золотий дощ;
«Золоті метелики з дерева летять,
Крильцями своїми сумно шарудять».
Осінь – чарівниця, красуня, художниця, працьовита господиня.
5.Складання усного твору-опису
6.Запис твору в зошитах
VІ.Малювання осіннім листям
1.Бесіда
- Щойно ми з вами побували письменниками. Склали твір – опис «Золота осінь». А тепер побудемо художниками, намалюємо пейзаж.
- Хто з вас скаже, що таке пейзаж? (Пейзаж – це загальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи, краєвид, ландшафт)
- А малювати ми будемо не фарбами, а листочками.
5.Розглід зразків малюнків
А)АНАЛІЗ ЗРАЗКІВ МАЛЮНКІВ
Б)ПІДБІР КОЛЬОРІВ ФАРБ
В)РОЗМІЩЕННЯ МАЛЮНКА НА ПАПЕРІ
6.Повторення правил користування фарбами
7.Виконання малюнків в альбомах
- А тепер осінні листочки, що ви назбирали, перетворимо на пензлики і намалюємо чарівницю Осінь.
8.Виставка робіт, і їх оцінка
VІІ Підсумок уроку
- Чи сподобався урок?
- Чи сподобалася картина І. Левітана «Золота осінь»? Чим?
- Ми сьогодні говорили про осінь, слухали поезію, музику, милувалися осіннім пейзажем. Ви прагнули передати свої враження, всі знання з теми «Осінь».Вчилися складати твори – описи за картиною, правильно вживати слова , вислови, намалювали осінь листочками.
Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про свої спостереження, намагалися передати у словах власні почуття.