Тема «Знову до нас завітала осінь золота» Інтегрований урок: Розвиток зв’язного мовлення. Складання твору-опису за картиною І. Левітана «Золота осінь».

Про матеріал

вчити учнів правильно будувати висловлювання, розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів, зв'язно й послідовно викладати думки; формувати вміння писати твори-описи за картиною; розвивати увагу, уявлення, спостережливість, логічне мислення; закріпити вміння та навички роботи з акварелями та осіннім листям; виховувати любов до живопису, рідного краю, вміння бачити та розуміти прекрасне.

Перегляд файлу

Тема «Знову до нас завітала осінь золота»

Інтегрований урок: Розвиток зв’язного мовлення. Складання твору-опису за картиною І. Левітана «Золота осінь».

Образотворче мистецтво: Малювання осіннім листям пейзажу «Осінь в нашому краю»

Мета: вчити учнів правильно будувати висловлювання, розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, порівняння, ознаки предметів, зв’язно й послідовно викладати думки; формувати вміння писати твори-описи за картиною; розвивати увагу, уявлення, спостережливість, логічне мислення; закріпити вміння та навички роботи з акварелями та осіннім листям; виховувати любов до живопису, рідного краю, вміння бачити та розуміти прекрасне.

Обладнання: репродукція картини І. Левітана «Золота осінь», грамзапис «Жовтень» з «Пір року» П. І. Чайковського, осінні листочки, акварельні фарби.

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Повторення правил

- Повторимо правила, які ми з вами виробили на попередніх уроках розвитку зв’язного мовлення.

  • Пам’ятайпро культуру мовлення
  • Говори вдумливо і виразно.
  • Пиши правильно і красиво.
  • Ретельно перевіряй написане.

2.Вступне слово вчителя

  • Прослухайте вірш і скажіть що за гостя ходить гаєм ?

Тихо гостя ходить гаєм,

Ліс довкола аж горить.

Ясне листя осипає,

Дуб нахилений стоїть.

І берізка над потоком

Стала наче золота.

Вітер, мов би ненароком,

Їм косиці розпліта.

  • Що ж це за гостя?
  • Сьогодні ми вирушаємо в світ прекрасного, у світ природи. А допоможе нам у цьому мистецтво, поезія і живопис.
  • Музику створює композитор. Красу форм і кольорів відтворює живопис, картини малює художник. Про все це можна розповісти художніми засобами та поетичними словами.

   3.Зустріч з Осінню

        (Стукіт в двері, заходить дівчинка з кошиком, наповненим фруктами, жовтим листям. Вона одягнена у віночок, замість стрічок висять жовті листочки. Вона –осінь. Пройшла по  класу. Розсипала листя).

ОСІНЬ.   Про мене Т. Г. Шевченко сказав так:

                                 Минає літо, шелестить

                                 Зав’яле листя по діброві,

                                 Гуляють хмари, сонце спить…

ДІТИ  (звертаються до осені).     У нас до тебе, осене, є запитання.

Лісе, лісе, ясени,

                                           Чом сумні ви стали восени?

ОСІНЬ.                    Та як же нам, діти, сумними не бути,

                                  Коли ж і зозуленьки в лісі не чути?

ДІТИ.                                  Лісе, лісе, ясени,

                                            Чом затихли восени?

ОСІНЬ.                    А чим же нам, чим же шуміти,

                                 Коли стали безлистими віти?

ДІТИ.    Осене, а ми знаємо багато віршів про тебе. Ось послухай.

               (Дівчинка осінь з цікавістю слухає)

4.Вірші про осінь

                                             *     *     *

                                    Ще недавно в небі синім

                                    Пролітали журавлі,

                                    А сьогодні в безгомінні

                                    Ходить осінь по землі.

                                    Від краю і до краю,

                                    Від двора і до двора

                                    Золотого урожаю

                                    Знов до нас прийшла пора.

                                                                  О. Бродський

                                            *    *    *

                                    Осінь, осінь, лист жовтіє,

                                    З неба часом дощик сіє.

                                   Червонясте, золотисте

                                   Опадає з клена листя.

                                                                  І. Блажкевич

                                            ОСІННІ КЛЕНИ

                                   Стоять осінні клени

                                   У барвах золотих

                                   І дивляться на мене

                                  А я дивлюсь на них.

                                  Ось листячко упало…

                                  Нагнувсь я до листка:

                                  Він жовтий і трипалий,

                                  Мов лапка гусака.

                                                               Г. Бойко

                                             ОСІНЬ

                                  Тихий сум по полю ходить,

                                  Сині смуги диму водить,

                                  Сів під корчиком тернини,

                                 Задивився в  сумерк днини…

                                 Задивився на діброву,

                                 Що вела з дощем розмову.

                                  І зітхає сумовито:

                                 - Де те літо? Де те літо?

                                                             С. Чернецький

ОСІНЬ.    Гарні вірші про мене ви розповіли. Дякую.

УЧИТЕЛЬ.   Та не тільки вірші прославляють осінь. Загляньте в світ загадок і прислів’їв.

5. Загадки про осінь

          - Невидимка ходить гаєм, всі дерева роздягає.  (Осінь)

          - Голі поля, мокне земля, дощ поливає. Коли це буває?  (Восени)

          - Без крил по небу літає, ніхто її не б’є, а вона плаче.  (Хмара)

          - Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває?  Осінь)

          - Рукавом махнув, дерева нагнув.  (Вітер)

          - Без пензлика, без олівця розфарбувала деревця.  (Осінь)

          Молодці, правильно відгадали всі загадки про осінь.

6. Бесіда про осінь

          - Коли до нас приходить осінь?

          - Як же ж починається осінь?

          Осінь – це дочка Сонця, старша дочка, бо вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі останньою порою року. В неї коси заквітчані пишними колосками й червоними ягідками калини. Ходить лісами, луками, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається осінь.

          Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

         - Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.

          І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і щороку дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.

7. Прослуховування грамзапису «Жовтень» з «Пір року» П. І. Чайковського

          Красиво змалювали осінь поети і письменники. Та і композитори – люди, що пишуть музику, теж звертали увагу на цю чудову пору року. П. І. Чайковський написав чудовий твір , присвячений всім порам року, в тому числі і осені. А називається цей твір «Пори року».(Звучить музика)

8. Бесіда за прослуханим

          - Які картини викликала музика у вашій уяві?

          - Що ви хотіли б зараз зробити?  (Слухати, як шурхотить листя під ногами; як шепоче листя на деревах; дивитися, як листя кружляє і падає…)

          - Які почуття викликала у вас почута мелодія? Спочатку спокій, радість, бо ще тепло, потім  смуток)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

          - Золота осінь – це незвичайна пора. По – різному її сприймають люди. Багато віршів, пісень, музики складено про неї.

          - А як ще можна описати осінь?  (Фарбами)

          Краса осінньої природи надихає і художників.

          На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з репродукцією картини І. Левітана «Золота осінь» і напишемо твір - опис за цією картиною.

ІV.Обговорення картини І. Левітана «Золота осінь»

1. Вступне слово вчителя

          Художник Ісаак Ілліч Левітан за все своє життя створив  дуже багато красивих і цікавих творів живопису, в тому числі картин, в яких відтворена краса осінньої природи. Одним із кращих полотен є «Золота осінь». Ось репродукція цієї картини.

2.Обговорення репродукції картини

          - Яка різниця між репродукцією і справжньою картиною - оригіналом?  (Репродукція – відбиток, копія; фотографічне або поліграфічне відтворення зображень, творів – живопису).

          - Який період осені зобразив художник?

          - Чому ви так вважаєте?

          - Який місяць? Чому?

          - Який стан осінньої природи передав художник на картині?  (Спокій)

          - Які кольори використовував художник?

          - Яких кольорів більше – теплих чи холодних?

          - Які барви головні?

          - Яке небо? Вода в річці? Погода?

          - Який настрій викликає у вас картина?

ІІІ. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

  Танок «ЛИСТОЧОК ЗОЛОТИЙ»

                             Вітерець ураз примчав

                             І зробив чимало справ;

                            Хмарки в небі розігнав

                             І листочки позривав,

                             Їх підкинув в вишину

                            Й полетів у далину.

          (Хлопчик – вітерець  вбігає, кружляючи, розкидає барвисті листочки і «відлітає». Діти збирають листочки і танцюють)

                             Ось і осінь завітала,

                             Нам листки подарувала.

                             Потанцюємо із ними,

                             Із листками золотими.

ІV.Написання твору «Золота осінь»

1.Повторення про текст

          - Ви послухали і подивились, як поети, художники, композитори  змальовують осінь. А тепер прийшла і ваша черга. То ж в ролі кого ви виступите?  (В ролі письменників)

          - Який буде у нас вид твору?  (Твір – опис)

          - З яких частин він повинен складатися?  (Зачин, основна частина, кінцівка)

          - Що треба перш за все зробити, щоб написати гарний твір – опис?  (Скласти план, дібрати заголовок, красиві слова, вирази, які будуть вживатися в творі.)

2.Добір заголовків

3.Складання плану

          1).Яка осінь зображена на картині?

          2).Яка стоїть погода?

          3).Яке небо?

          4).У які шати  одяглися дерева, кущі?

          5).Яка вода в річці?

          6).Який настрій викликає картина?

4.Словникова робота

    ОЗНАКИ.

    ОСІНЬ:  золотокоса, яскраво – золота, казкова, чарівна, барвиста, сумна, темнобарвна, чепурна, урочиста, святкова, щедра, багата, красива, добра, багряня.

    ПОГОДА.  Тиха, суха, тепла, привітна, прохолодна, спокійна.

    НЕБО.  Синє, блакитне, чисте, кришталево – прозоре, сіре, безхмарне, хмарне.

    СОНЦЕ.  Привітне, тепле, сумне.

    ДЕРЕВА.  Золотисті, різнобарвні, святкові, задумані, позолочені, святково вбрані.

    ЛИСТОЧКИ.  Золоті, пурпурні, коричневі, ясно - червоні, жовті, багряні, зелені.

    ВОДА В РІЧЦІ.  Холодна, чиста, прозора, кришталева, синя, глибока, голуба.

    ДІЇ.

          Намалював, описав, розфарбував, зобразив, змалював, передав пензлем.

    ПОРІВНЯННЯ.

          Хмарки, як білі вітрила;

          сонечко, наче веселе маля, привітно всміхається;

          берізки вбралися, мов дівчатка;

          золоте листячко, наче монетки;

          листочки в осики розрум’янились;

          листя, немов барвиста карусель;

          листочки, схожі на яскравих метеликів;

          листопад, немов золотий дощ;

          «Золоті метелики з дерева летять,

          Крильцями своїми сумно шарудять».

          Осінь – чарівниця, красуня, художниця, працьовита господиня.

5.Складання усного твору-опису

6.Запис твору в зошитах

VІ.Малювання осіннім листям

1.Бесіда

          - Щойно ми з вами побували письменниками. Склали твір – опис «Золота осінь». А тепер побудемо художниками, намалюємо пейзаж.

          - Хто з вас скаже, що таке пейзаж?  (Пейзаж – це загальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи, краєвид, ландшафт)

          - А малювати ми будемо не фарбами, а листочками.

5.Розглід зразків малюнків

А)АНАЛІЗ ЗРАЗКІВ МАЛЮНКІВ   

Б)ПІДБІР КОЛЬОРІВ ФАРБ   

В)РОЗМІЩЕННЯ МАЛЮНКА НА ПАПЕРІ

6.Повторення правил користування фарбами

7.Виконання малюнків в альбомах

          - А тепер осінні листочки, що ви назбирали, перетворимо на пензлики і намалюємо чарівницю Осінь.

8.Виставка робіт, і їх оцінка

VІІ Підсумок уроку

         - Чи сподобався урок?

          - Чи сподобалася картина І. Левітана «Золота осінь»? Чим?

          - Ми сьогодні говорили про осінь, слухали поезію, музику, милувалися осіннім пейзажем. Ви прагнули передати свої враження, всі знання з теми «Осінь».Вчилися складати твори – описи за картиною, правильно вживати слова , вислови, намалювали осінь листочками.

          Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про свої спостереження, намагалися передати у словах власні почуття.

 

docx
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
2584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку