Тема. Зв’язне мовлення. Складання й розігрування діалогів відповідно до ситуації, пов’язаної з характеристикою людей.

Про матеріал
Мета уроку:навчальна: поглибити знання учнів про діалог, особливості його творення, мовного оформлення;розвивальна: вдосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати діалоги відповідно до ситуації спілкування, пов'язаної із власним досвідом; виховна: формувати вміння і навички використовувати різні види реплік, дотримувати необхідної інтонації, логіки викладу думок, мовленнєвого етикету. Обладнання: картки, текст діалогу для редагування, завдання для груп, пам’ятка«Правила спілкування».
Перегляд файлу

Урок 7 класу

Тема. Звязне мовлення. Складання й розігрування діалогів відповідно до ситуації, пов’язаної з характеристикою людей.

Мета уроку:навчальна: поглибити знання учнів про діалог, особливості його творення, мовного оформлення;розвивальна: вдосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати діалоги відповідно до ситуації спілкування, пов'язаної із власним досвідом; виховна: формувати вміння і навички використовувати різні види реплік, дотримувати необхідної інтонації, логіки викладу думок, мовленнєвого етикету.

Обладнання: картки, текст діалогу для редагування, завдання для груп, пам’ятка«Правила спілкування». 
Тип уроку: урок практичної риторики

Хід  уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

III. Мотивація навчальної діяльності

IV. Актуалізація опорних знань

  1. Лінгвістичне спостереження

Прочитайте текст. Який вид мовлення використовує автор? З’ясувати особливості побудови тексту.

— Вставай, чоловіче!

— Та ще рано.

— Та яке тобі рано?

— Геть, кажу тобі! Не стій над душею!

— Бач, ще й гнівається! Прийми хоч ноги зі шляху, дай возом проїхати!

— Це ноги не мої, мої були в чоботях! (Нар.тв.)

 

2. Фронтальна бесіда. «Мозковий штурм»

- Що таке діалог?

- Будова діалогів?

- Розділові знаки у діалозі.

 

3.Гра «Мікрофон»(компетентність саморозвитку й самоосвіти)

1)Висловлювання співрозмовників у діалозі називають…

2)Діалог використовується в … формі мовлення.

3)Існують такі правила спілкування:… 

4)Формули мовленнєвого етикету-…

5)Під час діалогічного мовлення необхідно дотримувати таких норм літературної мови:

 

4.Розповідь про розділові знаки при діалозі (за схемою) (додаток 1)


1. Слова автора : - репліка діалогу. 
2. - Репліка діалогу , - слова автора. 
3.- Репліка діалогу! - слова автора. 

4. - Репліка діалогу ? - слова автора. 


5. Гра «Редактор»

Записати діалог, розставивши розділові знаки. Знайти помилки.


Добрий день. Здраствуйте, дівчата. 
Доброго здоров’я. 
Де ж ви так забарилися? 
Здоров’я шукали. 
І знайшли? 
Здоров’я на дорозі не валяється. 
Ми добре знаємо, що здоров’я найбільша людська цінність, яку на жаль багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу, сказала Марія. 
Так, я згодна. Мало народитися. Кожен повинен свідомо ставитися до здоров’я, берегти найдорожчий скарб у житті – своє власне здоров’я, - погодилася Ірина. 
А Марія додала. 
Ти маєш рацію. Недарма ж у народі кажуть, що здоров’я за гроші не купиш. За нього необхідно активно боротися.

 

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

1.Мозковий штурм

 Яку роль відіграє спілкування в житті людини?

 Від чого воно залежить?

 Як називається розмова двох і більше осіб?

 Як називаються слова кожного учасника діалогу?

 Як вести діалог?

 У яких стилях мовлення найчастіше використовують діалог?

 Які існують правила ведення діалогу?

 Які правила ввічливої розмови ви знаєте?

 

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Коментар учителя.

 Щодня ми спілкуємося з різними людьми: друзями, знайомими і незнайомими, батьками й учителями. Під час обміну думками ми повідомляємо якусь новину або відстоюємо власну позицію.

-Яких вимог необхідно дотримувати, коли виникла потреба поділитися своїми думками, спостереженнями чи досвідом?

 

2.Колективна робота з пам'яткою(додаток 2)

 Пам'ятка

1) Дотримуйте теми й мети спілкування. 
2) Під час спілкування не перебивайте співрозмовника. 
3) Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку. 
4) Слухайте зацікавлено й доброзичливо. 
5) Дбайте про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника. 
6) Додержуйте етикетних норм і правил поведінки під час діалогу. 
 

3.Спостереження над мовним матеріалом (робота в парах) (додаток 3)

 Прочитати текст за ролями. Визначити тему й основну думку.

 

Скажи людині: «Доброго дня!»

Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.

Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.

— Тату, куди бабуся йде? — питає син.

— Зустрічати або проводжати,— каже батько й усміхається.— Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня, бабусю!»

— Навіщо ж казати ці слова? — дивується син.— Ми ж її не знаємо.

— А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.

Ось і бабуся.

— Доброго дня, бабусю! — каже син.

— Доброго дня,— каже батько.

— Доброго вам здоров’я,— відповідає бабуся і усміхається.

І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки — раніше їх і не чути було.

На душі в хлопчика стало легко.

— Чому це воно так? — питається син.

 

4.Аналіз прочитаного

 Дайте відповіді на запитання.

 -Чи траплялися схожі ситуації у вашому житті?

 -Чи зрозумів хлопчик, чому так сказав йому батько? Чи буде він чемним і надалі?

 -У яких рядках сформульована основна думка оповідання?

 

5.Складання діалогічних текстів

Завдання №1

Складіть і розіграйте діалог між двома подругами-семикласницями,одна з яких довго перебувала в лікарні, а друга пропонує їй допомогу в навчанні. У репліках використайте подані словосполучення.
Змушена була пропустити, налаштована на серйозну роботу, надолужити прогаяний час,вивчити пропущений матеріал, принесені підручники, нерозв’язані задачі, ненаписані твори, запропонована допомога, зростаючий темп, вражаюча наполегливість.
Зразок №1
- Привіт, Оксанко!
-Привіт! Я дуже рада тебе бачити!

- У тебе сьогодні гарний настрій.
-Ти права. Зранку приходив лікар і сказав, що вже завтра я зможу повернутися додому.
-Це чудова новина!
-Ми з нетерпінням чекаємо твого повернення.
-Мені дуже приємно чути такі слова, але… у мене виникла одна проблема.
-Що трапилось?Можливо, я тобі допоможу.
-Це було б прекрасно. Ти знаєш, що я пропустила багато уроків у зв’язку зі станом здоров’я. Але налаштована на серйозну роботу і докладу максимум зусиль, щоб надолужити пропущений матеріал. Мені потрібна твоя допомога.
-Я залюбки допоможу тобі.Адже ми розв’язали багато складних задач і написали чимало творів. Ти одна з усім цим не впораєшся. Та завдяки твоїй наполегливості ми швидко все надолужимо.
-Велике спасибі за підтримку і розуміння. Ти дуже хороша подруга.
-Дякую. Зустрінемось в неділю.
-До зустрічі.
    Завдання №2.

Складіть і розіграйте діалог між двома ученицями, які обговорюють прихід до їхнього класу ”новачка”. У репліках використайте подані словосполучення.
Гарний як намальований, говорить як по писаному, язик гарно підвішаний, став як укопаний, як у воду опущений, огорнутий таємницею, наставлений на розум, спійманий на слові.
Зразок №2
За партою сидить Соломія, раптом до класу вбігає Ірина.
-Знаєш, що трапилось?
- Ні, але з твого виразу обличчя неважко здогадатись…
-Продовжуй!
-Це щось таке, що тебе дуже зацікавило.
-Можливо, але ти навіть не здогадуєшся, що по коридору вже іде до нашого класу “новачок”.
-І що? Мені байдуже… Ех, якби він був гарний як намальований, тоді інша річ.
-Та він викапаний Роберт Томас Паттінсон!
-Невже?
-Справді. Він такий загадковий, оповитий таємницею.
-Ти так розповідаєш, ніби це ідеал хлопця.
-Можна подумати, що ти не зацікавилась ним.
-Якщо чесно, то я ще не бачила його, а вже хочу сидіти з ним за партою.Чому ж він зволікає?
-… Вибач, але це була моя вигадка, що допомогла нам помріяти.
-Нема за що вибачатись, бо це було весело. Ми могли змалювати в своїй уяві ідеального хлопця.
-Ти, напевно, думала, що він спортивної статури, енергійний, розумний і красивий.
-А ти була впевнена, що в нього чудовий голос та миловидне обличчя.
Дівчата не зауважили,як до класу зайшов учитель. Вони швиденько підготувались до уроку. За декілька хвилин уже стояли біля дошки й розв’язували складні задачі.

Завдання №3.

Скласти діалог на тему «Шкідливі звички – шлях у безодню» (10-12реплік).

Опорні слова і вислови: 

Серйозна проблема молоді

Шкідливі звички і їх вплив на здоров’я

Не сформована потреба вести здоровий спосіб життя

Як позбавитися шкідливих звичок?

Що значить вести здоровий спосіб життя.


Завдання №4.

Скласти діалог на тему «Поради, як зберегти здоров’я» (10-12реплік).

Опорні слова і вислови.

Здоров’я – найбільший скарб

Складники здоров’я: здоровий спосіб життя, відсутність шкідливих звичок, хвороб, загартування організму.

Шкідливі звички наносять невиправну шкоду здоров’ю.

Чого треба уникати, щоб зберегти здоров’я?

Що значить здоровий спосіб життя?


Завдання №5

Скласти діалог на тему «Здорові звички – здоровий спосіб життя»(10-12реплік). 
Опорні слова і вислови.

Здоров’я – це багатство людини

Здоров’я кожного – це здобуток країни

Зберігати здоров’я, вести здоровий спосіб життя – громадянський обов’язок кожного

Режим дня - це розпорядок праці, відпочинку і сну

«Хто день починає з зарядки, у того справи в порядку»

Дотримання особистої гігієни

Активний відпочинок

Здорове харчування

Спорт, загартування.


Завдання № 6.

Скласти діалог на тему «Мудрі заповіді народу про здоров’я» (10-12реплік).

Опорні слова і вислови.

Здоров’я – всьому голова.

Здорові люди – роботящі.

Як у народі здавна ставляться до пияцтва?

Що радить народна медицина для збереження здоров’я?
 

 

VІ.Виправлення помилок, допущених семикласниками у діалогічному мовленні . Оціювання.

 

VIІ.Підсумок уроку.

Хай буде все побачене – побачено, 
Хай буде все пробачене – пробачено, 
Хай буде вік прожито, як належить – 
Від здорових звичок це залежить. 
Будьте здоровими! 
Будьте щасливими! 
 

VIIІ. Домашнє завдання. Скласти й записати у зошит діалог між учнем і його батьком (матір’ю) про улюбленого актора, художника чи естрадного виконавця.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 1

Розповідь про розділові знаки при діалозі (за схемою)

1. Слова автора : - репліка діалогу. 
2. - Репліка діалогу , - слова автора. 
3.- Репліка діалогу! - слова автора. 

4. - Репліка діалогу ? - слова автора. 

 

Записати діалог, розставивши розділові знаки. Знайти помилки.


Добрий день. Здраствуйте, дівчата. 
Доброго здоров’я. 
Де ж ви так забарилися? 
Здоров’я шукали. 
І знайшли? 
Здоров’я на дорозі не валяється. 
Ми добре знаємо, що здоров’я найбільша людська цінність, яку на жаль багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу, сказала Марія. 
Так, я згодна. Мало народитися. Кожен повинен свідомо ставитися до здоров’я, берегти найдорожчий скарб у житті – своє власне здоров’я, - погодилася Ірина. 
А Марія додала. 
Ти маєш рацію. Недарма ж у народі кажуть, що здоров’я за гроші не купиш. За нього необхідно активно боротися.

 

 

 

 

Додаток 1

 Розповідь про розділові знаки при діалозі (за схемою)

1. Слова автора : - репліка діалогу. 
2. - Репліка діалогу , - слова автора. 
3.- Репліка діалогу! - слова автора. 

4. - Репліка діалогу ? - слова автора. 

 

Записати діалог, розставивши розділові знаки. Знайти помилки.


Добрий день. Здраствуйте, дівчата. 
Доброго здоров’я. 
Де ж ви так забарилися? 
Здоров’я шукали. 
І знайшли? 
Здоров’я на дорозі не валяється. 
Ми добре знаємо, що здоров’я найбільша людська цінність, яку на жаль багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу, сказала Марія. 
Так, я згодна. Мало народитися. Кожен повинен свідомо ставитися до здоров’я, берегти найдорожчий скарб у житті – своє власне здоров’я, - погодилася Ірина. 
А Марія додала. 
Ти маєш рацію. Недарма ж у народі кажуть, що здоров’я за гроші не купиш. За нього необхідно активно боротися.

 

     

Додаток 1

 Розповідь про розділові знаки при діалозі (за схемою)

1. Слова автора : - репліка діалогу. 
2. - Репліка діалогу , - слова автора. 
3.- Репліка діалогу! - слова автора. 

4. - Репліка діалогу ? - слова автора. 

 

Записати діалог, розставивши розділові знаки. Знайти помилки.


Добрий день. Здраствуйте, дівчата. 
Доброго здоров’я. 
Де ж ви так забарилися? 
Здоров’я шукали. 
І знайшли? 
Здоров’я на дорозі не валяється. 
Ми добре знаємо, що здоров’я найбільша людська цінність, яку на жаль багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу, сказала Марія. 
Так, я згодна. Мало народитися. Кожен повинен свідомо ставитися до здоров’я, берегти найдорожчий скарб у житті – своє власне здоров’я, - погодилася Ірина. 
А Марія додала. 
Ти маєш рацію. Недарма ж у народі кажуть, що здоров’я за гроші не купиш. За нього необхідно активно боротися.

 

 

 

 

Додаток 1

 Розповідь про розділові знаки при діалозі (за схемою)

1. Слова автора : - репліка діалогу. 
2. - Репліка діалогу , - слова автора. 
3.- Репліка діалогу! - слова автора. 

4. - Репліка діалогу ? - слова автора. 

 

Записати діалог, розставивши розділові знаки. Знайти помилки.


Добрий день. Здраствуйте, дівчата. 
Доброго здоров’я. 
Де ж ви так забарилися? 
Здоров’я шукали. 
І знайшли? 
Здоров’я на дорозі не валяється. 
Ми добре знаємо, що здоров’я найбільша людська цінність, яку на жаль багато людей починають цінувати та берегти, вже втративши значну частину цього скарбу, сказала Марія. 
Так, я згодна. Мало народитися. Кожен повинен свідомо ставитися до здоров’я, берегти найдорожчий скарб у житті – своє власне здоров’я, - погодилася Ірина. 
А Марія додала. 
Ти маєш рацію. Недарма ж у народі кажуть, що здоров’я за гроші не купиш. За нього необхідно активно боротися.

 

Додаток 3

 Прочитати текст за ролями. Визначити тему й основну думку.

 

Скажи людині: «Доброго дня!»

Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.

Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.

— Тату, куди бабуся йде? — питає син.

— Зустрічати або проводжати,— каже батько й усміхається.— Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня, бабусю!»

— Навіщо ж казати ці слова? — дивується син.— Ми ж її не знаємо.

— А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.

Ось і бабуся.

— Доброго дня, бабусю! — каже син.

— Доброго дня,— каже батько.

— Доброго вам здоров’я,— відповідає бабуся і усміхається.

І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки — раніше їх і не чути було.

На душі в хлопчика стало легко.

— Чому це воно так? — питається син.

 

 

 

Додаток 3

 Прочитати текст за ролями. Визначити тему й основну думку.

 

Скажи людині: «Доброго дня!»

Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.

Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.

— Тату, куди бабуся йде? — питає син.

— Зустрічати або проводжати,— каже батько й усміхається.— Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня, бабусю!»

— Навіщо ж казати ці слова? — дивується син.— Ми ж її не знаємо.

— А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.

Ось і бабуся.

— Доброго дня, бабусю! — каже син.

— Доброго дня,— каже батько.

— Доброго вам здоров’я,— відповідає бабуся і усміхається.

І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки — раніше їх і не чути було.

На душі в хлопчика стало легко.

— Чому це воно так? — питається син.

 

 

 

 

 

Додаток 3

 Прочитати текст за ролями. Визначити тему й основну думку.

 

Скажи людині: «Доброго дня!»

Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.

Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.

— Тату, куди бабуся йде? — питає син.

— Зустрічати або проводжати,— каже батько й усміхається.— Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня, бабусю!»

— Навіщо ж казати ці слова? — дивується син.— Ми ж її не знаємо.

— А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.

Ось і бабуся.

— Доброго дня, бабусю! — каже син.

— Доброго дня,— каже батько.

— Доброго вам здоров’я,— відповідає бабуся і усміхається.

І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки — раніше їх і не чути було.

На душі в хлопчика стало легко.

— Чому це воно так? — питається син.

 

 

 

Додаток 3

 Прочитати текст за ролями. Визначити тему й основну думку.

 

Скажи людині: «Доброго дня!»

Лісовою стежинкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел та струмочок дзюркотить у лісовій гущавині.

Аж тут син побачив, що назустріч їм іде бабуся.

— Тату, куди бабуся йде? — питає син.

— Зустрічати або проводжати,— каже батько й усміхається.— Ось як ми зустрінемося з бабусею, ти й скажеш: «Доброго дня, бабусю!»

— Навіщо ж казати ці слова? — дивується син.— Ми ж її не знаємо.

— А ось зустрінемось, скажемо бабусі ці слова, тоді й побачиш, навіщо.

Ось і бабуся.

— Доброго дня, бабусю! — каже син.

— Доброго дня,— каже батько.

— Доброго вам здоров’я,— відповідає бабуся і усміхається.

І хлопчик побачив: усе довкола змінилось. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. У кущах заспівали пташки — раніше їх і не чути було.

На душі в хлопчика стало легко.

— Чому це воно так? — питається син.

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задунайська Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
24277
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку