На уроці використовуються різні форми та методи навчання, для кращого засвоєння нового матеріалу.
Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: Ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова;
формувати вміння й навички розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль;
розвивати увагу, спостережливість, пам'ять,
виховувати наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, любов до природи.
Обладнання: підручник, записи на дошці, індивідуальні картки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Мова – така ж жива істота, як і народ, що її витворив,
і коли він кине свою мову, то вже буде смерть його душі,
смерть усього того, чим він відрізняється від інших людей.
Панас Мирний
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Слово вчителя:
У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.
Аутотренінг. (Слайд 2 )
Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.
Я – учень.
Я – особистість творча.
Я думаю, аналізую.
Я не боюсь висловлювати свої думки.
Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.
Шукаю істину. Я хочу багато-багато знати.
Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.
ІІ. Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності.
Епіграф ( Слайд 3)
Бесіда
Розподільний диктант
Уявно поділіть свій листок на 4 колонки:
Іменники |
Дієслова |
Дієприкметники |
? |
Дівчина |
сміялася |
скошена |
торкаючись |
хустинка |
працював |
написаний |
чекаючи |
оберег |
відвідали |
освітлений |
прочитавши |
кошеня |
намалювала |
митий |
|
Слайд 5 Тема
Слово вчителя:
Тема уроку: “Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. ”
Спробуйте сформулювати мету, скориставшись формулою “Сьогоднішній урок навчить нас ...”
Слайд 6
Сьогоднішній урок навчить нас:
Багато чого ви хочете дізнатися, тому не гаємо час – вперед!!!
Слайд 7
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1)Слово вчителя:
- Що ми дізнались про дієприслівник?( Відповідає на питання шо роблячи? що зробивши?)
Прочитайте речення на дошці, знайдіть слово , яке означає основну дію і слово , які - додаткову?
Верби дрімали, заглядаючи в воду. (І. Нечуй-Левицький)
Слова, які називають додаткову дію предмета, належать до особливої форми дієслова, яка називається дієприслівником.
Як ви гадаєте, що означає назва цієї особливої форми дієслова? Спільні ознаки з якими частинами мови має дієприслівник?
Робота з підручником
2)Колективна робота.
Впр.141 за завданням підручника
Фізхвилинка (Слайд 8)
(Слайд 9) ( Показ слайду 7 )
3)Самостійна робота
Впр. 142( за завданням підручника)
1вар – 2,3 речення
2 вар – 4,5 речення
V . Закріплення вивченого матеріалу
4)Коло думок (Запис на дошці)
Поясніть , чому лише в першому реченні одне з двох виділених дієслів можна замінити дієприслівником.
(Соловей сидячи на гілці, заливчасто витьохкує.)
5)Робота в парі
Впр 143 (за завданням підручника)
6)Робота в групах
(відредагувати текст, озаглавити, підкреслити дієприслівники і підрахувати їх – кількість записати)
Зима прийшовши на зміну дощам пізньої осені , часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя , поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи.
На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками , а руки в рукавичках. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.
Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі , радуючи нас своєю красою і веселими забавами.
Слайд 10 Перевірка роботи в групах
Домашнє завдання (Слайд 11)
Параграф §13 впр. 149
Впр. 148 (усно) за завданням підручника
Підсумок
Слайд 12 ( Показ слайду 6)
Слайд 13( Показ слайду 4 )
Українці на згадку про дім беруть з собою в дорогу обереги – символи, талісмани, які допомагають у тяжку хвилину.
Серед цих оберегів – калина, тополя, хліб, лелека, барвінок, сорочка, пісня, рушник... (надруковано на аркуші) Тож нехай ці обереги завжди допоможуть нам.
Робота в групах I - гр
(відредагувати текст, озаглавити, виписати дієприслівники і підрахувати їх – кількість записати , довести, що ці слова дієприслівники)
Зима, прийшовши на зміну дощам пізньої осені , часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя , поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи.
На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками , а руки в рукавичках. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.
Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі , радуючи нас своєю красою і веселими забавами.
Робота в групах II – гр
(відредагувати текст, озаглавити, виписати дієприслівники і підрахувати їх – кількість записати)
Зима прийшовши на зміну дощам пізньої осені , часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя , поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи.
На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками , а руки в рукавичках. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.
Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі , радуючи нас своєю красою і веселими забавами.
Робота в групах III – гр
(озаглавити, виписати дієприслівники і підрахувати їх – кількість записати)
Зима прийшовши на зміну дощам пізньої осені , часто починається з холодних вітрів. Дерева вже давно скинули своє листя , поступово занурюються у глибокий сон. Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім не зігріваючи.
На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками , а руки в рукавичках. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.
Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі , радуючи нас своєю красою і веселими забавами.
План – конспект
відкритого уроку з теми:
«Дієприслівник як особлива форма дієслова:
значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».
Проведено в 7 – Б класі
Дмитрівського НВК
ім.С.С.Курогло
учитель української мови
та літератури
Попозогло Н.А.
2018р