Урок: "Дієприслівник як особлива форма дієслова"

Про матеріал

На уроці використовуються різні форми та методи навчання, для кращого засвоєння нового матеріалу.

Перегляд файлу

Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: Ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова;

формувати вміння й навички розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль;

розвивати увагу, спостережливість, пам'ять,

виховувати  наполегливість у роботі, культуру мовлення, спілкування, любов до природи.

Обладнання: підручник, записи на дошці, індивідуальні картки.

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу


 


 

     Мова – така ж жива істота, як і народ, що її витворив,

і коли він кине свою мову, то вже буде смерть його душі,

смерть усього того, чим він відрізняється від інших людей.

                                                                                                          Панас Мирний


 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Слово вчителя:

У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.

Аутотренінг. (Слайд 2 )

Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.

Я – учень.

Я – особистість творча.

Я думаю, аналізую.

Я не боюсь висловлювати свої думки.

Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.

Шукаю істину. Я хочу багато-багато знати.

Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.

 

ІІ. Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності.

Епіграф ( Слайд 3)

Бесіда

  • На які дві групи поділяються  частини мови?
  • Які самостійні? Які службові?(назвати їх)

 

 

 

 

Розподільний диктант

Уявно поділіть свій листок на 4 колонки:

Іменники

Дієслова

 Дієприкметники

             ?

Дівчина

сміялася

скошена

торкаючись

хустинка

працював

написаний

чекаючи

оберег

відвідали

освітлений

прочитавши

кошеня

намалювала

митий

 

  • За якими ознаками ти розпізнавав слова?
  • Чи є такі слова, значення яких ви не знаєте?
  • Поясніть ,будь ласка, що таке оберег?
  • Де можна знайти пояснення значень незрозумілих слів? Словник тлумачний)
  • …прочитай визначення цього слова.
  •  
  • Слайд 4 ( малюнки оберегів)
  • Оберег – це предмет, що призначений захищати дім, людину  від нечистої сили,хвороб,біди,небезпеки. Він приносить щастя, благополучя, поліпшує здоров'я.
  • Що належить до оберегів?
  • Складіть речення з цим словом.
  • ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
  • Чому щодо цих слів у вас  сумніви?(питання)
  • На які питання вони відповідають? (шо роблячи? Що зробивши?)

Слайд 5 Тема

Слово вчителя:

Тема уроку: “Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. ”

 

  • Це перший урок нової теми, присвяченої вивченню дієприслівника.
  • Про що б ви хотіли дізнатися на цьому уроці

Спробуйте сформулювати мету, скориставшись формулою “Сьогоднішній урок навчить нас ...”

Слайд 6

Сьогоднішній урок навчить нас:

  • давати визначення дієприслівника як особливої форми дієслова;
  • розпізнавати дієприслівники в реченнях;
  • визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприслівників;
  • правильно використовувати дієприслівники у власному мовленні.

Багато чого ви хочете дізнатися, тому не гаємо час – вперед!!!

Слайд 7

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1)Слово вчителя:

 - Що ми дізнались про дієприслівник?( Відповідає на питання шо роблячи? що зробивши?)

Прочитайте речення на дошці, знайдіть слово , яке означає основну дію і слово , які  - додаткову?

Верби дрімали, заглядаючи в воду. (І. Нечуй-Левицький)

Слова, які називають додаткову дію предмета, належать до особливої форми дієслова, яка називається дієприслівником.

Як ви гадаєте, що означає назва цієї особливої форми дієслова? Спільні ознаки з якими частинами мови має дієприслівник?

 

Робота з підручником

  • Що вже ви знаєте про  дієприслівник?
  • Прочитайте визначення дієприслівник це – стор .52

2)Колективна робота.

Впр.141 за завданням підручника

 

 

Фізхвилинка (Слайд 8)

 

(Слайд 9) ( Показ слайду 7 )

 

 

3)Самостійна робота

Впр. 142( за завданням підручника)

1вар – 2,3 речення

2 вар – 4,5 речення

V . Закріплення вивченого матеріалу

4)Коло думок (Запис на дошці)

Поясніть , чому лише в першому реченні одне з двох виділених  дієслів можна замінити дієприслівником.

  1. Соловей сидить на гілці, заливчасто витьохкує.
  2. Сонце пішло на захід, тіні лягли на дорогу.

(Соловей сидячи на гілці, заливчасто витьохкує.)

 

5)Робота в парі

Впр 143 (за завданням підручника)

6)Робота в групах

(відредагувати текст, озаглавити, підкреслити дієприслівники і підрахувати їх – кількість записати)             

    Зима прийшовши на зміну дощам пізньої осені , часто починається з холодних вітрів.  Дерева вже давно скинули своє листя , поступово занурюються у глибокий сон.  Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім  не зігріваючи.

    На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками , а руки в рукавичках. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.

     Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі , радуючи нас своєю красою і веселими забавами.

Слайд 10       Перевірка роботи в групах

 

Домашнє завдання  (Слайд 11)

Параграф  §13 впр. 149

Впр. 148 (усно) за завданням підручника

 

Підсумок

  • Згадайте, про що ви хотіли дізнатися на цьому уроці?

 Слайд 12 ( Показ слайду 6)

  • Використовуючи дієприслівники, скажіть , поставлена нами мета  - здійснилася?
  •  

Слайд 13( Показ слайду 4 )

 

 Українці на згадку про дім беруть з собою в дорогу обереги – символи, талісмани, які допомагають у тяжку хвилину.

Серед цих оберегів – калина, тополя, хліб, лелека, барвінок, сорочка, пісня, рушник... (надруковано на аркуші) Тож нехай ці обереги завжди  допоможуть нам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах   I - гр

 

 

(відредагувати текст, озаглавити, виписати дієприслівники і підрахувати їх – кількість записати , довести, що ці слова дієприслівники)

 

 

    Зима, прийшовши на зміну дощам пізньої осені , часто починається з холодних вітрів.  Дерева вже давно скинули своє листя , поступово занурюються у глибокий сон.  Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім  не зігріваючи.

 

 

    На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками , а руки в рукавичках. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.

 

 

     Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі , радуючи нас своєю красою і веселими забавами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах   II – гр

 

(відредагувати текст, озаглавити, виписати дієприслівники і підрахувати їх – кількість записати)

 

 

    Зима прийшовши на зміну дощам пізньої осені , часто починається з холодних вітрів.  Дерева вже давно скинули своє листя , поступово занурюються у глибокий сон.  Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім  не зігріваючи.

 

 

    На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками , а руки в рукавичках. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.

 

 

     Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі , радуючи нас своєю красою і веселими забавами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах   III – гр

 

(озаглавити, виписати дієприслівники і підрахувати їх – кількість записати)

 

 

     Зима прийшовши на зміну дощам пізньої осені , часто починається з холодних вітрів.  Дерева вже давно скинули своє листя , поступово занурюються у глибокий сон.  Яскраве сонце світить лише кілька годин на добу, зовсім  не зігріваючи.

     На вулиці мороз, і люди видихають густі струмені пари. Усі одягнули теплі шуби, сховавши вуха під шапками , а руки в рукавичках. Тільки ніс і щоки ніяк не вберегти від морозу, і вони стають рум’яними.

     Зима – ніби справжня Снігова королева, холодна та іноді непривітна. Зате прекрасна у своїх білих шатах зі снігу й прикрасах із діамантів льоду. Накинувши на плечі шаль з вітру та хуртовини, зима нечутним кроком ступає по землі , радуючи нас своєю красою і веселими забавами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       План – конспект

відкритого уроку з теми:

 

«Дієприслівник як особлива форма дієслова:

значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».

 

                                    Проведено в 7 – Б класі

Дмитрівського НВК

ім.С.С.Курогло

учитель української мови

та літератури

Попозогло Н.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018р

 

 

 

 

 

F:\ОБЕРЕГ.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


F:\ОБЕРЕГ.jpg       F:\ОБЕРЕГ.jpg

 

 

 

F:\ОБЕРЕГ.jpg       F:\ОБЕРЕГ.jpg

docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
1359
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку