Тема2: У майстерні скульптора, архітектора й народних мистецтв
Урок 1 У майстерні скульптора. Домашні улюбленці
Курч Ірина Олександрівна,
учитель початкових класів
Звенигородська спеціалізована школа
І-ІІІ ступенів №1
Звенигородської районної ради
Черкаської області
Тема2: У майстерні скульптора, архітектора й народних мистецтв
Урок 1 У майстерні скульптора. Домашні улюбленці
Мета:
Обладнання: навчальні плакати; репродукції робіт відомих майстрів, навчальні роботи з методичного фонду; об’ємні зображення тварин, статуетки тварин;
музичний ряд: аудіозапис українських народних пісень про тварин; ТЗН;
матеріали для демонстрації послідовності та техніки виконання роботи; дошка для ліплення; пластилін (глина); стеки; простий олівець, фотографії кішки та мишки.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання.
Ось знову лунає дзвінок,
Запрошує всіх на урок.
Будемо дружно ми працювати,
Творити та фантазувати.
Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
https://www.youtube.com/watch?v=i2p7nsBzP9o
(Відео «Лунтик. Дітям про скульптуру».)
На дошці ілюстрації монументальної скульптури .
- Чим відрізняється скульптура від живопису? (скульптура має об’єм і знаходиться у навколишньому середовищі, серед нас у просторі, а живопис на папері) .
- Що ж таке скульптура? Давайте переглянемо ролик, який нам розповість все про скульптуру.
https://www.youtube.com/watch?v=o39lIgS735M
-Скажіть, твори якого виду мистецтва ви бачили на відео: живопису чи скульптури? (скульптури)
- Що на них зображено? (пам’ятники)
- Кого зображають пам’ятники? ( Пам’ятники зображають людей.)
- Для чого створюють пам’ятники?
( щоб зберегти пам’ять про людину на довгі роки).
- Які пам’ятники із зображенням людей ви бачили у нашому місті?
- Яких вони розмірів ? (великі)
- Через такі великі розміри цю скульптуру так і називають - великою. Частіше всього такі пам’ятники ставлять на площах.
Велика скульптура також є і в парках, її так і називають - «паркова скульптура».
Розгляд слайдів з зображенням паркових скульптур.
Підводжу дітей до висновку, що виліпити можна все, як реальне, так і фантастичне, казкове (людей, тварин, посуд, казкових персонажів…)
(щоб прикрашати села, міста, подвір’я)
мо-ну-мен-таль-на.
-Хочете себе уявити твором скульптури?
Гра «Я – скульптура»
(діти уявляють себе твором скульптури, учитель відгадує, який образ вони створили)
На столі під покривалом розставлені скульптури малих форм.
Знімаю покривало. На столі розміщені скульптури малих форм.
Діти розглядають скульптури.
Сова – приваблює погляд своїми деталями. Тут видно кожну пір’їночку, вона ніби жива.
Жаба – вона ніби справжня, видно кожну складочку на її зеленому тілі, та ще є краплинки червоного каміння. Якби вони були прозорі, можна було б подумати, що жабка щойно вилізла з води. Пофантазуйте, що це за краплинки такі (жаба-царівна).
Козлик – вирізняється незвичайною формою ріг, як корона.
Глиняна кішка - мені подобається її пластична форма з цілого шматка глини. Лінії дуже плавні, ніжні, м’які, не колючі, як у справжньої кішечки.
Собака – скульптор дуже вдало передав рух. Зверніть увагу на її лапи, вони кудись біжать.
А ось яка колоритна жіночка. Чим вона привертає до себе увагу? (яскраві кольори, приємна посмішка, справжня українка. Не схожа вона часом на чиюсь бабусю?)
Розглядаються всі скульптури. Учитель допомагає зробити висновок: усі скульптури різні, несхожі одна на одну. Ця привертає до себе увагу яскравим кольором, розписом, інша формою, а ця дуже вдало передає рух.
(ставлю об’єкт на демонстраційний столик. Розглядаємо.)
- Бачите, обійшли цю скульптуру по кругу і гарно роздивилися. Тому така скульптура називається круглою. Подумайте і скажіть: тільки мала скульптура може бути круглою? (велика теж)
-Діти, а ви хочете бути скульпторами?
Давайте відберемо скульптуру наших домашніх улюбленців. Візьмемо кішку, щоб детально розглянути її, а ще придумаємо історію, як кішка потоваришувала з мишкою.
Сідайте за парти і розглянемо тваринок детально та визначимо головні характеристики наших героїв.
Відгадування загадки:
Хто з хвостиком і з вушками,
В кого лапки з подушками?
Як ступа, ніхто не чує,
Тихо крадучись, полює.
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від… (Кішки)
У норі хатинку має, хліб, сирочок полюбляє.
По підлозі тишком-нишком
Бігає сіренька… (Мишка)
- Може, у когось живе вдома маленька мишка?
-Яка вона?
III. Вивчення нового матеріалу
Іноді у мультфільмах ми бачимо, що миші не тільки не бояться котів, а й воюють з ними.
ХИТРА МИШКА
Мама сварить доню мишку:
— Ти псуєш навіщо книжку?
— Я з малюнка,— мовить та,—
Хочу вигризти кота.
(Леонід Куліш-Зіньків)
Ми спробуємо зробити так, щоб кішка з мишкою подружилися. Ми їх зліпимо. Вони знаходитимуться поряд на наших дощечках для ліплення і потоваришують.
Фізхвилинка https://www.youtube.com/watch?v=AWBz-3hLzRo
Весела дитяча пісня – кіт і мишка
ІV. Інструктаж
Перед початком роботи добре розімніть пластилін у долонях, щоб він став м’яким та еластичним. Не розкидайте шматки пластиліну, щоб не забруднитися самим та не насмітити у класі.
Сформуйте кульки пластиліну, з яких ви ліпитимете частини тіл кішки й мишки. Пам’ятайте: тулуб кішки більший за тулуб мишки. Так само вушка, лапки, голівки й хвости кішки та мишки різнитимуться за формою та розміром.
ІНСТРУКТАЖ https://www.youtube.com/watch?v=EFvjeNk-aYM
Розгляд інструкції «Пластилінова киця | Уроки ліпки з пластиліну для дітей.»
https://www.youtube.com/watch?v=XZgpcWXs7ec
Розляд інструкції «Як ліпити мишку з пластиліну | Уроки ліпки для дітей»
V. Самостійна практична діяльність учнів
Ліплення фігурок кішки та мишки
VI. Актуалізація вивченого матеріалу
VIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку.
Додатки