Тематична контрольна робота № 2. Лексикографія. Лексична норма.

Про матеріал
Українська мова 10 клас.Тематична контрольна робота № 2. Лексикографія. Лексична норма. Два варіанти.
Перегляд файлу

Тематична контрольна робота № 2. Лексикографія. Лексична норма.

Варіант 1

1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

А П’ятами накивати, швидко втекти, хапати дрижаки;

Б ні пари з уст, комарика придушити, як кіт наплакав;

В стояти як пень, весела людина, зуб на зуб не попадає;

Г сидіти склавши руки, дбайливо доглядати, бігти стрімголов. 

2. Позначте рядок, у якому є контекстуальні синоніми.

А Шлях лежав на вододілі Дніпра й Бугу, лежав високо і рівно. Турчанська могила присядькувато чапіла над чорним шляхом прибіленою копицею .

Б Тут було створено Кирило-Мефодіївське товариство, революційне крило якого очолив Т. Г. Шевченко.

В Минуло кілька днів, як Озиваймо не чув і не бачив вовка. З його володінь принаймні сіроманець зник. Лісовичок навіть хвилюватися почав — все-таки живе створіння пропало

Г Було, як почують хуторяни, що йде татарва, то ховаються по байраках і котловинах

3. Знайдіть речення, у якому неправильно вжито слово „приймати”.

А) Юнаки приймають присягу на вірність Україні.

Б) На випадок загибелі сержанта приймаю командування.

В) Наталка приймає участь у змаганнях з тенісу.

Г) Їв би очима, та душа не приймає.

Д) Прошу прийняти рішення якнайшвидше.

4. У якому рядку всі словосполучення містять омоніми?

А Розгорнути книгу — закрити книгу, мітити крейдою — мітити в серце;

Б піщана коса — дівоча коса, веселі люди — сумні люди;

В материнська ласка — хижа ласка, маскарадний бал — високий бал;

Г плакати від щастя — сміятись від щастя, написати листа одержати листа. 

5. У якому рядку всі фразеологізми становлять синонімічний ряд?

А Зуби з’їсти, мов муха в окропі, як білка в колесі;

Б кривити душею, крутити хвостом, надягати овечу шкуру;

В горло драти, криком кричати, милити шию;

Г лежати лежнем, дурня валяти, брати на сміх.

6. У якому рядку фразеологізми мають значення молодий?

А Ні пари з уст, мало ще каші з’їв;                       Б молоко на губах, курча жовтороте;

В горобеня жовтодзьобе, наробити галасу;    Г немає гаразду в голові, жуки в голові.
7. До якого типу фразеологізмів належать такі звороти: не чути ніг під собою, дати ногам спокій?
а) Фразеологічні єдності;                        б) фразеологічні зрощення;
в) професійно-технічні вислови;          г) фразеологічні сполучення;
ґ) крилаті вислови видатних людей. 

8. У якому рядку фразеологізм має значення говорити щось беззмістовне?

А Ковтати слова, відкривати душу, сон рябої кобили розказувати;

Б різати правду у вічі, кидати слова, розводити балачки;

В точити балачки, на весь голос, не своїм голосом;

Г городити теревені, смаленого дуба плести, химині кури розводити.

9. Укажіть рядок синонімів до слова дискусія.

А Говоріння, балакання, балачка, погроза;

Б сперечання, суперечка, словесний бій, обговорення;

В багатослів’я, незгода, дорікання, докір;

Г базікання, звинувачення, колотнеча, спір.

 

 

10. Лексичну норму не порушено в словосполученні

А мешканець України     Б міжнародне положення     В підбивати підсумки

Г провести міроприємство   Д замісник директора

 

11.Лексичну норму не порушено в словосполученні

А нова праска   Б слідуюча зупинка  В тканина у клітинку   Г збити з толку   Д зайти в тупик

 

 12. Визначте рядок, у якому використано фразеологізми-синоніми:
А) нестися високо, чути краєм вуха;       Б) п’яте через десяте, запас біди не чинить;
В) копилити губи, роззявити рота;          Г) сушити зуби, умирати від реготу;
Д) зловитися на гачок, під самим носом.

 

   Потрібно вибрати два правильні варіанти відповіді.

 

13. Позначте рядки, у яких слова утворюють синонімічний ряд.

А Дбати, піклуватися, турбуватися, клопотатися;

Б любо, мило, весело, приємно;

В горизонт, обрій, небосхил, височина;

Г рясний, густий, буйний, розкішний;

Д слабкий, нечутний, добрий, сумирний.

 

14. Позначте рядки, куди входять фразеологізми-синоніми до слова втекти.

А Дремнути навтікача, зачепити за живе, робити публіку;

Б п’ятами накивати, дати драла, дати ногам знати;

В дати лиха закаблукам, мов горохом сипати, ще прийде коза до воза;

Г розводити боби, збігло за водою, розводити теревені;

Д дати ногам волю, дати тягу, намастити п’яти салом.

 

15. Позначте речення, у яких вжиті слова-антоніми.

А Решта байдаків розсипалась без ладу, пливуть — котрий попереду, а котрий десь позаду .

Б Ледве зійшло сонце, козаки сипнули на берег.

В Тридцять весел зліта вгору одним помахом, падає, не хлюпнувши (М. Пригара).

Г Байдак сидить у воді глибоко: сім десятків козаків у кожному й вантажу багато.

Д Човни летіли по бистрині, мов чудернацькі птахи (М. Пригара).

 

16. Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.

1  Гарний                2  Відстати                   3  Далеко               4  Даремно

А У чорта на болоті;            Б ні за цапову душу;   В ні в казці сказати, ні пером описати;                  Г класти зуби на полицю;                    Д пасти задніх.

 

17. Пояснити значення фразеологізмів, з двома скласти речення.

Росинки в роті не мати; обводити поглядом; не по кишені; міряти поглядом; як по писаному; стріляна птиця.

18.Запишіть речення, виправивши помилки.

А Часто у житті нам зустрічаються негаразди.

Б Але це не завжди є стовідсотково вірне рішення.

В Я відношусь з повагою до своїх друзів.

 

19. Утворіть словосполучення, вибравши з дужок потрібне слово

Дружний, дружній (тон, колектив). Дощовий, дощовитий (день, черв’як). Ожеледь, ожеледиця (на деревах, на дорозі).

Тематична контрольна робота № 2. Лексикографія. Лексична норма.

Варіант 2

 

1. У якому рядку наведені словосполучення є фразеологізмами?

А) хотіти їсти, швидко втекти, говорити навмисне, уважно дивитися.

Б) дотепний чоловік, покірна людина, балакуча жінка, вродлива дівчина.

В) пропускати повз вуха, писана красуня, кипіти від злості, хапати дрижаки.

Г) надокучати товаришеві, дорога річ, повісити пальто, кипить вода.

Д) гнути залізо, піймати рибу, дбайливо доглядати, зазнати поразки.

2. Визначте речення з контекстуальними синонімами.
а) Ялинки – не тільки дітям радість, а й символ одвічної зеленої природи (І.Цюпа).
б) Скільки летітиме думка – усе не буде  межі, тільки нова і нова глибінь всесвіту (О.Гончар).
в) Кожне слово складається із змісту і мелодії (Петро Панч).
г) А хлюня мій ходить іще не може – синок мій любий, щастячко моє (За В.Сосюрою).
ґ) Поезія – це праця зрима, це думки смілої весна (М.Рильський).
3. Укажіть речення з контекстуальними антонімами.
а) На чорій землі білий хліб родить (Народна творчість).
б) Книжки не прочитав – розуму не додалося (Народна творчість).
в) Багато рук будувало й захищало собор, ще більше рук, мабуть, замахувалося на нього...  (П.Загребельний).
г) Згода дім будує, а незгода – руйнує (Народна творчість).
ґ) Сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками (Д.Павличко 

4. Укажіть рядок, у якому всі пари слів – пароніми:
А) веселий – щасливий; швидкий – повільний;
Б) далекий– близький; знайомий – маловідомий;
В) степінь- ступінь; анотація -нотація;
Г) усміхнений – похмурий; усмішка – посмішка;
Д) бити байдики – точити ляси; ревма ревіти – заливатися сміхом.
5. До складу яких словосполучень входять омоніми?

А) рій бджіл – рій думок, черствий хліб – черстве серце.

Б) захід сонця – організований захід, біла чайка – дерев’яна чайка.

В) дивитися крізь пальці – висмоктувати з пальця, без задніх ніг – валитися з ніг.

Г) відкривати книгу – закривати книгу, плакати від щастя – сміятися від щастя.

Д) Щирі люди – сердечні люди, дрімучий ліс – глухий ліс.

6. Вкажіть, яке джерело походження  фразеологізмів сізіфова праця, гордіїв вузол:
А) прислів’я та приказки;   Б) фразеологічні зрощення;   В) вислови античного походження;
Г) вислови біблійного походження;        Д) крилаті вислови видатних людей.
7. Визначте рядок, у якому  всі стійкі словосполучення – фразеологічні єдності:
а) опускаються руки, зарубати на носі;            б) слинку ковтати, гнути спину;
в) Ноїв ковчег, водити за носа;                         г) залишитися з носом, дантове пекло;
ґ) гострити п’яти, розбити глек.

8. Яке з наведених слів має лексичне значення „той, що давно минув, колишній”?

А) бувший; Б) давній; В) теперішній; Г) майбутній; Д) сьогоднішній.

9. До складу якого прислів’я входить антоніми:

А) Від користі серце кам’яніє.                  Б) Мудрий не дасть за ніс водити.

В) Язик до Києва доведе.                           Г) Золото і в огні блищить.

Д) Ученому – світ, а невченому – тьма.

10. Укажіть фразеологізм – синонім до вислову  замилювати очі:
а) ловити на слові;                б) дати перцю;
в) закрутити шайки;             г) бити в литаври;             ґ) напускати туману.

11. Визначте рядок, у якому використано фразеологізми-антоніми:
а) замилювати очі, удар нижче пояса;
б) ревма ревіти, стріляна птиця;
в) байдики бити, працювати не розгинаючи спини;
г) головою лягти, ні пари з уст;
ґ) тримати язик за зубами, легкий хліб.

12. Який фразеологізм є антонімом до вислову „стояти як пень”?

А) стояти на власних ногах; Б) стояти на краю безодні;

В) сидіти склавши руки; Г) бігти стрімголов; Д) скрутити собі м’язи.

 

   Потрібно вибрати два правильні варіанти відповіді.

 

13. Які фразеологізми становлять синонімічний ряд?

А) зачепити за живе, зривати маску, відкривати очі, перемивати кісточки.

Б) очей не відірвати, ні в казці сказати ні пером описати, хоч з лиця воду пий, писана красуня.

В) брати на себе, укривати ганьбою, зіграти в ящик, допікати до живого.

Г) обливати брудом, гав ловити, розкривати рота, собаку з’їсти.

Д) городити теревені, смаленого дуба плести, химині кури розводити

 

14. Лексичних норм не порушено

А Вижимати соки    Б виключення з правил   В виключити струм   Г розгорнути книжку 

Д довести причетність

15. Укажіть рядок, у якому всі пари слів – пароніми:
а) веселий – щасливий; швидкий – повільний;
б) далекий– близький; знайомий – маловідомий;
в) музичний – музикальний; робочий – робітничий;
г) громадський- громадянський; усмішка – посмішка;
ґ) бити байдики – точити ляси; ревма ревіти – заливатися сміхом.
 

16. Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.

1. Будинок на піску   2. Спалювати кораблі    3. Розтікатися мислію по древу 

4. Собака на сіні

А  Ненадійна справа;

Б  Робити рішучий крок, після якого неможливе повернення назад;

В  Великі, несподівані прибутки;

Г   розповідати про щось дуже детально;

Д  Людина, яка даремно намагається здаватися значимішою, ніж вона є насправді.

 

  17. Пояснити значення фразеологізмів, з двома скласти речення.

Стріляний вовк; діймати до серця; бити на сполох; сам не свій; викинути з голови; прикусити язика.

18.Запишіть речення, виправивши помилки.

А  Учні розповсюджують свої ідеї.     Б Я  купив лотерейний квиток.

В До нас приїхала чисельна делегація

19. Утворіть словосполучення, вибравши з дужок потрібне слово

Книжковий, книжний (мова, продукція),  пальне, паливо ( природне, дизельне), корисний, корисливий (підручник, чоловік).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сахнюк Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Матвійчук Сергій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 квітня 2021
Переглядів
6506
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку