Урок № 25 Тематична контрольна робота № 2 з розділу «Лексикологія» (тестові завдання), українська мова, 6 клас
Мета: оцінити рівень навчальних досягнень шестикласників з розділу «Лексикологія», з’ясувати можливі недоліки в ході опанування мовною теорією. Форма проведення тематичного оцінювання: виконання завдань тестового характеру.
Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку
III. Підготовча робота
Мотивація навчальної діяльності учнів. Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання завдань тестового характеру. Поділ учнів класу за варіантами.
IV. Виконання завдань тестового характеру за варіантами
Варіант 1
1. Позначити, у якому рядку всі слова — діалектизми:
а) курінь, сільський, потоки;
б) грань, коронки, когут, злуда;
в) куций, батько, беркут;
г) глаголити, зелений, бриль, увага.
2. Позначити, у якому рядку відсутні архаїзми:
а) вагало, світоч, суцвіття;
б) говорило, піїт, зірки;
в) ватра, виживне, передзвони;
г) пташки, калинонька, горіли, жита.
3. Визначити, у якому рядку вжиті історизми:
а) жандармерія, гайдамака, крамарне, хлоп;
б) аероплан, тяжкий, амфора, планета;
в) прапор, кваша, швець, півень;
г) хвіртка, лишенько, добридень, щодня.
4. Позначити, у якому рядку відсутні неологізми:
а) менеджмент, багряно-водний;
б) дизайнер, левино-жовтий;
в) жовтень, громадянський, методика;
г) інтербачення, ложкохвати.
5. Позначити, у якому рядку всі слова — професіоналізми:
а) фонема, лексема, постфікс, інтерфікс;
б) грего, дуб, мартинка, юнак;
в) холодник, легінь, навчання;
г) ом, явище, закон, сонечко.
6. Позначити, у якому рядку всі слова іншомовного походження:
а) вітряно, борг, доробок, здавна;
б) мішечок, колода, насадження;
в) мотовило, перелік, печеніг,
г) вояжер, дегазація, едиція, ідальго.
7. У реченні Не спиться вам, парламентські витії, Масні злодії, в орденах кати… (М. Рильський) виділені слова — це:
а) просторічні;
б) стилістично-забарвлені;
в) діалектичні;
г) синоніми.
8. Позначити, у якому рядку всі сполучення слів записано неправильно:
а) заходи для покращення, через фінансову неспроможність;
б) перейшло у спадщину; інженер за фахом;
в) по єдиному зразку; по фінансовій неспроможності;
г) за взаємною згодою, за свідченням очевидців.
9. Позначити рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики:
а) олень, двір, жити, бабця;
б) дієздатний, вищезгаданий, сумісництво, гриф;
в) кошик, копиця, мисник, роса;
г) сніжок, вівця, халамидник, річище.
10. Позначити рядок, який містить тлумачення слова юридичний:
а) міра державного примусу;
б) надання яким-небудь фактам правового характеру;
в) сукупність правових наук;
г) правовий, той, що стосується правознавства.
11. Позначити рядок, який містить характеристику слова буланий:
а) про річ, зроблену з міцної сталі;
б) про тварину сірого кольору;
в) про коня світло-рудої масті.
12. Позначити рядок зі словом, якому відповідає дане визначення: один із видів договору майнового найму, за яким одна сторона за плату передає майно в користування іншій стороні.
а) Позика;
б) оренда;
в) письмовий наказ;
г) акт.
Варіант 2
1. Позначити, у якому рядку всі слова — діалектизми:
а) пір’я, влітку, прегарний;
б) спадщина, лижі, проміння;
в) червлений, посуд, батько, потоки;
г) каракати, качула, кресаня, легінь.
2. Позначити, у якому рядку відсутні архаїзми:
а) стежина, здійметься, батьківське;
б) подолля, гудьба, вічне;
в) рівник, кріс, вродитися;
г) цілеччина, марець, невтомний.
3. Визначити, у якому рядку вжиті історизми:
а) лерія, відродження, сіяч, гай;
б) цариця, мурза, пістоль, соха;
в) горобець, хлопець, слівце, водій;
г) бруківка, суглоб, здається, піч.
4. Позначити, у якому рядку відсутні неологізми:
а) компакт-диск, вогнеликий;
б) надвечірність, місяць-білогривець;
в) голубосизяна, густо-джемилиний;
г) весна, відлига, урочистий.
5. Позначити, у якому рядку всі слова — професіоналізми:
а) метан, пляшка, рідина, водичка;
б) карапкан, вія, олівець, малина;
в) кубрик, рея, такелат, докер;
г) шаланда, холодник, плай, сіль.
6. Позначити, у якому рядку всі слова іншомовного походження:
а) габітус, дебіт, едафон, інцизія;
б) вічко, бондар, дослідник, здоба;
в) млинок, коляда, нарукавник;
г) мудрість, перепал, петрушка.
7. У реченні Не плач, татусю, ми ще повернемось назад (В. Сосюра) виділене слово — це:
а) стилістично забарвлене;
б) жаргонізм;
в) діалектизм;
г) загальновживане.
8. Позначити, у якому рядку всі сполучення слів записано неправильно:
а) писати за зраком; у міру того як;
б) заходи щодо підвищення ефективності праці;
в) трапилось через непорозуміння;
г) комісія по складанню акта; піти по службових справах.
9. Позначити рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики:
а) дощик, отець, штани, вила;
б) журавель, путь, дім, хліб;
в) постановити, глава, кредит, біржа;
г) віхола, вуста, Кость, ніч.
10. Позначити рядок, який містить тлумачення слова депортація:
а) вигнання, висилка з держави як міра карного покарання;
б) фаза промислового циклу;
в) політична організація суспільства;
г) система державних заходів.
11. Позначити рядок, який містить характеристику слова дружний:
а) згуртований, одностайний;
б) доброзичливий, дружелюбний;
в) прихильний, неприязний.
12. Позначте рядок зі словом, якому відповідає дане визначення: офіційна штаб-квартира фірми, приміщення:
а) банк;
б) кабінет;
в) приймальня;
г) офіс.
Варіанти правильних відповідей до тестових завдань
V. Організований збір зошитів для тематичних контрольних робіт
VI. Відповіді на запитання, що виникли в учнів під час виконання тестових завдань
VII. Домашнє завдання
Скласти розповідь про своє хобі, використовуючи різні групи слів за вживанням.