Українська мова 5 клас
Тематична контрольна робота №8
Відомості з синтаксису й пунктуації
(Однорідні члени речення. Звертання. Вставні слова. Складне речення. Пряма мова. Діалог)
І рівень (10х0,5=5 балів)
1. Речення може бути поширене:
а) другорядними членами;
б) головними членами;
в) однорідними членами;
г) службовими словами
2. Речення, що має однорідні члени називається:
а) непоширеним;
б) ускладненим;
в) неускладненим;
г) поширеним.
3. Слова, що об’єднують в одну групу всі перелічувані предмети, ознаки, дії називають:
а) уточнювальними;
б) відокремленими;
в) узагальнюваними;
г) однорідними.
4. Чуже мовлення, передане дослівно називається:
а) діалогом;
б) цитатою;
в) полілогом;
г) прямою мовою.
5.Звертання у реченні виражається у формі:
а) називного відмінка множини та родового відмінка однини;
б) називного відмінка однини та множини;
в) кличного відмінка та називного відмінка множини;
г) називного відмінка однини та знахідного відмінка множини.
6.Укажіть речення, у якому розділові знаки при однорідних членах розставлені неправильно:
а) День був ясний, сонячний та теплий.
б) Починається похмура осінь, але погода стоїть ще тепла.
в) Над селом, над полями, над горами розмахнула свої крильми зима.
г) Природа і оберігає й остерігає людину від злих помислів.
7. Укажіть речення з поширеним звертанням:
а) Здрастуй, чарівна зимова казко!
б) Природо, я у полоні твого незвичайного зимового пейзажу.
в) Тебе, земле, всю сходив до краю.
г) Лунайте ж, оркестри, грими барабан…
8.Ніколи не бувають вставними обидва слова рядка:
а) отже, навіть;
б) мабуть, нібито;
в) щоправда, начебто;
г) адже, принаймні.
9. Однорідними обставинами ускладнене речення:
а) Любив дід гарну бесіду і добре слово.
б) Скрізь червоно: на небі, і на узгір’ях, і на горі.
в) Тече вода в синє море, та не витікає.
г) Раділи верби і тополі…
10. Вкажіть речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки:
а) « Ніщо так не красить людину, як натхнення», - подумала Ярослава.
б) «Це я, ваш Пірат», - гавкав він крізь сльози.
в) «Оксано, тікаймо!» - рішуче прошепотіла до неї Олеся.
г) Іван сказав – «З тобою мова буде потім».
ІІ рівень (2х2= 4 бали)
1. Установіть відповідність між розділовим знаком та його місцем у реченні:
1.Кома |
а) Своєю винятковістю й своєю звичайністю…усім вона дорога для нас. |
2.Тире |
б) Уся зелена степова скатерть була ніби зіткана квітами…червоними купами смілки, синіми дзвониками, жовтими тюльпанами. |
3. Двокрапка |
в) Звуків…ліній та барв ми довіку назад не вернемо. |
4.Знак питання |
г) Воля …і труд достаток дають. |
|
д) «Скільки живе лелека…» - у дядька Павла питаю. |
2.Установіть відповідність між різновидами речень та їх прикладами:
1.Речення зі звертанням |
а) Нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і уста. |
2. Речення зі вставним словом |
б) Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням в рідній борозні. |
3. Речення з однорідними членами |
в) Кожен може мріяти про велике. |
4. Складне речення. |
г) Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі. |
|
д) Може, весна вже настала? |
ІІІ. Рівень (3 бали)
Складіть речення з прямою мовою перед словами автора, з прямою мовою після слів автора. Зробіть до них схеми. Перебудуйте на речення з непрямою мовою.