Тематичне оцінювання
за темою «Службові частини мови»
І рівень
1. Укажіть речення, в якому вжито непохідний прийменник:
А) З-під коріння липи било джерело погожої води.
Б) Дорога біжить поміж високих трав.
В) Дорога йшла коло самого Кайдашевого городу.
Г) Плекаймо в серці кожне гроно, прозоре диво калинове.
2. Через дефіс пишеться прийменник у реченні:
А) З/поміж коріння старої груші сягнуло вологим зблиском двоє очей.
Б) Вона вже зовсім у бугилі і подорожнику, о/біч неї на травах не сіріла курявичка,
збита людськими ногами…
В) Навколо села, у яругах, порослих лісом, сніг спершу сіявся на бліді коси
померхлих трав, шарудів по/під опалим листям, хурделився до/в/кола закущених
терниною круч…
Г) Ти не дивись, що буде там, чи забуття, чи зрада: весна іде на/зустріч вам, весна в
сей час вам рада.
3. Укажіть речення, у якому сполучник служить для зв’язку простих речень:
А) Синє море звірюкою то стогне, то виє.
Б) Кожна квітка тягнеться угору, а сонце і блакить милують її, цілують.
В) Тоді Десна була глибокою і бистрою річкою.
Г) Я пам’ятаю вчительку мою, просту, і скромну, і завжди спокійну.
4. Позначте речення, яке містить частку:
А) На галявині біля струмка розташувались на привал бійці маршової роти.
Б) Ніхто нас не схибить, ніхто не схитне.
В) Якщо втрачено все, залишається совість.
Г) Було колись в одній країні: сумний поет в сумній хатині рядами думи шикував.
5. Вигук не виділяється розділовими знаками в реченні:
А) Е синку, то не Гафійка, то Галя на роботі.
Б) Геть думи сумні!
В) О вітре, вітре з України, що ти там бачиш, розкажи.
Г) Гей піднімайтесь, хто сильний та дужий!
6. Укажіть речення, у якому вигук пишеться через дефіс:
А) Цить/те, мамо! Он Дмитро сюди йде!
Б) Гей/гей, козаче! Чого се тебе занесло на кручу?
В) Геть/те! Спершу самі навчіться, а тоді вчіть інших!
Г) А/гов, хлопче, – а чого тобі тут треба? Битися чи миритися?
ІІ рівень
7. Установіть відповідність між прийменником і словосполученням, у якому треба вживати цей прийменник.
1. У А) …ореолі слави
2. в Б) як … воду опущений
3. уві В) бачити … сні
Г) йти … дорозі
8. Установіть відповідність між сполучником сурядності і реченням, у якому він міститься.
А) Погожий вечір ще не погасив самородків золота, розкиданих над
1. Єднальний обрієм, а вже небо розлилось, як повінь, заливало сизо-зеленавою
водою луги…
2. Протиставний Б) Леся прудко стрибнула з човна і зникла в лісі, похрускуючи
хмизом.
3. Розділовий В) Коли б його пустити з косою просто, він обкосив би всю земну
кулю…
Г) І пливуть тоненькими поплутаними струмочками не то думи,
не то мрії.
9. Установіть відповідність між вигуком за значенням і реченням, у якому вжито такий вигук.
1. Вигуки, що виражають А) Ой, скажи, дай пораду, як прожити без долі!
різні почуття; Б) Добраніч, сонечку! Ідеш на захід… Побачиш
2. Вигуки, що виражають Україну – привітай!
спонукання до дії; В) «Чап-чап-чап-чап!» – пливе здалека по тихій річці.
3. Вигуки, що виражають Г) Ех, Миколо, здається, я знайшов те, що шукав.
привітання, подяку.
Робота з текстом
(1) Золота осінь… (2) Ах як нехочеться листу з дерева падати, - він аж ніби кровю з печалі налився і закривавив ліси. (3) Сумовито репить дуб, замислився перед зимовим сном ясен, тяжко зітхає клен. (4) Креслять тригонометричні фігурки високо в небі запізнілі журавлі запитуючи своїм «кру-кру»: «Чуєш, брате мій, товаришу мій? Відлітаємо!»
10. Укажіть речення, у яких допущено орфографічні помилки.
11. Укажіть речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
ІІІ рівень
12. Складіть опис «Ранок за моїм вікном» (6-7 речень). Використайте підрядні
та сурядні сполучники, підкресліть їх.