Документ містить тематичне планування гуртка "Юні друзі природи". План розрахований на 70 год (2 год. на тиждень). Відповідно до програми заплановано екскурсії, практичні заняття тощо.
Календарно-тематичне планування гуртка «Юні друзі природи»
Розрахований на 2 год. на тиждень
№ заняття |
Дата |
Тема заняття |
Примітки |
|
|||
1 |
|
Ознайомлення гуртківців з планом роботи. Значення знань з природознавчих дисциплін природоохоронній діяльності людини. |
|
2 |
|
Людина – частина природи. Значення природи в житті людини. Вплив людини на природу. |
|
3 |
|
Ознайомлювальна екскурсія в кабінети, куточок живої природи, на навчально-дослідну земельну ділянку. |
|
4 |
|
Екскурсія до міського парку. Знайомство з природою. |
|
|
|||
5 |
|
Основні правила ведення фенологічних спостережень. Календар природи та щоденник фенологічних спостережень: Значення сезонних явищ для господарської діяльності людини. |
|
6 |
|
Осінь у лісі. Відліт птахів. Підготовка тварин до зими. Осінні зміни в житті водоймищ. |
|
7 |
|
Осіння екскурсія на природу. Зміни в неживій природі та їх вплив на живу природу. Листопад. Зміна забарвлення листків. Збирання природного матеріалу. |
|
8 |
|
Екскурсія до місцевого парку з метою визначення дереві кущів у безлистому стані. |
|
9 |
|
Дарунок осені – гриби. Різноманітність грибів. Правила їх збирання. Перша допомога при отруєнні грибами. |
|
10 |
|
Життя тварин узимку. Визначення слідів на снігу. Природоохоронна робота Участь у великому зимовому обліку птахів. Виготовлення годівниць.Пташина їдальня. Підгодівля птахів. |
|
11 |
|
Життя під водою. |
|
12 |
|
Зимова екскурсія на екологічну стежку з метою вивчення пристосувань рослин до зими. Особливості хвойних дерев і кущів. |
|
13 |
|
Рослини-первоцвіти. Ранньоквітучі весняні рослини та їх охорона. Природоохоронна робота. Виготовлення листівок на захист первоцвітів. |
|
14 |
|
Тварини навесні. Народження малят у тварин. |
|
15 |
|
Приліт птахів. Природоохоронна робота. Участь у проведенні свят: «День зимуючих птахів», «День зустрічі птахів». |
|
16 |
|
Комахи весною. |
|
17 |
|
Весняна екскурсія до місцевого парку. Пробудження дерев і кущів від зимового сну. Сокорух, розпускання бруньок. |
|
18 |
|
Літо на порозі. Вивчення розвитку земноводних на прикладі жаби. |
|
|
|||
19 |
|
Різноманітність рослинного світу. Рослини-гіганти та рослини-карлики. |
|
20 |
|
Основні ознаки рослин. Роль і значення рослин у природі та в житті людини. Дослідницька робота. Спостереження за проростанням насіння квасолі та розвитком сходів пшениці. |
|
21 |
|
Екскурсія в парк з метою вивчення ознак дерев, кущів і трав’янистих рослин, розташування рослин та їх угруповань. |
|
22 |
|
Практична частина. Ознайомлення з гербаріями та натуральними живими наочними об’єктами з метою визначення пристосувань рослин до життя в природі. |
|
23 |
|
Культурні та дикорослі рослини. Кімнатні рослини. Правила догляду за ними. Дослідницька робота. Вивчення впливу світла, тепла, води на розвиток рослин на прикладі кімнатних рослин. |
|
24 |
|
Отруйні рослини: блекота, дурман. Перша допомога при отруєнні. Рослини-символи України. |
|
|
|||
25 |
|
Різноманітність тварин. Значення тварин у природі та в житті людини. Як тварини пристосувалися до життя в природі. Відмінні ознаки тварин і рослин. |
|
26 |
|
Практична робота. Спостереження за змінами видового складу птахів восени та навесні. Участь у всесвітніх днях спостережень за птахами. |
|
27 |
|
Зв’язок між рослинним і тваринним світом. Ланцюг живлення. Причини, які порушують ланцюг живлення: вплив неживої та живої природи, дії людини. Практична робота. Ведення щоденника спостережень за особливостями поведінки тварин живого куточка. |
|
28 |
|
Природоохоронна робота. Конкурс малюнків на захист безпритульних тварин. |
|
29 |
|
Ознайомлення з тваринним світом краю (типові представники, їх характеристика). |
|
30 |
|
Свійські та дикі тварини. Правила догляду за свійськими тваринами. |
|
31 |
|
Ознайомлення із професіями у тваринницькій галузі. Тварини у творчості українського народу. |
|
32 |
|
Демонстрація навчальних відеофільмів. |
|
33 |
|
Проведення екологічних ігор. |
|
34 |
|
Природоохоронна робота. Участь в акції «Птах року». |
|
35 |
|
Проведення екологічних ігор. |
|
|
|
|
|
5. Ліс — зелене багатство країни, його збереження й охорона |
|||
36 |
|
Ліс і його значення в природі та житті людини. Типи лісів. Охорона лісів. |
|
37 |
|
Природоохоронна робота. Участь у «Міжнародному дні Землі». |
|
38 |
|
Екскурсія в парк для ознайомлення з основними породами дерев і кущів навколишньої місцевості, їх характеристикою, розповсюдженням, біологічними властивостями та господарським значенням. |
|
39 |
|
Природоохоронна робота. Проведення екологічних ігор: «Загадковий ліс», «Звуки лісу». |
|
6. Охорона природи |
|||
40 |
|
Охорона природи в Україні. |
|
41 |
|
Державні постанови про охорону природи. |
|
42 |
|
Пам’ятні природні місця України. |
|
43 |
|
Причини скорочення чисельності тварин і рослин на Землі. |
|
44 |
|
Червона книга – сигнал тривоги. |
|
45 |
|
Поняття «природні ресурси», «вичерпність», «використання природних ресурсів». |
|
46 |
|
Роль заповідників у збереженні та відновленні рідкісних і зникаючих видів рослинного і тваринного світу. |
|
47 |
|
Правила поведінки в природі. |
|
48 |
|
Що таке повітря? Який його склад? Значення повітря в житті організмів. |
|
49 |
|
Причини забруднення повітря. Охорона повітря. |
|
50 |
|
Поняття «ґрунт». Роль ґрунту в житті рослин. Тварини – ґрунтоутворювачі (кріт, дощовий черв’як). |
|
51 |
|
Пристосування цих тварин до життя в ґрунті. Сміття, ґрунт і людина. Як захистити ґрунт від ерозії? |
|
52 |
|
Вода - основа життя. Вода - середовище існування живих організмів. Охорона і раціональне використання водних багатств. |
|
53 |
|
Що забруднює воду? Вплив забруднення навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
54 |
|
Практична робота. Упорядкування території парку. |
|
55 |
|
Природоохоронна робота Інсценування екологічних казок. Виявлення причин забруднення водоймищ, що знаходяться поблизу. |
|
56 |
|
Інсценування екологічних казок. Виявлення причин забруднення водоймищ, що знаходяться поблизу. |
|
57 |
|
Екскурсія на природу з метою виявлення і визначення пам’яток природи. |
|
58 |
|
Демонстрація навчальних відеофільмів. |
|
7. Наш рідний край |
|||
59 |
|
Загальне поняття про клімат. |
|
60 |
|
Основні кліматичні фактори та їх вплив на поширення рослин і тварин. |
|
61 |
|
Клімат України. |
|
62 |
|
Характерні особливості природи нашого краю. |
|
63 |
|
Виявлення впливу господарської діяльності на зміни ландшафту. |
|
64 |
|
Природно-заповідні об’єкти області: заказники, пам’ятки природи, краєзнавчі музеї. |
|
65 |
|
Демонстрація навчальних відеофільмів. |
|
66 |
|
Практична робота. Проведення спостережень за місцевою погодою та завбачення її змін. |
|
67 |
|
Практична робота. Передбачення погоди за місцевими ознаками. |
|
68 |
|
Практична робота. Збирання матеріалів про місцеву природу та її охорону. |
|
69 |
|
Екскурсія на природу з метою вивчення типових ландшафтних зон рідного краю. Встановлення взаємозв’язків між компонентами ландшафту (рельєфом, кліматом, ґрунтом, водою, рослинним і тваринним світом). |
|
9. Підсумкове заняття |
|||
70 |
|
Чого ми навчились за рік? Завдання на літо. Завдання на літо 1. Ведення літніх фенологічних спостережень за погодою, рослинами і тваринами. 2. Перевірка народного календаря. Проведення спостережень: • які комахи сідають на які рослини; • поведінка мурах у мурашнику; • цикл розвитку білана капустяного. |
|
|
|
|
|