Тематичні дні у школі. День кульбабки. Урок-дослідження.

Про матеріал
Немає жодної билинки, яка б не мала благотворної дії для людини. Мовчазні рослини своєю дією виховують людину, облагороджують її. Рослини можуть творити добро і зло. Терплячість, розуміння і спостережливість навчили людей по-доброму співіснувати з природою. Здається, що наша природа безкінечна й невичерпна. Ми часто забуваємо про те, що вона подарувала свої цілющі скарби людині навіки і ми повинні берегти їх, як своє життя. Мета публікації - розкрити значимість природи для людини; дати дітям знання про кульбабу та її цілющі властивості, про те, де росте, коли цвіте. Формувати здоров’язбережувальну компетентність. Вчити спостережливості, вмінню досліджувати, робити висновки. розвивати пам’ять, мовлення і мислення дітей; поповнити знання учнів з теми «Лікарські рослини», виховувати почуття вдячності природі за її цілющі властивості.
Перегляд файлу

Тема: День кульбабки.

 

Тип уроку: Урок-дослідження.

 

Мета: розкрити значимість природи для людини;  дати дітям знання  про кульбабу та її  цілющі властивості, про те, де росте, коли цвіте.    Формувати здоров’язбережувальну компетентність.  Виховувати бережливе ставлення до природи, поповнити знання учнів з теми «Лікарські рослини».

 

Обладнання: предметні малюнки, квіти та парашутики кульбаби, склянки з водою.

 

Хід уроку

І.Організація класу.

Добрий день вам, добрі діти!

Хай вам щастя й доля квітне!

Не на день і не на рік,

Щастя й миру вам навік!

 

ІІ. Основна частина.

 

1.Повідомлення теми уроку.

Сьогодні я запрошую вас на розмову з лікарською рослиною.

Лікарські рослини дарують нам красу та здоров’я, і тим самим приносять до оселі радість і щастя.

А яка це рослина дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем. За виразом обличчя я бачу, що все гаразд і загальний наш настрій можна показати так: ( смайлик, що показує задоволення). Я бажаю, щоб такий настрій був у нас до кінця уроку.

 

2.Ранкове коло.

 

Утворімо коло. Візьміться за руки. Згадайте щось приємне про своїх друзів. Скажіть комплімент товаришеві ліворуч та передайте йому букетик з квітів кульбаби.

 

ІІІ. Актуалізація  опорних  знань, надання  нової  інформації.

 

1.Артикуляційна гімнастика.

 

Давайте послухаємо, як говорить природа:

Вітерець у лузі -  шу – шу – шу .

Повзе вуж у траві - су – су – су.

Прилетів жук - жу – жу – жу.

Заспівав комарик -дз – дз – дз.

Забриніла бджілка на кульбабці - дж – дж – дж

 

-  Яка  зараз  пора  року?

- Які  зміни  відбуваються  в  природі?

- Щоб  розпочати  наше  знайомство  з  кульбабою, давайте  пригадаємо, що  ми  вже  знаємо  про  рослини.

 

2.Метод «Мікрофон»

 

Гра  «Що  ми  знаємо  про рослини»

(Метою  проведення  гри  є  повторення  матеріалу  про  рослини, вивченого  на  попередніх  уроках) 

-  До  якої  природи  належать  рослини?

    ( До  живої  природи)

-  Що  потрібно  для  життя  рослин?

   ( Поживні речовини, світло, тепло, вода, повітря)

 -  А  за  якими  ознаками  рослини  відносять  до  живої  природи?

 ( Вони  живляться,  дихають,  ростуть,  розмножуються, відмирають)

 -  Які  органи  має  рослина?

  ( Корінь, стебло, листки, квітки, плоди)

-  За  якими  ознаками  можна  розрізнити  дерево, кущ  і  трав’янисту  рослину?

(Дерево  має  одне  міцне  тверде  стебло – стовбур; у  куща  від  кореня  росте  декілька  міцних  твердих  стебел; у  трав’янистої  рослини  стебло  м’яке, соковите, зелене)

- Чим  відрізняються  хвойні  і  листяні  дерева?

  листяних  рослин  листки  схожі  на  пластинки, а  у  хвойних – на  тоненькі, ніби  голочки, які  називають  хвоєю)

- Чим  відрізняються  дикорослі  і  культурні  рослини?

(Дикорослі  рослини  ніхто  не  саджає  і  не  доглядає, а  культурні  рослини  вирощують  люди  на  полях, городах, у  садах  і  парках)

- Які  рослини  ростуть  у  лісах  нашого  краю?

(Дуб, граб, сосна, ялина, ліщина, барвінок, дзвіночки, папороть і  т.д.)

- Діти, як ви думаєте, чому рослини називають лікарськими?(Тому що ними лікують різні хвороби.)

- Де росте кульбаба?

- Що ви знаєте про цю рослину?

3.Розповідь вчителя.

— Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров'я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, що засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.

З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма — від бабусь до дітей та онуків передавалися знання.

 

 Все цінне для людини прийнято порівнювати з золотом. Природа дарує людині таку різноманітність «золотих дарів» , що їх важко навіть перерахувати. Особливу цінність має кульбаба , яка допомагає зберігати і зміцнювати здоров’я людини:

- молоді стебла і листя кульбаб містять вітамін В2;

-в косметиці для зволожувальних масок використовують листки кульбаби;

- якщо вас ужалила бджола чи оса, то  ця квітка допоможе полегшити біль, змастивши місце укусу схожим на молоко соком;

- кульбабу застосовують для поліпшення травлення, засіб який збуджує апетит, додає сили при діабеті та авітамінозі;

- нею лікують анемію, серце бо має багато магнію, нирки, кишечник;

-у листі кульбаби достатньо є фосфору для зміцнення зубів.

 

4.Фізкультхвилинка.

Сірооке зайченятко:

Довгі вушка, гарні лапки.

Нахилилось вправо, вліво,

Головою покрутило.

Пострибало, потягнулось,

За кульбабками нагнулось

І почало їх збирать:

Один, два, три, чотири, п’ять.

У віночок їх вплело

І у ліс собі пішло.

 

5.Виходить дівчинка-кульбабка:
Я – Кульбаба! Мене так і називають – кульбаба лікарська . Квіти у мене яскраво-жовтого кольору. З молодого листя і стебел моєї рослини роблять смачний салат. А з квітів – варення. У народі мене називають « еліксиром життя». Для лікування використовують відвари і настої з листя та коренів.

 

Додаткова інформація про кульбабу:

Як бачимо,  кульбаба  - рослина універсальна. Тому в її честь було запроваджено окреме свято – Всесвітній день кульбаби. Святкують його 13 травня. Нараховують понад 2000 видів кульбаб. Кошики кульбабки відкриваються о 6 –й годині ранку, а закриваюся о 10 – й годині вечора. Першими, хто вживав кульбабу у їжу, були поселенці на Американському континенті. В Китаї її називають овочем, бо вона часто використовується для приготування різних страв.

Кульбаба росте на полі, на луках, у лісі, обабіч доріг. Вона дуже допомагає бджолам своїм нектаром, підгодовуючи їх до початку цвітіння основних медоносних рослин.

Коли кульбаба відцвітає, на місці жовтих квіток дозрівають плоди, кожен з яких має довгий носик з пушинкам на кінці. Плоди утворюють повітряну білосніжну шапку. Повіє вітер – шапочки- парашутики  зриваються з кульбабки і відправляються в подорож по повітряному океану. А коли сідають на землю, то на  цьому місці з’являються нові кульбабки.

 

6.Дослідження «Чи намокають парашутики кульбаби у воді?»

 

Підготуйте склянку з водою і парашутик кульбаби.

Занурюємо кульбабу у воду.

Дістаємо її та спостерігаємо, що вона залишилася сухою.

Далі сильно дмухаємо на кульбабу.

Спостерігаємо, як маленькі парашутики-зернинки розлітаються навколо.

 

VІ. Підсумок  уроку. Рефлексія

1. Вправа «Незакінчене  речення»

«На  сьогоднішньому  уроці  я  …»

 

2.Рефлексія

Гра «Букет уподобань»

На  квіточці  кульбабки намалюйте  усмішку, якщо  вам  урок  сподобався. А  якщо – ні, то  намалюйте  сумну  квітку Діти  виходять  і  прикріплюють  . квіти  на  дошці,  утворюючи букет.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. day Fishing
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 листопада 2023
Переглядів
586
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку