Тема: День кульбабки.
Тип уроку: Урок-дослідження.
Мета: розкрити значимість природи для людини; дати дітям знання про кульбабу та її цілющі властивості, про те, де росте, коли цвіте. Формувати здоров’язбережувальну компетентність. Виховувати бережливе ставлення до природи, поповнити знання учнів з теми «Лікарські рослини».
Обладнання: предметні малюнки, квіти та парашутики кульбаби, склянки з водою.
Хід уроку
І.Організація класу.
Добрий день вам, добрі діти!
Хай вам щастя й доля квітне!
Не на день і не на рік,
Щастя й миру вам навік!
ІІ. Основна частина.
1.Повідомлення теми уроку.
Сьогодні я запрошую вас на розмову з лікарською рослиною.
Лікарські рослини дарують нам красу та здоров’я, і тим самим приносять до оселі радість і щастя.
А яка це рослина дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем. За виразом обличчя я бачу, що все гаразд і загальний наш настрій можна показати так: ( смайлик, що показує задоволення). Я бажаю, щоб такий настрій був у нас до кінця уроку.
2.Ранкове коло.
Утворімо коло. Візьміться за руки. Згадайте щось приємне про своїх друзів. Скажіть комплімент товаришеві ліворуч та передайте йому букетик з квітів кульбаби.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, надання нової інформації.
1.Артикуляційна гімнастика.
Давайте послухаємо, як говорить природа:
Вітерець у лузі - шу – шу – шу .
Повзе вуж у траві - су – су – су.
Прилетів жук - жу – жу – жу.
Заспівав комарик -дз – дз – дз.
Забриніла бджілка на кульбабці - дж – дж – дж
- Яка зараз пора року?
- Які зміни відбуваються в природі?
- Щоб розпочати наше знайомство з кульбабою, давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про рослини.
2.Метод «Мікрофон»
Гра «Що ми знаємо про рослини»
(Метою проведення гри є повторення матеріалу про рослини, вивченого на попередніх уроках)
- До якої природи належать рослини?
( До живої природи)
- Що потрібно для життя рослин?
( Поживні речовини, світло, тепло, вода, повітря)
- А за якими ознаками рослини відносять до живої природи?
( Вони живляться, дихають, ростуть, розмножуються, відмирають)
- Які органи має рослина?
( Корінь, стебло, листки, квітки, плоди)
- За якими ознаками можна розрізнити дерево, кущ і трав’янисту рослину?
(Дерево має одне міцне тверде стебло – стовбур; у куща від кореня росте декілька міцних твердих стебел; у трав’янистої рослини стебло м’яке, соковите, зелене)
- Чим відрізняються хвойні і листяні дерева?
(У листяних рослин листки схожі на пластинки, а у хвойних – на тоненькі, ніби голочки, які називають хвоєю)
- Чим відрізняються дикорослі і культурні рослини?
(Дикорослі рослини ніхто не саджає і не доглядає, а культурні рослини вирощують люди на полях, городах, у садах і парках)
- Які рослини ростуть у лісах нашого краю?
(Дуб, граб, сосна, ялина, ліщина, барвінок, дзвіночки, папороть і т.д.)
- Діти, як ви думаєте, чому рослини називають лікарськими?(Тому що ними лікують різні хвороби.)
- Де росте кульбаба?
- Що ви знаєте про цю рослину?
3.Розповідь вчителя.
— Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров'я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, що засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.
З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма — від бабусь до дітей та онуків передавалися знання.
Все цінне для людини прийнято порівнювати з золотом. Природа дарує людині таку різноманітність «золотих дарів» , що їх важко навіть перерахувати. Особливу цінність має кульбаба , яка допомагає зберігати і зміцнювати здоров’я людини:
- молоді стебла і листя кульбаб містять вітамін В2;
-в косметиці для зволожувальних масок використовують листки кульбаби;
- якщо вас ужалила бджола чи оса, то ця квітка допоможе полегшити біль, змастивши місце укусу схожим на молоко соком;
- кульбабу застосовують для поліпшення травлення, засіб який збуджує апетит, додає сили при діабеті та авітамінозі;
- нею лікують анемію, серце бо має багато магнію, нирки, кишечник;
-у листі кульбаби достатньо є фосфору для зміцнення зубів.
4.Фізкультхвилинка.
Сірооке зайченятко:
Довгі вушка, гарні лапки.
Нахилилось вправо, вліво,
Головою покрутило.
Пострибало, потягнулось,
За кульбабками нагнулось
І почало їх збирать:
Один, два, три, чотири, п’ять.
У віночок їх вплело
І у ліс собі пішло.
5.Виходить дівчинка-кульбабка:
Я – Кульбаба! Мене так і називають – кульбаба лікарська . Квіти у мене яскраво-жовтого кольору. З молодого листя і стебел моєї рослини роблять смачний салат. А з квітів – варення. У народі мене називають « еліксиром життя». Для лікування використовують відвари і настої з листя та коренів.
Додаткова інформація про кульбабу:
Як бачимо, кульбаба - рослина універсальна. Тому в її честь було запроваджено окреме свято – Всесвітній день кульбаби. Святкують його 13 травня. Нараховують понад 2000 видів кульбаб. Кошики кульбабки відкриваються о 6 –й годині ранку, а закриваюся о 10 – й годині вечора. Першими, хто вживав кульбабу у їжу, були поселенці на Американському континенті. В Китаї її називають овочем, бо вона часто використовується для приготування різних страв.
Кульбаба росте на полі, на луках, у лісі, обабіч доріг. Вона дуже допомагає бджолам своїм нектаром, підгодовуючи їх до початку цвітіння основних медоносних рослин.
Коли кульбаба відцвітає, на місці жовтих квіток дозрівають плоди, кожен з яких має довгий носик з пушинкам на кінці. Плоди утворюють повітряну білосніжну шапку. Повіє вітер – шапочки- парашутики зриваються з кульбабки і відправляються в подорож по повітряному океану. А коли сідають на землю, то на цьому місці з’являються нові кульбабки.
6.Дослідження «Чи намокають парашутики кульбаби у воді?»
Підготуйте склянку з водою і парашутик кульбаби.
Занурюємо кульбабу у воду.
Дістаємо її та спостерігаємо, що вона залишилася сухою.
Далі сильно дмухаємо на кульбабу.
Спостерігаємо, як маленькі парашутики-зернинки розлітаються навколо.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Вправа «Незакінчене речення»
«На сьогоднішньому уроці я …»
2.Рефлексія
Гра «Букет уподобань»
На квіточці кульбабки намалюйте усмішку, якщо вам урок сподобався. А якщо – ні, то намалюйте сумну квітку Діти виходять і прикріплюють . квіти на дошці, утворюючи букет.