Розробка 3.
Тематичні контрольні роботи з біології
8 клас
Склала вчитель біології і хімії
Ірпінської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 12 з вивченням іноземних мов (школа лінгвістики) імені Заріфи Алієвої
м. Ірпінь Київської обл.
Васильченко Галина Костянтинівна
Організм людини – біологічна система
1 варіант
1 рівень. 1. Кожна клітина ззовні вкрита: а)цитоплазмою; б)цитоплазматичною мембраною. Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»): 2. Клітина є функціональною одиницею живого організму. 3. Рибосоми беруть участь у синтезі білків. 4.Кров належить до епітеліальної тканини. 5.Нервова система належить до фізіологічних систем. 6. Рибосоми – органели, які виконують у клітині функцію: а)енергетичну; б)біосинтезу білків; в)утворення ниток веретена поділу.
2 рівень. 7.Структурною одиницею нервової тканини є: а)лімфоцит; б)міозит; в)нейрон. 8. Клітинний центр бере участь у: а) біосинтезі; б)утворенні АТФ; в)процесі поділу клітин. 9. У комплексі Гольджі накопичуються _______________,що можуть використовуватися в процесі життєдіяльності ______________. 10. Мітохондрії вкриті зовнішньою та ________________ мембранами, поверхня останньої утворює кристи, завдяки яким __________________ її обсяг. 11. Тканину, в якій клітини щільно прилягають одна до одної, називають: а)м’язовою; б)сполучною; в)епітеліальною; г)нервовою. 12. Клітини людини порівняно з клітинами інших ссавців: а)не відрізняються за будовою і функціями; б)відрізняються кількістю хромосом; в)відрізняються за багатьма ознаками
3 рівень. 13. З наведеної таблиці виберіть функції, що відповідають органелам клітин, і впишіть у таблицю відповідей відповідну їм літеру.
Назва органел клітини та її структур |
Функція органел клітини та її структур |
|
А. Внутрішнє середовище клітини, яке забезпечує її життєдіяльність Б. Транспорт речовин між клітиною та зовнішнім середовищем В. Забезпечення зв’язку між органелами всередині клітини Г. Місце синтезу АТФ Д. Контроль за клітинним поділом Е. Місце синтезу білків Ж. Збереження і передача спадкової інформації |
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
14. Порівняйте серцеву м’язову і нервову тканини, вкажіть ознаки подібності й відмінності в їхній будові та властивостях.
4 рівень. 15. Аргументовано доведіть, що організм людини – це саморегулююча біологічна система.
2 варіант.
1 рівень. 1.Групи клітин і міжклітинної речовини, що мають подібну будову та походження і виконують спільні функції, - це: а)орган; б)система органів; в)ембріологія. 2. Вкажіть правильну відповідь (»так» чи «ні»): Лізосоми беруть участь у процесі поділу клітин. 3. Епітеліальна тканина містить міжклітинну речовину. 4. М’язовій тканині властива здатність до скорочення. 5. Дихальна система належить до фізіологічних систем. 6. Подібність тваринної клітини з рослинною полягає у наявності: а)хлоропластів; б)вакуоль; в)ядра і цитоплазми.
2 рівень. 7.Міжклітинна речовина найрозвиненіша у тканині: а)нервовій; б)сполучній; в)епітеліальній. 8. Переважно епітеліальною тканиною утворений орган: а)серце; б)шлунок; в)язик; г)слинна залоза. 9. Лізосоми містять _______________ ферменти, і за своєю функцією вважаються « ____________ системою» клітини. 10. Основною функцією цитоплазматичної мембрани клітини є: а) об’єднує всі органели; б)здійснює обмін речовин між клітинами і міжклітинною речовиною; в)бере участь у процесі поділу клітини; г)утворює речовину, багату на енергію. 11. Тканину, що регулює функції організму, називають: а)сполучною; б) м’язовою; в)нервовою; г)епітеліальною. 12. Клітини людини для життєдіяльності одержують енергію: а)з навколишнього середовища; б)у результаті хімічного розпаду складних органічних речовин клітини; в)у результаті синтезу складних органічних речовин; г)під час виділення з клітини вуглекислого газу і води.
3 рівень. 13. Відповідно зазначеним у таблиці тканинам, виберіть місце їхнього розташування в системах органів або окремих органах і впишіть у таблицю відповідей відповідну їх літеру.
Тканина |
Місце розташування тканини |
|||||||||||||
|
А. Головний мозок Б. Кровоносна система В. М’язи шлунку Г. Лімфатична система Д. М’язи язика Е. Підшкірна клітковина Ж. Надниркові залози З. Рогівка ока И. Кровоносні судини К. Стінки кишечнику Л. Вушна раковина М. Кістки скелета |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
14. У чому полягає відмінність між фізіологічною та функціональною системами?
4 рівень. 15. Аргументовано доведіть, що клітина – жива біологічна система.
Опора і рух
1 варіант.
1 рівень. 1. Кістки черепа між собою з’єднані: а) рухомо; б)нерухомо. 2. Ушкодження зв'язок, що з’єднують суглоби, - це: а)розтягнення; б)перелом. 3. Рухоме з’єднання кісток – це: а)шов; б)суглоб. Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні») 4. До типу м’язових тканин належить кісткова тканина. 5. До пояса нижніх кінцівок належить стегно. 6. Гіподинамія належить до захворювань.
2 рівень. 7. До скелета поясу верхніх кінцівок не входить: а)ключиця; б)лопатка; в)плечова кістка. 8. До плоских кісток скелета належать: а)кістки передпліччя; б)кістки таза; в)фаланги пальців. 9. У скелеті дорослої людини червоний кістковий мозок міститься у: а)губчастий речовині кістки; б)щільній речовині кістки; в)окісті. 10. Шийний скелет хребта людини утворений кількістю хребців: а)п’ятьма; б)сімома; в)шістьма. 11. У скелеті дорослої людини жовтій кістковий мозок міститься у: а)губчастій речовині кістки; б)щільний речовині кістки; в)порожнинах трубчастих кісток. 12. Скелет нижніх кінцівок складається з відділів:_________________________________
3 рівень. 13. До м’язів верхніх кінцівок належать: а)трапецієподібний; б)кравецький; в)дельтоподібний; г)чотириголовий; д)двоголовий; е)триголовий. 14. Виберіть кістки, що входять до складу скелета вільної нижньої кінцівки, і впишіть у таблицю відповідей відповідні їм літери: а)фаланги пальців; б)малогомілкова; в)великогомілкова; г)плесно; д)передплесно; е)стегнова.
Відповіді:
Стегно |
Гомілка |
Стопа |
|||
|
|
|
|
|
|
15. Розгляньте малюнок і підпишіть складові частини скелета.
4 рівень. 16. Чим відрізняються будова скелета людини і тварин?
2 варіант.
1рівень. 1. Навколо очей розташовані м’язи: а)колові; б)короткі; в)широкі. 2. Зміщення головки кістки у суглобі називають: а)переломом; б)вивихом. 3. Ребра – це складові: а)грудної клітки; б)скелета кінцівок. Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні») 4. До скелета вільної верхньої кінцівки належить кисть. 5. До рухомого з’єднання кісток належать суглоби. 6. До складу гомілки входять дві кістки.
2 рівень. 7. До складу мозкового відділу черепа входять непарні кістки: а)лобова; б)тім’яна; в)скронева. 8. До складу передпліччя входить кістка: а)стегнова; б)променева; в)малогомілкова. 9. Великий палець стопи утворений кількістю фаланг: а)трьома; б)двома; в)чотирма. 10. До складу гомілки входить кістка: а)стегнова; б)променева; в)малогомілкова. 11. Унаслідок прямоходіння у людини: а)великий палець верхньої кінцівки протистоїть усім іншим; б)хребет набув вигинів; в)мозковий відділ став переважати над лицевим. 12. Скелет верхніх кінцівок складається з відділів: ______________________________.
3 рівень. 13. До м’язів нижніх кінцівок належать: а) трапецієподібний; б)кравецький; в)дельтоподібний; г)чотириголовий; д)двоголовий; е)триголовий; ж)литковий. 14. Виберіть кістки, що входять до складу скелета вільної верхньої кінцівки, і впишіть у таблицю відповідей відповідні їм літери: а)фаланги пальців; б)плечова; в)ліктьова; г)променева; д)зап'ясток; е)п’ясток.
Відповіді:
Плече |
Передпліччя |
Кисть |
|||
|
|
|
|
|
|
15. Розгляньте малюнок і підпишіть складові частини черепа.
4 рівень. 16. Яких змін зазнав скелет руки людини в процесі еволюції?
Травлення. Обмін речовин.
1 варіант.
1 рівень. 1. У ротовій порожнині розщеплюються: а)білки, б)вуглеводи. 2.Печінка – це: а)залоза, б)гормон, в)фермент. 3.Найпоширеніше захворювання зубів – це: а)гастрит, б)карієс. 4.Асиміляція – це: а)утворення органічних речовин, б)розщеплення речовин. 5. Найбільше вітаміну С міститься в: а)лимонах, б)моркві. 6. За нестачі вітамінів в організмі виникають: а)гіпервітамінози, б) авітамінози.
2 рівень. 7. У ротовій порожнині внаслідок дії слини розщеплюються: а)білки, б) жири, в)вуглеводи, г) нуклеїнові кислоти. 8. Пепсин – це фермент: а) залоз шлунку, б)печінки, в)слинних залоз, г)підшлункової залози. 9. Розщеплення білків починається у: а)товстому кишечнику, б)тонкому кишечнику, в)шлунку. 10.Розщеплення складних речовин на прості називають ___________________. 11. «куряча сліпота» - це хвороба, спричинена нестачею ________________. 12. Усі відомі вітаміни поділяють на групи ____________.
3рівень. 13. Заповніть таблицю, використовуючи перелічені ферменти: амілаза, мальтоза, ліпаза, відповідно до речовин, які вони розщеплюють:
Речовини |
Фермент |
До яких речовин розщеплюються |
Білки |
|
|
Жири |
|
|
Вуглеводи |
|
|
14.Зазначте правильну послідовність органів, які утворюють травний канал: а) ротова порожнина; б) шлунок, в)глотка, г)стравохід, д)тонкий кишечник, е)дванадцятипала кишка, ж)товстий кишечник, з)анальний отвір, и)пряма кишка. 15. У воді не розчиняються вітаміни: а)А, б)групи В, в)С, г)Д.
4 рівень.16 Перелічіть речовини, що беруть участь у травленні. Де вони утворюються і за яких умов функціонують?
2варіант.
1 рівень. 1. Підшлункова залоза виділяє: а) шлунковий сік; б)підшлунковий сік. 2. Вуглеводи розщеплюються: а)гормонами; б)ферментами. 3. Зуби їжу: а)змочують; б)подрібнюють. 4. Дисиміляція – це процес: а)розщеплення органічних речовин; б)утворення органічних речовин. 5. Вітамін D міститься в: а)м’ясних продуктах; б)рибних продуктах. 6. Білки побудовані з: а)вуглеводів; б)амінокислот.
2 рівень. 7. Фермент шлункового соку пепсин розщеплює: а)жири; б)білки; в)вуглеводи; г)крохмаль. 8. Підшлункова залоза виконує функції: а)виділення жовчі; б)виділення інсуліну; в)накопичення глікогену; г)виділення травних ферментів. 9. Із ворсинок тонкого кишечнику в лімфу всмоктуються: а)амінокислоти; б)гліцерин; в)глюкоза. 10. Утворення складних речовин з простих називають ________. 11. Цинга – це хвороба, спричинена нестачею________. 12. Кінцевим продуктом розщеплення вуглеводів є_________.
Відділ травної системи |
Ферменти |
Ротова порожнина Шлунок Підшлункова залоза |
|
3 рівень. 13. Розгляньте малюнок і вкажіть складові частини травної системи. 14. Заповніть таблицю, використовуючи перелічені назви ферментів: амілаза, трипсин, пепсин, мальтоза, ліпаза.
15. Наведені вітаміни розподіліть у таблиці відповідей на дві групи – водорозчинні та жиророзчинні: а)А; б)групи В; в)С; г)Е; д)D; е)К.
Водорозчинні вітаміни |
Жиророзчинні вітаміни |
||||
|
|
|
|
|
|
4 рівень.16 Доведіть, що органи травлення утворюють єдину систему.
Дихання
І варіант.
1 рівень. 1. Легені – це орган: а)парний; б)непарний. 2. Грип – це інфекція: а)крапельна; б)пилова; в) крапельно-пилова. 3. Марлеву пов’язку використовують для захисту органів: а)кровоносної системи; б)дихання. Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»): 4. Бронхи мають будову, подібну до трахей. 5.Об’єм грудної клітини порожнини зменшується під час видиху. 6. За своїм складом повітря, що надходить до легенів, відрізняється від повітря в альвеолах.
2 рівень. 7. Дихальний центр у людини розташований у: а)мозочку; б)довгастому мозку; в)проміжному мозку. 8. У малому колі кровообігу газообмін відбувається у капілярах: а)шкіри; б)тіла; в)легенів. 9. У носовій порожнині не відбувається: а)осушення повітря; б)зігрівання повітря; в)знезараження повітря. 10. Життєва ємність легенів – це: а)глибокий видих + глибокий вдих + залишковий об’єм; б)дихальний об’єм + глибокий вдих + глибокий видих; в)залишковий об’єм + глибокий вдих. 11. До профілактичних заходів, що запобігають захворюванню на туберкульоз, належать: а)щеплення; б)дотримання чистоти в приміщеннях; в)озеленення вулиць; г)усі названі заходи. 12. Зверху легені вкриті щільною оболонкою _____.
З рівень. 13. Газообмін в органах дихання відбувається у: а)трахеях; б)бронхах; в)легеневих пухирцях – альвеолах; г)бронхіолах. 14. Зазначте правильну послідовність органів повітряносних шляхів людини: а)носова порожнина; б)гортань; в)носоглотка; г)трахея; д)бронхи; е)глотка. 15. Максимальну кількість повітря, що вдихається після глибокого вдиху, називають ___________.
4 рівень. 16. Захисний апарат війчастого епітелію, який вистилає поверхню носової порожнини, має безліч війок. Яке їхнє призначення? Відповідь обґрунтуйте.
ІІ варіант.
1 рівень. 1. У людини кількість бронхів: а)один; б)два; в)три. 2. Гортань – це орган: а)утворення голосу, звукової мови; б)слуху. 3. Виберіть правильну послідовність органів, з яких складається дихальна система: а)носова порожнина – гортань – трахея – бронхи – легені; б)носова порожнина – трахея – гортань – бронхи – легені. 4. У носовій порожнині відбувається: а)зігрівання повітря; б)дихання. Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні») 5.В утворенні звуків бере участь гортань. 6. Кашель належить до захисного рефлексу.
2 рівень. 7. Під час співу та розмови голосова щілина: а)збільшується; б)не змінюється; в)зменшується. 8. У великому колі кровообігу газообмін відбувається у капілярах: а) легенів; б)епідермісу; в)тіла. 9. Функція дихальної системи полягає: а)у здійсненні вдиху і видиху; б)в окисненні органічних речовин; в) у постачанні в кров достатньої кількості кисню та видаленні з неї вуглекислого газу. 10. Життєва ємність легенів у курців зазвичай: а)не змінюється; б)збільшується; в)зменшується; г)може і збільшуватися, і зменшуватися. 11. У носовій порожнині повітря _________. 12. Під час вдиху міжреберні м’язи________________.
3 рівень. 13. Кисень з альвеол у капіляри проникає завдяки: а)різниці концентрації; б)різниці тиску; в)вільному простору. 14. Оксигемоглобін від легенів до клітин тіла рухається (вкажіть послідовність): а)по судинах малого кола кровообігу; б)по судинах великого кола кровообігу; в)минаючи серце; г)через серце. 15. Виберіть правильну послідовність органів, з яких складаються повітряності шляхи у людини: а)носова порожнина – гортань – трахея – бронхи; б)носова порожнина – трахея – гортань – бронхи; в) носова порожнина – гортань – бронхи – трахея.
4 рівень. 16. Стінки альвеол у 10 разів тонші за лезо бритви. Яке це має значення?
Транспорт речовин.
1 варіант.
1 рівень. 1. Еритроцити людини мають форму: а)дрібних круглих клітин» б) двовгнутих дисків. 2. Збільшення лейкоцитів понад фізіологічну норму називають: а)гемофілією; б)лейкоцитозом. 3. Мале коло кровообігу починається зі шлуночка: а)лівого; б)правого. 4.Верхня порожниста вена впадає у передсердя: а)ліве; б)праве. 5. Велике коло кровообігу починається зі шлуночка: а)лівого; б)правого. 6. Серце людини складається з камер: а)чотирьох; б)двох.
2 рівень. 7. За формою еритроцити людини є: а)дрібними круглими або видовжено-овальними клітинами; б)великими, різними за формою клітинами; в)двовгнутими дисками. 8. Функції лейкоцитів крові: а)транспорт газів; б)вироблення імунітету; в)участь у зсіданні крові. 9. Кров І групи придатна для переливання людям з групою крові: а)І; б)ІІ; в)з будь-якою. 10. Діастола передсердь і шлуночків у серцевому циклі в стані спокою триває: а)0,4 с; б)0,5 с; в)0,8 с. 11. Вени – це судини, якими рухається кров: а)лише артеріальна; б)лише венозна; в)венозна й артеріальна. 12. Активний штучний імунітет виробляється внаслідок ____________________.
3 рівень. 13. Для лейкоцитів характерним є: а)здатні до амебоїдного руху; б)містять гемоглобін; в)мають ядро; г)окремі види здатні продукувати антитіла; д)живуть 2 – 200 діб. 14. Півмісяцеві клапани розташовані: а)між правим передсердям і правим шлуночком; б)біля виходу аорти зі шлуночка; в)між лівим передсердям і лівим шлуночком; г)біля виходу легеневих артерій зі шлуночка. 15. Характерними ознаками для артерій є: а)товсті стінки; б) тонкі стіни; в) високий тиск; г)низький тиск; д)відсутність клапанів; е)наявність клапанів; ж)розгалуженість на капіляри; з)нерозгалудженість на капіляри.
4 рівень. 16. В одній пробірці міститься кров людини, яка перехворіла на дифтерію, а в другій – людини, яка не хворіла на неї. До обох цих пробірок додали збудників дифтерії. У першій пробірці мікроорганізми загинули, а в другій цього не сталося. Поясніть чому.
2 варіант.
1 рівень. 1. Людину, що віддає частину крові, інші тканини або орган, називають: а)донором; б)реципієнтом; в) пацієнтом. 2. Мале коло кровообігу закінчується у передсерді: а)лівому; б)правому. 3.Нижня порожниста вена впадає у передсердя: а)ліве; б)праве. 4. Велике коло кровообігу закінчується у передсерді: а)лівому; б)правому. 5. До правого передсердя впадає кількість порожнистих вен: а)дві; б)три. 6. Варикозне розширення вен ніг часто трапляється у: а)продавців; б)плавців.
2 рівень. 7. Тривалість життя еритроцитів становить: а)близько 4 діб; б)близько 120 днів; в) кілька років. 8. У 1 мм3 крові міститься тромбоцитів приблизно: а)5 млн; б)200-300 тис.; в)5-10 тис.10. Людям, які мають І групу крові, можна переливати кров групи: а)І; б)ІІІ; в)ІV; г)ІІ. 9. До правого передсердя впадають судини: а)легеневі вени; б)верхня і нижня порожнисті вени; в)легеневі артерії. 11. В організмі людини венозна кров перетворюється на артеріальну в: а)правому передсерді; б)ниркових канальцях; в)клітинах печінки; г)капілярах легенів. 12. Імунітет поділяють на природний і ____________
3 рівень. 13. Для зрілих еритроцитів характерним є: а)здатність до фагоцитозу; б)мають ядро; в)не мають ядра; г)живуть 3-4 місяці; д)мають форму диска. 14. Газообмін у малому колі кровообігу відбувається в: а)клітинах тіла; б)клітинах шкіри; в)легенях. 15. Виберіть судини, по яких тече венозна та артеріальна кров, і поставите напроти кожного відповідні їм літери: а)по венах малого кола кровообігу; б)по венах великого кола кровообігу; в)по артеріях малого кола кровообігу; г)по артеріях великого кола кровообігу.
4 рівень. 16. Обґрунтуйте висновок: робота серця змінюється зі зміною умов зовнішнього середовища і станом самого організму.
Виділення. Терморегуляція.
1 варіант.
1.рівень. 1. Нефрон – структурна і функціональна одиниця: а) легенів; б) нирок. 2. Шкіра складається з: а) епідермісу, дерми і підшкірної клітковини; б) дерми і підшкірної клітковини. 3. Сечовий міхур – це орган, що слугує для: а) виведення сечі з організму; б) збирання сечі. 4. Сальні залози містяться в: а) епідермісі; б) власне шкірі. 5. Нефрит – це захворювання: а) нирок; б) сечового міхура. 6. Волосся є роговим похідним: а) епідермісу; б) дерми.
2рівень. 7. З капсул нефрону до його канальців надходить: а) вода; б) білок; в) сечовина; г) солі; д) клітини крові. 8. Стінки нирки представлені двома шарами: зовнішнім ___________ і внутрішнім ______________. 9. Органи сечовидільної системи містяться у: а) грудній порожнині; б) черевній порожнині та порожнині малого таза; в) обох порожнинах. 10. Шкіра бере участь в обміні в обміні вітаміну: а) А; б) групи В; в) С; г)Д. 11. Речовина меланін розташована у: а) роговому шарі епідермісу; б) ростковому шарі епідермісу; в) дермі. 12. Терморегуляцію організму поділяють на ___
3рівень. 13. Зіставите захворювання із ознаками.
Захворювання |
Ознаки |
|||||
|
А. спричинюють коростяні кліщі |
|||||
|
Б. спричинюють воші |
|||||
|
В. запалення нирки |
|||||
|
Г. запалення ниркової миски |
|||||
|
Д. запалення сечівника |
|||||
|
Е. запалення слизової оболонки сечового міхура |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Зазначте структурні компоненти шкіри та її функції. 15. Вкажіть правильну послідовність органів, що беруть участь у процесах сечовиділення: а) нирки; б) сечовий міхур; в) сечівник; г) сечоводи.
4. рівень. 16.Чому чергування теплого і холодного душу сприяє підвищенню тонусу організму і загартуванню. 17. Складіть схему руху води в організмі від кишечнику до нирок.
2 варіант.
1 рівень. 1. Цистит – це захворювання : а) ниркової миски; б) сечового міхура. 2. Потові залози слугують для: а) виведення надлишку води і мінеральних солей; б) нагрівання організму. 3. Терморегуляційна функція шкіри полягає у: а) сприйнятті навколишнього середовища; б) регуляції теплового обміну з навколишнім середовищем. 4. Структурна одиниця нирки – нефрон – складається з: а) мальпігієвого клубочка; б) звивистих канальців; в) плазми крові. 5. До похідних епідермісу шкіри належать: а) волосся; б) молочні залози; в) нігті. 6. Сеча утворюється з: а) лімфи; б) крові; в) плазми крові.
2 рівень. 7. Виділу функцію не виконують: а) нирки; б) легені; в) шкіра; г) печінка; д) шлунок; е) кишечник; ж) серце; з) сечовий міхур. 8. У нирках кров фільтрується у: а) пірамідках; б) капсулах нефронів; в) ниркових мисках. 9. Центр рефлексу сечовипускання розташований у ______________. 10. Волосяні сумки шкіри розташовані у: а) підшкірній жировій клітковині; б) власне шкірі; в) епідермісі. 11. Основні витрати тепла відбуваються через: а) дихальні шляхи, б) шкіру; в) травну систему. 12. У власне шкірі містяться залози _____.
3 рівень. 13. Виберіть функції наведених органів і структур.
Органи |
Функції |
||||||||
1.Нирки |
А. Утворення первинної сечі. |
||||||||
2.Сечоводи |
Б. Утворення вторинної сечі |
||||||||
3.Сечовий міхур |
В. Накопичення сечі перед її надходженням до сечового міхура |
||||||||
4.Ниркова миска |
Г. Виведення сечі з нирок |
||||||||
5.Звивисті канальці |
Д. Підтримання сталості внутрішнього середовища організму та виведення продуктів розпаду |
||||||||
6.Капсула нефрону |
Е. Виведення сечі з організму |
||||||||
7.Приносна артерія |
Ж. Виведення крові з нирки |
||||||||
8.Виносна артерія |
З. Виведення крові з капсули |
||||||||
9.Ниркова вена |
И. Надходження крові у ниркову |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14.Капсули нефронів містяться в: а) нирковій мисці; б) корі нирок; в) мозковій речовині нирок. 15. Розташуйте шари шкіри в правильній послідовності: а) підшкірна жирова клітковина; б) епідерміс; в) власне шкіра.
4 рівень. 16. У чому полягає і чим забезпечується бар’єрна функція шкіри? 17. Сумарна довжина ниркових канальців становить 120 км, а поверхня їхніх стінок – 40 м2. Поясніть, яке це має значення.
Нервова система.
1 варіант.
1 рівень. 1. До центральної нервової системи належить: а)спинномозкові нерви; б)спинний мозок. 2.Спинний мозок продовжується у: а)проміжний мозок; б)довгастий мозок. 3. Відцентровані нейрони ще називають: а)чутливими; б)рухомими. 4. За регуляцією координації рухів людини відповідає: а)проміжний мозок; б)мозочок. Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»): 5. До периферичної нервової системи належить головний мозок. 6. Продовженням спинного мозку є стовбур головного мозку.
2 рівень. 7. Поверхня півкуль великого мозку людини утворена: а)білою речовиною; б)скупченням сірої речовини у вигляді ядер у товщі білої; в)сірою речовиною. 8. Сіра речовина у спинному мозку розташована: а)у центральній частині; б)по краях (навколо білої); в)в одних людей у центрі, а в інших – по краях; г)і в центрі, і по краях. 9. Кора півкуль великого мозку утворена: а)сірою речовиною; б)білою речовиною; в)довгими відростками нейронів; г)і білою, і сірою речовиною. 10. Симпатична нервова система роботу серця: а)послаблює; б)не впливає; в)посилює. 11. Вплив симпатичної нервової системи на діяльність кишечнику: а)послаблює хвилеподібні рухи; б)посилює хвилеподібні рухи; в)не впливає. 12. До центральної нервової системи належать _________ та _________ мозок.
3 рівень. 13. Розташуйте у правильній послідовності шлях, яким проходить збудження при опікові руки; а)рецептор; б)доцентровий нейрон; в)вставний нейрон; г)сіра речовина спинного мозку; д)кора великого мозку. 14. Прискорення серцебиття і звуження судин зумовлює дія нервів: а)спинномозкових; б)черепно-мозкових; в)симпатичних; г)парасимпатичних.
4 рівень.15 Розкрийте спільні ознаки в будові спинного і головного мозку.
2 варіант.
1 рівень. 1. Черепно-мозкові нерви належать до нервової системи: а)центральної; б)периферичної. 2.Кору великого мозку утворює: а)сіра речовина; б)біла речовина. 3. Будь-яку зміну в діяльності організму людини, яка виникла за участю нервової системи у відповідь на подразнення, називають: а)синопсисом; б)рефлексом. 4. Нейрони, які передають інформацію про стан або зміни внутрішнього і зовнішнього середовища до спинного чи головного мозку, називають: а)руховими; б)чутливими. Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»): 5. До центральної нервової системи належить спинний мозок. 6. У регулюванні рівноваги тіла важливу роль відіграє мозочок.
2 рівень. 7. Спинний мозок – це частина: а)периферичної нервової системи; б)вегетативної нервової системи; в)центральної нервової системи; г)нервових вузлів. 8. Головний мозок входить до складу нервової системи: а)периферичної; б)вегетативної; в)центральної; г)соматичної. 9.Нервова регуляція здійснюється за допомогою: а)нервових імпульсів; б)лімфи і крові; в)міжклітинної речовини; г)гормонів. 10. Парасимпатична нервова система секрецію надниркових залоз: а)послаблює; б)не впливає; в)посилює. 11. Вплив парасимпатичної нервової системи та соковидільну діяльність шлунку: а)не змінює; б)послаблює; в)посилює. 12. Кора – зовнішня поверхня _____________, утворена _________ речовиною.
3 рівень. 13. Позначте елементи, що вказані на малюнку:
14. Безпосередній зв'язок із зовнішнім середовищем здійснює: а)вегетативна нервова система; б)центральна нервова система; в)периферична нервова система; г)органи чуттів.
4 рівень.15 Порівняйте відділи автономної нервової системи.
ВНД.
1варіант.
1рівень. 1. Вкажіть правильну відповідь (так чи ні):Вчення про ВНД розробив І.М. Мечников. 2.До природжених рефлексів належать безумовні. 3.Утворення другої сигнальної системи є наслідком еволюції людини.
2рівень. 4.Основою внд є а)кора великого мозку, б)автономна нервова система, в)стовбур головного мозку. 5. Люди мають змогу спілкуватися між собою завдяки ____________. 6. Фізіологічною основою мови є сигнальна система: а)перша, б) друга, в)перша і друга.
3рівень. 7. Безумовні рефлекси відрізняються від умовних за :а)сталий характер, б)є лише у тварин, в)в їхніх рефлекторних дугах немає тимчасового зв’язку. 8. Виберіть з наведеного характеристики холериків та флегматиків: а)працездатність висока; б) імпульсивний; в)інертний; г) врівноважений; д)неврівноважений; е)спокійний; ж)агресивний. 9.Навички добре формуються завдяки : а)постійному тренуванню певних дій, б)знанням дій, в)виникненню стабільних умовних рефлексів, г)уникненню тренувань.
4 рівень.10.Чому водій повинен вміти швидко переключати свою увагу й уміло її перерозподіляти?
2 варіант.
1рівень.1.Вкажіть правильну відповідь (так чи ні): дихальні рефлекси належать умовних. 2.В основі утворення навичок лежить утворення динамічних стереотипів. 3.Різні форми звукових сигналів у тварин є мовою.
2 рівень. 4.Інстинкт – це сукупність : а)безумовних і умовних рефлексів, б)безумовних рефлексів, в)навичок. 5.Динамічний стереотип є основою ________________ і звичок. 6.Переживання людей називають: а)навчанням, б)пам’яттю; в)емоціями.
3рівень. 7. Мова з мисленням зв’язана так: а)мова – основа мислення, б)словесне вираження думки, в)мова не залежить від мислення, г)тісно взаємопов’язані. 8.Виберіть з наведеного характеристики сангвініків та меланхоліків: а)висока працездатність, б)невисока працездатність, в)легка збудливість, г)висока збудливість, д)швидка, е)повільна зміна емоцій, ж)врівноважені, з)неврівноважені процеси збудження і гальмування, и)настрій піднятий, к) пригнічений. 9.Осмислене запам’ятовування переважає механічне тому, що воно: а)коротко триваліше, б) продуктивніше, в)довго триваліше, г)непродуктивне, д)ефективніше.
4рівень. 10.Порівняйте навички і рефлекси. Роль навичок в житті людини.
Сенсорні системи.
1 варіант
1рівень. 1. Вкажіть правильну відповідь (так чи ні) . При ушкодженні зорового нерву людина втрачає здатність бачити. 2. Зір у людини монокулярний. 3. Барабанна перетинка сприймає звукові коливання.
2 рівень. 4.Оболонку, яка відіграє головну роль у живленні ока, називають _____________. 5.До складу внутрішнього вуха входить: а) молоточок; б)завитка; в) барабанна перетинка. 6.До складу органу рівноваги не входить: а)завитка, б)отолітовий апарат, в)три півколові канали.
3 рівень. 7. Зазначте правильну послідовність будови зорової сенсорної системи: а) фоторецептори ока, б)зорова зона великого мозку, в)зоровий нерв. 8.Слухові кісточки з’єднані: а) рухомо, б) напіврухомо. 9.Розгляньте малюнок і підпишіть складові частини.
4 рівень.10. Око часто порівнюють із фотоапаратом, а сітківку – з фотолабораторією. Поясніть, яким чином роботу фотоапарата можна порівняти з функцією ока, а процес, що здійснюється на сітківці, - з фотолабораторією.
2 варіант.
1 рівень. 1.Вкажіть правильну відповідь (так чи ні).у рогівці ока світло заломлюється. 2.Сітківка складається лише з паличок. 3. Слухова зона кори великого мозку впливає на формування звуків.
2 рівень. 4.Отвір, що регулює кількість світла, яке надходить до сітківки, називають ____________. 5.Механорецептори шкіри сприймають: а)дотик, б) світло, в)біль, г)тепло, д)холод. 6.Смак солодкого розрізняють рецептори язика, розташовані: а) на кінчику, б)на корені, в) по краях, г)на кінчику і по краях.
3 рівень. 7.Зазначте правильну послідовність будови слухової сенсорної системи: а)механорецептори, б)слухова зона великого мозку, в)слуховий нерв.
8. У внутрішньому вусі містяться: а)слухові кісточки, б) завитка, в)три півколові канали, г) отолітовий апарат.
9.Розгляньте малюнок і підпишіть складові частини.
4 рівень.10. Чому глухі від народження люди звичайно бувають і німими?
Розмноження.
1 варіант
1 рівень. 1. Статеві клітини формуються у статевих: а)залозах; б)органах. 2.Збудником сифілісу є: а)бліда спірохета; б)гонокок. Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»): 3.Плацента людини є залозою. 4.Стать майбутньої дитини залежить від жінки. 5. Венеричні захворювання можуть призвести до безпліддя. 6. У грудному періоді відбувається інтенсивний ріст організму.
2 рівень. 7. Зигота утворюється в процесі: а) мітозу; б)мейозу; в)запліднення; г)онтогенезу. 8.У результаті злиття жіночої та чоловічої гамет утворюється: а)бластула; б)зигота; в)зародок. 9. Поживними речовинами зародок постачається: а)через судини матері, які зростаються з судинами плоду; б) через плаценту; в)зародок сам їх виробляє. 10. Збудником гонореї є: а)бліда спірохета; б) гонокок; в)трихомонада. 11. Між кістками черепної коробки немовляти є____________________, які до трьох років заростають, що свідчить про розвиток _____________________. 12. У шкільному віці розрізняють періоди:___________________, _______________ та __________.
3 рівень. 13. Процес росту забезпечує гормон _____________________, який виробляє _________________. 14.Чому не рекомендується годувати дитину в перші місяці її життя молоком тварин замість материнського молока? Як зробити штучне вигодовування менш небезпечним для дитини? 15. Чому саме підлітки найбільше підпадають під впливи поведінки інших людей, у тому числі й негативні?
4 рівень. 16.Чому вживання алкоголю у період вагітності вважається небезпечним?
2 варіант
1 рівень.1.Жіночі статеві клітини: а) рухомі; б)нерухомі. 2.Трихомонада є збудником венеричного захворювання: а)гонореї; б)трихоманозу. Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»):3.Плацента є органом, який зв’язує плід з організмом матері. 4.Нікотин, алкоголь та наркотики впливають на внутрішньо - утробний розвиток дитини. 5.Зараження на СНІД може статися через випадкові сексуальні стосунки.6.Біологічний вік людини залежить від способу життя.
2 рівень. 7. Плацента після пологів: а)виходить з організму; б)залишається у матці.8.Вирішальний період у фізичному, розумовому і духовному розвиткові людини – це: а)дошкільний; б)шкільний; в)зрілий. 9. Плацента – це: а)частина матки; б)частина зародка; в)особливий орган. 10. Значний стрибок у рості та розвитку організму людини відбувається у період: а)дошкільний; б)молодший шкільний; в)середній шкільний (підлітковий); г) старший шкільний (юнацький); д)зрілий. 11. Період, прожитий від дня народження до певного відлічуваного моменту, називають_______________ віком. 12.Середній шкільний(підлітковий) період пов'язаний з початком внутрішньо секреторної функції статевих залоз, що впливає на стрибок у _____________, збільшення маси ______________, перебудові __________.
3 рівень.13.Значення плаценти: а)через неї відбувається газообмін; б)завдяки плаценті плід отримує поживні речовини; в)це видільний орган; г) забезпечує зв'язок з материнським організмом.14. Які особливості підліткового періоду? 15.Складіть опорну схему етапів внутрішньоутробного розвитку людини.
4 рівень. 16.Чому вживання наркотиків у період вагітності вважається небезпечним.