Урок " Харчові розлади та їх запобігання", 8 клас

Про матеріал
Розробка уроку "Харчові розлади та їх запобігання" містить теоретичний і демонстраційний матеріал до уроку. Відеофрагмент і фото збудників харчових розладів, допомогають краще зрозуміти важливість профілактики захворювань травної системи. Елемент несподіванки від використання непрозорої екосумки з продуктами дозволяє активізувати пізнавальну діяльність здобувачів освіти і гнучко використовувати теоретичний матеріал.
Перегляд файлу

 

 

План – конспект уроку у 8 – му класі на тему

« Харчові розлади  та їх запобігання.»

Тривалість: 45 хвилин.

Термін проведення: перший семестр,  друга чверть.

Автор: вчитель біології  ЗЗСО № 33 Рагуліна Н.Г.

Мета:  навчальна: створити умови для поглиблення і розширення знань про особливості будови травної системи та її функціонування, сформувати знання про види харчових розладів, їх причини та наслідки;   ознайомити з наданням першої медичної допо­моги в разі цих захворювань;  сформулювати правила   гігієни   нормального травлення; провести антинікотинову, антиалкогольну пропа­ганду.

 розвиваюча:  розвиток пізнавального інтересу учнів через виконання практичних завдань, розвиток навчально – організаційних вмінь: організувати себе на виконання поставленої задачі, здійснювати самоконтроль і самоаналіз навчальної діяльності, розвиток уміння порівнювати та робити висновки, розвиток вміння формувати причинно-наслідкові зв'язки і поняття щодо впливу речовин і живих організмів на травну систему і людський організм в цілому;

виховна: створення умов для формування відповідального відношення  до власного здоров´я, охорони довкілля ,  виховання валеологічнх цінностей в сучасному житті.

Обладнання та матеріали: зошит, підручник, таблиця  « Травна система», непрозора екосумка з покупками ( домашня консерва з грибами, м´ясом, таранка, сухарики з смаком васабі, яйця, брудні яблука.).

Тип уроку:    комбінований урок.

Базові понятті та терміни: гастрит, виразка,панкреатит, холецистит, апендицит,гепатит, цироз печінки, сальмонельоз, ботулізм, дизентерія, холера, гельмінти, аскаридоз, ентеробіоз.

Прийоми активізації пізнавальної діяльності:

 робота з термінами;

 постановка пізнавальних завдань під час евристичної бесіди;

 робота з  натуральніми об'єктами, які постійно зустрічаються в щоденному побуті.

Прийоми розвивального навчання:

 коментування відповіді учнями;

 встановлення причинно-наслідкових зв'язків;

 самостійне виконання вправ;

 пошукова діяльність.

       Очікувані результати:учень називає хвороби та причини травної системи;пояснює негативний вплив алкоголю та хімічних речовин на органи травлення; застосовує знання для профілактики захворювань органів травлення та харчових отруєнь; висловлює судження щодо значення знань про будову та функції травної системи для збереження здоров’я.

 Міжпредметні зв'язки:

 міжтемні — з попередньою темою: « Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини», темами 6 – го класу « Одноклітинні організми та перехід до багатоклітинності», 7 – го класу « Різноманітність тварин»;

 міжциклові — географія, історія,основи здоров´я.

Епіграф уроку « Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють» ( слайд № 2)

                                       Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа « Скалади твір» для тих , хто без смартфона ( складена хмара слів за допомогою сайту https://wordcloud.pro/ru).

«зуби, перистальтика, довгастий мозок, слиновиділення, смак, запах,  сфінктер, дванадцятипала кишка, печінка,  пряма кишка, йогурт» ( слайд № 3) . Їх потрібно розставити в такому порядку, щоб вони були каркасом розповіді учня.

Учні з смартфонами виконують на швидкість вправи за QRкодом. ( слайд № 4 )

Бесіда

  • Наша невелика історія показує, що травлення регулюється завдяки? (нервово центри в довгастому мозку та гуморально)
  • Коли у вас виділяється слина? ( при вигляді чи запаху їжі)
  • Чи можемо ми споживати зіпсовану їжу?

    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Тему сьогоднішнього уроку ви спробуєте сформулювати самостійно. Я зачитаю лише одне речення, а ви скажете про що піде мова на уроці.

     За даними Центру громадського здоров’я МОЗ України, кількість спалахів, спричинених збудниками гострої кишкової інфекції (ГКІ) як бактеріальної, так і вірусної етіології, зросло. З початку 2018 року, станом на 06 липня, в Україні зареєстровано 77 спалахів ГКІ, з них ротавірусного ентериту – 28, сальмонельозу – 20, ГКІ невстановленої етіології – 19, ГКІ встановленої етіології – 10. ( слайд № 5)

     Сьогодні на уроці ми поведемо мову про ... харчові розлади та хвороби, до яких призводить неякісне незбалансоване харчування.

      Перед тим, як ми перейдемо безпосередньо до вивчення матеріалу, скажіть мені, як ви гадаєте навіщо ми вивчаємо даний матеріал. Спробуйте сформулювати мету уроку.

 Виникнення харчових отруєнь пов’язано з прийняттям їжі, що містить токсичні речовини. Ці речовини містяться в отруйних грибах, гірких ядрах абрикос та інших кісточкових плодах; хлібі, виробленому з зерна з домішками мікроскопічних грибів та отруйних бур’янів; в отруйних продуктах тваринного походження. Значну небезпеку представляють отруєння продуктами, що містять отрутохімікати та інші хімічні домішки. Харчові отруєння можуть виникнути у результаті потрапляння в їжу отруйних речовин рослинного, тваринного, мінерального походження, а також від продуктів, заражених деякими видами  бактерій.

Схематично це можна зобразити так:

 харчові  розлади

     

Бактеріального походження                 Небактеріального походження

             Джерела                                                           Джерела

 

Б

 

 

 

 

 

 

( слайд № 6)

Сьогодні кожен з вас може спробувати себе в ролі знавця і спеціаліста з шопінгу. Перед вами є сумка з продуктами, купленими на базарі та в супермаркеті. Ваше завдання довести шкідливість чи користь даних продуктів для нас з вами і визначити, чи можуть  вони спричиняти харчові розлади.

( предмети з сумки дістаються хаотично, тут лише приблизний порядок, тому вчитель вибирає слайди відповідно до предмета, практика показує, що за урок можна обговорити лише близько 5 предметів)

Учень дістає  сухарики зі смаком васабі.

Вчитель допомагає, сказавши  про додаток на партах ( додаток 1 або слайд № 7)

  Унаслідок неправильного харчування, лікування антибіотиками може виникнути дисбактеріоз (від лат. дис - префікс, що означає порушення, розлад і бактерія) - зміна бактеріальної мікрофлори організму, переважно кишечнику.  Це призводить до масового розмноження хвороботворних мікроорганізмів і отруюєння організму людини продуктами їх життєдіяльності. Також знижується ефективність травлення, порушується всмоктування води в товстому кишечнику.

Яйця ( зображення бактерії сальмонели  слайд № 8). Хто з вас чув про блюдо карбонара? Чим воно може бути небезпечне?

Сальмонельоз спричинює бактерія сальмонела. Ця бактерія найчастіше уражає яйця та птицю. Викли­кає в людини гострий ентерит. Сальмонела прони­кає в кров та спричиняє гарячку, абсцеси.

Домашнє консервоване м´ясо ( слайд № 9)

Ботулізм — гостра інфекційна хвороба, до якої призводить токсин бактерії — паличка ботулізму. Отруєння спостерігається після вживання м'ясних продуктів, овочевих і рибних консервів, ковбаси, солоної і копченої риби та інших продуктів, ін­фікованих збудником ботулізму. Ці бактерії вироб­ляють сильну отруту (токсини). Споживання 5 г інфікованого продукту може призвести до смерті людини. За різними джерелами гриби — причина ботулізму від 30 до 70(!) процентів.

На другомі місці — овочеві консерви, серед яких для нашої країни в лідерах огірки і помідори.

Третє місце — копчена і солона риба (таранка в тому числі)

Четверте місце — окорок і сало.

На останньому місці – домашня тушонка і інші м´ясні консерви (до 10% від усіх випадків  захворювань)

Консервовані гриби ( слайд №10)

Отруєння небактеріальної природи виникають унаслідок вживання продуктів, отруйних за своєю природою (наприклад отруйних грибів та ягід), та продуктів, які містять хімічні речовини (нітрати, пестициди тощо). Необхідно насамперед зупинитися на отруйних грибах, тому що захворювання, викликані ними, посідають важливе місце серед небактеріальних харчових отруєнь. З усіх отруйних грибів найбільш небезпечною, безсумнівно, є бліда поганка, до складу якої входять сильнодіючі токсичні речовини — аманітогемолізін і аманітотоксин. Про тяжкі наслідки, пов’язані з випадковим її вживанням у їжу, свідчить хоча б той факт, що смертність при даних отруєннях досягає 50 % і більше. Клінічна картина цього отруєння зазвичай має холероподібну форму, коли після інкубаційного періоду, що дорівнює в середньому 10–12 год, у потерпілих відзначаються гострі болі в животі, часте випорожнення, неприборкана блювота, зневоднювання організму, жовтяниця, коматозний стан. Найбільше часті отруєння блідою поганкою спостерігаються серед дітей, чому сприяє та обставина, що вона є смертельно небезпечним двійником таких їстівних грибів, як печериці й сироїжки.

Ковбаса ( відео про ковбасу слайд № 11)

Нітратна метгемоглобінемію, пов’язану з тривалим споживанням ковбас, що містить багато нітратів. Установлено, що дана інтоксикація має суттєве значення не тільки для здоров’я грудних дітей, але й для дорослих, особливо тих, хто страждає на захворювання легень, коронарну недостатність і анемію. Доведено, що навіть при порівняно низьких рівнях метгемоглобіну відзначається інактивація оксигемоглобіну та зниження доставки кисню до тканин. Небезпека збільшується ще тим, що підвищений зміст нітратів виявляється й у цілому ряді рослинних продуктів, у тому числі в картоплі, моркві, ріпі, редисі, кольоровій капусті, салаті і т. ін. Це пояснюється інтенсивним застосуванням азотних і азотистих добрив.

 Брудне яблуко( слайд № 12)

Хворобою Боткіна, або гепатитом А людина заражається через забруднені харчові продукти, воду, домашні речі, брудні руки. Переносниками вірусу гепатиту А є також мухи. Через 40 днів з моменту потрапляння збудника до організму з'являються перші ознаки хвороби: біль у горлі, кволість, нудота, блювання, підвищення температури тіла. Сеча темнішає, а кал знебарвлюється, через декілька днів білкова оболонка очей і шкірні покриви жовтішають, тому хворобу ще називають жовтяницею. Ця хвороба дуже небезпечна, бо призводить до загибелі клітин печінки і порушення всіх її функцій. Інфекційне походження цього захворювання вперше довів видатний російський терапевт і вчений С.П. Боткін.

  Гепатити В та С часто називають «ласкавими вбивцями», адже хвороба протікає майже безсимптомно, або маскується під інші хвороби. В цей час клітини печінки поступово руйнуються, що призводить до цирозу печінки - кінцевий результат хронічного запального процесу в печінці, при якому в її тканині відбувається заміщення клітин печінкових дольок сполучною тканиною з утворенням цирозних вузлів.

 Дизентерія  ( слайд № 13 ) – хвороба, спричинена бактерією дизентерійною паличкою, або дизентерійною амебою. Симптомами дизентерії є різкий біль в животі, нудота, блювота, підвищення температури, пронос.

  Щорічно дизентерія вражає близько 120 мільйонів чоловік по всьому світу, причому найчастіше вона діагностується у жителів країн зі слабкою санітарною культурою, а також країн із значною щільністю населення.   Джерелом зараження є пиття забрудненої води, вживання немитих фруктів, користування забрудненими побутовими предметами.

  Холера  ( слайд №14 )-  хвороба, спричинена бактерією холерний вібріон. Джерело інфікування – хвора людина, але збудник може потрапити в природні водойми; тому небезпечне купання та вживання риби, морепродуктів із заражених територій. Симптоми холери: блювота, пронос, стрімке зневоднення організму, судоми.

Таранка( короп) ( слайд № 15).

      З´ївши недостатньо просолену чи термічно оброблену рибу ми можемо заразитися гельмінтами. Виникають унаслідок потрапляння до організму паразитичних черв’яків. Залежно від виду гельмінта розвивається ураження того або іншого органа з відповідними симптомами. У нас в Україні  зустрічається  близько 30 видів гельмінтів. Найпоширеніші це гострики, аскариди, ехінокок, трихінела і т.д. Загальними ознаками є втрата ваги, загальне нездужання, дратівливість , порушення сну і апетиту, блідість, головний біль.                                                                                     

З метою профілактики  харчових розладів  необхідно:

 не вживати продуктів і напоїв, які викликають сумнів щодо їх доброякісності та з простроченими термінами споживання;

— зберігати продукти харчування тільки в спосіб, зазначений на упаковці, та у встановлений термін;

— не купувати продукти харчування на стихійних базарах або з рук у приватних осіб;

— не готувати продукти із запасом, приготовлені страви вживати відразу. Зберігання без холоду не повинно перевищувати 2 годин;

— не брати в дорогу продукти, що швидко псуються (ковбасні, молочні, кулінарні, кондитерські вироби та інші продукти, які потребують охолодження при зберіганні);

— при споживанні овочів, фруктів та ягід їх необхідно добре промити водою;

— не використовувати для пиття, приготування їжі та миття посуду воду з незнайомих джерел водоспоживання;

— перед приготуванням їжі та перед її вживанням завжди мити руки з милом;

— обов’язково мити руки після відвідування туалету.

VI. Підбиття підсумків уроку.

  •                   А зараз повернемось на мить до початку уроку. Ми з вами вчились розпізнавати причини і прояви харчових розладів . А зараз настав час короткого іспиту.

Ситуація № 1. До лікарні звернулась молода мама з дитиною трьох років і поскаржилась на поганий апетит дитини, дратівливість та відсутність повноцінного сну. Дитина всю ніч вертиться, часто прокидається.  Що може бути причиною такої поведінки?

Ситуація № 2 . Жінка після відвідування друзів , відчула нудоту через 1 годину, потім різкий біль  у животі, почалась діарея, руки та ноги стали холодними. Лікарі зробили припущення про її отруєння….

Ситуація № 3 . Група студентів відпочивала біля озера близько 2 – х тижнів, при поверненні додому всі відчули загальну слабкість та прояви діареї. Що може бути причиною?

Аргументоване оцінювання учнів.

VII. Домашнє завдання.

 Опрацювати відповідний параграф в підручнику.

Використана література

       1.Соболь В.І. Біологія: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Валерій Соболь. - Кам´янець – Подільский: Абетка, 2016. – 288с.: іл..

2.Страшко С.В. Біологія: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./—С.В. Страшко, Л.Г. Горина, В. Г. Білик,  С.А. Ігнатенко. – К.: Грамота,2016  240 с. : іл.

3. Биология: Кн.для учащихся . В 3 кн. Кн. 1: Пер. С нем./ Под общ. Ред.. К. Певз – Хоке, Є. Цабель. – Мн.: Нар. Аскета, 2002. – 296с.: ил.

Інтернет -  ресурси

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Q8FG-BHWaT8

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Харчові розлади та їх запобігання»Розробка план – конспект уроку в 8 - му класі, вчителя білології ЗЗСО № 33 м. Чернігова

Номер слайду 2

« Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють»

Номер слайду 3

Склади твір

Номер слайду 4

Виконайте на своїх смартфонах завдання. Травлення. Ферменти

Номер слайду 5

З початку 2018 року, станом на 06 липня, в Україні зареєстровано 77 спалахів гострої кишкової інфекції, з них 19 невстановленої етіології, 20 – сальмонельозу, 10 – встановленої етіології, 28 ротавірусного ентериту. Статистичні данні:

Номер слайду 6

Харчові розлади. Бактеріального походження Харчові токсикоінфекції ( продукти інфіковані кишковими мікробами, хворі люди і люди – носії)Харчові інтоксикації ( продукти заражені токсинами палички ботулізму, стафілококу)Небактеріального походження. Отруєння грибами, рослинами, продуктами, які містять домішки хімічних сполук.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Збудник сальмонельозу

Номер слайду 9

Збудник ботулізму

Номер слайду 10

Бліда поганка

Номер слайду 11

Що є в ковбасі?

Номер слайду 12

Збудник гепатиту А

Номер слайду 13

Збудник дизентерії

Номер слайду 14

Збудник холери

Номер слайду 15

Гельмінти в рибі

Номер слайду 16

— не вживати продуктів і напоїв, які викликають сумнів щодо їх доброякісності та з простроченими термінами споживання;— зберігати продукти харчування тільки в спосіб, зазначений на упаковці, та у встановлений термін;— не купувати продукти харчування на стихійних базарах або з рук у приватних осіб;— не готувати продукти із запасом, приготовлені страви вживати відразу. Зберігання без холоду не повинно перевищувати 2 годин;— не брати в дорогу продукти, що швидко псуються (ковбасні, молочні, кулінарні, кондитерські вироби та інші продукти, які потребують охолодження при зберіганні);— при споживанні овочів, фруктів та ягід їх необхідно добре промити водою;— не використовувати для пиття, приготування їжі та миття посуду воду з незнайомих джерел водоспоживання;— перед приготуванням їжі та перед її вживанням завжди мити руки з милом;— обов’язково мити руки після відвідування туалету. З метою профілактики харчових розладів необхідно

Номер слайду 17

Будьте уважні, будьте розумні – будете здоровими.

zip
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
2749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку