Урок біології з теми "Травлення в ротовій порожнині"

Про матеріал
Створений з освітньою метою продовжити формувати знання учнів про систему органів травлення людини; розкрити особливості травлення в ротовій порожнині, механічній та хімічній переробці їжі, властивостях ферментів слини, рефлекторній регуляції травлення, будови та типів зубів
Перегляд файлу

 

 

Урок біології

Травлення в ротовій порожнині.

 

 

 

 

Склала вчитель біології і хімії

Ірпінської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 12 з вивченням іноземних мов (школа лінгвістики) імені Заріфи Алієвої

м. Ірпінь Київської обл.

Васильченко Галина Костянтинівна


Травлення в ротовій порожнині.

Мета.

Освітня. Продовжити формувати знання учнів про систему органів травлення людини; розкрити особливості травлення в ротовій порожнині, механічній та хімічній переробці їжі, властивостях ферментів слини, рефлекторній регуляції травлення, будови та типів зубів.

Розвиваюча. Розвивати уміння проводити досліди та спостереження; уміння робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та повагу оточуючих людей, до інтелектуальної праці, познайомити з гігієнічними правилами догляду за порожниною рота, профілактики захворювань зубів, шкідливий вплив алкоголю та нікотину на травлення в ротовій порожнині.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Синтетична.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та досліджень нових знань.

2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4. Візуальний: складання таблиці

5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв’язки: медицина, зоологія.

Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, пробірки, крохмаль, тканина, піпетки, йод, лід.

Основні поняття та терміни: ферменти, слина, амілаза, мальтаза, лізоцим, муцин, дентин, пульпа, карієс.

ХІД УРОКУ

Епіграф на дошці: «Сто хвороб входять через рот».

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Провести термінологічний диктант або тестову перевірку про будову та функції органів травлення людини:

1.Травлення – це…

Всі розробки уроків до теми “Харчування і травлення” для 9 класу.2.Ферменти – це…

3.Травний канал – це…

4.Травні залози – це…

5.Вказати основні оболонки, які входять до стінок травного каналу.

6. Перечислити функції травлення.

7.Методи дослідження травлення.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Травна система людини складається з багатьох відділів, а сьогодні вивчаємо з ротової порожнини.

Учні пропонують вивчити процеси, які протікають в ротовій порожнині.

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Учні об єднаються в групи: «Дантисти», «Слинтяї», «Анатоми». Кожна команда  отримує своє завдання, на нього відводиться 10 хв.

Зубник 1. Порожнина рота поділяється на два відділи:

1. переддень рота - щілиноподібні простір між щоками і зубами, губи;

2. власне рот - від зубів до горла: у верхній частині - тверде небо, ззаду - м'яке небо, внизу - мова.

Вся порожнина вистелена слизовим епітелієм. Між дужками піднебіння знаходяться мигдалики, на верхній та нижній щелепі розташовані зуби, в ротову порожнину відкриваються виходи трьох пар слинних залоз.

Зуби - це оголена частина нашого кістяка, і кожен зуб - живий орган. Зуб має коронку, шийку і корінь. Коронки виступають над яснами і покриті міцною емаллю жовтувато-білого кольору. Під емаллю розташовується щільне речовина - дентин, дентинові клітини забезпечують життя зуба, їх загибель означає смерть зуба. Шийка зуба охоплюється яснами. Далі йде корінь, вкритий цементом. Усередині зуба знаходиться порожнина, заповнена м'якоттю - пульпою, пронизаної кровоносними судинами і нервовими закінченнями, вони сприймають тиск на зуб.

Зубник 2. Скільки у людини зубів? У новонародженого немовляти взагалі немає зубів. Дуже рідко діти народжуються з зубами. Зазвичай у здорової дитини першого нижні зуби з'являються на 7-му місяці життя; до одного року дитина має 8 зубів, а до трьох років - 20 зубів. Це молочні зуби. Хвороби (особливо рахіт) затримують прорізування зубів. Після 6 років починається зміна зубів.

Середні терміни прорізування зубів

Назва зуба

Молочні зуби

Постійні зуби

Внутрішній різець

 6 - 8 міс.

 7 -  7,5 років

Зовнішній різець

 7 - 9 міс.

 8 - 8,5 років

Ікло

15 -  20 міс.

 11 - 11,5 років

Перший малий корінний

  __

  10 - 10,5 років

Другий малий корінний

 

 11 - 11,5 років

Перший великий корінний 

12 -  15 міс. 

 7 - 7,5 років

Другий великий корінний 

 20 - 24 міс.

 12 - 12,5 років

Третій великий корінний

 

 18 - 25 років і пізніше

 

Зубник 3. У дорослої людини 32 зуба (рис. 1).

Малюнок 1http://festival.1september.ru/articles/212006/img1.jpgА - внутрішня будова зуба: 1 - емаль; 2 - дентин; 3 - пульпа;

4 - кісткова лунка в щелепи; 5 - цемент

Б - зуби верхньої та нижньої щелеп: 1 - різці; 2 - ікла;

3 - корінні зуби

Зубник 4. Догляд за зубами. Споживання сирих овочів і фруктів (наприклад, моркви, яблук) сприяє природному очищенню зубів. Однак воно, як правило, буває недостатнім. У слині містяться різні мінеральні солі й органічні речовини. Змішуючись із залишками їжі, вони утворять жовтий наліт, який через певний час твердне і перетворюється на зубний камінь. Для того щоб його видалити, застосовують зубну пасту і зубний порошок.

Чистити зуби рекомендується двічі на день - вранці та ввечері. Щітку слід вести від ясен до коронці. При протилежному русі (від коронки до яснах) наліт забивається в щілини між зубами і яснами, що веде до утворення каменів в області шийки зуба. При бічних рухах зліва направо і справа наліво очищаються лише верхні частини коронок, що недостатньо. Крім того, не проводиться масаж ясен, а без нього вони нерідко починають кровоточити. Чистити зуби рекомендується не тільки з зовнішньої, але й з внутрішньої сторони. Після їжі нерідко між зубами залишаються частки застряглої їжі. Їх треба видалити зубочистками з пластмаси або дерева. Можна скористатися ниткою, простягаючи її між зубами. Металевими предметами, наприклад голками, користуватися не можна: можливо пошкодження емалі. Полоскання рота після їжі також сприяє очищенню зубів.

Зубник 5. Захворювання зубів. Емаль - тверде, але крихка речовина. Вона легко руйнується, якщо після гарячої їжі відразу вживати холодну. Зміна гарячого та холодного повітря відбувається і під час куріння тютюну. Заковтуючи гарячий дим і обпалюючись, слідом курець вдихає холодне повітря, щоб запобігти опік. Чим більше при цьому контраст температур, тим більша ймовірність пошкодження емалі. Крім того, тютюновий дьоготь осідає на зубах, утворюючи жовтий наліт, який через деякий час перетворюється на зубний камінь. Його зняти можна лише механічно або за допомогою спеціальної пасти. Порушення емалі призводить до захворювання карієсом. На місці пошкодження утворюється поглиблення - дупло. Воно поступово доходить до пульпи зуба, і інфекція проникає в неї, викликаючи запалення - пульпіт. Ознаки пульпіту - зубний біль, підвищена чутливість зуба до відчуття температури їжі (рис. 2).

Малюнок 2. Розвиток карієсу. http://festival.1september.ru/articles/212006/img2.jpg

Питання групі.

1. А чому "зуб мудрості" так називається? (Назва "молочні зуби" дано Гіппократом, а коли людина "," завдяки навчанню набуває мудрість ", виростають зуби" мудрості "- так думав великий древній лікар.)

2. Поясніть, чому руху зубною щіткою зліва направо і навпаки не очищують зуби. Для порівняння можна взяти гребінець, начесане вату і запропонувати її очистити. Ясно, що тільки руху від заснування до країв зубів можуть це зробити. Зворотні руху небажані, тому що бруд забивається під ясна, що сприяє захворюванню і ясен, і зубів.

Висновок групи: Зуби у людини змінюються лише один раз, тому треба прагнути зберегти їх на все життя. Для цього треба їсти менше солодощів і побільше сиру, овочів, фруктів, пити натуральні соки - постачальники вітамінів і кальцію, необхідного зубах. Щодня вранці і ввечері треба ретельно чистити зуби. І, звичайно, регулярно (один-два рази на півроку) відвідувати лікаря-стоматолога для своєчасного виявлення захворювань зубів та їх лікування.

Учитель. Спасибі зубникам, просвітили нас. Різцем і іклами ми відкушує шматочки їжі, корінними зубами пережовує їх, подрібнюємо, мовою - перевертаємо. Так відбувається механічна обробка їжі.

Поряд з дрібними слинними залозами, що не мають спеціальних проток, що знаходяться в стінках ротової порожнини, є три пари великих слинних залоз, протоки яких впадають в ротову порожнину.

Слово надається "слинтяям".

Слинтяй 1. Щоб вивчити особливості травлення в ротовій порожнині, необхідно було отримати чистий слину. З цією метою вчений проводив досліди на собаках. Під наркозом вирізав у собаки шматочок слизової оболонки рота разом з отвором протоки слинній залози, намагаючись не пошкодити сам протока. Такий шматочок слизової оболонки через прокол у щоці виводив назовні і пришивав до шкіри. Чистий слина через отвір виливалася назовні, де її можна було зібрати в пробірку, виміряти кількість, досліджувати властивості. Собака після операції швидко одужувала.

Для вивчення роботи слинних залоз у людини використовують спеціальну металеву капсулу-присоску, вона присмоктує до слизової оболонки рота так, що в центрі її виявляється протока слинній залози. Слина надходить тепер не в рот, а в капсулу і через гумові трубочки виводиться назовні, де її збирають у пробірку і потім досліджують.

У цій пробірці знаходиться слина. Що вона собою являє?

http://festival.1september.ru/articles/212006/imga.jpg

Учитель. Подивимося, на що діють інші ферменти слини. З цією метою проведемо експерименти.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Виконання лабораторної роботи “ Дія ферментів слини на крохмаль ”.

Мета роботи:- показати, що ферменти слини здатні розщеплювати крохмаль. Відомо, що крохмаль з йодом дає інтенсивне синє фарбування, за яким неважко дізнатися, де він зберігся. При обробці крохмалю ферментами слини він руйнується, якщо ферменти активні. У цих місцях крохмалю не залишається, тому вони не фарбуються йодом і залишаються світлими.

Обладнання для роботи в домашніх умовах: нагрівальний прилад, невелика каструля, бинт, картопляний крохмаль, чайна ложка.

Обладнання для роботи в класі: накрохмалений бинт, нарізаний на шматки завдовжки 10 см., Вата, сірники, блюдце, аптечний йод (5%-й), вода.

Підготовка до роботи(вдома).

1. 1. Налийте в каструлю склянку холодної води і додайте туди половину чайної ложки крохмалю. На невеликому вогні доведіть рідину до кипіння, постійно помішуючи.

2. Після того як рідина закипить, продовжуйте варити ще 3 - 5 хв., постійно помішуючи, до утворення однорідної клейкої рідини.

3. Змочіть в крохмальний клейстер бинт, розпряміть його і дайте йому просохнути. Наріжте бинт на шматки завдовжки 10 - 12 см.

Хід роботи.

1. Приготуйте реактив на крохмаль - йодну воду. З цією метою в блюдце налийте воду та додайте кілька крапель йоду (аптечний 5%-й спиртовий розчин) до отримання рідини кольору міцно завареного чаю.

2. Ватяну паличку, змочіть слиною (1-я група - слина курити; 2-а група - слина людини, яка палить; 3-я група - вода), а потім цієї ватяною паличкою, рясно змоченою слиною напишіть літеру на накрохмаленому бинті.

3. Розправлені бинт затисніть в руках і потримайте його деякий час, щоб він нагрівся (1-2 хв).

4. Опустіть бинт в йодну воду, ретельно розправивши його.

Ділянки, де залишився крохмаль, забарвляться в синій колір, а місця, оброблені слиною, залишаться білими, тому що крохмаль у них розпався до глюкози, яка під дією йоду не дає синього фарбування. Якщо досвід пройшов успішно, на синьому тлі вийде біла літера.

Отриманий результат занесіть в зошит і поясніть його.

Накрохмалений бинт Слина (курить) =?

Накрохмалений бинт Слина (кращого) =?

Накрохмалений бинт вода =?

Питання групам.

Що було субстратом, а що - ферментом, коли ви писали букву на бинті? Чи могла вийти синя буква на білому тлі при проведенні цього досвіду? Чи буде слина розщеплювати крохмаль, якщо її прокип'ятити?

Кожна група робить висновки за своєю роботою.

Загальний висновок за підсумками роботи.

Крохмаль синіє під дією йоду, значить, він зник на ділянці, змоченою слиною. Під дією слини відбулося розщеплення крохмалю. Ферменти слини - -амілаза (птіалін) і мальтаза - в слабо лужному середовищі при температурі тіла розщеплюють крохмаль до мальтози і глюкози. Точніше, амілаза розщеплює крохмаль, декстрин і глікоген до мальтози і глюкози, а мальтаза розщеплює мальтозу до глюкози. При нагріванні ферменти руйнуються, а ось нікотин знижує активність ферментів.

http://festival.1september.ru/articles/212006/imgb.jpg

 (Учні перемальовували схему з дошки в зошит).

Слина виділяється, коли в рот потрапляє їжа, а також коли ми голодні і бачимо їжу або думаємо про неї. При потраплянні в ротову порожнину різні речовини викликають виділення різної кількості слини.

Слина, що виділяється під'язикової і підщелепної залозами каламутна, в'язка, містить ферменти, слиз. Слина привушної залози прозора, нев'язка, бідна ферментами, у ній немає слизу. З привушної залози виділяється в 2 рази менше слини, ніж з інших залоз. Всього ж у людини виділяється близько 1,2 - 2 літри слини / доба.

Основна функція слини - змочування їжі для полегшення жування і проходження її через травний канал, тому сухі продукти і речовини викликають виділення більшої кількості слини.

Учитель. Велике спасибі!

"От так і пані слина! Бач, яка краса "- говорив Іван Петрович Павлов при кожному вдалому досвіді. За цикл робіт з фізіології травлення І.П. Павлову в 1904 р. була присуджена Нобелівська премія.

Тепер черга "Анатомів".

Анатом 1. Велике значення у нормалізації роботи травної системи мають смакові відчуття, які ми отримуємо від їжі, що потрапляє в ротову порожнину. У стінках гортані, надгортанника, глотки, м'якого піднебіння, але головним чином на поверхні язика знаходяться особливі клітини - смакові рецептори. Вони зібрані групами в освіти, звані смаковими сосочками. У людини на мові їх налічується більше 3000. Розмір кожної рецепторній клітини, що входить до сосочок, не перевищує і 10 мкм, але це справжня хімічна лабораторія. У кожної такої клітини є ділянка, призначена для контакту з харчовими речовинами. Інший кінець рецептора пов'язаний з двома видами нервових волокон. По одному з них сигнал йде в головний мозок, а з іншого - з головного мозку. Язик. Язик (lingua) людини (та інших ссавців) утворений покреслений (поперечносмугастої) м'язовою тканиною, вкритою слизовою оболонкою. Язик виконує безліч різноманітних функцій: Це участь у процесі жування, ковтання, артикуляції мовлення; язик є органом смаку. Надзвичайно важлива роль язика при ссанні молока матері дитинчатами ссавців (і людини). У зв'язку з цим язик новонародженого і немовляти відносно великий, товстий і широкий (рис. 5).

http://festival.1september.ru/articles/212006/img5.jpg1 – верхівка язика

2 – тіло язика,

3 – край язика,

4 - серединна борозна язика,

5 - листоподібні сосочки,

6 - грибоподібний сосочки,

7 - желобоваті сосочки,

8 - прикордонна борозна,

9 - сліпе отвір мови,

10 - корінь язика,

11 - мовний мигдалина,

12 - серединна язиково-надгортанна складка,

13 - надгортанник,

14 - грушовидний кишеню,

15 – черпало надгортанна складка,

16 - голосова щілина,

17 - міжчерпаловидна вирізка язика,

Анатом 3. Ковтання. Пережована, змочений слиною і стала більш слизькій їжа перетворюється на грудку. Завдяки рухам язика і щік харчової грудку потрапляє на спинку язика. Роздратування рецепторів кореня язика супроводжується підняттям м'якого піднебіння, яке обмежує ззаду ротову порожнину. Завдяки підняття м'якого піднебіння їжа не потрапляє в носову порожнину, а скороченнями язика проштовхує далі в глотку. У момент проштовхування відбувається підняття гортані і закриття її входу надгортанником. Їжа в цьому випадку не потрапляє в дихальні шляхи, а в результаті скорочення м'язів глотки просувається в стравохід. Ковтання є складним рефлекторним актом. Обов'язкова умова при цьому - роздратування рецепторів кореня мови. Від них нервові імпульси пересуваються в довгастий мозок, де розташовується центр ковтання. Звідси виходять нервові волокна, що закінчуються в ковтальних м'язах. Центр ковтання знаходиться у взаємодії з центром дихання і центром серцевої діяльності. Ось чому під час кожного ковтального руху затримується дихання, і частішають серцеві скорочення. З глотки харчової грудку потрапляє в стравохід. У цей час відкривається вхід в шлунок.

Питання групі.

1. Чому їжа просувається по стравоходу, навіть якщо людина висить вниз головою?

Відповідь: стравохід має м'язові стінки, які скорочуються й не пропускають грудку їжі тому.

Висновок групи. Будова органів відповідає виконуваних ними функцій.

Підведення підсумків

Що нового дізналися на уроці?

1. Функції органів в ротової порожнини:

• механічне подрібнення їжі (язик, зуби);

• освіта харчової грудки (слина, язик);

• часткове розщеплення вуглеводів (ферменти слини);

• визначення якості їжі та її температури (язик);

• орган мови у людини (язик, зуби, губи).

2. Регуляція слиновиділення:

• нервова:

- Безумовний слиновидільний рефлекс (довгастий мозок - центр слиновиділення); виникає при наявності їжі у роті);

- Умовний рефлекс слиновидільний (вигляд і запах їжі).

• гуморальна: гормони гіпофіза, підшлункової залози, щитовидної залози, статевих залоз.

3. Функція органів смаку дуже важлива в процесі травлення.

Питання в кінці уроку (фронтальний).

Давайте повернемося до питання, яке я поставив Вам на початку уроку. Так чому ж винний людина не змогла з'їсти сухий рис? А чи можна бути впевненим на 100%, що дана людина винен?

V. Узагальнення та систематизація знань.

Чому люди, які швидко ковтають їжу не пережовуючи в роті, мають проблеми із травленням?
Чому відсутність багатьох зубів призводить до погіршення травлення?
Чим визначається смакова чутливість?

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
чит. § , підготувати повідомлення про досліди Павлова І.П. «Травлення».

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
2460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку