Тематичний день у 2 класі. Природознавство

Про матеріал
Даний матеріал містить 4 розробки уроків та сценарій свята тематичного дня в 2 класі за темою "Осінь в природі". Урок з природознавства "Осінні явища в природі" покликаний на формування природознавчої компетентності, соціально активної особистості, здатної мислити, бережливо ставитись до природи і до самої себе.
Перегляд файлу

2 клас

Тематичний день «Осінь в природі»

План дня

1. Природознавство

Тема. Осінні явища в природі

2. Літературне читання

Тема «Лине осінь золотава…»

3. Українська мова

Тема. Розвиток мовлення. Складання казки «Золота казка осені»

4. Трудове навчання

Тема. Створення осіннього пейзажу

5. Свято «Осінній калейдоскоп»

Природознавство

 

Тема.  Осінні явища в природі

Мета:

  •     формування природознавчої компетентності, соціально активної особистості, здатної мислити, бережливо ставитись до природи і до самої себе.

Завдання:

  •     актуалізувати знання про зміни в живій та неживій природі з приходом осені;
  •     зробити підсумок фенологічних спостережень;
  •     зібрати природний матеріал (різноманітне листя) для уроку трудового навчання;
  •     проаналізувати осінні явища в природі;
  •     зробити висновки.

Методично-дидактичне забезпечення: вірші про осінні явища; картки з текстами для читання; відеоматеріал «Осінь в природі»; слайди з осінніми пейзажами; малюнок риб’ячого хребта і картки з надписами причин і фактів осінніх явищ (прийом «Фішбоун»)

 

 

 

 

                                     Хід уроку

 

І. Ранкова зустріч

1. Ранкове коло на подвірї

Вчитель. Доброго ранку! Доброго дня!

Всіх вас вітаю, малеча моя!

Доброго ранку! Доброго дня!
Всім вам бажаю здоровя й добра.

  •       Давайте привітаємось один з одним.
  •       Посміхнись тому, хто справа, посміхнись тому, хто зліва;
  •       Давайте в очі глянемо,  і нам тепліше стане.
  •       А чи знаєте ви, що в Лапландії вітаються носами? Мабуть, щоб зігрітися!
  •       А давайте і ми привітаємось носиком з сусідом справа, і з сусідом зліва.
  •       А тепер – щічками!
  •       А давайте вушками!
  •       А тепер – долоньками! Правда весело?!
  •       А давайте візьмемось за ручки і привітаємося з Матінкою природою.
  •       Доброго ранку, ми кажем рослинам!
    Доброго ранку, птахам грайливим!
    Доброго ранку, сонечку в небі,
    Доброго ранку, рідна земля!

2. Актуалізація знань

- Друзі, яка пора року зараз господарює на Україні?

- Подивіться довкола!

- Що вражає? Які почуття у вас виникають, які емоції?

- Який гарний день! А хто сьогодні виступає в ролі синоптика?

3.«Щоденні новини»

Фенологічні спостереження. Вправа «Новини»

Учень-«синоптик» розповідає про погоду за планом:

  •                                                                                                                                                                                пора року;
  •                                                                                                                                                                                місяць, число, день тижня;
  •                                                                                                                                                                                температура повітря;
  •                                                                                                                                                                                стан неба;
  •                                                                                                                                                                                опади.

- Дуже дякуємо за інформацію!

3.Обмін інформацією. «Крісло автора»

- Коли ви йдете до школи або повертаєтесь додому, завжди помічаєте щось цікаве. Хто хоче поділитись своїми враженнями від побаченого сьогодні?  А що вас найбільше вражає в осінній природі? Може послухаємо того (або тих), хто народився в цьому місяці?

(1-2 учні діляться інформацією)

- Яка чудова розповідь!

ІІ. Ознайомлення з темою  та планом дня

1. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель декламує вірш напамять

Дванадцять місяців

День за днем, за тижнем тижні –

Непомітно лине час.

Різні зміни дивовижні

Відбуваються круг нас.

От зима, весна та літо,

Осінь, потім знов зима…

Сивий час летить над світом,

І кінця йому нема.

Кожен місяць, кожну пору

На землі нове вбрання.

Й ми самі не ті, що вчора,–

Ми зростаємо щодня.

Глянь навколо оком пильним

І побачиш зміни ці.

Ось повільно, неухильно

Йдуть по черзі місяці.

  
- Назвіть  осінні місяці.

- Чи схожі вони між собою?

- Все що ви назвали – це осінні явища в природі.

- Осінь – пора дощів, вони холодні, колючі, а ще затяжні.

Йдуть, йдуть, йдуть дощі. 

Стали чорними кущі
і дерева чорні стали,

бо листочки вже опали,

Тільки дуб стоїть у листі ,

і калинонька в намисті.

М Познанська

- Про які осінні явища розповідається у цьому вірші?

- Чи все ви знаєте про осінні явища?

- Про що хотіли б дізнатися?

- А кому цікаво, чому листя на деревах змінює свій колір і опадає?

- А як ви думаєте це корисно для дерев чи ні? А для землі?

- Отож, запрошую вас, мої любі «чомучки» поринути в світ осінньої природи і краси.

 Сьогодні у нас незвичайний день. Ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ осінньої природи. А допоможе нам у цьому мистецтво: музика, поезія, живопис. Опрацьовуючи різноманітний цікавий матеріал, ви знайдете відповідь на питання, які у вас виникнуть на цьому уроці.  І ми разом з вам зберемо багатий урожай із своїх знань, умінь і творчості. Всі уроки сьогодні будуть об’єднані однією темою: «Осінь в природі». А ми будемо працювати під гаслом: «Спостерігаю.  Пізнаю . Милуюсь. Бережу».

2. Обговорення плану та правил дня.  

3.Групове заняття. Збір природного матеріалу

1) Гра «Впізнай за описом»

(Вчитель описує дерева, що ростуть на шкільному подвірї)

2) Обєднання в групи за назвами дерев (клен, береза, каштан)

3)  Робота в групах.

Кожна група збирає листочки зі «свого» дерева.

- Які чудові в нас вийшли букети!

- Ці листочки ми покладемо в класі під прес, а потім використаємо на уроці трудового навчання.

4. Динамічна пауза

Діти групою підбігають до «свого» дерева, стають навколо нього, беручись за руки і промовляють:

«Деревце я бережу,

Йому друга посаджу,

Щоб листочки забуяли,

Нам повітря очищали.

Деревце моє, рости

Наберися сили і краси.

ІІІ. Усвідомлення змісту

1. Прогулянка пришкільним парком. Спостереження за осінніми явищами.

1.1. Бесіда

- Подивіться в осіннє небо. Яке воно?

- Станьте так, щоб можна було б побачити свою тінь.

- Що ви помітили? Чи такою була ваша тінь влітку?

- Від чого це залежить? Якими стали ранки (дні, ночі)?

- Погляньте на дерева, кущі, трави. Які  осінні явища спостерігаємо в рослинному світі?

- Яких бачите пташок?

- Чому не чути ластівок? Які птахи ще відлетіли у вирій? 

- Яких ви побачили комах? Чому їх стало набагато менше? Чи будуть вони до кінця осені?

- А про те, що нам не вдалося побачити, ми дізнаємося, повернувшись до класу.

(Урок продовжується в класі)

2. Щоденних 5. Читання разом з другом

( «Плече-плече, лікоть-лікоть. коліно-коліно»)

- Читаючи текст, ставте один одному питання щодо прочитаного.

(Діти читають тексти на картках, відповідно до темпу читання.

Прийом «Читання з позначками»

Читаючи, позначте + - це я знаю;

  •                                                                                                                                                                    це  мені було невідомо;

 ! – мені це цікаво.

Осінь

  Як скінчиться місяць листопад, то вже й мине осінь. Тепер не щодня виглядає із-за хмар сонце. А коли й гляне, то гріє не так, як улітку.

     Павук давно під листям сни дивиться.

    Білочки в дупло поховались.

Тихенько шарудять під корою жуки-короїди.

    А борсук ледве пропхався спати у свою нору. Такий гладкий він став за літо.

                            Хто як до зими готується

 Ліс улітку був увесь зелений; а тепер берізки та клени жовті, осики червоні, а поміж ними ялиночки зеленіють. Налетить вітер, скине з дерев листочки, і закружляють вони в повітрі, мов метелики. Потім тихо-тихо додолу спускаються, землю нібито килимом укривають. А на гілках дерев з кожним днем все менше стає листочків. Далеко видно все навколо крізь облетілі,  голі віти.

          Дерева ронять листя, трава й квіти в’януть, сохнуть, а насіння їхнє на землю осипається, щоб натой рік навесні прорости й знову зазеленіти, зацвісти.

          Тварини також до зими готуються: мандрівні птахи збираються у великі зграї, щоб летіти у вирій; маленькі звіринки запасають у своїх коморах їжу, лагодять і утеплюють свої житла та самі зодягаються в теплу зимову шубку. А комахи під кору дерев у різні щілинки ховаються.

         Так усе живе – і рослини, і тварини – готуються до довгої та холодної зими.

(Г. Скребицький, В. Чапліна) 

  •                                                                                                                                                                    Що вам було відомо?
  •                                                                                                                                                                    Що стало новим?

3. Перегляд відеоролику «Осінь в природі»

- Що вас зацікавило?

4. Хвилинка-цікавинка

 Листопад – дуже важливе пристосування рослин до умов зими, що є не тільки холодною, але й сухою порою року.

Коли б наші листяні дерева залишилися  на зиму в своєму зеленому вбранні, вони б гинули від нестачі вологи, оскільки насичення листя вологою припинилося б, а випаровування води продовжувалося б.

Скидаючи листя, дерева, крім того, оберігають себе від механічних пошкоджень під масою снігу.

Часто можна побачити, як взимку ламаються під масою снігу досить великі гілки дерев.

      Листопад сприяє видаленню продуктів обміну, значна кількість яких нагромаджується в листі під осінь і стає шкідливою для рослин.

      Зрештою, листя, яке вкрило землю, згодом стане добривом для грунту.

  •       Сподіваюсь, ви отримали відповідь на питання, які виникли у вас під час прогулянки.

5. Робота  в групах

Прийом «Фішбоун»

Діти на «рибячий хребет» прикріплюють надписи(факти і причини осінніх явищ у природі).

ІV. Рефлексія

  •       Що відбулося в природі з приходом осені?
  •       Чому відбулися зміни в неживій природі?
  •       Що зумовило осінні явища в житті рослин?
  •       Як змінилася поведінка тварин? Чому?

Вправа «Незакінчені речення»

  •              Сьогоднішній урок навчив мене …
  •              Новим, несподіваним для мене виявилося …
  •              Ця інформація дозволяє нам зробити висновок, що …
  •              Цей урок навчив мене …

V. Домашнє завдання

Знайти цікаву інформацію про осінню природу для поповнення рубрики лепбуку «Цікавинки природи»

Мої милі малюки,

Ви великі молодці!

За роботу, по заслузі,

Дякую вам дуже, друзі!

 

docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
1073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку