Запропонований тематичний план занять із дітьми передбачає включення модулів з п'яти розділів програми "Афлатот", які найбільш доречні для дітей старшої дошкліьної групи .
ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН ЗАНЯТЬ
ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
І. «Ласкаво просимо у світ афлатуна»
Тема |
Основні поняття й категорії |
Тематика занять |
Попередня робота |
Я і мій друг Афлатун |
|||
Знайомство з Афлатунчиком |
Афлатун,система, економити, коробка-Скарбничка Афлатуна, потреба, бажання, ярмарок, суспільство |
«Я і мій друг Афлатунчик»
Розвага «День народження Афлатунчика»
«Подорож із Афлатуном»
«Малюємо Афлатунчика» «Ярмарок Афлатунчика»» |
Дітям пропонується намалювати контур зображення Афлатун і своєї руки на аркуші, вирізати. Порівнює контур своєї руки з однолітками з метою виявлення індивідуальних відмінностей і спільних рис. Бесіда «Кожна людина є індивідуальна» Дидактична гра – пазли «Збери Афлатунчика» |
Команда «Друзі Афлатуна». |
«Пісня Афлатуна»; «Коробка для подорожі з Афлатуном» |
Розфарбовує картинки, що відображають добрі справи в альбомі. |
|
Будемо вчитися разом з Афлатунчиком думати наперед
|
Одна причина може визвати різні наслідки, а один наслідок може бути викликане різними причинами. Причина і наслідок не одне і те саме. Необдумані дії часто призводять до небажаних наслідків, за що можна заплатити велику ціну. Вміти передбачати наслідки необдуманих дій, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. |
Як ви розумієте вираз «За кожне задоволення треба платити»?
|
Вправа «Пробачення» Хвилинка роздумів Вправа «Що є причиною» Оповідання М.Канончука «Гірке морозиво»
|
ІІ. Я і моя сім’я сім'я: турбота про людей, яких ми любимо
Тема |
Основні поняття й категорії |
Тематика занять |
Попередня робота |
Прибутки сім’ї |
Заробітна плата, пенсія, стипендія, прибутки від підсобного господарства,від підприємницької діяльності,від власності. |
«Економіка. Що це?» «Бюджет сім’ї» «Прибутки. Витрати» «Потреби людини» «Як співвідносити потреби та можливості» «Заощадження» «Грошовий прибуток і борг» «Потреби і можливості моєї сім’ї» «Мій бюджет як члена родини» «Як допомогти батькам заощадити кошти» «Товари першої необхідності, предмети розкоші» «Ресурси. Економія» |
Проведення творчих ігор «Сім'я», «Магазин», під час яких діти роблять і купують товари і послуги, встановлюють ціни на них, користуються «грошима». Для продажу і купівлі в ігровій формі діти вивчають попит і пропозицію, приймають «замовлення» на товари і послуги. Залучення дітей до виробництва реклами, дослідження разом з ними дієвості реклами. Включення в підготовчу роботу занять з математики (прості підрахунки: чи досить, більше - менше), малювання і аплікації (реклама, виготовлення «грошей», вивісок тощо), конструювання. Перебування дітей в «безгрошовому» суспільстві – ігор. Розфарбовування малюнків, що відповідають тій роботі, яку дитина виконує вдома. Виготовити подарунок із покидькового матеріалу для членів своєї сім’ї |
Витрати сім’ї |
Харчування, одяг, житло. Освіта, газети, журнали. Податки та обов’язкові платежі. Свята, подарунки Відпочинок Придбання предметів тривалого користування Нерозумні трати Придбання предметів розкоші. |
||
Поточний та перспективний бюджет |
Бюджет, бюджет сім’ї, бюджет дошкільника і школяра. |
||
Сімейні заощадження та їх використання |
Заощадження, банк, скарбничка, цінні папери |
іІІ. мої права та обов’язки
Тема |
Основні поняття й категорії |
Тематика занять |
Попередня робота |
Право на життя, здоров'я, медичну допомогу |
Право на медичну допомогу Цінність життя, здоров'я та його залежність від природного оточення. Пізнання самого себе та стану здоров'я;. Аналізування зміцнення свого здоров'я; право на медичну допомогу та турботу дорослих про здоров'я дітей |
«Бережи здоров’я змолоду» «Подорож в Королівство Зубної щітки»
Найбільше багатство — здоров'я» (всі діти мають право на медичну допомогу);
«Дітям про їх права»; «Подорож у правову країну»; «Усі, хто є на білім світі, мають право бути й жити»; «Сонцем зігріті зростають наші діти»; «Без гілочок – не дерево, без діточок – не сім’я»; «Я та моє ім’я»; «Буду я навчатись мови золотої»; «Права я знаю, про обов’язки не забуваю» «Бережне ставлення до своїх речей» «Повага почуттів інших людей»
|
Рольове програвання бажаної поведінки в життєвих ситуаціях. Читання художньої літератури Сюжетно-рольова гра «Сім'я». Дидактичні ігри: «Кожна дитина має право на ім'я, піклування, любов»; «Ким я хочу бути?»; «Професії»; «Чарівні слова»; «Поспілкуймося»; «Подорож у казку»; «Небезпека»; «Склади квіточку». Розігрування ситуацій. Настільні ігри. Створення ігрових ситуацій Малювання За картинками складають розповідь які хороші вчинки дитина робить / може зробити. Назвати дії, які малюк може зробити самостійно, а які за допомогою дорослих. |
Права, правила, обов'язки |
Поняття «права», «правила», «обов'язки». У різних народів імена відрізняються за звучанням, але є й схожі. Ніколи не можна забувати свою Батьківщину, треба любити її, пишатися нею. Батьки оберігають дітей, а діти, коли виростуть, — батьків. |
Іv. Я і місто в якому я живу
Тема |
Основні поняття й категорії |
Тематика занять |
Попередня робота |
Довкілля |
Природні ресурси: повітря, вода. енергія,світ рослин і тварин Познайомити дітей з різними видами ресурсів (природними, капітальними, людськими), різноманітністю природних ресурсів, різними способами їх застосування. Розширити уявлення про (людські та природні ресурси) та їх використання для виготовлення товарів. Познайомити дітей з поняттям " природа", пояснити, що відноситься до природного світу. Розширення уявлень: про різноманітність природних і капітальних ресурсів і способи їх використання. |
«Наш спільний дім-природа;
«Вони дарують людям радість»
«Потреби рослин і тварин»
«Природа та рукотворний світ»
«Збереження електроенергії та води»
«Збережемо природу сьогодні — завтра вона допоможе нам»
«Потреби природного світу»
«Хто збудував будинок» «Звідки хліб прийшов» «Виробництво товарів», «Машини,обладнання» «Ланцюжок виробників»
«Веселий ярмарок» «Ощадливі малята |
Організація спостереження, бесід, читання художніх творів підвести дітей до підсумку: одні матеріали, з яких роблять товари, можна знайти в природі, а інші зроблені людьми. Екскурсія «Моя вулиця»
Д/гра «Кому що потрібно для роботи»
|
Підприємства –виробники. Підприємства торгівлі, підприємства з надання послуг, заклади культури, державні заклади |
Підприємництво, бізнес, шоу-бізнес, аукціон Розширити уявлення: про взаємозв'язки людей різних професій; про способи задоволення їх потреб. Обговорення з дітьми питання про те, звідки беруться продукти харчування (з природи - ліс, море, поле), хто робить товари, люди яких професій роблять товари, які капітальні ресурси потрібні для їх виробництва. |
V. Я та гроші: витРачаємо, накопичуємо, ділимося
Тема |
Основні поняття й категорії |
Тематика занять |
Попередня робота |
Система відносин: товар-гроші-товар |
Гроші, товар, бартер, інфляція, продукт, послуга, ціна, реклама, гурт, роздріб |
Екскурсія до магазину «З чим ми йдемо до магазину (гроші)»
Гра-заняття «Ми йдемо за покупками»
«Вчимося спілкуватися» «Подорож «економчиків» по казках»
«Кожен товар –праця багатьох»
«Подорож товарів» |
Розповідь про історію виникнення скарбнички, презентація «Скарбнички різних країн». Бесіда «Навіщо людині потрібно збирати / відкладати гроші». Читання казки Б.Грімм Вигідне діло», Г.Х.Андерсена «Срібна монетка» Намалювати свою скарбничку. Вдома з батьками виготовляють скарбничку із покидькового матеріалу. Організація «ринку» обміну товарами і послугами, щоб кожен міг отримати бажане. Пояснення декількох значень слова «ринок». Вигадування з дітьми грошей, їх назви, форми. Проведення конкурсу на краще зображення грошей. Використання придуманих грошей в іграх по обміну. Проведення бесіди про функцію і значення грошей. |
Щоб прищепити дітям навички діяльності в реальному житті, педагоги закладу дошкільної освіти навчають вихованців мислити та діяти за законами економіки, виховуючи у дітей такі риси, як: хазяйновитість, економність, бережливість.
Однією з умов успішного формування соціальної та фінансової освіти дітей ми вбачаємо в організації педагогічного процесу, спланованого із врахуванням змісту, форм і методів освітньої діяльності заснованого на взаємодії «педагог-дитина-батьки».
Саме із врахуванням цих вимог педагоги розробили перспективний план роботи, визначили зміст, обрали методи і прийоми для реалізації завдань щодо формування соціальної та фінансової освіти дітей старшого дошкільного віку.
1