ВАРІАНТ 5
УКРАЇНСЬКА МОВА
1.Визначте вид односкладного речення:
Кругом насадили багато різних квітів.
А. називне;
Б. означено-особове;
В. неозначено-особове;
Г. узагальнено-особове.
2. Визначте рядок, у якому відміну всіх іменників визначено правильно:
А. мати ( III в.), ложка ( I в.), дощ ( II в.), курча (II в.);
Б. доріжка (I в.), маляр (II в.), ім’я (II в.), плащ (II в.);
В. море (II в.), січ ( II в.), ніж (II в.), світло (II в.);
Г. каменяр ( II в.), буквар ( II в.), сніг (II в.), піч (III в.).
3. Діалектне слово входить до складу синонімічного рядка:
А. господар, хазяїн;
Б. будинок, дім;
В. ковдра, коц;
Г. плекати, доглядати.
4. Поширене означення не відокремлюється комами в реченні (розділові знаки пропущено):
А. Лежить дорога золотом прошита.
Б. І видзвонює мотив моє слово сріблом скуте.
В. По вінця сповнені краси шумлять смерекові ліси.
Г. До колосків налитих туго моя прихилена душа.
5. Рядок слів, кожне з яких має омонім:
А. слати, мул, літній, олівець;
Б. здаватися, лава, кришка, морквина;
В. вити, балка, ключ, тополя;
Г. вал, захід, застава, зважування.
6. Апостроф ставиться в усіх словах рядка:
А. В..ячеслав, кар..єра, пів..ящика, медв..яний;
Б. верб..я, міжгір..я, дзв..якнути, без..ядерний;
В. зв..ялити, кур..йозний, між..ярусний, круп..яний;
Г. двох..ярусний, пів..яру, об..єкт, під..їжджати.
7. Позначте речення, яке містить відокремлену прикладку:
А. Обдавши нас пилюкою, автомобіль зник за поворотом.
Б. Усі ми, учні двох класів, були дуже стомлені, але щасливі.
В. У саду пишалися червоні жоржини, різнокольорові айстри та сніжно-білі лілеї.
Г. Юнка дивилась на зорі, і їй здавалось, що зорі усміхались до неї, підбадьорюючи, вселяючи надію.
8. Визначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення –а (-я):
А. автобус, маляр, млин, вовк;
Б. град, вокзал, капіляр, доцент;
В. інститут, страх, каменяр, автомобіль;
Г. дуб, іменник, Шевченко, атлас.
9. Позначте речення, яке відповідає схемі: [ , ( ), ( ) ], ( ).
А. Оксен знав що так трапиться й сьогодні і тому чим ближче він підходив до подвір’я що чорніло в темряві своїми будовами тим більше його охоплювало роздратування.
Б. У густих верболозах поміж плакучих верб що замріяно полощуть у тихих плесах довгі віти вдень і вночі не втихають закохані соловейки.
В. Конюх якого він обов’язково застане сплячим у своїй комірчині на запитання чого коні й досі не годовані і не напоєні запевнятиме що давав три рази.
Г. В літній ясний день коли сонечко весело сяє на небі пізнавали люди яка пора але вночі або в глуху осінь не вміли дати собі ради.
10. М’який знак НЕ пишеться в усіх словах рядка:
А. міл..ярд, ойкан..ня, мен..ший;
Б. Уман..щина, Поділ..ля, Бат..ківщина;
В. безбат..ченко, змагаєш..ся, віс..cю;
Г. ін..ший, жен..шень, спіл..чанський;
Д. кин..мо, ріж..мо, насип..мо.
11. Позначте рядок, у якому є зайве словосполучення:
А. літній місяць, весняні квіти, ручка дверей, дари лісу;
Б. возив сіно, чекати на друга, співати голосно, білий від снігу;
В. дуже швидко, далеко від дому, втричі швидше, пізно ввечері;
Г. зелений від злості, вірний обов’язку, мокрий від роси, сірий від пилу.
12. Перед однорідними членами речення потрібно ставити двокрапку, а після них − тире в реченні (розділові знаки пропущено):
А. Луки гори пишні сади все зелене й принишкле.
Б. Підручні гетьмана Перебийніс Богун Нечай теж були добре відомі всім.
В. І право людське і воля й закон усе потоптано.
Г. Козаки були озброєні шаблями списами а також вогнепальною зброєю мушкетами пістолями.
13. Протиставний сполучник ужито в реченні:
А. Нехай стократно помилявся, то хана кликав, то Москву.
Б. А зараз треба знайти якийсь сухостій та вечерю зварити.
В. І не було в тій розвідці ні трагічних зворотів, ні зітхань.
Г. Тече вода в синє море, та не витікає.
14. З’ясуйте, які члени речення є однорідними в реченні:
Весна йшла луками, горами, лісами.
А. підмет;
Б. означення;
В. додаток;
Г. обставина.
15. Помилково утворено слово
А. виконавиця
Б. гардеробниця
В. кравчиня
Г. вихователька
Д. спортсменка
16. Географічні назви, від яких можна утворити прикметники, що закінчуються на –ський, складають рядок:
А. Ужгород, Прага, Запоріжжя.
Б. Карпати, Кіровоград, Кривий Ріг.
В. Сиваш, Красноград, Волноваха.
Г. Миргород, Петербург, Збараж.
17. Прочитайте речення.
В образі … вбачаємо схожість із красунчиком … – героєм роману …
Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А. Степана Радченко, Жорж Дюруа, Гі де Мопассана
Б. Степана Радченко, Жоржем Дюруа, Гі де Мопассан
В. Степана Радченка, Жоржем Дюруа, Гі де Мопассан
Г. Степана Радченка, Жоржем Дюруа, Гі де Мопассана
Д. Степана Радченка, Жорж Дюруа, Гі де Мопассана
18. В якому із рядків у всіх словах дзвінки приголосні оглушуються перед глухими:
А. кігті, нігті, легкий;
Б. звідки, ніжка, бігти;
В. берізка, вудка, ліжко;
Г. вогкий, берегти, різка.
19. Правильно поєднано іменники з числівниками в рядку
А. двадцять два футболісти
Б. три з половиною сантиметрів
В. двадцять чотири учня
Г. півтори літри
Д. сім цілих і вісім десятих відсотків
20. Правильно утворені дієслівні форми в рядку
А. лікувати – лічу, лікуєш, лікуйте
Б. очолити – очолю, очолиш, очоліть
В. пролити – проллю, проллєш, пролийте
Г. полоскати – полощу, полоскаєш, полощіть
Д. провести – проводжу, проводиш, проводьте
21. Позначте речення з різними видами зв’язку:
А. В цій же школі його, півпарубка, в громадянську війну допитував хмуроокий і темний, наче з афонських образів знятий, денікінський офіцер.
Б. На одному важливому засіданні, де обмірковувалось майбутнє Зачіплянки і розглядались проекти її забудови, згідно з генеральним планом, все якось не могли втулити місце цьому соборові…
В. Ще цілий рік життя і смерть розкривались перед ним у битвах, перед якими мерхли всі битви, на які будь-коли спроможна була людина.
Г. Мій літак вибухнув у повітрі, і я осипався на землю вже попелом, так що і могили у мене нема.
22. Через дефіс пишуться всі прислівники рядка
А. віч/на/віч, по/домашньому, будь/де
Б. по/людськи, як/небудь, в/тричі
В. колись/то, хтозна/куди як/найбільше
Г. де/не/де, в/цілому, по/четверте Д на/радість, хоч/не/хоч, далеко/таки
23. Граматично правильно утворено словосполучення
А. програміст по професії
Б. відправити по пошті
В. виплатити по сто гривень
Г. дбайливий по відношенню до майна
Д. подорожувати по європейським країнам
24. Неправильно побудовано речення
А. Князь Святослав був мудрим і хоробрим полководцем.
Б. Козаки були озброєні пістолями й мушкетами.
В. Авторами стрілецьких пісень часто є невідомі поети й композитори.
Г. У полон узяли двох генералів й один документ.
25. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире
Випадок уживання тире
1. перед узагальнювальним словом
2. між підметом і присудком
3. при відокремленій прикладці
4. між частинами безсполучникового речення
Приклад
А. А мова – то пісня душі, покладена на слова.
Б. І сльози, і прокльони – все мине.
В. І ось прийшла неділя – день легкий.
Г. Мало життя прожити – треба життя зрозуміти.
Д. Я усміхнусь – і все навкруг сміється.
26. З’ясуйте вид поданих односкладних речень
Вид речення
1. означено-особове
2. неозначено-особове
3. узагальнено-особове
4. безособове
Приклад
А. Вір своїм очам, а не чужим речам.
Б. Візьми свій келих сонця у життя!
В. Я прожив, моя мила, ці літа у найвищому щасті.
Г. Вино мудрості п’ють із келиха розчарувань.
Д. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
27. Доберіть відповідники:
Значення вставних слів
1. впевненість
2. емоційні відчуття
3. зв’язок думки з попереднім повідомленням
4. привертання уваги
Приклад
А. Побужжя йде, Волинь і наддністрянці, а там, диви, обізветься й Дніпро.
Б. На жаль, частіше доводиться інструкції студіювати.
В. Отже, лелека переламав крило, а тому й не повідомленням зумів одлетіти до вирію в кінці серпня.
Г. Ніколи, звичайно ж, не було на цьому військовому судні закоханої пари.
Д. Кажуть, у калині материна любов і мудрість.
28. З’ясуйте, який вид підрядного речення можна приєднати до поданого головного
Головне речення
1. Ця подія сталася саме тоді, …
2. … однак студенти склали іспит.
3. Це не та зупинка, …
4. Журналістка повідомила, …
Вид підрядного речення
А. означальне
Б. з’ясувальне
В. обставинне часу
Г. обставинне місця
Д. обставинне допустове
29. Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку
А. Радують око різнобарвні квіти, що ростуть на клумбі.
Б. Знову бачу синицю, що перелітає з гілки на гілку.
В. Ми зустріли Степанову бабусю, яка купувала фрукти.
Г. Це був тільки сон, що наснився навесні.
Д. Ледь-ледь тремтять губи, що посиніли від холоду.
30. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Фрукти й овочі сьогодні містять (1)менше вітамінів і мінералів, (2)ніж містили (3)п’ятдесят (4)років тому.
А. іменник
Б. числівник
В. прислівник
Г. сполучник
Д. прийменник
Завдання 1-20 мають по п'ять варіантів відповідей, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний варіант відповіді.
1. Твір, що починається і закінчується уславленням мужності козацького ватажка
А «Віють вітри, віють буйні» Б «Ой, Морозе, Морозенку»
В «Ой летіла стріла» Г «Дума про Марусю Богуславку» Д «Засвіт встали козаченьки»
2.Хто з українських письменників використав у своїй творчості пісню Г.Сковороди «Всякому городу прав і права», дещо переробивши її
А І.Франко Б Панас Мирний
В Леся Українка Г М.Куліш Д І. Котляревський
3.Поезія Г. Сковороди «De libertate» уславлює
А Б. Хмельницького як символ вольності Б красу природи
В мудрість художнього слова Г мирне, спокійне життя за покликанням
Д «сродну працю»
4. «Хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться, і уже де чорт не зможе, то пошли його – зараз докаже», - сказано про
А Миколу Б Петра В возного
Г виборного Д Терпила
5. «Прощайте. Йду поміж людьми. Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає», - цей епізод у творі «Іntermezzо» М. Коцюбинського є
А експозицією Б зав'язкою В розвитком дії
Г кульмінацією Д розв'язкою
6.У повісті «Тіні забутих предків» порушені всі названі проблеми, ОКРІМ
А язичництва і християнства Б людини й природи
В кохання і ненависті Г митця і суспільства Д життя і смерті
7.«Борітеся - поборете», - закликає ліричний герой у творі
А «Кавказ» Б «Мойсей»
В «Уривок з поеми» Г «Сон» Д «Господи гніву пречистого»
8. Твір «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» є зразком
А бароко Б реалізму
В романтизму Г експресіонізму Д символізму
9.На малюнку зображено епізод з твору
А Івана Багряного «Тигролови»
Б П.Куліша «Чорна рада»
В Лесі Українки «Лісова пісня»
Г П. Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні»
Д М.Хвильового «Я Романтика»
10. Поемами є всі твори, КРІМ
А «Катерина» Б «Чари ночі»
В «Кавказ» Г «Сон»(«У всякого своя доля») Д «Мойсей»
11. Хутір символізує ідеал українського способу життя у творі
А «Чорна рада» П. Куліша Б «Три зозулі з поклоном» Гр. Тютюнника
В «Мина Мазайло» Миколи Куліша Г «Зачарована Десна» О. Довженка
Д «Майстер корабля» Ю.Яновського
12. Твір дістав назву «Пропаща сила», а згодом його перейменували на
А «Наталка Полтавка» Б «Чорна рада»
В «Мина Мазайло» Г «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Д «Кайдашева сім’я»
13. Скульптура Мікеланджело надихнула поета написати поему
А «Катерина» Б «Чари ночі»
В «Кавказ» Г «Енеїда» Д «Мойсей»
14.Твір Л.Костенко «Маруся Чурай» характеризують усі зазначені ознаки, ОКРІМ
А роман складається з дев’яти розділів, події в яких розгортаються протягом року
Б за визначенням авторки, – це історичний роман у віршах
В справжні факти пересипані домислами автора
Г переважають урбаністичні мотиви
Д зображення Марусі Чурай як легендарної народної поетеси і талановитої співачки з Полтави, її нещасливого кохання
15. Ідеальний світ української родини переселенців зображено у творі
А «Зачарована Десна» Б «Три зозулі з поклоном»
В «Лісова пісня» Г «Чорна рада» Д «Тигролови»
16. Заслужено вважають «першим поетом кіно»
А Миколу Куліша Б Івана Багряного
В Олександра Довженка Г Остапа Вишню Д Миколу Хвильового
17«Ні! Я жива! Я буду вічно жити! / Я в серці маю те, що не вмирає...»,- промовляє
А Маруся Чурай Б Мавка
В Марися Боруля Г Марічка Гутенюк Д Марфа Яркова
18. Психологічною новелою з автобіографічною основою є
А «Зачарована Десна» Б «Маруся Чурай»
В «Наталка Полтавка» Г «Іntermezzo» Д «Мартин Боруля»
19.,,…багацького роду, фудульна [горда, пихата, зарозуміла], здорова дівка, з грубим голосом й воластою шиєю»,- це опис
А Горпини Терпилихи Б Палагни
В Марічки Г Наталки Сірко Д Марфи Яркової
20 Іван Дідух є центральним персонажем твору
А Ольги Кобилянської Б Пантелеймона Куліша
В Івана Франка Г Михайла Коцюбинського Д Василя Стефаника
У завданнях 21-24 до кожного з чотирьох рядків, позначених цифрами, виберіть один правильний варіант-відповідник, позначений буквою
21. Установіть відповідність між автором і його твором.
1 В. Стус 2 Є. Маланюк 3 Л. Костенко 4 Б.-І. Антонич
|
А «Господи, гніву пречистого…» Б «Страшні слова, коли вони мовчать» В «Наша мова» Г «Різдво» Д «Уривок з поеми» |
22.Установіть відповідність між назвою роману і його різновидом за змістом.
1 «Чорна рада» 2 «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» 3 «Маруся Чурай» 4 «Тигролови»
|
А історичний Б пригодницький В роман у віршах Г урбаністичний Д соціально-психологічний |
1 «Місто» 2 «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» 3 «Енеїда» 4 «Мартин Боруля»
|
А Тамара Василівна, Борис Б Латин, Амата, Лавінія В Явдоха, Кряжов, Лушня Г Гервасій Гуляницький, Націєвський Д сонце, зозуля, людське горе |
23. Установіть відповідність між твором і йог
1 Іван Дідух 2 Гордій Чурай 3 Еней4 Григорій Многогрішний
|
А вважає, що «ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи» Б «Він моря так уже боявся, що на богів не полагався І батькові не довіряв» В батьки залишивши у спадок хатину і горб «щонайвищий і щонайгірший над усе сільське поле» Г «Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика і великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку: тяжкі кайдани неписьменності і несвободи» Д «…пішов у смерть — і повернувся в думі,і вже тепер ніхто його не вб’є.» |
24. Установіть відповідність між літературними героями та їхніми характеристиками о героями.