Перевірочна робота
Другорядні члени речення
1. Поширеним є речення
А Три товариші зустрілись.
Б Гості почали святкувати.
В Почало світати.
Г Друзям весело.
2. Установіть відповідність між реченням і другорядним компонентом у ньому.
1 обставина місця
2 означення
3 додаток
A Тиша і холод обіймають його .
Б Розквітає калина і стає гарною, як дівчина у весільному вбранні.
В Жіноче тіло зробилося легким, пружним, нестримним.
Г Теплохід пішов по Дніпру вниз.
3. Прямий додаток є в реченні.
А Був хліб святинею для мене.
Б Зорі в небі гомонять з місяцем.
В Квіткам співає пісню вітер України.
Г Від яблук духмяність ллється.
4. Неузгоджене означення є в реченні.
А Зіграй мені осінній плач калини.
Б Зелене листя вкриває землю.
В Стоїть самотня сива мати.
Г Блискучий сніг падає на поле.
5. У якому реченні є прикладка?
А «Кобзар» - настільна книга кожної людини.
Б Кущ осінньої калини заглядає у вікно
В Недавно я прочитала оповідання « Осінній дощ».
Г Поезія – це праця зрима.
6.Через дефіс пишуться всі прикладки в рядку
A озеро / Світязь, гора / Говерла, народи / брати
Б сон / трава, Дніпро / ріка, поет / романтик
B сніжинки / пушинки, трава / деревій, фільм / «Земля»
Г жук / короїд, твір / опис, собака / вівчарка
7. Установіть відповідність між реченням і видом обставини в ньому.
1 обставина міри
2 обставина способу дії
3 обставина місця
4 обставина часу
А Я навмисне хочу навчитись танцювати.
Б Йде боєць додому із походу .
В Скоро перша паморозь посріблить траву, листя кущів і дерев.
Г Сад музикою сповнений по вінця .
Д І трудимось теж на совість .
8. Порівняльний зворот не виділяється комами в реченні
A Дощ ллє як із відра.
Б Весняне сонце вже припікало як улітку.
B І всі ми як один підняли вгору руки .
Г Припадаю вустами до слова мов до стиглого грона калини.
9. Порівняльний зворот є у реченні
А Ну що б, здавалося, слова...
Б Пригорнись до мене, слово!
В Кожне слово пахне, мов листочок м’яти
Г Брати ніби змагалися між собою
10. Визначити ДВА рядки, у яких у реченнях прикладки беруться в лапки.
А Видатний український художник Олександр Мурашко народився в сім’ї майстра іконописних робіт
Б На багато адрес відправляють саджанці унікальних рослин з дендропарку Софіївка
В Дівочі сльози лилися, лилися, поки не затопили всю галявину, утворивши озеро Синєвир
Г У січні 1861 року на полицях книжкових магазинів Петербурга з’явився новий часопис Основа
Д Гігантське срібносяйне скупчення зірок Чумацький Шлях — це не наша Галактика
11. Поширити подане речення другорядними членами — і додатком, й означенням, й обставиною. Записати, виділивши граматичну основу й підкресливши другорядні члени речення. Сонце зійшло.
Перевірочна робота
Другорядні члени речення
1. Поширеним є речення
А Пахло конваліями.
Б Сестра намагається вишивати.
В Дмитрик гнув кирпу.
Г Хай кожен із вас заспіває.
2. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1 додаток
2 означення
3 обставина
A Ми готувалися переходити лінію фронту
Б Андрійко був повновидий, ясноокий, кучерявий
В Український степ чарівний і величний
Г Унизу під городом жалюгідно чорніє ліс.
3. Прямий додаток є в реченні.
А Мені поля задумливо шептали свої ніким не співані пісні.
Б Обмерзлі гілки дрімають на деревах.
В Іти полями радісно мені.
Г Під вишнею розлогою струмочок гомонить.
4. Бабуся спекла онучці смачний пиріг із м’ясом.
Указати правильну кількість додатків у реченні
А 1 Б 2 В 3 Г 4
5. Неузгоджене означення є в реченні.
А Пливе густе надхмар’я, високе та блакитне.
Б На подвір’ї здійнявся вихор із листя.
В Троянди – білу, кремову й червону - зрізав я не без жалю.
Г Я вірші став писать під вечір голубий.
6. У якому реченні є прикладка?
А Ми діти сонця і тепла.
Б Озеро Синевир знаходиться в Карпатських горах.
В Львів – столиця Галичини.
Г Найкраще місто на землі для мене ти, мій Львове.
7. Окремо пишуться всі прикладки в рядку
A козак / нетяга, мати / героїня, риба / щука
Б пісня / дума, співець / Перебендя, озеро / Байкал
B сердега / Ярема, гори / Карпати, птах / орел
Г дівчина / красуня, місто / Тбілісі, дуб / велетень
8. Установіть відповідність між реченням і видом обставини в ньому
1 обставина міри і ступеню
2 обставина часу
3 обставина способу дії
A Життя йде розмірено, чітко, напружено й упевнено
Б І море там буде, де степ був одвіку
B Усе минає, але любов всевишня зостається
Г Честь втратити – втратити багато
9. Порівняльний зворот комами не виділяється в реченні
A Із степу як із вогкої печери тягло свіжою прохолодою .
Б Це місто прекрасне як усмішка долі .
B Він був неначе сонний .
Г Він справді здригнувся немов ступив у студену воду .
10. Визначити ДВА рядки, у яких у реченнях прикладки беруться в лапки.
А До легендарних постатей України належить і народна поетеса Маруся Чурай.
Б Група науковців Інституту літератури ім. Т.Г. Шевченка підготували до друку наукове видання спадщини М. Коцюбинського
В У девять років Леся Українка написала першого вірша Надія
Г Померла Леся Українка в Грузії, у містечку Сурамі
Д У науці широко знаний манускрипт під назвою Літопис Самовидця
11. Поширити подане речення другорядними членами — і додатком, й означенням, й обставиною. Записати, виділивши граматичну основу й підкресливши другорядні члени речення. Темніло небо.
Перевірочна робота
Другорядні члени речення
1. Установіть відповідність між членом речення та виділеним словом.
А Дядько у мене — веселий дивак .
Б На порозі гість веселий — дощ блакитний, весняний .
В Проспіва, протягне «ох!», молока хильне за двох .
Г Як же вірять в весну ці обмерзлі гілки на деревах!
Д Я навмисне прийшов до вас зарані попередити .
1 присудок
2 додаток
3 прикладка
4 обставина
2. Додаток виділено в реченні
А Я блукав містом своєї юності, марно шукаючи вчорашні споруди...
Б Хлопець напівдрімав, напівмріяв про своє майбутнє .
В Вкрилась темна земля зіллям-рястом дрібним .
Г Як же вірять в весну ці обмерзлі гілки на деревах .
3. Визначити рядок, у якому в реченні виділений додаток належить до прямого.
А На півдні густою порошею курить угорі біла дорога
Б Сходять ароматом сади
В А ще любила мати вишивати різні квіти.
Г Щоночі перед нами відкривається небесна книга Всесвіту
4. Знайдіть речення, у якому є неузгоджене означення
А Яке то щастя- свій народ у світлі бачити!
Б Оксанка була моєю сусідкою, однокласницею, подругою.
В Козаки-запорожці своєю мужністю дивували світ
Г Прибій колосистого моря йде через мене кудись у безвість
5. Через дефіс пишуться усі прикладки в рядку
А меч / риба, футболіст / динамівець, пан / директор
Б трава / буркун, плазун / удав, риба / івасі
В місто / воїн, розмай / зілля, вітер / пустун
Г народ / творець, гриб / трюфель, учитель / фізик
Д палаци / музеї, Синевир / озеро, квітка / нарцис
6. Порівняльний зворот є у реченні
А Попереду стояв стіною темний ліс
Б Усі люди стояли як укопані, познімавши шапки.
В Правда як олія: скрізь наверх спливає.
Г Таке витримати- здоров’я, як у слона, треба мати.
Д Зображення лева використано як виробниче клеймо.
7. Порівняльний зворот виділяється в реченні
А Полив як з відра наглий краплистий дощ .
Б Голова без розуму як ліхтар без свічки .
В А проміння довге як мітли обмете сизо-хмарну даль .
Г Вогонь як символ життя вважався найбільшою святістю .
Д Ліс осінньої пори був наче кований з ясної міді .
8. Установіть відповідність ( обставини виділені)
А Уранці випала роса.
Б Здалеку було чути грім.
В Діти побігли збирати груші.
Г Павло здригнувся від холоду
Д Щасливо, радісно, весільно квітує нива молода
Е Тільки той сповна спроможний зрозуміти життя в усій красі, хто брав його в бою...
1 обставина причини
2 обставина часу
3 обставина мети
4 обставина способу дії
5 обставина місця
6 обставина міри і ступеню
7 обставина умови
9. Поширити подане речення другорядними членами — і додатком, й означенням, й обставиною. Записати, виділивши граматичну основу й підкресливши другорядні члени речення. Ішли дощі.
Перевірочна робота
Другорядні члени речення
1. Поширеним є речення
А Друзі поїхали відпочивати.
Б Лиш боротись — значить жить.
В Сотні птахів почали співати.
Г Дід виявився не ликом шитий.
2. Установіть відповідність між членом речення та виділеним словом.
1. підмет
2. означення
3. обставина
4. додаток
А Березень у лютого питає, чи той ще мороз має
Б Зосталася тільки надія одна: надія вернутись ще раз на Вкраїну
В Життя прожити — не поле перейти
Г Знов я юний-юний і веселий знов
Д Ніжна, вразлива, немов мімоза, з сумовитими очима
3. Додаток виділено в реченні
А Повиті млою стоять у задумі стрункі тополі
Б Молоденькі сади ми посадим на кручі
В Польова бур’янина полізла догори по стеблинці жита
Г Адресовані людям вірші — найщиріший у світі лист
4. Прямий додаток є в реченні.
А Для мене хліб святинею є.
Б Зорі в небі гомонять з місяцем.
В Квіткам співає про волю вітер України.
Г Весна встановлює свої закони і права.
5. Усі означення узгоджені наведено в рядку
А багряне листя, квіти із лісу, голос віків
Б холод зими, барвистий килим, голосистий півень
В зачарований світ, смачний пиріг, мамина пісня
Г запашна кава, сніг із дощем, щира усмішка
6. Через дефіс пишуться всі прикладки в рядку
А газ / азот, Говерла / гора, природа / чарівниця
Б ріка / Дунай, дівчина / боєць, лікар /еколог
В хлопець / богатир, печиво / асорті, квітка / конвалія
Г фразеологізми / зрощення, сон / трава, ніч / чаклунка
Д місто / Львів, рослина / чорнобиль, учень / відмінник
7. Порівняльний зворот є у реченні
А І проліском серце розквітне, схвильоване серце моє.
Б Василина спала як убита.
В Купець як стрілець: необачного жде.
Г У давнину шафран цінувався як цілюща рослина.
Д Як парость виноградної лози, плекайте мову!
8. Порівняльний зворот виділяється в реченні (окремі розділові знаки пропущено)
А Під байдаркою ламається крига й наче тоне в глибині моря .
Б У тебе голос чистий як струмок .
В Степ мов палав під тим сонцем .
Г Т. Шевченко виступив як поет-новатор, приніс в літературу новий світ поезії
Д Веселий дощ посипався мов крізь сито, вмить заснував прозору далечінь
9. Установіть відповідність ( обставини виділені)
А У бідне серце моє закрадається вечір спроквола.
Б Весна снігу сорок лопат привезла для годиться.
В Я тут колись бродив між лепехою.
Г З голоду та холоду і півень не співає.
Д Молодиці й дівчата ввечері запалюють свічки.
1 обставина причини
2 обставина часу
3 обставина мети
4 обставина способу дії
5 обставина місця
6 обставина міри і ступеню
10. Поширити подане речення другорядними членами — і додатком, й означенням, й обставиною. Записати, виділивши граматичну основу й підкресливши другорядні члени речення. Випав сніг.