3. Чи можна в речення додати підмет (у формі Н.в.)? Безособове речення. Пахло чебрецем, свіжою травою. Так Ні4. Чи означає присудок дію або стан невизначених осіб? Умивали доріженьку рясними дощами. Так Ні Неозначено-особове речення5. Чи означає присудок дію, що може стосуватися будь-кого із людей?Не намучишся — не научишся (Нар. творчість)Так НіУзагальнено-особове речення
— Підкресліть граматичну основу в реченнях. З'ясуйте, чим виражено головний член речення. Чи можна вважати речення означено-особовими? У чому полягає відмінність між цими конструкціями?► Ситуативне завдання. Посієш вчасно, збереш рясно. Удосвіта встанеш — більше діла зробиш. Не всякому слуху вір. Вище себе не скочиш. Не розхитуй човна, бо вивернешся. Чесне діло роби сміло.
Узагальнено-особове речення. Що означає ГЧЧим виражений ГЧ Приклади. Дію, виконану будь-якою особою. Мають узагальнене значення. дієсловом у ф-мі 2-ї ос. одн. дійсного ( теп., майб. часів) способу;дієсловом у ф-мі 3-ї ос. мн. тепер. або майб. Часу. Що посієш, те й пожнеш. Славу працею здобувають. Прислів’я, приказки…
називається односкладне речення, головний член якого позначає повторювану, властиву кожному суб'єктові дію або стан. Такі речення містять узагальнені судження, вживаються в основному в розмовному мовленні, у народній творчості (здебільшого в прислів'ях та приказках): На віку як на довгій ниві, не пройдеш, ніг не поколовши. У ліс дров не возять, и в колодязь води не ллють. Головний член у цих реченнях виражається дієсловом у формі II особи однини: Хліб-сіль їж, а правду ріж. Зрідка в узагальнено-особових реченнях дієслово може стояти ІІІ особі множини: Курчат восени лічать. Узагальнено-особовим
Узагальнено-особові речення є семантично повними реченнями, вживаються вони в розмовному та художньому стилях, надають мовленню афористичного характеру. Не треба всі прислів’я записувати до узагальнено-особових речень, адже серед них є і двоскладні (де є і підмет, і присудок). Наприклад: Без діла слабіє сила. Добра порада цінніша злата. Дурний язик — голові не приятель. Людина славна не словами, а ділами (Нар. творчість). Не слід також плутати означено- та неозначено-особові речення з узагальнено-особовими, їх розрізняють за змістом.
► Зіставити пари речень. Визначити в них головний член, схарактеризувати його (указати на спосіб, час, особу, число). Дослідити, у яких реченнях головний член указує на визначену особу, у яких — на невизначену, а в яких — на узагальнену.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Чим довше дивишся на зорі, тим більше набираєш певності (Є. Гуцало)Не намучишся — не научишся (Нар. творчість)2. Оглядаєтеся по боках, намагаєтеся запримітити щось (Є. Гуцало)Шукайте і знайдете (Р. Декарт)3. Пісенним символом українців віддавна вважають соловейка (О. Потапенко)На те коня кують, щоб не спотикався (Нар. творчість)4. Прочитай уважно теоретичний матеріал підручника. Роби для інших, учись для себе (Нар. творчість)5. Дослідіть стилістичну функцію односкладних речень у мовленніЯк парость виноградної лози, Плекайте мову (М. Рильський)Дослідження-зіставлення
► Прочитайте теоретичний матеріал підручника. Чи все зрозуміло? Які виникли запитання? Пояснювальний диктант► Записати афоризми Григорія Сковороди. Виділити головний член, указати на спосіб його морфологічного вираження. Бери вершину і матимеш середину. 2. Більше думай і тоді вирішуй. 3. Визначай смак не по шкарлупі, а по ядру. 4. З видимого пізнавай невидиме. 5. Не за обличчя судіть, а за серце. ► Які вислови називають афоризмами? Навести приклади крилатих висловів відомих вам письменників, громадських чи політичних діячів. Чи всі афоризми оформлюються у формі односкладних речень?
1. Довго спатимеш — ...не відженеш і бичем.2. Звабиш калачем — ...то не буде й скуки.3. Їсть за вола, ...не встигнеш і до самої ночі.4. Лежачи на боці, ...а робить за комара.5. Не сиди, склавши руки, ...з боргами вставатимеш. Творче моделювання ► Змоделювати народні вислови, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика.► Визначити спосіб морфологічного вираження головного члена. Зробити висновок, якими формами дієслова може виражатися головний член узагальнено-особових речень.
► У кожній групі речень визначити «зайву» синтаксичну конструкцію. Свій вибір обґрунтувати.1. Собори душ своїх бережіть, друзі (О. Гончар).2. Поспішайте робити добро! (О. Довженко). Людина починається з добра! (Л. Забашта). Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь! (Т. Шевченко).2. Отак сидиш і думаєш... (Остап Вишня).3. Вік живи — вік учись (Нар. творчість). Лінгвістична гра «Третє зайве»
► У кожній групі речень визначити «зайву» синтаксичну конструкцію. Свій вибір обґрунтувати.1. Собори душ своїх бережіть, друзі (О. Гончар).2. Поспішайте робити добро! (О. Довженко). Людина починається з добра! (Л. Забашта). Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь! (Т. Шевченко).2. Отак сидиш і думаєш... (Остап Вишня).3. Вік живи — вік учись (Нар. творчість). Лінгвістична гра «Третє зайве»
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХЛІТЕРАТУРА: Українська мова: підруч. для 8 кл. закл. загальн. середн. освіти – 2-ге вид., перероб./ Олександр Авраменко, Тамара Борисюк, Ольга Почтаренко. − Київ: Грамота, 2021 р. – 192 с. іл. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/001rcf-62f3.docx.html. URL: https://naurok.com.ua/odnoskladni-rechennya-on-layn-pidgotovka-do-ii-iii-etapiv-olimpiadi-z-ukra-nsko-movi-ta-literaturi-104057.html