Узагальнено-особові та безособові речення

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе закріпити знання учнів про односкладні дієслівні речення, удосконалювати вміння визначати їх види (в тому числі у складі складного речення); сформувати поняття про узагальнено-особове та безособове речення, способи вираження в них головного члена; розвивати вміння правильно й доречно використовувати їх у мо­вленні, відрізняти їх від означено-особових та неозначено-особових; визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення; • розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, уміння зіставляти й узагальнювати, спостережливість; • виховна: виховувати пошану до народної муд­рості. 
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Двадцять дев’яте листопада. Класна робота

Номер слайду 2

Вправа «Мій настрій»червоний – хвилювання зелений – спокійсиній – байдужість

Номер слайду 3

На які дві групи поділяються односкладні речення?Чим відрізняються ці типи речень? Значенням головного члена і способом вираження.

Номер слайду 4

Усю любов, усе життя. Віддаю тобі, земле моя. О. Довженко. Яка основна думка вкладена автором у ці слова?

Номер слайду 5

Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її, вічно живу і нову, і мову її солов'їну. Володимир Сосюра Вкажіть вид односкладного речення.

Номер слайду 6

В Україні знають ціну хліба.

Номер слайду 7

В руках, що виростили хліб, Не залишили і зернини. 

Номер слайду 8

– Що спільного і відмінного між означено – особовими, неозначено – особовими?Колодумок

Номер слайду 9

Тема уроку. Узагальнено-особові та безособові речення

Номер слайду 10

За допомогою алгоритму визначте тип речення.1. Чи має аналізоване речення два головних члени?Так Ні Односкладне речення. Усю любов, усе життя. Віддаю тобі, земле моя. Запрошую до «Світлиці слова»

Номер слайду 11

За допомогою алгоритму визначте тип речення.2. Чи вказує форма дієслова головного члена на конкретну особу? Так НіУсю любов, усе життя. Віддаю тобі, земле моя. Запрошую до «Світлиці слова»Означено-особове речення

Номер слайду 12

3. Чи можна в речення додати підмет (у формі Н.в.)? Безособове речення. Пахло чебрецем, свіжою травою. Так Ні4. Чи означає присудок дію або стан невизначених осіб? Умивали доріженьку рясними дощами. Так Ні Неозначено-особове речення5. Чи означає присудок дію, що може стосуватися будь-кого із людей?Не намучишся — не научишся (Нар. творчість)Так НіУзагальнено-особове речення

Номер слайду 13

— Підкресліть граматичну осно­ву в реченнях. З'ясуйте, чим виражено головний член речення. Чи можна вважа­ти речення означено-особовими? У чому полягає відмінність між цими конструкціями?► Ситуативне завдання. Посієш вчасно, збереш рясно. Удосвіта встанеш — більше діла зро­биш. Не всякому слуху вір. Вище себе не скочиш. Не розхитуй човна, бо вивернешся. Чесне діло роби сміло.

Номер слайду 14

Узагальнено-особове речення. Що означає ГЧЧим виражений ГЧ Приклади. Дію, виконану будь-якою особою. Мають узагальнене значення. дієсловом у ф-мі 2-ї ос. одн. дійсного ( теп., майб. часів) способу;дієсловом у ф-мі 3-ї ос. мн. тепер. або майб. Часу. Що посієш, те й пожнеш. Славу працею здобувають. Прислів’я, приказки…

Номер слайду 15

називається односкладне речення, голов­ний член якого позначає повторювану, властиву кожному суб'єктові дію або стан. Такі речення містять узагальнені судження, вживаються в основному в розмовному мовленні, у народній творчості (здебільшого в прислів'ях та приказках): На віку як на довгій ниві, не пройдеш, ніг не поколовши. У ліс дров не возять, и в колодязь води не ллють. Головний член у цих реченнях виражається дієсловом у формі II особи однини: Хліб-сіль їж, а правду ріж. Зрідка в узагальнено-особових реченнях дієслово може стояти ІІІ особі множини: Курчат восени лічать. Узагальнено-особовим

Номер слайду 16

Узагальнено-особові речення є семантично повними реченнями, вживаються вони в розмовному та художньому стилях, надають мов­ленню афористичного характеру. Не треба всі прислів’я записувати до узагальнено-особових речень, адже серед них є і двоскладні (де є і підмет, і присудок). Наприклад: Без діла слабіє сила. Добра порада цінніша злата. Дурний язик — голові не приятель. Людина славна не слова­ми, а ділами (Нар. творчість). Не слід також плутати означено- та неозначено-особові речення з узагальнено-особовими, їх розрізняють за змістом.

Номер слайду 17

► Зіставити пари речень. Визначити в них головний член, схарактеризува­ти його (указати на спосіб, час, особу, число). Дослідити, у яких речен­нях головний член указує на визначену особу, у яких — на невизначену, а в яких — на узагальнену.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Чим довше дивишся на зорі, тим більше набираєш певності (Є. Гуцало)Не намучишся — не научишся (Нар. творчість)2. Оглядаєтеся по боках, намагаєтеся запримітити щось (Є. Гуцало)Шукайте і знайдете (Р. Декарт)3. Пісенним символом українців віддавна вважають соловейка (О. Потапенко)На те коня кують, щоб не спотикався (Нар. творчість)4. Прочитай уважно теоретичний мате­ріал підручника. Роби для інших, учись для себе (Нар. творчість)5. Дослідіть стилістичну функцію односкладних речень у мовленніЯк парость виноградної лози, Плекайте мову (М. Рильський)Дослідження-зіставлення

Номер слайду 18

► Прочитайте теоретичний ма­теріал підручника. Чи все зрозуміло? Які виникли запитання?  Пояснювальний диктант► Записати афоризми Григорія Сковороди. Виділити головний член, указа­ти на спосіб його морфологічного вираження.  Бери вершину і матимеш середину. 2. Більше думай і тоді вирішуй. 3. Визначай смак не по шкарлупі, а по ядру. 4. З видимого пізнавай неви­диме. 5. Не за обличчя судіть, а за серце. ► Які вислови називають афоризмами? Навести приклади крилатих висло­вів відомих вам письменників, громадських чи політичних діячів. Чи всі афоризми оформлюються у формі односкладних речень?

Номер слайду 19

1. Довго спатимеш — ...не відженеш і бичем.2. Звабиш калачем — ...то не буде й скуки.3. Їсть за вола, ...не встигнеш і до самої ночі.4. Лежачи на боці, ...а робить за комара.5. Не сиди, склавши руки, ...з боргами вставатимеш. Творче моделювання ► Змоделювати народні вислови, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика.► Визначити спосіб морфологічного вираження головного члена. Зробити висновок, якими формами дієслова може виражатися головний член уза­гальнено-особових речень.

Номер слайду 20

► У кожній групі речень визначити «зайву» синтаксичну конструкцію. Свій вибір обґрунтувати.1. Собори душ своїх бережіть, друзі (О. Гончар).2. Поспішайте робити добро! (О. Довженко). Людина починається з добра! (Л. Забашта). Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь! (Т. Шевченко).2. Отак сидиш і думаєш... (Остап Вишня).3. Вік живи — вік учись (Нар. творчість). Лінгвістична гра «Третє зайве»

Номер слайду 21

► У кожній групі речень визначити «зайву» синтаксичну конструкцію. Свій вибір обґрунтувати.1. Собори душ своїх бережіть, друзі (О. Гончар).2. Поспішайте робити добро! (О. Довженко). Людина починається з добра! (Л. Забашта). Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь! (Т. Шевченко).2. Отак сидиш і думаєш... (Остап Вишня).3. Вік живи — вік учись (Нар. творчість). Лінгвістична гра «Третє зайве»

Номер слайду 22

- Чого ти сьогодні навчився?- Про що б хотів дізнатися на наступному уроці?- Що сьогодні було складним?- Як можна використати те, що вивчили на уроці? «Інтерв’ювання»

Номер слайду 23

Вправа «Мій настрій на кінець уроку»червоний – хвилювання зелений – спокійсиній – байдужість

Номер слайду 24

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Номер слайду 25

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХЛІТЕРАТУРА: Українська мова: підруч. для 8 кл. закл. загальн. середн. освіти – 2-ге вид., перероб./ Олександр Авраменко, Тамара Борисюк, Ольга Почтаренко. − Київ: Грамота, 2021 р. – 192 с. іл. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/001rcf-62f3.docx.html. URL: https://naurok.com.ua/odnoskladni-rechennya-on-layn-pidgotovka-do-ii-iii-etapiv-olimpiadi-z-ukra-nsko-movi-ta-literaturi-104057.html

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Максименко Ольга Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
29 листопада 2022
Переглядів
5544
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку