1
СИСТЕМА БІОЛОГІЧНИХ НАУК. МЕТОДИ БІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. ОСНОВНІ ВЛАСТИВОСТІ ТА РІВНІ
ОРГАНІЗАЦІЇ ЖИТТЯ
Завдання на вибір однієї правильної відповіді з чотирьох запропонованих варіантів:
1. Укажіть ученого, який запропонував термін «біологія» у 1802 році:
А. Чарльз Дарвин |
В. Карл Лінней |
Б. Антоні ван Левенгук |
Г. Готфрід Тревіранус |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
2. Спадковість і мінливість вивчає наука:
А. цитологія |
В. фізіологія |
Б. генетика |
Г. селекція |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
3. Укажіть науку, досягнення якої дає змогу виявити патологічні ембріональні відхилення:
А. генетика |
В. гістологія |
Б. ембріологія |
Г. цитологія |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
4. Гіпотеза – це:
А. співвідношення |
В. припущення |
Б. підтвердження |
Г. закон |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
5. Укажіть здатність організмів передавати свої ознаки і властивості із покоління в покоління:
А. мутації |
В. мінливість |
Б. спадковість |
Г. розмноження |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
6. Укажіть, що є предметом вивчення загальної біології:
А. будова і функції організмів |
В. закономірності розвитку і функціонування живих систем |
Б. природні явища |
Г. рух живої матерії |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
7. Укажіть науковий метод пізнання, який був основним у розвитку біології:
А. мікроскопії |
В. спостереження |
Б. експериментальний |
Г. порівняльно-описовий |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
8. Укажіть сукупність прийомів та операцій при побудові системи наукових біологічних знань:
А. науковий метод |
В. науковий факт |
Б. науковий експеримент |
Г. наукова гіпотеза |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
9. Укажіть метод, за допомогою якого можливо співставляти факти та події:
А. порівняльно-описовий |
В. історичний |
Б. експериментальний |
Г. моніторинг |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
10. Укажіть метод, який застосовується під час опрацювання результатів дослідження:
А. порівняльно-описовий |
В. статистичний |
Б. експериментальний |
Г. моніторинг |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
11. Укажіть метод, застосування якого дає можливість з’ясувати закономірності розвитку окремих систем органів, їхні структури, функції:
А. порівняльно-описовий |
В. статистичний |
Б. експериментальний |
Г. історичний |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
12. Асиміляція и дисиміляція – це процес:
А. розмноження |
В. розвитку |
Б. адаптації |
Г. метаболізм |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
13. Укажіть властивість живої системи, що зумовлює відтворення собі подібних:
А. розмноження |
В. метаболізм |
Б. подразливість |
Г. спадковість |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
14. Укажіть властивість живої системи, яка автоматично підтримує гомеостаз:
А. самореалізація |
В. саморегуляція |
Б. самовідновлення |
Г. самовідтворення |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
15. Укажіть рівні організації життя:
1. автотрофний
2. гетеротрофний
3. молекулярний
4. ембріональний
5. органний
6. екосистемний
А. 1, 3, 4 |
В. 2, 3, 4 |
Б. 3, 5, 6 |
Г. 1, 4, 6 |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
16. Укажіть рівень організації життя, на якому спостерігається їх однотипність:
А. молекулярний |
В. тканинний |
Б. клітинний |
Г. органний |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
17. Укажіть рівні надорганізмової організації життя:
А. молекулярний, популяційно-видовий, біосферний |
В. клітинний, тканинно-органний, екосистем ний |
Б. клітинний, популяційно-видовий, екосистем ний |
Г. популяційно-видовий, екосистемний, біосферний |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
18. Укажіть рівень організації життя, який виник з появою багатоклітинних організмів:
А. молекулярний |
В. тканинний |
Б. клітинний |
Г. органний |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
19. Укажіть рівень організації життя, якому властивий глобальний біологічний колообіг речовин і єдиний потік енергії:
А. клітинний |
В. популяційно-видовий |
Б. організмів |
Г. біосферний |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
20. Виберіть ученого, якого називають «батьком ботаніки»:
А. Кюв’є |
В. Дарвін |
Б. Лінней |
Г. Теофраст |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
21. Виберіть прізвище ученого, який заклав основи еволюційного вчення:
А. Кюв’є |
В. Дарвін |
Б. Лінней |
Г. Ламарк |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
22. Виберіть прізвище ученого, який заклав основи генетики:
А. Мендель |
В. Дарвін |
Б. Лінней |
Г. Морган |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
23. Виберіть прізвище ученого, який заклав основи учення про біосферу:
А. Чистяков |
В. Дарвін |
Б. Лінней |
Г. Вернадський |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
24. Укажіть теорію В.І. Вернадского, який описує рівень організації життя:
А. біосферний |
В. популяційно-видовий |
Б. біогеоценотичний |
Г. організмів |
Відповідь:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання на встановлення відповідності:
25. Установіть відповідність між назвою науки та її призначенням:
1. Цитологія |
А. наука про будову та функції тканин |
2. Гістологія |
Б. наука про індивідуальний розвиток організмів у зародковий період |
3. Палеонтологія |
В. наука про будову органів та систем органів |
4. Ембріологія |
Г. наука про будову та функції клітин |
Д. наука про живий світ геологічного минулого |
Відповідь:
1. |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
26. Установіть відповідність між назвою науки та її призначенням:
1. Систематика |
А. наука про класифікація живих організмів |
2. Альгологія |
Б. наука про спадковість і мінливість |
3. Валеологія |
В. наука про збереження здоров'я |
4. Екологія |
Г. наука про взаємозв’язок живого з неживтм |
Д. наука про водорослі |
Відповідь:
1. |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
27. Установіть відповідність між ученим та його науковим внеском:
1. Теодор Шванн |
А. розробив положення клітинної теорії |
2. Чарлз Дарвін |
Б. відкрив нуклеїнові кислоти |
3. Фрідріх Мішер |
В. описав мітоз рослинної клітини |
4. Луї Пастер |
Г. відкинув теорію самозародження мікроорганізмів |
Д. розробив основні положення матеріалістичного вчення про історичний розвиток органічного світу |
Відповідь:
1. |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
28. Установіть відповідність між методом та його характеристикою:
1. Описовий |
А. з’ясування закономірності появи й розвитку біологічних систем, становлення їхньої структури й функції в процесі розвитку |
2. Порівняльний |
Б. вивчення подібності й відмінності живих систем шляхом зіставлення |
3. Експериментальний |
В. постійне спостереження за станом біологічних об’єктів у природі |
4. Статистичний
|
Г. складання схеми відновлення екосистеми |
Д. математична обробка результатів спостережень, експериментів |
Відповідь:
1. |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
29. Установіть відповідність між рівнями організації життя та конкретними біосистемами:
1. Молекулярний |
А. епітелій |
2. Клітинний |
Б. бактерія |
3. Тканинний |
В. акваріум |
4. Організмовий
|
Г. людина |
Д. амінокислота |
Відповідь:
1. |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
30. Установіть відповідність між рівнями організації життя та конкретними біосистемами:
1. Органний |
А. липовий гай |
2. Організмовий |
Б. стебло вишні |
3. Екосистемний |
В. йоркширський тер’єр |
4. Біосферний
|
Г. жива речовина |
Д. Печенізьке водосховище |
Відповідь:
1. |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
Завдання на встановлення послідовності:
31. Установіть правильну послідовність рівнів організації життя:
А. |
Організмовий |
Б. |
Популяційно-видовий |
В. |
Тканинний |
Г. |
Екосистемний |
Відповідь:
1. |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
32. Установіть правильну послідовність методів від самого раннього:
А. |
Порівняльно-описовий |
Б. |
Експеримент |
В. |
Статистичний |
Г. |
Спостереження |
Відповідь:
1. |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|