Тестові завдання
9 клас
Складнопідрядні речення
1. Позначити складнопідрядне речення:
А Десь із туману, з прозорої хмари дивиться давня Вкраїна.
Б І дихає ягня на пальчики рожеві, і крихітний Ісус всміхається уві сні.
В Діалект, а ми його надишем міццю духу і огнем любови…
Г Я ридаю, як згадаю діла незабуті дідів наших.
2. Позначити речення, у якому засобом зв’язку між підрядними частинами є сполучник:
А Землю, що крила дала мені, довічно буду любить.
Б Іронія-блискавка ума, котра освітить всі глибини смислу.
В Як будеш так розношувати душу, вона, гляди із совісті спаде.
Г Хай буде так, як я тобі велю.
3. Установити відповідність між складнопідрядними реченнями та їхніми видами:
1 Ти нам шлях показала, який під зірницями блиска.
2 Може, й тобі, моя панно, колись доведеться згадать тую конвалію, як щастя минеться.
3 Усе шукаю точних слів для книжки, щоб душі зачаровувать могли.
4 Знаєш ти, що таке Батьківщина?
А з підрядним означальним
Б з підрядним мети
В з підрядним умови
Г з підрядним часу
Д з підрядним з’ясувальним
4. Підрядну порівняльну частину містить речення:
А Що вдіє раб, принижений, нещасний, як буде проповідь читать своїм панам.
Б Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі.
В Після того як луг покосять, знову трави ростуть в цвіту.
Г Як не горю, то не живу.
Д Нафіса любила їх, приймаків, як люблять безрідних дітей сусідські жінки.
5. Займенниково-означальними є всі речення, окрім:
А Нехай це зостанеться тайною для того, хто, може, коли випадково читатиме мої записи.
Б Ні, Шевченко свідомо чинив те, до чого прагнув і над чим трудився його великий попередник —Маркіян Шашкевич.
В Хоч крок новий зроби до того, в чім бачиш ціль і суть свою.
Г Христина ще недавно відійшла від тих років, коли в найсолодших мріях їй все хотілося кудись летіти.
Д Всупереч надлюдським зусиллям тих, хто намагається гасити вогонь, він наближається.
6. Складнопідрядним є речення:
А Старшого Кайдашевого сина звали Карпом, меншого — Лавріном.
Б За те, що він боровся за свободу, його спалили в мідному бику!
В Під однією горою, коло зеленої левади, в глибокій западині стояла чимала хата Омелька Кайдаша.
Г Широкі рукава закачались до ліктів, з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки.
Д Кайдашеві сини були молоді парубки, обидва високі, рівні станом, обидва довгообразі й русяві, з довгими, тонкими, трошки горбатими носами, з рум’яними губами.
7. Підрядну частину мети містить речення:
А Справжня дружба полягає в тому, щоб бути вимогливим до своїх друзів.
Б Поезії Кобзаря народжені, щоб не вмирати ніколи.
В Важливо, щоб зерно було добірне й живе.
Г Не може бути, щоб його — ніде.
Д Людині треба, щоб її робота залишалася після неї самої жити.
8. Визначити різновид підрядного обставинного речення:
Хай прийдуть до тебе добробут і гідність і сядуть на покуті, щоб зникли сум і скорботи з твоїх темних кутків (О. Довженко).
А способу дії
Б міри і ступеня
В часу
Г мети
Д умови
9. Визначити різновид підрядного обставинного речення:
Мій куліш сам Котовський так їв, що аж за вухами лящало… (М. Стельмах).
А часу
Б умови
В мети
Г міри і ступеня
Д способу дії
10. Установити відповідність:
Частина речення: Вид підрядного речення:
А З’ясувальне.
Б Означальне.
В Обставинне умови.
Г Обставинне допустове.
Д Обставинне часу.
11. Установити відповідність:
Частина речення: Вид підрядного речення:
1. Розкажи мені ту казку… А Обставинне наслідку.
2. … так що у вухах дзвенить. Б Обставинне причини.
3. Біля ґанку висадили іриси для того, … В Обставинне умови.
4. Прийму твою любов лише тоді, … Г Обставинне мети.
Д Означальне.
12. Установити відповідність:
Частина речення: Вид підрядного речення:
1. … схилилася, бо… А Обставинне наслідку.
2. …прочитаю, якщо… Б Обставинне способу дії.
3. …попрацюю, аби… В Обставинне причини.
4. ударив, так що… Г Обставинне умови.
Д Обставинне мети.
13. Указати речення, в якому необхідно поставити розділовий знак при збігові сполучників (сполучних слів):
А Неприємно, коли п’явка впивається в жижку чи _ коли гавкають на тебе чужі пси або гуска сичить
коло ніг.
Б Був я трохи спочив на селі літом, та _ як вернувся додому та вскочив відразу у всякий клопіт та працю,
так здоров’я і пропало.
В Богдан поставив ринку і _ хоча йому було не до їжі, заглянув у розсохлу від років скриню.
Г Боже, дай мені не щоб мене любили, але _ щоб я інших любив.
14. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:
А Не знаю я, що буде після нас, в які природа убереться шати.
Б Зернина, що лягає в ґрунт, не журиться, коли і що з неї виросте.
В Для того, щоб млинець не прилипав до сковороди, треба її змастити маслом.
Г Хто хоче мати друзів, той повинен діяти, не шкодуючи сил і часу.
15. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:
А Мені не шкода того, що моє і що я втрачаю…
Б Доки мені Бог сил дасть і доки буду жити, буду робити…
В Є велика різниця між тими, хто розумний і хто інтелектуал.
Г Пройшло немало років, як погас вогонь війни, і вичахли гармати.
16. Позначити складнопідрядне речення з підрядним наслідковим:
А Долиною полилась річечка, наче хто кинув нову синю стрічку на зелену траву.
Б Од квіту вишень стало в світі біло так і чисто так, хоч вікно – навстіжень.
В Де прикрили солдати цю землю грудьми, розквітають травневі сади.
Г Народ захоплений танцем і все звужує коло, так що танцюри мов у криниці.
17. Позначити складнопідрядне речення з підрядним означальним:
А І дивиться місяць на землю, де в цвіті, немов молода у фаті, йде весна.
Б Далеко від степу люди чули, як ночами стугоніла земля.
В Тут повіяло звідти, де вітер було спав.
Г Якби я турбувався лиш про себе, вже б онімів давно від самоти.
18. Позначити складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним:
А Хто серед трупів ворожих біжить по селу, що вже догорає?
Б А може завтра ти пройдеш ось тут, де вітер пелюстки колише.
В Несу любов свою здалека, яку назавжди я зберіг.
Г Не встигають збагнути сини, що матері не вічні.
19. Установити відповідність між реченням і сполучником (сполучним словом), пропущених у них.
1. Що; А Спинюся я і довго буду слухать,… бродить серпень по землі моїй.
2. як; Б І прийде той,…образ я носила з піснями вкупі серденьку моєму.
3. чий; В Піди туди,… кличе серце і обов’язок.
4. щоб. Г Пташки,…влітку так співали, у ірій вже поодлітали.
Д …жить, ні в кого права не питаюсь.
20. Складне речення з підрядним обставинним міри і ступеня утвориться, якщо серед варіантів продовження речення У дарив грім … витрати:
А коли сонце заховалося за хмару.
Б хоча негоди прогноз не обіцяв.
В так що птахи вмить розлетілися.
Г що аж шибки затряслися в домі.
Д якого ой як чекали в таку посуху.
21. Складне речення з підрядним обставинним часу утвориться, якщо частину коли випікають паску поставити на місці пропуску в реченні:
А Я дуже люблю день, … .
Б Відчуття свята посилюється, … .
В Нагадай час, … .
Г Речення … неускладнене.
Д Завжди збираємося того вечора.
22. Складне речення з підрядним обставинним причини утвориться, якщо частину не можу писати віршів поставити на місці пропуску в реченні:
А Коли наступає темна ніч … .
Б … адже Муза від мене далеко.
В … у яких немає душі й ритму.
Г Якщо немає натхнення … .
Д … хоч як мене не просіть.
23. Складне речення з підрядним місця утвориться, якщо частину де кує зозуля поставити на місці пропуску в реченні:
А У гаю, … , свято весни вповні.
Б Чекай мене біля ставу, … .
В У тих місцях пісні, … , ліризм посилюється.
Г Виглядатиму тебе, … .
Д Вислів … є двоскладним реченням.
24. Складне речення з підрядним мети утвориться, якщо частину повертаюся додому поставити на місці пропуску в реченні:
А Як тільки велике свято… .
Б … так що готуйте, мамо, вечерю.
В Коли тяжко на душі … .
Г … аби розвіяти сум і тривогу.
Д … бо рідна кличе сторона